Fries Fenna voor het eerst @ HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Reegle

Fries Fenna voor het eerst @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 19:37

Ik zal mezelf en Fenna eerst even voorstellen voor diegene die ons nog niet kennen:
http://i916.photobucket.com/albums/ad2/ ... C_4638.jpg
http://i916.photobucket.com/albums/ad2/ ... C_0474.jpg

Ikzelf rij nu ruim 3,5 jaar paard waarvan het grootste deel van de tijd 'meegehobbelt' te hebben op manegepaarden tijdens de wekelijkse manegeles. Sinds juni ben ik gestopt met de manegelessen en mag ik deze lieve fries bijrijden. Ik rij haar zo'n 2 tot 3 keer per week en we hebben tevens 1x per week privéles.
Fenna is een hele lieve friese merrie van 16 jaartjes jong (en net een dieseltje :D ) In het begin vooral nog erg langzaam maar na het eerste gallopje gaat de turbo aan en probeert ze soms zelfs onder me vandaan te racen.

Verbeterpuntjes in mijn houding zijn er nog meer dan genoeg, waar ik nu vooral op probeer te letten:
- benen stil houden (ik drijf ook veel teveel, vooral als Fenna te langzaam gaat)
- hakken / tenen :')
- op mijn kont blijven zitten tijdens de gallop
- rechtop blijven zitten en niet voorover vallen (vooral tijdens aanspringen in gallop is dit nog errug moeilijk :+ )
- ook doorzitten blijft een probleem, zeker als Fenna in normaal tempo gaat draven.
- verder moet ik proberen Fenna iets meer bij elkaar te rijden, maar ook dat vindt ik nog erg moeilijk.
Mijn stijgbeugels mogen voor het mooie misschien een gaatje langer, maar omdat mijn benen en voeten nogal een eigen leventje leiden en ik soms nog te weinig balans heb vindt ik dit wel een fijne lengte.

Met Fenna probeer ik momenteel vooral haar tempo onder controle / leiding te houden. Wat dat betreft een super fijn leerpaard want als ik maar even afgeleid raak dan doet ze lekker wat ze zelf wil. Ook probeer ik iets constantere nagevelijkheid te krijgen en meer tempowisselingen te rijden om haar beter aan mijn been te krijgen.
We rijden geen niveau, puur recreatief. De foto's staan niet geheel op volgorde.

(1)
Afbeelding

(2)
Afbeelding

(3)
Afbeelding

(4) Een lekker ontspannen drafje
Afbeelding

(5)
Afbeelding

(6/7)
Afbeelding Afbeelding

(8)
Afbeelding

(9)
Afbeelding

(10)
Afbeelding

(11) Hier werd ze enthousiast en versnelde uit zichzelf, ik vond het blijkbaar nogal grappig :+
Afbeelding

(12)
Afbeelding

(13)
Afbeelding

(14)
Afbeelding

(15)
Afbeelding

Opbouwende tips zijn uiteraard van harte welkom, er valt voor ons nog genoeg te leren O:)
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 22-10-11 22:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, maximaal 15 foto's.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:46

Ik vindt het er eigenlijk heel netjes uitzien. Je noemt bijna alle puntjes zelf al.
Maar ik wil je een compliment geven voor je hele vriendelijke rijstijl. Je hebt een hele nette verbinding met je paard.
Paard loopt ontspannen. Mag inderdaad wel iets meer bij elkaar maar ze kropt zich niet op zoals je toch vrij vaak ziet.
Gaat helemaal goed komen met jullie kan menig ruiter echt nog wat van leren als je het mij vraagt.
Je mag je handen nog wel iets meer omhoog houden soms heb je ze wat te laag en je hebt ook wat piano handjes.
Maar vooral ga zo door!

Anoniem

Re: Fries Fenna voor het eerst @ HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:54

Ik vind ook dat je ontzettend netjes rijdt hoor! Ik zou alleen de beugels een gaatje langer doen om te voorkomen dat je onderbeen zo gaat draaien. Voor het doorzitten probeer dan eens zonder beugels te rijden en dan proberen in je hele lichaam mee te veren.

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:17

Het ziet er keurig uit hoor!
Ik heb zelf ook op een fries,
en ik kan met je meepraten:
'Ze rijden heel fijn, maar zijn niet altijd de makkelijkste' XD
Mijn friesje heeft in het begin ook een tijdje onder me uit proberen te rennen in de galop.
we kwamen er toen achter dat ze, omdat dit nog het begin was dat ik haar reed, moeite had met haar balans in galop, en dat ze daarom ging versnellen.
Ik kan je vertellen, hoe langer je rijd, hoe beter het wordt, hier moet je gewoon proberen doorheen te rijden, en haar laten zien dat jij de baas bent.
Dit klinkt heel hard, zo is het niet bedoeld hoor,
En het is ook makkelijker gezegt dan gedaan.
Maar zo is het bij mij ook gegaan, en omdat ik vooral aan haar stap (voor de achterhand, en sprong) heb gewerkt en gallop, rijden we nu netjes een mooi simpel gallopje, maar ook een mooie contragallop, middegallop etc.

Blijven oefenen, dan komt het wel goed!
Want het ziet er keurig uit hoor!

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:24

Eerlijk gezegd vind ik het eruit zien alsof ze erg in je handen hangt, klopt dat? En dat je daardoor zelf ook voorover valt.. Hoewel dit naar mijn idee ook voor een groot deel aan je zadel ligt want dan kiept ook mee voorover, misschien een keer een zadelmaker bij halen?

kell199

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:30

Ik vind in tegendeel weinig aan je zadel aan te merken, maarja ik heb er natuurlijk geen spectaculaire kijk op, maar ik kan nou niet zeggen dat het er zoooo slecht op ligt.
Een fries is nou eenmaal niet de makkelijkste met zadels passen.
En van die speciale friezenzadels zijn vreselijk duur.
Ik zou het hier met je lesgever even over hebben, als zij/hij er niks aan ziet, dan valt het waarschijnlijk reuze mee.
Het kan zijn dat je paard je naar voren trekt, in het geval van @Lotte1990 , ook dit kan weer te maken hebben met balans. Veel problemen vormen zich namelijk door wel/geen goed balans.
Maar het kan natuurlijk ook gewoon zijn, dat Fenna het fijn vind om vrij te lopen met zijn nek.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:30

Ik vind ook dat je heel netjes rijdt! Je hebt een mooie zit, en ondanks dat het lijkt dat je af en toe voor over kiept blijven je rug en schouders wel netjes recht!

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:46

Wat een mooie barokke dame! Hbe je enig idee wat ze voor afstamming heeft?

Je zit er netjes op een Fenna loopt netjes ontspannen en niet opgekropt, daar mag je best trots op zijn!

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:13

Bedankt voor de leuke reacties!

@ Joolien, als ik de beugels langer doe gaan mijn benen toch juist nog meer alle kanten op als ik nu al moeite heb om ze netjes stil te houden, of niet?
Doorzitten zonder beugels helpt inderdaad wel al een beetje :j

@ Lotte1990, soms kan ze wat in mijn handen hangen ja, of de teugels uit mijn handen proberen te trekken waardoor ik weer meer voorover kieper.

@ kell199, ik heb inderdaad nog wat moeite om de leiding te houden en ben vaak ook nog te lief, maar daar wordt aan gewerkt :D
Fenna kan me inderdaad wat naar voren trekken soms maar ze vindt het volgens mij ook gewoon fijn om vooral lekker lang te lopen, bij elkaar rijden vindt ik bij haar dan ook extra moeilijk. Ook mijn eigen balans is nog niet altijd even goed dus daar kan het inderdaad ook aan liggen.

@ Niezel, ik heb geen idee wat haar afstamming precies is, maar bedankt voor het compliment!

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:19

Vind het er goed uit zien hoor! de puntjes geef je zelf al aan.
Ben het niet eens met de reactie over je zadel, mijn zadel maker heeft mij het uitgelegd dat als je zadel een beetje kiept (Lees: niet te veel) dan is dat juist goed, je zadel komt dat iets van de rug af waardoor de rug wat vrij komt en het zadel niet in de weg zit. en ik zie indd bij jou zadel dat hij iets van de rug komt dus dat is niet verkeerd hoor!
Veel plezier met haar :D !

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 11:24

Dankjewel, dat gaat zeker lukken :D En als Fenna last zou hebben van het zadel dan gaf ze dat echt wel duidelijk aan ;)

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:26

ja dat geloof ik best, zullen mijn paarden ook doen :D

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:27

Ja, leuk!!
Netjes het neusje eruit, af en toe kukel je een beetje voor over, maar voor de rest +:)+
Fijn hobbelen met je oude dame!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 12:04

Reegle schreef:
Bedankt voor de leuke reacties!

@ Joolien, als ik de beugels langer doe gaan mijn benen toch juist nog meer alle kanten op als ik nu al moeite heb om ze netjes stil te houden, of niet?
Doorzitten zonder beugels helpt inderdaad wel al een beetje :j

Probeer maar eens 1 gaatje langer ik denk dat je dan beter in balans kunt blijven. Nu doordat je zo kort zit kukel je ook wat voorover en heb je minder balans. Durf op je kont te gaan zitten. Probeer desnoods eens een zitles :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:21

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:53

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:20

kell199 schreef:
kan nou niet zeggen dat het er zoooo slecht op ligt..

Dat zeg ik toch ook niet? :?
Ruiter zit van zichzelf iets naar voren en het zadel helpt daar in elk geval niet op een positieve manier aan mee. Of dat komt omdat het zadel echt mee naar voren kantelt (en dus van achter gaat zweven) of omdat het gewoon zo gebouwd is kan ik niet zien..

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 10:24

Wat een mooie fries!
Ik vind ook dat je hem erg vriendelijk rijd!!
Probeer veel overgangen te rijden om zijn achterhand te activeren.
En let op je beugelriemen die zit gedraaid. rijd niet echt fijn.

Reegle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 14:32

Dat het zadel volgens jullie wat naar voren kiept kan ook een vertekend beeld zijn omdat Fenna overbouwd is, voornamelijk nog op de voorhand sloft en ik snel geneigd ben voorover te duiken.

Vandaag hadden we weer les en ik heb veel overgangen gereden om haar wat voorwaartser en actiever te laten lopen, dat helpt zeker goed, ga hier dus ook flink mee oefenen :j

En nog bedankt voor de tip over de beugelriemen, heb ik eerlijk gezegd helemaal niet op gelet, maar zal dat voortaan wel gaan doen.
Mijn handen probeer ik wel aan te werken maar dan denk ik er een keer aan en vervolgens vallen ze weer in de oude vertrouwde houding terug :+

Als iemand nu ook nog een goede tip heeft wat betreft drijven zonder je benen meteen op te trekken hoor ik dat ook graag O:) :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:36

Reegle schreef:
Dat het zadel volgens jullie wat naar voren kiept kan ook een vertekend beeld zijn omdat Fenna overbouwd is, voornamelijk nog op de voorhand sloft en ik snel geneigd ben voorover te duiken.

Vandaag hadden we weer les en ik heb veel overgangen gereden om haar wat voorwaartser en actiever te laten lopen, dat helpt zeker goed, ga hier dus ook flink mee oefenen :j

En nog bedankt voor de tip over de beugelriemen, heb ik eerlijk gezegd helemaal niet op gelet, maar zal dat voortaan wel gaan doen.
Mijn handen probeer ik wel aan te werken maar dan denk ik er een keer aan en vervolgens vallen ze weer in de oude vertrouwde houding terug :+

Als iemand nu ook nog een goede tip heeft wat betreft drijven zonder je benen meteen op te trekken hoor ik dat ook graag O:) :D

Benen niet optrekken :') Nee bewust been geven zonder op te trekken, reageert ze niet, tikje met je zweep of je stem gebruiken. Probeer aan te leren dat je elke hulp zo klein mogelijk maakt. Eerst groot en daarna hetzelfde effect krijgen en zo klein en efficiënt mogelijk maken!

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:12

hallo
mijn tips zijn hakken mooi uitdrukken (doe je op de meeste foto's al)
tenen meer naar binnen draaien
en recht voor je uit blijven kijken
en wat je zelf al zecht je benen niet meteen optrekken met aandrijven dush probeer met een kleine kuit druk aan te drijven als die niet reageert een klein tikje met je zweepje als je het zo blijft doen zal die vanzelf beter worden en hoef je dush minder hard te drijven dush laat je je benen automatisch wat langer

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 23:19

Ziet er heeeel netjes en vriendelijk uit! :)
Voor het doorzitten en je evenwicht, probeer een keer zonder beugels te rijden of desnoods met een dekje en een dekensingel. Zo leert bij ons iedereen in het begin een goede zit te ontwikkelen. Je merkt dan vanzelf dat als je je benen lang houdt en niet optrekt dat je veel beter blijft zitten en je leert dan ook meer mee te gaan met de bewegingen van het paard.
Verder je handen iets meer dragen :j

Succes! :)