conditie opbouwen, hoe doen jullie dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

bianca23

conditie opbouwen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 18:00

hoi bokkers,
ik heb een vraagje, ik heb sinds 3weken nu mijn kanjer job bij mij staan. (pensionstalling hoor, jammer genoeg niet thuis)
maar job zijn conditie is niet zo best, hij moet nog een strakke kont krijgen. nu heeft hij een lekkere flubberkont...
maar hoe doen jullie dit?? en wat zijn jullie ervaringen?
zetten jullie een schema op zoveel minuten stappen enz..
of gewoon opstappen en gaan??
ik rij nu telkens een kleine 25min in de bak en dan ga ik een lekker rondje buiten met hem uitstappen, het is nu ook redelijk warm weer dus zweten in zijn wintervacht doet hij wel!!

ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
groetjes bianca en job

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:05

Hoi,

Ik had eigenlijk hetzelfde probleem met mijn eigen merrie (die ik nu sinds eind augustus heb). Ze had in 2008 een veulen gekregen en is na die tijd nooit meer goed in conditie geweest: ze werd maximaal 1x per week gereden... Dat werkt niet echt ;)
Ik heb haar sinds augustus en rijd haar sindsdien 3x per week.
Altijd zeer goed in en uitstappen sowieso, maar dat is logisch ;)
In het begin keek ik wat ze aankon, dat was nog niet zoveel, na 10min draven was mevrouw toch wel moe en zweette ze als een otter. Elke keer steeds wat langer draven en op een gegeven moment wat galop erbij (vindt ze heeeeel zwaar). Tussendoor ook goed stappen.
Ik had ook een schema (http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf) daarin kan je kijken waar je paard ongeveer zit qua conditie en het gebruiken als je het handig vindt. Mijn paard zat ongeveer in week 3 toen ik haar kreeg.
Dat schema heb ik slechts een keer gebruikt, omdat ik het echt niet handig vond in het bos: soms had je paden waar je mooi kon draven en dan moest je 10min stappen...
Nu wissel ik veel af, de ene keer rijd ik in de bak (->wei) of ik longeer haar of ik rijd in het bos met haar. Op dit moment houdt ze het draven goed en lang vol, alleen galop is heel zwaar en daar gaat ze flink van zweten, maar dat zal ook zo blijven door haar bouw. Voor de rest is het met de conditie en de vetjes al veel beter :D

In het kort:
*Goed in- en uitstappen (en tussendoor)
*Kijken wat je paard aan kan, aan de hand daarvan rustig opbouwen:
(Net als atleten, die bouwen ook rustig op en lopen zichzelf met training nooit over de kop, want dat werkt alleen maar negatief)
*Afwisseling

Natuurlijk is ook voeding belangrijk, mijn paard krijgt nu een kwart bakje muesli en verder de hele dag toegang tot gras (24/7 buiten). Hierdoor kan haar singel al een gaatje strakker.

fiewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:13

heey,

Nou dit is wat ik belangrijk vind tijdens het rijdens:
- dat het paard de voor en achterhand goed gebruikt( dus goed door stappen, draven en galopperen)
- het hoofd laag zin te houden ( hierdoor gebruikt ie goed zijn rug erbij)
- veel zijwaarst oefeningen ( s-bogjes, slangen volter enz)
- grondwerk

Hopelijk kun je er wat mee.
Groetjes

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:56

bianca23 schreef:
hoi bokkers,
ik heb een vraagje, ik heb sinds 3weken nu mijn kanjer job bij mij staan. (pensionstalling hoor, jammer genoeg niet thuis)
maar job zijn conditie is niet zo best, hij moet nog een strakke kont krijgen. nu heeft hij een lekkere flubberkont...
maar hoe doen jullie dit?? en wat zijn jullie ervaringen?
zetten jullie een schema op zoveel minuten stappen enz..
of gewoon opstappen en gaan??
ik rij nu telkens een kleine 25min in de bak en dan ga ik een lekker rondje buiten met hem uitstappen, het is nu ook redelijk warm weer dus zweten in zijn wintervacht doet hij wel!!

ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips.
groetjes bianca en job

Welke conditie bedoel je ??
Uithoudings vermogen ?
Of Spier opbouw ?

bianca23

Re: conditie opbouwen, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 21:38

pippaa: kei bedankt voor je reactie.
daar heb ik wel wat aan en ook dat schema is wel handig, ga het niet opvolgen hoor maar kan ik wel beetje kijken hoe ver ik ben en wat hun doen.
ik wissel idd ook veel met hem af, maar het merendeel rijd ik lekker door de bossen, waar ik ook echt veel stap. en bij ons is het een beetje stenig dus moet hij goed opletten waar hij loopt.

Ariebren: in principe allebei, want als hij een beter uithoudingsvermogen krijgt gaat zijn spier opbouw natuurlijk ook mee groeien!!! denk ik dan als je het een beetje goed doet.
jij nog tips voor de spieropbouw toevallig?

groetjes bianca en job

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:42

TI-->RT-P

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:44

Om de achterhand sterker te krijgen moet je het paard heel veel achteruit zetten tijdens het rijden en aan de hand.
Meestal wordt dat niet gedaan in het begin van het dressuren.
In de western wordt vanaf het begin met trainen heel veel achteruit gezet.
Het mooie is dat bij achteruit lopen het paard het volle gewicht van zich zelf en ook de ruiter moet gaan dragen op de achterhand.
Daar krijgen ze billen van.

Uithoudings vermogen ontstaat door veel te werken.
Vooral de draf is inspannend voor een paard, dus draven.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:03

Bianca: mooi dat je er wat aan hebt!
Ben zelf ook nog druk bezig met kijken hoe ik haar nog beter krijg, dus ik blijf lekker meelezen :)

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:20

ik lees ook mee :)

SuzanneOV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 20:29

Heej,

Ik heb in februari samen met mijn moeder een paardje gekocht. Stond een half jaar
lang op de wei en had dus ook geen conditie. In het begin hebben we alleen uitgeprobeerd
wat 'ie kon (dus niet echt zweten) en daarna elke keer het iets zwaarder maken. Wat ik
persoonlijk erg prettig vind, is om te stoppen als het paardje echt moe wordt. Als 'ie
namelijk moe wordt en je gaat alsnog veel vragen, komt het toch nooit helemaal door
(athans, bij die van mij werd dat gewoon een ramp :P). Verder zijn wij sinds 3 maandjes
aan het lessen, om zo ook de conditie te verbeteren. In eerste instantie door in de
goede houding te lopen (hij nam zn achterhand nooit mee en liep altijd lui) en nu zijn
we weer verder met allerlei oefeningen. En zoals hierboven ookal gezegt was, goed
in en uitstappen, want anders heb je heel snel een stijf paard :P. Ik zou zeggen, probeer
gewoon veel en blijf je paard goed in de gaten houden ;). Veel succes en geniet ervan!

Suus

Kirsterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 16:32

ik lees ook mee, haha :)

Jamiecas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 19:07

Om zijn spieren meer te trainen zou je ook balkjes kunnen neerleggen. Of stappen door zwaar mul zand en bergjes op en af rijden. Ik ben dat bij mijn paard nu ook veel aan het doen, om zijn achterhand meer te trainen. Een dagje rust tussen het trainen door kan ook geen kwaad, zodat de spieren de tijd krijgen om te herstellen.

Succes met trainen! :)

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:18

voor het opbouwen van zowel kracht als uithoudingsvermogen is het endurance schema van de peelrand erg handig! het is leuk om te doen en geeft je een goede basis om mee te starten. Daarna kun je zelf kiezen welke kant je wilt gaan uitbouwen, meer dressuur voor spierkracht of meer lange afstanden voor conditie, etc..

Heel veel succes en plezier ermee!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:33

Conditie is een kwestie van trainen, voeren én geduld.
Schema's kunnen helpen, maar het belangrijkste is dat je blijft kijken naar je paard.
Het aandeel spierverzuring wordt nogal eens niet herkent en onderschat (o.m. bij zwaardere dressuuroefeningen). Ook de rest van z'n lijf (conditie van pezen, gewrichten, longcapaciteit) heeft aandacht nodig.
Wat belangrijk is voor de basisconditie is veel rustig werk. Het is mijn ervaring dat de meeste paarden met een slechte conditie enorm opknappen van veel stappen en langzaam opgebouwde arbeidstraining.
Met draf worden veel calorien verbrand, maar met stap gebruikt een paard de meeste spieren. Dit geeft een intense doorwerking in spieren en pezen. Daarbij is er bij intensieve training minder gevaar op verzuring wanneer het paard een goede basis heeft. Mijn vermoeden is dat een deel van de peesblessures ontstaan door een te snelle opbouw van de training. (sterke spieren & zwakke pezen)

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 00:40

mooie visie senna, ik deel deze graag met je.
de basis voor een goed endurancepaard is eigenlijk ook 1000 km onbelast stappen aan de hand voordat je aan het werk gaat onder de ruiter. Het paard heeft dan al veel tijd gehad om pezen en spieren sterker te maken. Maar luisteren naar je paard blijft altijd het belangrijkste!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:21

Volgens mij zijn er al veel goede tips gegeven :) Dat stappen voor spieren zorgt kan ik beamen. Mijn pony liep een tijdje niet goed, dus heb ik alleen met hem gestapt, aan de hand (in de bak, bos en op het harde) en zowaar, hij heeft zijn kontspieren nog! Wel is zijn conditie echt niks, 10 minuutjes in de paddock lopen (stap draf, soms rondje galop) is al heel zwaar voor hem. Ik laat hem dus tussendoor veel stappen en probeer de draf uit te breiden, als dit goed gaat probeer ik hem wat langer te laten lopen (echt elke keer maar een paar minuutjes) en dan de eerste paar keer weer met extra veel stap. Dus zo een beetje stapsgewijs verder. Het verschilt heel erg per paard, want het paard van mijn zus heeft binnen no time weer een goede conditie, maar dat is ook een paard wat graag werkt en mijn pony is vaak liever lui dan moe ;) Wel ga ik dus steeds een stapje verder, ik stop niet meteen als ik merk dat hij moe wordt, want dan bouw je naar mijn idee niet op, door juist net een klein stukje verder te gaan wel. Goed naar je paard blijven kijken, plezier en afwisseling is heel belangrijk!

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 10:36

Ik ben helemaal eens met Senna21 en Parel1987. Veel "long slow distance" dus stapwerk buiten (een uur of langer in stap rond de bak lijkt mij heel saai :P ). Het is niet voor niets dat veel endurance ruiters veel stapwerk ook doen (naast de snellere werk). Vooral in de bergen.
Hier is de link naar de schema Senna21 over had:

http://www.endurancepeelrand.nl/trainingsschema.pdf

Parel1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 11:35

Dat conditie erg per paard verschilt denk ik ook :) ik heb wel gemerkt dat de paarden waar wij endurance mee gereden hebben zo'n goede basisconditie hebben dat ze na een tijdje rust snel weer op een basisniveau zijn. Net alsof dat nooit echt helemaal wegzakt ;-)

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 12:36

Dat zie je inderdaad ook bij athleten (mensen dan hè), dus het lijkt me niet zo gek dat paarden dat ook hebben. Grappig, er zijn zo best veel overeenkomsten.

Ik heb gisteren trouwens 'hardgelopen' met mijn paard, het ging niet zo hard als wanneer ik alleen ga omdat we natuurlijk samen even moesten uitvinden hoe dat ging. We zijn een uur weggeweest waarvan we 28min hebben gedraafd. We hebben veel afgewisseld hoor, stap, draf, stap, draf.
Vooral het laatste stuk ging heel goed en gelijkmatig over een mooi verhard fietspad. Misschien ook een leuke manier om niet alleen je paard te trainen, maar ook nog jezelf ;)
Ik merkte dat mijn paard het aan het eind echt leuk begon te vinden, toen liep ze met een slap hangend touwtje en als ik zei 'kom op!' dan ging ze me bijna voorbij :P dan had ze even lol dat ze nog zo hard kon.