Dit is de eerste keer op HAW voor Cassandra en ik. Eerst even wat info:
Cassandra (Cassie)
7 jarige merrie
Niveau L/M thuis, B wedstrijdniveau
We zijn momenteel in de les vooral bezig met het verschuiven van het gewicht van voor- naar achterhand en het rechtrichten. Hiervoor ben ik bezig met schoudervoor in galop en schouderbinnenwaart in draf. Oefeningen die ik veel rij zijn (schijn)overgangen, achtjes en het gebruik van de kwart- en middenlijn. Voor mijn gevoel loopt Cassie linksom het beste, terwijl juist mijn instructrice (en zondag ook de jury) de rechterkant veel netter vinden gaan. Cassie loopt links graag teveel stelling en wil dan ook wat over de buitenschouder wegvallen. Rechtsom zit ze voor mijn gevoel "vaster", maar loopt ze beter recht en valt ze minder op de voorhand. Cassie heeft ook de neiging om te lang en te diep te komen, vooral in de galop.
Ik heb in maart voor het laatst gestart, niet ontevreden met mijn punten toen (179 ivm eerste keer binnenconcours en 195 voor de proef buiten) maar besloten thuis even goed door te trainen. In de zomer stonden we op het punt van wegrijden, toen de koppeling van de trailer losschoot (tipje dus, controleren de dag van te voren!!). Paard kon dus meteen weer terug de wei in. In de training liep ze de laatste tijd zo lekker, dat ik het er toch maar weer eens op wilde wagen. In de eerste proef werden we beloond met een eerste plaats met 199 punten, in de tweede proef tweede met 193 punten. Op mijn coupon een compliment van de jury voor de nette aanleuning en de afwerking van de proef, ik helemaal tevreden natuurlijk.
Aandachtspunten voor mijzelf heb ik genoeg, qua houding en zit is het echt niet super. Ook moet ik blijven rijden, niet te afwachtend zijn. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

En weer thuis in de wei, na een lekkere brunch met brokjes!
(je jurylid afgelopen zondag
). Ik kan me nog herinneren dat ik inderdaad het algemene beeld erg waardeerde, met name de aanleuning. Je werkte je proef per onderdeel netjes af en daarmee was je zo ongeveer de enige. Je paard had nog wat meer in de takt mogen komen in stap en galop en daarbij wat meer ruggebruik achter het zadel moeten tonen, dat zijn ook een beetje haar gangen denk ik zo, maar daar is zeker ruimte voor verbetering
. Je houding zijn kleine dingetjes, maar je reed rustig licht en kwam verder fijn mee in de beweging van je paard.