hypermobiliteit en balans?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

hypermobiliteit en balans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 19:46

zelf ben ik hypermobiel, en merk ik dat ik soms problemen heb met mijn balans, doordat ik door mijn hypermobiliteit mn lichaam soms ga "overcompenseren" , of juist heel uitgezakt/hangend.
door me TE bewust te zijn van mijn lichaam creeer ik weer spanning , en dat heeft uiteraard weer gevolgen voor de ontspanning .....
zijn er meerdere bokkers die hier ervaring mee hebben en hoe gaan jullie hier mee om?
ik ben nu de boeken aan het lezen van sally swift , centered riding, en staan veel nuttige tips in, en ik herken een aantal van mijn "fouten" maar sommige oefeningen die zij aangeeft , blijken voor mij in de praktijk niet zo handig te zijn.
dus graag jullie mening/ ideeen!?

Sodeletuut

Re: hypermobiliteit en balans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:50

Ik heb zelf ook last van hypermobiliteit en verschillende rugafwijkingen, en ook last van een moeilijke balans, maar ik weet niet zeker of dit aan elkaar te linken is.. Waar ik veel aan heb, zijn deze oefeningen: http://atletischerijkunst.nl/ebookzitoefening.html <<moet je even aanmelden, en dan krijg je het e-book, gewoon gratis hoor. Dit is van mijn instructrice, en dit nemen we dus ook mee in de lessen, en helpt zeker..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:26

Ik kan hier over meepraten. Toen ik begon met rijden was het echt drama en lag er dus ook regelmatig naast. Pas nu na ongeveer 11 jaar begin in echt mijn spieren zo onder controle te krijgen dat ik een aardig goede balans krijg. Het gaat hierbij vooral om het bewust worden van wat doe je, waar overcompenseer je en hoe zou je dit kunnen aanpassen om een zo goed mogelijke balans te krijgen.

Dat is iets wat je elke keer bij jezelf moet nagaan maar waar je instructrice je ook bij kunt helpen. Uiteraard helpt het lezen van boeken ook wel maar dat gaat toch meer uit van de 'normale' mens. Rijden met hypermobiliteit kan heel anders zijn omdat je te veel te ver kan bewegen waardoor je toch je eigen manier moet gaan ontwikkelen.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 07:03

@ thats me ; eraf vallen doe ik gelukkig niet , maar merk dat ik soms wat moeite heb met n zwaartepunt, en ook dat ik tijdens het rijden bijvoorbeeld mn hoofd te ver naar voren breng , waardoor heel mn lichaam van houding verandert.

@sodeletuut ; dankjewel voor de link, ik zal eens kijken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:02

Met welke oefeningen in het boek van Sally Swift heb je problemen?

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 12:10

bijvoorbeeld de beenoefening waarbij je het been naar achteren brengt , dan voelt het voor mij net alsof mn heup eruit gaat ploepen.(wat waarschijnlijk ook wel zal)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:43

Compenseren doet iedereen en het is niet per se altijd slecht.

Ik zou hiermee gewoon eens naar de fysio gaan, misschien kan je dan oefeningen krijgen om je spieren te trainen zodat je heup er niet uit floept tijdens het rijden. :)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 11:22

rachel_j schreef:
bijvoorbeeld de beenoefening waarbij je het been naar achteren brengt , dan voelt het voor mij net alsof mn heup eruit gaat ploepen.(wat waarschijnlijk ook wel zal)

Dat lijkt me akelig als dat zou gebeuren. Je zou kunnen zoeken of er Centered Riding instructeurs zijn die ook fysiotherapeut oid zijn. Ik weet dat er in de CR levels wordt aangemoedigd om je als instructeur ook met bewegingsleer bezig te houden.
http://www.centeredriding.org/instructors-search.asp

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:06

als je snapt, waar je middelpunt /centrum in je lichaam zit, en die ook zittend te paard weet te vinden, kan je alle spieren ontspannen en veer je in balans mee in de beweging van het paard.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:15

Spieren sterker maken :o Als je je spieren sterker maakt krijg je minder ruimte op je gewrichten.
Dus niet alleen met paardrijden, maar ook in het dagelijks leven de oefeningen doen. Ik hang verschrikkelijk in mijn gewrichten, mijn spieren zijn zo slap/lui als wat. volgens mijn fysiotherapeut is het een kwestie van 2 maanden goed oefenen en erg op je houding letten dat het daarna van zelf gaat. Ik heb dat doorzettingsvermogen alleen niet :x

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 09:24

No_No schreef:
Spieren sterker maken :o Als je je spieren sterker maakt krijg je minder ruimte op je gewrichten.
Dus niet alleen met paardrijden, maar ook in het dagelijks leven de oefeningen doen. Ik hang verschrikkelijk in mijn gewrichten, mijn spieren zijn zo slap/lui als wat. volgens mijn fysiotherapeut is het een kwestie van 2 maanden goed oefenen en erg op je houding letten dat het daarna van zelf gaat. Ik heb dat doorzettingsvermogen alleen niet :x

als je in je gewrichten hangt, dan sta je niet goed rechtop.
als je goed recht in je fundament staat, en beweegt, dus in je middelpunt, heeft spiertraining helemaal geen zin.

Wat je wel als oefening zou kunnen doen, is om met iets op je hoofd te gaan lopen :D

Afbeelding

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 09:54

nombrado schreef:
als je snapt, waar je middelpunt /centrum in je lichaam zit, en die ook zittend te paard weet te vinden, kan je alle spieren ontspannen en veer je in balans mee in de beweging van het paard.

maar juist als ik mijn spieren ontspan, gaan vooral mijn schouders in hun gewrichten hangen , en dan ga ik ook wat voorover hangen als dat gebeurt , dan "zak ik in".
en dat is dus een probleem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 10:00

rachel_j schreef:
nombrado schreef:

maar juist als ik mijn spieren ontspan, gaan vooral mijn schouders in hun gewrichten hangen , en dan ga ik ook wat voorover hangen als dat gebeurt , dan "zak ik in".
en dat is dus een probleem.

dan zit je dus niet recht "in je bekken"
dmv kantelen van je bekken kan je je middelpunt vinden en vandaar uit je zelf recht werken.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 18:30

Wanneer je hypermobiel bent is een goed lichaamsgevoel essentieel. Ik begeleid verschillende ruiters die hypermobiel zijn. Vaak is dan inderdaad de balas tussen aan- en ontspanning een moeilijk punt, maar ook wáár in de ruimte zich een ledemaat nu precies bevind.

Er zijn instructeurs die oefentherapeut zijn, of fysiotherapeut. Oefentherapeuten (even mijn eigen straatje toelichten ;) ) worden opgeleid om mensen te helpen hun houdings- en bewegingsgedrag aan te passen. Het gaat er hierbij om dat je je manier van bewegen dusdanig aanpast dat je voorkomt dat je hiermee klachten krijgt. Wat een fysiotherapeut voor je kan doen, kun je het beste bij een fysiotherapeut vragen.

Persoonlijk focus ik zelden op spierversterkende oefeningen, omdat de meeste ruiters die ik te zien krijg deze niet nodig hebben. De spierkracht is er wel, maar de spiercoördinatie is vaak een probleem. Wanneer je echt problemen zou hebben met spierkracht, dan zou je bijvoorbeeld ook moeite hebben met het zadelen van je paard en met opstappen (niet omhoog kunnen komen bv.). Dit is zelden het geval.

Om je lichaamsbewustzijn algeheel te verbeteren is het belangrijk dat je hierbij goede begeleiding krijgt. Het is namelijk ontzettend moeilijk jezelf bewust te maken; je houding en bewegingsgedrag bevind zich in een blinde vlek.
Zeker omdat je hypermobiel bent, met de risico's op overcompensaties zoals je zelf al aangaf, is het belangrijk dat je hierin goed gestuurd wordt om te voorkomen dat je klachten krijgt.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:39

Complimenten dat je hier mee bezig bent! :)

Ik denk dat Centered Riding heel nuttig is, maar inderdaad vaak wordt uitgewerkt als 'loslaten' - omdat bij veel ruiters daar een probleem zit. Jouw situatie is daarin net anders. :)
Exact mijn gedachte: zoek een CR-instructeur die ook fysio is. Van Nelleke Deen weet ik dat zij beide is - maar daar zullen er wellicht nog meer van zijn. :)

Het is natuurlijk niet zo dat je al je spieren maar zoveel mogelijk ontspant als je aan het rijden bent - je vraagt alleen een andere manier van aanspannen, als het ware. Het gaat daarbij ook om coordinatie, zoals alicia2u al zegt.

Daarbij worden spierversterkende oefeningen soms wel aangeraden voor personen met dergelijke klachten. En dat zeg ik niet omdat ik vind dat ts dat zou moeten - maar omdat het vergelijk van hierboven niet klopt in deze situatie, vind ik.
Spieren spelen wel degelijk een grote functie rondom gewrichten. :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:41

Nog een ideetje: misschien is dit topic beter op zijn plaats op AP, aangepast paardrijden.
Wellicht dat een verhuizing naar dat forumdeel nog andere inzichten geeft. :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 05:59

TurdusMerula schreef:
Daarbij worden spierversterkende oefeningen soms wel aangeraden voor personen met dergelijke klachten. En dat zeg ik niet omdat ik vind dat ts dat zou moeten - maar omdat het vergelijk van hierboven niet klopt in deze situatie, vind ik.
Spieren spelen wel degelijk een grote functie rondom gewrichten. :)

Ik heb het helemaal met je eens: spieren kunnen inderdaad de bewegelijkheid in gewrichten beperken. Dit doen ze echter niet op kracht, maar op coördinatie, vandaar mijn bovenstaande punt ;) Even ter verduidelijking.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:52

Even een stipje.

Ik ben hier ook meer mee bezig de laatste tijd, ik ben ook hypermobiel, heb op zich wel evenwicht en balans en zeker ook voldoende spierkracht (behalve in mijn armen, daar zit ook de meeste ruimte in mijn gewrichten, vooral ellebogen), maar bewust spannen en ontspannen is inderdaad moeilijk, bewust het 'punt' vinden waarin je niet 'overstrekt' maar net er voor 'stoppen' voelt ontzettend zwaar (spierkracht dus) en onnatuurlijk (want er is meer ruimte).

Het gevoel dat je heup eruit kan ploppen heb ik ook, eenzijdig danwel, daarbij moet ik wel zeggen dat ik ook een beenlengte verschil heb. Op zich zit ik redelijk qua benen op mijn paard maar vraag me wel af of het beter is 'ongelijk' qua beugels te gaan zitten, zodat ik recht zit, of dat ik beter ongelijk kan blijven zitten en het mijn lichaam op laat lossen.
Momenteel doe ik het laatste maar heb ik bij lang rijden nog wel eens last van mijn onderrug de volgende dag.
Mijn beenlengteverschil zit 'in mijn rug', heup staat scheef, en heb een lichte scoliose, beetje zoals op het plaatje daar lijkt ook 1 van de benen 'langer'.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 06:53

Ik ben ook hypermobiel en dat heeft met rijden ook heel lang problemen gegeven. Ik ben toen, omdat ik allerlei klachten kreeg cesartherapie gaan volgen, dat heeft echt te maken met je lichaam op de juiste manier bewegen en je spieren controleren en dat heeft mij in mijn rijden ook heel erg geholpen.
Ik kan nu best wel ontspannen zitten en toch met een nette houding, alleen mijn benen willen af en toe nog niet wat ik wil, maar aangezien ik zwanger ben is dat iets voor na mijn zwangerschap om echt mee verder te oefenen. Nu rij ik gewoon om mijn paard te onderhouden in wat hij kan en mijn eigen conditie op peil te houden en hoeven we ff niet zo hard te ontwikkelen :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 07:25

Kleine toevoeging: Cesartherapie valt onder de oefentherapie. Je hebt oefentherapie Cesar en oefentherapie Mensendieck. Omdat beide vormen van oefentherapie onder dezelfde beroepsvereniging vallen, wordt er tegenwoordig meer gesproken over oefentherapie dan over de specifieke opleiding; beide vormen kunnen als hetzelfde worden beschouwd.