Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rachel_j schreef:bijvoorbeeld de beenoefening waarbij je het been naar achteren brengt , dan voelt het voor mij net alsof mn heup eruit gaat ploepen.(wat waarschijnlijk ook wel zal)
Als je je spieren sterker maakt krijg je minder ruimte op je gewrichten.
No_No schreef:Spieren sterker makenAls je je spieren sterker maakt krijg je minder ruimte op je gewrichten.
Dus niet alleen met paardrijden, maar ook in het dagelijks leven de oefeningen doen. Ik hang verschrikkelijk in mijn gewrichten, mijn spieren zijn zo slap/lui als wat. volgens mijn fysiotherapeut is het een kwestie van 2 maanden goed oefenen en erg op je houding letten dat het daarna van zelf gaat. Ik heb dat doorzettingsvermogen alleen niet

nombrado schreef:als je snapt, waar je middelpunt /centrum in je lichaam zit, en die ook zittend te paard weet te vinden, kan je alle spieren ontspannen en veer je in balans mee in de beweging van het paard.
rachel_j schreef:nombrado schreef:als je snapt, waar je middelpunt /centrum in je lichaam zit, en die ook zittend te paard weet te vinden, kan je alle spieren ontspannen en veer je in balans mee in de beweging van het paard.
maar juist als ik mijn spieren ontspan, gaan vooral mijn schouders in hun gewrichten hangen , en dan ga ik ook wat voorover hangen als dat gebeurt , dan "zak ik in".
en dat is dus een probleem.
) worden opgeleid om mensen te helpen hun houdings- en bewegingsgedrag aan te passen. Het gaat er hierbij om dat je je manier van bewegen dusdanig aanpast dat je voorkomt dat je hiermee klachten krijgt. Wat een fysiotherapeut voor je kan doen, kun je het beste bij een fysiotherapeut vragen.

TurdusMerula schreef:Daarbij worden spierversterkende oefeningen soms wel aangeraden voor personen met dergelijke klachten. En dat zeg ik niet omdat ik vind dat ts dat zou moeten - maar omdat het vergelijk van hierboven niet klopt in deze situatie, vind ik.
Spieren spelen wel degelijk een grote functie rondom gewrichten.
Even ter verduidelijking.