Stelt ze zich nou aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne97

Stelt ze zich nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 19:57

Heeey!
Ik rij samen met mijn verzorgpony vaak in een weiland.
Alleen steeds als ik ergens bij een plas water of een nat stuk gras kom, loopt ze er met een grote boog omheen of geeft ze een bok.
Is dit nou gewoon aanstellerij of is ze echt bang?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!
Groetjes! :)

Medie

Re: Stelt ze zich nou aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:00

meestal is het aanstellerij.. je kunt dit het beste zelf aanvoelen.. oefenen baart kunst, ook als ze wel bang is.. laat haar zien dat het niet eng is..

JSeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:00

Ze kan bang zijn voor het water. Misschien kun je er een keer naast lopen, en dan tonen dat het niet eng is door er zelf doorheen te lopen? Misschien zijn regenlaarzen dan wel handig haha! Misschien is dat wel een ideetje! Je kan een keer grondwerk doen, en dan zorgen dat je met haar door de plassen gaat lopen. Heb je een longeerlijn. Dan doe je een hoofdstel om en doe je de longeerlijn er aan vast. Zo is het heel veilig. Dat kan je misschien een keertje proberen? Dat is mijzelf wel gelukt met een paardje van 5/6 jaar van een vriend van mijn oom, waarvan de dochters het zelf niet durfden te doen. Succes!!

Rianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 20:03

Okee, dankjewel! Ik ga het proberen... ;)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:15

ik geloof niet in paarden die zich aanstellen. Ik geloof wel in paarden met onvoldoende vertouwen in de ruiter. Wellicht is je paard niet bang voor water, maar wel bang voor de meestal gladde ondergrond bij een plas? Voelt ze zich niet stabiel genoeg? Ik geloof altijd dat er een reden is. Ga dus op zoek naar hoe je het paard met vertrouwen en in dus in rust wel door/bij het water gaat krijgen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:49

Mijn eigen paard heeft hier ook last van, met rijden maar ook als ze in de wei loopt.
Voor het verse gras moet ze altijd door een plasje heen en dat duurt altijd een hele tijd. Alle andere pony's zijn dan al lekker aan het eten, terwijl zij nog voor de plas heen en weer loopt te rennen, om zich er uiteindelijk zoveel mogelijk omheen te wurmen en als dat niet kan er dan maar zo snel mogelijk doorheen (het is niet zo'n springtalent ;)). Ik heb me er bij neergelegd dat ze dit doet. Met rijden kan ik in het bos rustig een halfuur voor een plas staan om er dan alsnog met een boogje (door de bosjes heen) omheen te gaan. Ze gaat er echt niet door.
Ik weet niet precies wat het is, of ze er een hekel aan heeft dat haar voeten nat worden, dat ze niet weet wat voor bodem er onder de plas zit ... Zeg het maar.

Aan de andere kant, ze loopt wel graag door een (relatief helder) meertje in de buurt. Maar ook hier is het in het begin lastig en wil ze er eerst niet in.

Als ik jou was zou ik kijken of ze door water gaat als je er niet op zit, dus wanneer ze in de wei is. Als de wei niet nat wordt/is kan je het natuurlijk ook buiten aan de hand proberen.
Wanneer ze dan ook weigert, vindt ze het waarschijnlijk niet fijn (om welke reden dan ook).
Natuurlijk kan je dan oefenen, maar ik heb bij mijn paard gemerkt dat het er gewoon niet in zit.

Succes ermee!

Rianne97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:15

Ik ben erachter gekomen dat ze ook niet over putdeksels wil lopen.
Eerst durfde ze ook niet over bruggetjes.
Telkens ben ik er toen afgestapt om haar aan de hand over de brug te laten lopen.
Nu kan ik er gewoon op blijven zitten en loopt ze zonder aarzelen de brug over.
Het is nu regenachtig dus kan ik mooi met haar gaan oefenen aan de hand. ;)

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 19:26

veel succes :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:14

Een paard stelt zich niet aan , zeker door een plas lopen kan heel eng zijn , want jij weet dat het 3 cm diep is maar het paard niet, dus voor zijn eigen veiligheid zal hij er vaak om heen lopen, tenzij jij de juiste leiding kan geven vanaf de rug en het dier zonder dwang kan overtuigen dat het ok is en moet toegeven dat dat best lastig is soms, zeker op een buitenrit waarbij je niet zo heel erg vaak geconcentreerd aan het werken ben.