Balansprobleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Balansprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:48

Ik heb het eigenlijk nooit eerder opgemerkt, maar ik begin zo langzamerhand te vermoeden dat mijn merrie haar balans onder het zadel nog niet helemaal gevonden heeft. Dit werd vandaag in de les nog weer bevestigd toen ik een stuk met teugels los moest draven, in plaats van nette rechte lijnen werd er gezwalkt en het tempo was volledig verdwenen.
Nou ben ik niet iemand die altijd met strakke hand rijd, dus daar kan ze geen steun op zoeken, mijn teugels hangen op het moment dat ze goed loopt zelfs best los en mensen die op mijn paard rijden bevestigen ook dat ze op je pinken te sturen is en zeer licht in de hand.
Ik merkte al met de galop dat ze erg graag aan de bakrand kleeft, voltes galopperen vind ze moeilijk.

Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat ik haar meer op een correcte manier ben gaan trainen en dat ze opnieuw de balans moet zoeken? Ik ben al een tijd bezig met rechtrichten en het goed onderbrengen van de achterhand. Dit vind ze heel moeilijk, maar ze pakt het goed op en ik merk dat ze steeds meer kracht in haar achterhand begint te krijgen. Echter als ik nu na of tijdens een training waar we hier goed op letten de teugels loslaat dan is het net alsof ze steun mist en dan begint ze te zwalken.

Op de momenten dat we vrolijk aan het boscrossen zijn of een keer niet serieus in de bak rijden (wat in mijn geval betekend dat ik wat western oefeningen doe waarbij de teugels helemaal los hangen) dan merk ik niet dat ze balans problemen heeft, dan loopt ze vlot en zeker door, ook in de voltes en in de galop. Enkel wanneer ik dus bezig ben om haar goed vanuit de achterhand te laten lopen.

Medisch is alles uitgesloten, rug is op de echo en de röntgen geweest. Evenals de benen en de hals. Chiropracter bevestigde dat ze van haar schoft tot haar staart helemaal vast zat en dit is behandeld en daar heeft ze nu geen blokkades meer in. Fysiotherapeut vindt ook niets vreemds aan de spieren.
Ik moet er wel bij zeggen dat ze in twee maanden tijd gigantisch in bespiering is aangekomen, dus misschien dat ze ook nog niet goed uit de voeten kan met al die "nieuwe" spiermassa.
Zadel is op maat gemaakt en pas geleden nog nagekeken, dus ook dat ligt helemaal goed.
Grondwerk oefeningen als schouderbinnenwaarts op de hoefslag en de volte geven het zelfde probleem. Met name rechtsom is ze nog erg aan het zwalken en valt ze graag naar buiten over de schouder weg. Ze vindt de oefeningen moeilijk, maar wel leuk. Ik kan haar echt zien nadenken en ze wil heel graag werken, vandaar dat ik hier ook mee verder ga.

Het is een dier dat heel graag op de voorhand loopt, voorhand is dus ook sterker bespierd dan de achterhand, vandaar dat ik ook de achterhand meer wil gaan trainen.

Is het zwalken dat ze doet bij een losse teugel op het moment dat ik vanuit het rechtrichten haar meer op de achterhand heb laten lopen, puur omdat ze het moeilijk vindt? Of zou dit een ander probleem kunnen zijn?

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:05

Het kan, maar andere dingen zijn uiteraard niet uitgesloten, dat is vanachter de computer niet te beoordelen. Het is wel een vrij logisch gevolg van de beginfases van rechtrichten. Je maakt alle stramme spieren los, en dat vinden ze aanvankelijk wel vreemd. Dan gaan ze enkele passen goed, maar gaan vervolgens weer op zoek naar hun oude aanspanning, waar ze steun aan hadden. In hun nieuwe aanspanning hebben ze namelijk nog niet zoveel 'steun' omdat niet alle spieren in balans ontwikkeld waren, en dus niet overal even soepel en sterk. In die twijfels tussen oude en nieuwe aanspanning kunnen ze dus zwalken, voorover vallen, wegvallen over de schouder etc. omdat ze het nog niet continu aankunnen om in de juiste aanspanning te lopen. Ze nemen hem aan, vallen eruit, komen in oude aanspanning, worden eruit gehaald, nieuwe aanspanning, kracht of soeplesse tekort, eruit vallen... Het is een ontwikkelingsproces, waarbij je steeds korte stukjes aanspanning vraagt. In eerste instantie is een reactie op je vraag naar andere aanspanning voldoende. Dat breidt je uit naar 2/3 passen, naar 6 passen, naar halve of hele voltes etc. En tussendoor valt ie lekker terug in zijn oude patroon, dat geeft niet, maar probeer hem daar iedere keer weer op een positieve manier uit te halen, en hem weer te sturen naar de juiste aanspanning.

Ik heb vaker paarden gereden die op spanning gereden waren, of jonge paarden zonder balans. Als ze eenmaal voorwaarts zijn, ga je ze loswerken, en dan zie je tijdelijk een terugval in beweging en stabiliteit, maar die komt 200% beter terug als je het goed doet. Dus maak je niet teveel zorgen, wsl hoort het gewoon bij het proces van losser en sterker maken ;)

nombrado

Re: Balansprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 12:20

Het zwalken is een gevolg van een paard wat vanuit de voorhand werkt en dus niet vanachter naar voren gewend is te bewegen. (en dus teveel steun haalt uit jou hand) en scheefheid vanachter.
Veelal merk je dit als je een langzaam tempo draaft, met losse teugel, dat ze of harder gaan (om hun balans te behouden) of gaan zwalken.
Wat je zou kunnen doen om dit op een juiste manier goed te krijgen is juist het hele langzame tempo op te gaan zoeken, extreem onder het tempo draven (losse teugels) en daarmee de achterhand spieren sterker maken. Als dit op de rechter lijn goed gaat, ga dan eens kleine voltes in elke hoek rijden (zonder handgebruik) en kijk of ze daar ook hetzelfde tempo blijft bewegen.

InekeH87

Re: Balansprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 12:35

Bedankt voor de tips, ik zal het eens gaan proberen.