sterk paard in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

sterk paard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 14:15

Mijn paard van 9 maakt zich erg sterk in galop tijdens een buitenrit. Ik krijg hem bijna niet terug. Hij regeert bijna niet op een ophouding. Ik moet echt flink streng zijn in mijn handen om hem terug te krijgen. Draf en stap gaan goed, dan heb ik een ontspannen paard. Maar zodra ik aan galoppeer gaat de kop erop en heb ik niet zoveel meer te zeggen.
In de bak is het een braaf paard.

xSimonee

Re: sterk paard in galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 19:58

Dit advies geef ik eigenlijk liever niet, maar misschien een martingaal gebruiken? Dan kan ie zn hoofd niet meer zo hoog doen, maar verder werkt het helemaal niet in. Het verdere advies laat ik even aan andere bokkers over omdat ik hier niet zoveel verstand van heb maar wilde deze tip toch even geven.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:06

Ik zou ook zeggen een martingaal...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 20:14

Ik had ditzelfde probleem met mn eigen paard een paar jaar terug.. Wat mij hielp was een stem hulp erin bouwen... :) in de bak oefenen in overgangetjes van galop terug naar draf.. toen hij dit in de bak kon op stem ( en dus niks met teugels doen) ben ik dit buiten ook gaan oefenen... vanuit de galop "hooolaaaaa" als stemhulp om hem terug in draf te krijgen... ( of ipv hooolaaaa 'bakje friet' ;) of wat je maar als hulp wilt gebruiken...)

Werkte bij mij goed... ook heb ik in de wei geoefend als tussen stationnetje voor buiten bedenk ik me nu...

Succes!

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 20:45

Hee, bedankt.
Is het ook niet een dominantieprobleem?
Ik bedoel, hij luistert anders wel, maar buiten in de vrijheid heb ik het gevoel dat hij het liefst een flinke bok geeft en er vandoor wil gaan, met mij op z'n rug...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 22:02

Waar het vandaan komt dat hij de benen neemt kan vanalles zijn... Indd jouw als leider niet 100% serieus nemen. Misschien is hij ook gewoon zo happy buiten dat hij indd de neus in de lucht steekt en zich een wilde mustang waant ;)

Als je tegen problemen aanloopt, ga er dan in een veilige omgeving mee oefenen... dat hij in de bak braaf is wil nog niet zeggen dat het probleem niet op te lossen is in de bak...

Ben benieuwd hoe zich dit ontwikkeld, laat wat van je horen!!!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:27

Dus écht op het moment dat je aan galoppeert steekt ie z'n hoofd al de lucht in? Klinkt raar, maar dan zou ik aansporen en dus voorlopig alleen even aan galopperen op lange stukken.
Als ze namelijk écht hard willen gaan moet die neus naar voren, niet omhoog.
Dan is de neus dus al wat lager (zonder hulpmiddel) en neem je hem 2 minuten later iets terug in tempo tot je weer een beheerste galop hebt. Door eerst de hulp te gebruiken die wél doorkomt, heb je ook meer succes bij je volgende hulp.

Is het pad niet lang genoeg om door te galopperen tot een rustig galopje? Zorg dan dat je nog een ander pad tegenkomt, waar je nog een keer kan oefenen.

Voor deze methode moet je dus niet bang uitgevallen zijn en even flink doorrijden. Een rengalopje moet je niet schuwen ;)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:30

Eens met sassol; ook dit kun je proberen voorwaarts op te lossen.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 11:01

Ik denk dat daar t probleem ligt. Ooit eens aan de kletter geraakt met een ander paard en nu schuw om voluit te galopperen...

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:08

Ook eens met Sassol, maar dan moet je wel een veilig stuk opzoeken, ik zou naar het strand gaan op een dag dat er eigenlijk geen mensen zijn, dat vind ik net een veiliger idee. Want stel hij stopt niet na het einde van dat pad, en vliegt bijv. zo de weg op ofzo. brrrrr moet er niet aan denken.
Veel succes!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:39

Tja, dit paard wilt lekker hard! Toen mijn merrie 5 was wou ze ook alleen maar heel hard galopperen. Dus dacht ik op een dag: nou, dan doen we dat toch lekker? Overal waar de bodem het toelaat!

Na een paar rengalopjes, wou ze ook best even rustig galopperen en de keren daarna ook geen problemen meer. Ze wist dat ze toch wel veel hard mocht ;)

Als jij een rustig galopje wilt, maar je paard niet en je raakt daardoor de controle kwijt, dán is het enger. Maar zet jij zelf de rengalop in en neemt van daaruit terug in tempo, is het minder eng. Het was namelijk jouw idee en jij bent al voorbereid op een stukje crossen.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 18:39

Ha, ik heb het geprobeerd, en idd het werkt. Ik heb hem flink laten galopperen op een stuk gemaaid maisland. Wat leuk!
Ik moest er alleen nog wat vertrouwen in krijgen dat hij niet onder mij vandaan schiet...
Maar dat deed hij niet en ik kon m ook terug krijgen. Maar hij moest ook wel flink aan het werk in het zware land.
Heb het ook maar even gedaan.
Het is een goed gevoel dat ik m terug kan nemen.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:11

Fijn om te horen!

Sammielola13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:56

zitten? echt met je ' kont ' in het zadel duwen zegmaar,
ik heb ook ooit zo n paard moeten rijden, en dat werkte wel redelijk!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:09

Fijn dat het goed ging!
Rustig kunnen galopperen maakt de buitenrit een stuk relaxter.

Veel plezier samen :)