Semental Divino voor het eerst aan het werk na ons ongeval

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Semental Divino voor het eerst aan het werk na ons ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 20:21

Ik heb getwijfeld of ik een HAW topic zou openen of niet, omdat ik weet dat er rijtechnisch nog heel veel fouten inzitten, maar ik open toch een topic omdat ik wel eens wil horen of jullie nog tips hebben voor mij.

Semental Divino is een 6-jarige ruin, die is ingereden als hij 4 jaar was en daarna niet veel meer heeft gedaan. Hij is sinds juni dit jaar bij mij, en we zijn echt nog met de basis bezig nu.

Op het einde van de zomervakantie hebben wij samen een redelijk ernstig ongeval gehad op buitenrit. Hij is uitgegleden en met zijn achterbenen in een diepe gracht terechtgekomen. Daardoor is hij achterover geklapt op zijn rug met mij er op. Toen hij terug uit de gracht probeerde te geraken is hij opnieuw weggegleden en met zijn achterbeen op mijn borstkas terechtgekomen. Ik had een hele hoop gebroken ribben, maar ook een klaplong en een ernstige leverruptuur. Ik heb een aantal dagen op intensieve zorgen gelegen en daarna nog iets meer dan een week in het ziekenhuis op een gewone kamer. Donderdag moest ik voor de laatste keer op controle en kreeg ik te horen dat ik heel voorzichtig al eens mocht proberen op mijn paard te zitten, en dit is het resultaat. Sem zelf heeft aan het ongeval behalve een stijve nek en rug niets overgehouden (hij is door een DA onderzocht, en er is ook een osteopaat bij geweest)

Ons niveau is echt nog basis, we zijn vooral bezig met rechtrichten en actief aan het been rijden. We hebben les, maar ik heb in het begin van de zomer een tijdje een lesgeefster gehad wiens manier van lesgeven totaal niet bij ons paste. Nu hebben we om de 2 weken les op een springstal hier in de buurt. Haar manier van lesgeven past wel bij ons en ik heb het gevoel dat we ook wel echt vooruitgaan. Zij heeft helaas niet elke week tijd omdat zij zelf paarden uitbrengt op concours, dus twijfel ik om toch weer iemand anders te zoeken die wel elke week tijd heeft.

Ik zal even onze grootste problemen proberen te benoemen:
- mijn benen liggen altijd te veel naar voor, ik had vroeger een lesgeefster die me altijd zei dat mijn benen op de singel moesten liggen, en die gewoonte krijg ik er maar heel moeilijk uit
- ik val zelf ook af en toe te veel voorover
- hij loopt het grootste deel van de tijd nogal te sloffen, hij is heel moeilijk actief te krijgen
- we hebben nog heel veel problemen met aanleuning. Hij loopt meestal sterren te kijken, en als we een tijdje bezig zijn gaat hij heel ver achter de loodlijn lopen en trekken aan de teugels. Dit probeer ik op te lossen door voorwaarts te rijden en weerstand te bieden met mijn handen zonder hem daarom te laten hangen.

Ik zal telkens proberen zelf mijn fouten te zeggen, corrigeer me gerust als ik het fout heb.

1. zo beginnen we meestal
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. nog altijd gespannen
Afbeelding

4. en op de andere hand, mijn benen liggen te ver naar voren, en Sem is vergeten dat hij achterbenen heeft om ze te gebruiken
Afbeelding

5. hier waren we een volte aan het rijden
Afbeelding

6. hier loopt hij veel te diep, en val ik naar voren
Afbeelding

7. nog steeds de grond aan het inspecteren, stel je voor dat we weeral in een gracht sukkelen
Afbeelding

8. hoofdhouding is hier wel ok denk ik, mag nog actiever en ik val weeral naar voren
Afbeelding

9. helaas tegen de zon, ik denk dat hoofdhouding hier wel ok is, en dat ik best recht zit, hij mag wel actiever
Afbeelding

10. poging tot halthouden, gespannen en ik heb mijn benen te veel naar voren
Afbeelding

11. hij laat zijn hoofd weeral vallen, al iets actiever denk ik wel
Afbeelding

12. hier leun ik weer te veel naar voren, redelijk gespannen maar wel actiever
Afbeelding

13. eventjes stappen tussendoor
Afbeelding

14. dit vind ik voor ons niet slecht, ik val een beetje naar voren
Afbeelding

galop hebben we niet gedaan, omdat ik door mijn ongeval nog heel erg moet opletten wat ik doe en niet te veel schokken mag krijgen voor mijn lever.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat goeie tips

emspa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:31

ik vind je zadel er niet zo lekker op liggen ik zou het een stukje naar achter leggen het ligt nu op de schouder. ziet er goed uit en die laatste foto beloofd denk ik wel veel. daar laat hij zien dat hij het wel kan dus als je dat uitbouwd met een goede instructrice erbij komt het helemaal goed! sterkte verder met je ribben. en pas op voor grachten!! :Y)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 21:48

Heftig hoor wat er is gebeurd met jou en je paard!! Erg knap dat je er weer op zit!! +:)+
Vind dat allereerst even gezegd moet worden!
Snap dat er nog wel wat spanning zit in je houding, dus zal daar verder ook niet zo heel diep op ingaan hoor..
Lekker weer langzaam het vertrouwen gaan vinden tussen jullie. Zal je houding ook goed gaan doen :j

Wat mij op alle foto's opvalt is dat je paard erg op de voorhand loopt en achter lijkt te lopen in tempo. En daardoor als het ware ook op de kop gaat lopen, dus voorover lijkt te vallen. Omdat de achterhand eigenlijk veel te weinig doet.
Je zegt zelf al dat je moeilijk het paard actief kunt krijgen..
De achterhand oogt ook behoorlijk stijf. Ik zou lekker balkjes gaan lopen met dit dier, om de pas achter groter te krijgen en dus de achterhand beter te kunnen trainen. Eerst maar eens lekker in stap en daarna uitbouwen in draf.

claaaudiaa

Re: Semental Divino voor het eerst aan het werk na ons ongeval

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 22:03

zo! heftig verhaal van je ongeluk! ik heb echt respect voor je dat je er weer op durft! En inderdaad langzaam opbouwen, dan komt het vanzelf helemaal goed. Wat je zegt over je benen is inderdaad waar, wie heeft je geleerd met je benen op de singel te liggen? snap dat het lastig is om dit af te leren. Wat ik meestal doe is dat ik altijd bij 1 bepaalde letter op mn houding ga letten, dus zorgen dat ik recht zit en dat (in jou geval dus) je benen niet te ver naar achter liggen, enzovoorts. Werkt heel goed!
Verder denk ik dat er veel potentie in je paardje zit, ik denk dat als je veel oefent, en inderdaad zoals hiervoor gezegd veel balkjes lopen, en samen met je instructeur trainen denk ik dat het helemaal goed komt! Succes!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 07:09

Op een bepaalde letter op mijn houding letten is een goeie tip! Ik had een lesgeefster met initiator diploma die ons een aantal dingen verkeerd geleerd heeft. Behalve mijn benen raadde zij me ook aan om een slofteugel te gebruiken en te gaan 'zagen' in de mond. Ze moest het woord slofteugel maar zeggen en ze lag al buiten. Bij mijn nieuwe lesgeefster merkte ik pas dat mijn houding ook helemaal niet goed was.

Nu ik er op let ligt het zadel inderdaad te ver naar voren. Ik zal nog eens een zadelpasser laten komen want het zadel is aangepast op mijn paardje toen hij net bij mij kwam en hij is intussen veel verdikt (mocht ook wel want hij staat normaal gezien de hele winter buiten)

De achterhand trainen door balkjes te lopen zal ik ook eens proberen.

anietnikiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 16:50

wat een verhaal! vind het echt knap van je dat je er alweer op rijdt +:)+
ik zie vaak mensen rijden die hebben verkeerd aangeleerd waar je je benen moet houden.. lastig om af te leren hoop dat het je lukt :) probeer vooral niet je benen af te steken bij het halthouden, of als je terug rijdt naar stap, misschien helpen tempowisselingen ook wel goed om de achterhand er een beetje actiever bij te krijgen, maar doe wel voorzichtig omdat je nog niet kan galoperen.
vind het een mooie pony :) (hou van schimmel pony's )

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 19:44

Hey wat een leuk paardje!
Ik heb zelf ook een schimmelarab!
Je benen vind ik opzich al vaak goed liggen, ik denk dat het ook komt door je zadel.( met een dressuurzadel word je meer in de goede houding gezet)
Probeer niet teveel met het hoofd bezig te zijn, gewoon lichte druk houden en lekker actief rijden, dan wordt de hoofdhouding vanzelf constanter en kan je er wat meer mee.
Je paardje heeft namelijk nogal weinig bespiering, dus gewoon lekker figuren rijden en tempowisselingen zodat hij wat sterker wordt van achter.
Veel succes!

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 21:10

Ik ben tijdens het rijden niet met het hoofd bezig, ik probeer hem niet in de krul te krijgen of zo. Ik wil alleen niet dat hij op de teugels gaat hangen. Ik zal proberen te werken aan de bespiering en de activiteit (daar zijn we al een tijdje mee bezig maar ik zal de tips die ik hier heb gekregen eens proberen)

enriqo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 09:02

na zo'n ongeval vind ik het knap dat je alweer zo bezig bent, ik zou eerst weer aan de onspanning
gaan werken tussen beide en dan komt de rest vanzelf!!!
Sterkte ermee!!

xIndyraah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 09:53

Amai heel knap dat je er terug op bent gekropen!
Mijn paard liet haar eigen ook meestal hangen maar als ze dat dan prik ik een beetje met mijn sporen, om aan te tonen, hela niet gaan hangen.
Ik heb ook zo'n paard dat altijd sloft en heel loom is , je moet dan wat tempo wisselingen doen om ze wat actief te krijgen. Bv op de lange zijde sneller draven en voor de hoek terug nemen & in de hoek duwen, & zo een paar keer. Oefeningen mee doen dat ze bezig zijn anders beginnen ze het maar saai te vinden om alleen maar te lopen.
Veel succes ermee !

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 15:54

hallo,
ik vind het ten 1e al heel knap dat je er weer op ben gestapt

hier boven zijn al veel tips genoemd.
wat mij nog op viel dat je je tenen naar buiten steekt probeer ze iets meer naar binnen te houden.

veder vind ik jullie een hele leuk combinatie