Painthorse Nembutsu in dressuuroutfit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_apollo

Painthorse Nembutsu in dressuuroutfit!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:03

Hallo iedereen! :D

Mijn painthorse Nembutsu en ik rijden western en lessen ook western. Nembutsu is kreupel geweest. Ze heeft hierbij een aantal behandelingen gehad bij een fysiotherapeut. Hierna is ze veel beter gaan lopen, maar moet ze haar lijf weer een beetje herontdekken en is ze soms wat zoekende. Bij het westernrijden laat ik veel los en hoort het paard ontspannen met de toplijn en hals naar beneden te lopen. Dit wil nog niet echt, omdat ze nu ze zo zoekt goed ondersteund moet worden en ik haar dus meer moet oppakken en minder moet loslaten.
Aangezien je met dressuur meer contact op de teugels hebt, en ik haar ook wel met westernoutfit soms dressuurmatig rijd, heb ik het dressuurzadel gepakt en ben ik even helemaal dressuurmatig met haar gaan rijden. En ik moet zeggen dat ze dat aardig goed oppakt.

Info over Nembutsu:
Geslacht: Merrie
Leeftijd: 10
Schofthoogte: 1.54
Ras: Painthorse
Afstamming: Cwl Siera x Red Pebbles

We rijden geen wedstrijden in western, maar zijn nog druk aan het lessen. Het is wel de bedoeling dat we volgend jaar gaan starten.
Tips zijn altijd welkom, kritiek ook als het netjes blijft :j
Eigen commentaar staat bij de foto's.

Dan is het nu tijd voor de foto´s (ze staan niet altijd op volgorde):

1. Afbeelding
Instappen - wat te veel op de voorhand. (Let niet op mijn hoofd haha :') )

2. Afbeelding
Pasje wijken.

3. Afbeelding
Drafje linksom - valt wat uit elkaar.

4. Afbeelding
Zo zie ik het heel graag! *D

5. Afbeelding
Drafje linksom - wat meer contact op de teugel houden en ik val voorover.

6. Afbeelding
Dit vind ik ook een fijn beeld geven ;)

7. Afbeelding
Drafje rechtsom - achter de loodlijn en ze valt op de voorhand. Mag meer bij elkaar gereden worden.

8. Afbeelding
Galop rechtsom - Ontspannen beeld, ik val alleen voorover en moet mijn handen niet wijd zetten.

9. Afbeelding
Dit vind ik een mooi beeld! - tenen naar binnen draaien (vind ik erg lastig! :o )

10. Afbeelding
Galop rechtsom - wat te streng op de teugel en weer tenen naar binnen en ik val wat voorover.

11. Afbeelding
Even een lieve foto samen <3

12. Afbeelding
Even een vergelijkingsfoto, dit is hoe we er "normaal" uitzien.

:wave:

Kaaaren

Re: Painthorse Nembutsu in dressuuroutfit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:06

Ziet er goed uit hoor! in beide outfits ;)
Let wel op de inwerking van je spoor.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:07

Ja dank je wel, op sommige foto's dacht ik inderdaad ook ai.. ;)

Ilonka_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:15

Ziet er netjes uit :) Let wel op, want volgensmij zie ik je steeds naar beneden kijken waardoor je vaker ook minder recht zit, probeer gewoon vooruit te kijken! :)

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:26

Dank je Ilonka_96, dat klopt inderdaad!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:55

Oei, ik schrik wel erg van je spoorgebruik, je ziet ook op de laatste foto dat de huid van je paard geirriteerd is waar jij je spoor zet.
Spijt me dat het zo kort door de bocht is maar kan even geen andere manier vinden.

_Lisaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 17:43

Ziet er leuk uit, ga wel mee met anneliesdj over het spoorgebruik, probeer je hakken uit te drukken en je kuiten te gebruiken in plaats van constant je spoor!
verder mooi beestje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:06

Idd beter even je spoortje aflaten?
Ik vind dat je heel goed bezig bent, paardje loopt fijn ontspannen. Idd mag je in de galop je hand wat minder vastzetten maar ze galoppeert wel mooi over de rug, wat je dan kunt doen is verlichte zit aannemen zodat ze mooi over de rug blijft gaan en misschien nog wat meer zakt.

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:42

Ziet er echt leuk uit! Probeer wel je handen wat hoger te zetten en recht te blijven zitten bij het wijken. En ik ben het wel eens met anneliesdj over je spoortjes.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:00

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:02

Ik vind de western look jullie wel erg goed staan!
Qua dressuur: je beugels lijken wat kort te zijn... gaatje langer?

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:13

Bijzonder :D ik vind dat je, ook als je in dressuuroutfit rijdt, nog steeds erg western uitstraalt :P
ik denk wel dat, ook al rij je nu 'dressuur', je haar vaak wel heel veel vasthoudt en wat te weinig de kans geeft om zelf te zoeken. Je mag haar best helpen maar ergens moet je het haar ook zelf laten doen. (vooral in galop valt me dit op) Mede hierdoor gaat ze volgens mij op haar voorhand lopen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:18

je tenen wijzen erg naar buiten,waardoor je spoor je paard erg "prikt ".wss klem je je benen ook, waardoor je je balans verliest, en je je weer meer klemt.benen los, tenen recht naar voren houden.a/d paardzijde van je beugels houden helpt wel.beter oefenen zonder spoor, die houding is nl. een gewenning, en vaak lastig om er erg in te houden..
hou er vooral ook erg in, dat die houding met een westernspoortje zeer pijnlijk is voor je paard (en waardoor je paard harder gaat lopen, als ie goed western basis gereden is).

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:46

Lord_Ik schreef:
Bijzonder :D ik vind dat je, ook als je in dressuuroutfit rijdt, nog steeds erg western uitstraalt :P
ik denk wel dat, ook al rij je nu 'dressuur', je haar vaak wel heel veel vasthoudt en wat te weinig de kans geeft om zelf te zoeken. Je mag haar best helpen maar ergens moet je het haar ook zelf laten doen. (vooral in galop valt me dit op) Mede hierdoor gaat ze volgens mij op haar voorhand lopen.

Hier ben ik het zelf niet helemaal mee eens. In de galop inderdaad gaf ik zelf ook aan dat ik wat te streng ben, maar ik laat ook los. Dus misschien lijkt het voor jou dat ik te streng overkom in mijn handen, maar als het niet nodig is ontspan ik mijn hand en daarbij laat ik niet de teugels los maar hou ze op contact en dat is wat anders dan constant streng zijn ;)

Iedereen die heeft gereageerd op het spoorgebruik ben ik het mee eens! En inderdaad reed ik wat met te korte beugels ;)

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 10:49

spicegirl schreef:
je tenen wijzen erg naar buiten,waardoor je spoor je paard erg "prikt ".wss klem je je benen ook, waardoor je je balans verliest, en je je weer meer klemt.benen los, tenen recht naar voren houden.a/d paardzijde van je beugels houden helpt wel.beter oefenen zonder spoor, die houding is nl. een gewenning, en vaak lastig om er erg in te houden..
hou er vooral ook erg in, dat die houding met een westernspoortje zeer pijnlijk is voor je paard (en waardoor je paard harder gaat lopen, als ie goed western basis gereden is).

Met western heb ik ook spoortjes om, maar hierbij zijn mijn beugels ook langer waardoor ik minder vaak in contact kom met het paardenlichaam en ook alleen aanspoor met mijn kuit. Als ze geen reactie geeft gebruik ik pas mijn spoor. Ik vind niet dat je daarover kan oordelen aangezien je het niet hebt gezien. Wel ben ik het met je eens dat mijn tenen naar buiten wijzen en ik haar daardoor erg prikt. Ik zal ook zeker wat met het commentaar gaan doen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:59

ik oordeelde niet, ik zei alleen dat je er erg in moet houden ;)
want met zo een voethouding , gaat het zonder dat je er erg in hebt.

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 09:36

Oke bedankt! Zal er inderdaad op letten. ;)

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:42

Leuk paard, al stelde ik me iets anders voor bij paint, haha!
Je beugels zijn op springmaat, zo ga je juist voorover, doe ze langer en ga zitten op de bibs!
Waarom rij je eigenlijk met spoor, want je paard wordt er op deze manier niet beter voor het been door...een goede reactie op de hulp heb je wel nodig om hem wat meer op het achterbeen te krijgen.
Dus gewoon consequent voor de hulpen maken, zonder spoor!
Je handen vind ik nogal van plaats verwisselen, probeer ze zoals op de eerste foto constant te houden, vooral met de galop zet je ze vast.
Je kan het beste veel overgangen gaan rijden zodat je paard wat meer gaat dragen en niet zo op de voorhand loopt.
En probeer wat meer lucht te geven, zo komt hij juist op de voorhand.
En waarom vind je foto 9 een mooi beeld?
Hij loopt daar nl. zowat met de kin op de borst..

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:37

MirandaFuego schreef:
Leuk paard, al stelde ik me iets anders voor bij paint, haha!
Je beugels zijn op springmaat, zo ga je juist voorover, doe ze langer en ga zitten op de bibs!
Waarom rij je eigenlijk met spoor, want je paard wordt er op deze manier niet beter voor het been door...een goede reactie op de hulp heb je wel nodig om hem wat meer op het achterbeen te krijgen.
Dus gewoon consequent voor de hulpen maken, zonder spoor!
Je handen vind ik nogal van plaats verwisselen, probeer ze zoals op de eerste foto constant te houden, vooral met de galop zet je ze vast.
Je kan het beste veel overgangen gaan rijden zodat je paard wat meer gaat dragen en niet zo op de voorhand loopt.
En probeer wat meer lucht te geven, zo komt hij juist op de voorhand.
En waarom vind je foto 9 een mooi beeld?
Hij loopt daar nl. zowat met de kin op de borst..

Een paint hoeft niet altijd bont te zijn haha, haar vader is Red Pebbles een red dun overo dus echt bont, alleen zie je dat niet terug nee :P . Ja mijn beugels zijn inderdaad te kort, ik rij nu weer met westernzadel, maar zodra ik het dressuurzadel nog een keer pak zal ik de beugels langer maken ;)
Spoor zag ik inderdaad zelf ook terug op de foto's geen goed gebruik en ben er al veel op gewezen, bedankt ik laat voortaan mijn spoor ook af.
Ja het klopt ook dat mijn handen zich nog wel eens willen verplaatsen en dit is juist omdat ik het paard lucht geef, ik vraag mijn paard om naar beneden te gaan en geef hem daarna ruimte en dan wil ik mijn handen nog wel eens wijd zetten en dat is inderdaad niet de bedoeling :o
Ik geef je gelijk dat ik mijn handen soms vastzet in galop en ga daar ook zeker aan werken!
Foto 9 vind ik zeker wel een mooi beeld, omdat ze daar opwaarts gallopeerd en goed achterbeen gebruik laat zien en ik mijn handen niet vastzet. Ze loopt inderdaad achter de loodlijn, maar lang niet met de kin op de borst dit vind ik lichtelijk overdreven. Dit is een beeld dat ze ontspannen is. Mooi over de rug en ze wil gaan zakken met de toplijn wat goed is. Ik zie het als lekker laag niet in de krul op de borst wat jij zegt :\

Love_apollo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 20:44

Afbeelding
Nog een rijfoto van het western om te vergelijken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:05

je hand laag houden, en voor de knop van het zadel.
dan kan je paard wat zakken, en loopt niet zo opgekropt.
van wie krijg je westernles ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 21:09

Nou, ik zei zowat met de kin op de borst, dit is echt geen lang een laag, dat is dit:
Afbeelding