Semental Divino is een 6-jarige ruin, die is ingereden als hij 4 jaar was en daarna niet veel meer heeft gedaan. Hij is sinds juni dit jaar bij mij, en we zijn echt nog met de basis bezig nu.
Op het einde van de zomervakantie hebben wij samen een redelijk ernstig ongeval gehad op buitenrit. Hij is uitgegleden en met zijn achterbenen in een diepe gracht terechtgekomen. Daardoor is hij achterover geklapt op zijn rug met mij er op. Toen hij terug uit de gracht probeerde te geraken is hij opnieuw weggegleden en met zijn achterbeen op mijn borstkas terechtgekomen. Ik had een hele hoop gebroken ribben, maar ook een klaplong en een ernstige leverruptuur. Ik heb een aantal dagen op intensieve zorgen gelegen en daarna nog iets meer dan een week in het ziekenhuis op een gewone kamer. Donderdag moest ik voor de laatste keer op controle en kreeg ik te horen dat ik heel voorzichtig al eens mocht proberen op mijn paard te zitten, en dit is het resultaat. Sem zelf heeft aan het ongeval behalve een stijve nek en rug niets overgehouden (hij is door een DA onderzocht, en er is ook een osteopaat bij geweest)
Ons niveau is echt nog basis, we zijn vooral bezig met rechtrichten en actief aan het been rijden. We hebben les, maar ik heb in het begin van de zomer een tijdje een lesgeefster gehad wiens manier van lesgeven totaal niet bij ons paste. Nu hebben we om de 2 weken les op een springstal hier in de buurt. Haar manier van lesgeven past wel bij ons en ik heb het gevoel dat we ook wel echt vooruitgaan. Zij heeft helaas niet elke week tijd omdat zij zelf paarden uitbrengt op concours, dus twijfel ik om toch weer iemand anders te zoeken die wel elke week tijd heeft.
Ik zal even onze grootste problemen proberen te benoemen:
- mijn benen liggen altijd te veel naar voor, ik had vroeger een lesgeefster die me altijd zei dat mijn benen op de singel moesten liggen, en die gewoonte krijg ik er maar heel moeilijk uit
- ik val zelf ook af en toe te veel voorover
- hij loopt het grootste deel van de tijd nogal te sloffen, hij is heel moeilijk actief te krijgen
- we hebben nog heel veel problemen met aanleuning. Hij loopt meestal sterren te kijken, en als we een tijdje bezig zijn gaat hij heel ver achter de loodlijn lopen en trekken aan de teugels. Dit probeer ik op te lossen door voorwaarts te rijden en weerstand te bieden met mijn handen zonder hem daarom te laten hangen.
Ik zal telkens proberen zelf mijn fouten te zeggen, corrigeer me gerust als ik het fout heb.
1. zo beginnen we meestal
2.
3. nog altijd gespannen
4. en op de andere hand, mijn benen liggen te ver naar voren, en Sem is vergeten dat hij achterbenen heeft om ze te gebruiken
5. hier waren we een volte aan het rijden
6. hier loopt hij veel te diep, en val ik naar voren
7. nog steeds de grond aan het inspecteren, stel je voor dat we weeral in een gracht sukkelen
8. hoofdhouding is hier wel ok denk ik, mag nog actiever en ik val weeral naar voren
9. helaas tegen de zon, ik denk dat hoofdhouding hier wel ok is, en dat ik best recht zit, hij mag wel actiever
10. poging tot halthouden, gespannen en ik heb mijn benen te veel naar voren
11. hij laat zijn hoofd weeral vallen, al iets actiever denk ik wel
12. hier leun ik weer te veel naar voren, redelijk gespannen maar wel actiever
13. eventjes stappen tussendoor
14. dit vind ik voor ons niet slecht, ik val een beetje naar voren
galop hebben we niet gedaan, omdat ik door mijn ongeval nog heel erg moet opletten wat ik doe en niet te veel schokken mag krijgen voor mijn lever.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met wat goeie tips