Cassandra@concours B 199 + 193

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tango1979

Cassandra@concours B 199 + 193

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:51

Hoi

Dit is de eerste keer op HAW voor Cassandra en ik. Eerst even wat info:

Cassandra (Cassie)
7 jarige merrie
Niveau L/M thuis, B wedstrijdniveau

We zijn momenteel in de les vooral bezig met het verschuiven van het gewicht van voor- naar achterhand en het rechtrichten. Hiervoor ben ik bezig met schoudervoor in galop en schouderbinnenwaart in draf. Oefeningen die ik veel rij zijn (schijn)overgangen, achtjes en het gebruik van de kwart- en middenlijn. Voor mijn gevoel loopt Cassie linksom het beste, terwijl juist mijn instructrice (en zondag ook de jury) de rechterkant veel netter vinden gaan. Cassie loopt links graag teveel stelling en wil dan ook wat over de buitenschouder wegvallen. Rechtsom zit ze voor mijn gevoel "vaster", maar loopt ze beter recht en valt ze minder op de voorhand. Cassie heeft ook de neiging om te lang en te diep te komen, vooral in de galop.

Ik heb in maart voor het laatst gestart, niet ontevreden met mijn punten toen (179 ivm eerste keer binnenconcours en 195 voor de proef buiten) maar besloten thuis even goed door te trainen. In de zomer stonden we op het punt van wegrijden, toen de koppeling van de trailer losschoot (tipje dus, controleren de dag van te voren!!). Paard kon dus meteen weer terug de wei in. In de training liep ze de laatste tijd zo lekker, dat ik het er toch maar weer eens op wilde wagen. In de eerste proef werden we beloond met een eerste plaats met 199 punten, in de tweede proef tweede met 193 punten. Op mijn coupon een compliment van de jury voor de nette aanleuning en de afwerking van de proef, ik helemaal tevreden natuurlijk.

Aandachtspunten voor mijzelf heb ik genoeg, qua houding en zit is het echt niet super. Ook moet ik blijven rijden, niet te afwachtend zijn. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer thuis in de wei, na een lekkere brunch met brokjes!

Afbeelding

ninne1

Re: Cassandra@concours B 199 + 193

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:04

Ziet er heel netjes en ontspannen uit!
Probeer op je voeten te letten.
Gefelicteerd met je mooie punten, jullie komen er wel!!!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:22

Ja die voeten van mij zijn echt erg, kan ze maar niet recht houden :o

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:03

@Tango1979: Op foto 2 valt de merrie wat naar binnen. Kleine echt hele kleine ophouding aan je buitenteugel maken.
Probeer te voorkomen dat je met een holle rug zelf gaat rijden daarmee duw je onbedoelde je paard meer op de voorhand. Houd de L knik ook in je armen.

Heel veel succes met de wedstrijden!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:45

Ziet er netjes uit

Dat je je tenen niet naar binnen kan houden, komt waarschijnlijk omdat je met een holle rug rijdt. Probeer met de rits van je rijbroek naarbij voren ligt te rijden, dus navel meer naar achteren. Dan kantelt je je bekken beter en kan je anatomisch je tenen naar binnen houden.

Mooi paardje.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 18:23

@PaysBas
Goed gezien, zoals gezegd loop ze naar mijn idee linksaf heerlijk, gevoel kan bedriegen. Armen is ook een bekend probleem, willen te recht worden.

@Jennyxx
Bedankt voor de tip! Ik weet dat ik teveel naar voren val, daardoor probeer ik mijn schouders naar achteren te houden. Valt me nu pas op dat ik idd met holle rug rijd. Heb je tip meteen vandaag uitgeprobeerd, thanx.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 00:20

Ik vond het in elk geval prima, maar dat wist je al :D (je jurylid afgelopen zondag ;) ). Ik kan me nog herinneren dat ik inderdaad het algemene beeld erg waardeerde, met name de aanleuning. Je werkte je proef per onderdeel netjes af en daarmee was je zo ongeveer de enige. Je paard had nog wat meer in de takt mogen komen in stap en galop en daarbij wat meer ruggebruik achter het zadel moeten tonen, dat zijn ook een beetje haar gangen denk ik zo, maar daar is zeker ruimte voor verbetering :j . Je houding zijn kleine dingetjes, maar je reed rustig licht en kwam verder fijn mee in de beweging van je paard.

Tot zondag :wave:

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 10:15

Haar natuurlijke gangwerk is inderdaad absoluut niet super. Moeder was een draver, je wil niet weten wat een problemen ik met de galop heb gehad. Overkruist, verkeerd, sterren kijken pffff. Nu komt ze alleen nog graag diep en soms te lang en zwaar op de hand. Dus inderdaad, stap en galop zijn definitely de zwakke punten.

Het hele vlakke in draf heb ik met training al verbeterd (veel schijnovergangen). Als voorbeeld: in maart 5 en 6 voor de middendraf, oktober 6en en 7ens. In stap en galop moet ik dit ook meer doen, maar stap ben ik bang dat ik te veel ga "frunniken" en het zo niet beter maak. In galop wordt ze snel zwaar of loopt onder me uit... tips zijn altijd welkom.

Ben trouwens benieuwd of iemand het draversbloed eraan af ziet? Ik namelijk in exterieur niet....

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 15:09

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:01

Ik had zelf meer wat spaans bloed verwacht, omdat ze zo beknopt is in haar bouw en je daar in het gangenwerk ook vaak terugziet dat ze de takt in de stap en galop verliezen. Draf had ik niks op aan te merken, hoewel er altijd ruimte is voor verbetering. Weet inderdaad nog dat hij in het 2e deel van je 2e proef wat te diep kwam, dat zag je ook terug in je punten.

Ik kan me voorstellen dat je in de stap juist te veel wil doen, terwijl het de kunst is om zo weinig mogelijk te doen. Ik denk dat hoe meer je doet, hoe hectischer je haar maakt en dan met name de stap. Dus juist ontspannen zitten en laten afvloeien en niet te lange stukken stappen.

Fijn om te horen dat het protocol je aansprak en dan met name het commentaar. Doe altijd mijn best om de ruiters genoeg mee te geven om aan te werken (vindt m'n schrijfster nooit zo grappig ).

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 15:23

hallo,
let erop dat je in de gallop je handen niet op je benen zet maar naar voren blijft houden (misschien zie ik het verkeerd maar zo kwam het bij mij over op de foto)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:08

@corinezomer: ja heb je helemaal gelijk in. Ze wordt in de galop wat meer op de voorhand en wat zwaarder. Daardoor laat ik soms mijn teugels langer worden en gaan mijn handen teveel naar mijn bovenbeen, goed gezien

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:51

Ik vind het er netjes en zacht uitzien. Geen ruw getrek in de mond enz! Het lijkt op de foto's soms dat je je handen wat meer rechtop kunt houden en zoals je zelf al zij je voeten meer naar binnen draaien. (vind ik zelf ook erg lastig hihi!)
Verder erg netjes ga zo door! *D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:56

Ziet er netjes en vriendelijk uit hoor!
Probeer wel te letten op je handen, ik vind dat je die wat breed zet en wat te laag.
En een draver haal ik er niet zo 1,2,3 uit! :D
Veel succes en plezier nog, maar dat gaat zeker lukken denk ik!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 20:05

@marjo_elise: thanks, doe erg mijn best om haar correct te rijden.

@Broccoli: ja, je hebt helemaal gelijk. De knik in mijn elleboog verdwijnt af en toe en dan komen mijn armen te breed en mijn handen te laag.

Plezier heb ik altijd met mijn meissie, ben errug trots op haar :j