doorzitten doet pijn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjola

doorzitten doet pijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:22

hallo ik rij nu al een tijdje en ben er achter gekomen dat als ik ga doorzitten en dit een tijdje doe dat ik dan pijnscheuten in mijn schouders/ sleutelbenen krijg heeft iemand dit nog meer of tips hoe ik dit kan voorkomen
een beetje achtergrond info ik rij al sinds mijn 11de (ik ben nu 19) ik heb het sinds het begin en op alle verschillende zadels en pony's/paarden waar ik op gereden heb nu heb ik sinds ongeveer 2.5 jaar een huurtinker en zijn we bezig om naar de l2 te rijden alleen het probleem doorzitten
alvast bedankt

marjola

ET_Zoe

Re: doorzitten doet pijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:44

Hee, ik heb hier soms ook last van, maar dan vooral na het rijden. Dus als ik van m'n paard af ben. Last van m'n schouders/schouderbladen.
Als je gaat doorzitten (tenminste, dat heb ik) zet ik snel, automatisch, m'n armen vast. Heb het zelf niet door, maar doe het wel ;)
Misschien dat jij dit ook doet, probeer dan je armen en schouders te ontspannen. Schouders laag, niet optrekken, en je handen voor je blijven houden. Is eerst soms wel lastig, omdat je het zelf niet helemaal door hebt.
Bij mij gaat het in ieder geval al stukken beter, dus ik hoop dat je er wat aan hebt! :)

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:43

Je spant waarschijnlijk onbewust je schouders en daar komt die pijn vandaan. Probeer te gaan doozitten en dan te gaan zitten alsof je een lappenpop bent, gewoon alles laten hangen, je zit dan waarschijnlijk niet zo netjes maar dat doet er even niet toe, je moet eerst leren om te blijven ontspannen tijdens het rijden.

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:00

Zoals hiervoor genoemt word denk ik ook dat je, je schouders of armen aanspant..
Ik ging zelf ook vaak krampachtig zitten en ik doe nu als ik ga doorzitten eventjes met mn schouders draaien om ze los te maken en probeer dat losse gevoel vast te houden,. als ik voel dat ik ze weer aanspan (of wat jij hebt als jij voelt dat je weer last krijgt) of als iemand het ziet gewoon weer eventjes je schouders los draaien, heeft bij mij geholpen! Misschien bij jou ook, succes!

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 13:05

Ik weet niet hoe het voor jou voelt, maar ik heb het ook.
Bij mij voelt het alsof iemand een spijker in mijn sleutelbeen slaat, dus echt zon steek gevoel.
Ik heb mijn sleutelbeen gebroken gehad, en toen is mijn spier een beetje raar gaan zitten denk ik.

Als het krampend aanvoelt dan moet je gewoon ontspannen, maar als het zo stekend als bij mij voelt
dan helpt dat niet. Zelf ga ik meestal even stappen. De ene keer heb ik het wel, de andere keer niet.

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-11 19:06

oke kan het proberen maar ik zit helemaal niet krampachtig dat is het juist ik ben compleet ontspannen mischien toch echt onbewust

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:05

Ik denk dat je doordat je een beetje uit balans bent druk gaat zetten op je armen om je vast te houden. Misschien een zitlesje nemen?

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:15

het vastzetten van je bekken kan ook maken dat je de beweging in je schouders/nek moet gaan opvangen en daar de pijn kan gaan veroorzaken. Een goede zit/houding instructeur kan je zeker helpen hiermee!

Succes ermee!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:17

ik heb er nooit last van. Gewoon alles ontspannen en blijven zitten.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 08:13

Zal idd met jou balans te maken hebben, maar hou er dan ook rekening mee dat het paard ook niet in balans loopt en grote kans dat hij ook ergens last van heeft na het rijden.
Je zit toch miss te gespannen, neem eens wat zit lessen om onafhankelijk te leren zitten, als je fijn wil doorzitten zal jij en het paard moeten ontspannen , want als het paard niet ontspant zit jij te bonken en is niet fijn voor de rug jij gaat dat compenseren door ook te spannen en zo krijg je ergens pijn. hoe zit je b.v door, wat is de beweging van het paard en hoe ga jij daar in mee.

Jojoow1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:55

ik denk ook dat het wat met je balans te maken heeft...
misschien hangt het er ook vanaf of je met een dressuur, spring of veelzijdigheidszadel rijdt..?
Probeer rustig en ontspannen te zitten, dan hobbel je ook een stuk minder ;)
ik heb altijd een 'wolletje' boven mijn onderlegger liggen. rijd best goed hoor!
Probeer maar een keer!
Groetjes & veel succes
:P

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 17:59

Ik zou een zitlesje nemen. Aan de longe en dan alleen focussen op het doorzitten. Ik heb het als volgt geleerd:

Blijven zitten en dan je armen naar beneden laten hangen. Ze zijn pas ontspannen als ze alle kanten op hotsen. Ik moest mezelf zo slap mogelijk maken. Later kon ik dat toepassen tijdens het rijden: even een arm los was een check of ik goed zat.

dewittehemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:19

en doe eens de oefeningen voor ontspanning in de schouders die je leerde toen je begon te rijden?
en kijk regelmatig recht omhoog, strak boven je, dan moet je wel rechtop gaan zitten en ontspannen, ademhaling vanuit je buik?

rowanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:25

ik heb hier ook last van ook omdat ik blijkbaar onbewust mijn armen vastzet wat ik ook had gelukkig ben ik gecorrigeerd is dat ik een beetje naar beneden keek waardoor als ik doorzat of lichtreed en neer kwam in het zadel zonder het door te hebben schokjes in mij ruggenwervel kreeg ik had al een hele tijd last van blauwe plekken op de bobbels van mijn bovenste wervels wat erg pijnlijk was ook en ik wist maar niet waar het van kwam.
ik heb weer wat lessen genomen om mijn rij stijl een beetje te behouden want ik merkte dat dat nodig was en zei duwde met haar vingers precies op die pijnlijk plek en zei daarbij rechtop zitten waarbij ik auw zei natuurlijk maar na 2 dagen les was dit probleem opgelost en het was dus ook echt onbewust allemaal.

Anke024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-11 16:05

Neem s een zitles. Denk dat je onbewust je lichaam teveel aanspant!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 16:08

je spant het gewoon te veel aan, onbewust natuurlijk.
had ik ook last van, dacht dat ik er ontspannen op zat, bleek dat ik mn hele rug teveel aanspande en daardoor zelfs mn bekken verkeerd ging staan :P

Lianne26

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:47

Het zullen inderdaad spieren zijn die je aanspant, dit hoeft niet perse in je armen/ schouders te zijn maar kan ook ergens anders in je lichaam zijn, alles in je lichaam staat met elkaar in verbinding en zal op een andere plek gaan compenseren (je hebt ergens anders last dan waar het probleem vandaan komt).

Er zijn ook fysio's die kunnen helpen bij een goede houding oa dmv een flexchair, dit wordt vergoed door de zorgverzekering. Verder kun je je instructeur vragen eens extra op jouw houding te letten in jouw lessen en vooral bij doorzitten, wellicht helpt dat al iets. Bij mijzelf helpt het wanneer ik het vermoeden heb dat ik spieren aanspan juist even extra aan te spannen en dan los te laten, op die manier maak je jezelf bewust.

Succes met alle tips en adviezen die je krijgt! Ik hoop dat het helpt!

Marjola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-11 22:34

ik ben er al achter wat het was als ik met een zweep reed dan ontspande ze niet en kon ik niet doorzitten (dan maakte ze dribbelpasjes) zonder zweep gaat het een stuk beter

maar heb toch gevraagd of we in de les een keer alleen op de zit kunnen focussen
bedankt voor alle goede adviesen
:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-11 22:35

Hoe is je ademhaling tijdns het doorzitten?

Shelly21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 22:33

Ga eens aan de longe zodat jij nergens anders op hoeft te letten dan ontspanning