Dressuurtraining met Yelle (Fries)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steef_Yelle

Dressuurtraining met Yelle (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:02

Dit is de eerste HAW van mij en Yelle. Yelle is een Fries van 4 jaar.

Ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden begonnen met het verzorgen van Yelle. Toen Yelle 2,5 jaar was ben ik met hem aan de slag gegaan. Hij kwam toen net van het land en moest nog alles leren. Ik ben eerst met hem aan de hand gaan lopen en wat grondwerk. Toen ben ik hem gaan longeren en met drie jaar heb ik hem zelf zadelmak gemaakt. Ik heb dit heel rustig aangedaan en in het begin heb ik er maar 1 keer in de week opgezeten en bij 3,5 ben ik serieus met hem aan de slag gegaan.
Ik rij hem nu zo'n 4 keer in de week dressuurmatig (half uur), 1 keer per week ga ik met hem naar buiten, ik longeer hem 1 keer in de week en hij heeft een dag vrij.
Ik heb ook sinds een half jaar les en wij zijn allebei erg gegroeid. Sinds de laatste les van vorige week, werk ik met Yelle aan nageeflijkheid.
Mijn doel is om Yelle dit jaar start klaar te maken voor de B.

Naam: Yelle
Leeftijd: 4
Schofthoogte: 1.50
Niveau: B

Hier volgen een aantal foto's en een filmpje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:48

Erg leuk paardje! Je hebt hem over het algemeen al lekker aan het lopen hoor!

Het enige dat ik een min puntje vind, is op het filmpje. Ik zie jou benen constant bewegen (drijven), maar vaak geen enkele reactie van het paard. Dit is voor jullie beide erg vermoeiend. Probeer je benen stiller te houden. En een keer drijven is meteen reactie, anders tikje met je zweepje achter je kuit. Hier door krijg je makkelijker meer impuls.

Hopelijk heb je er iets aan en nog veel plezier met je knappe fries :D

Steef_Yelle

Re: Dressuurtraining met Yelle (Fries)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:14

ik weet het van mijn benen. Sinds ik hem rij kan ik ze niet meer goed stil houden. Als je goed kijkt, raak ik hem ook niet altijd, maar het is voor ons allebei beter als ik ze stiller houd, dus daar blijf ik aan werken.

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:41

Ik vind het al een erg fijn beeld geven! Jullie zijn op de goede weg :) Wel vind ik het achterbeen af en toe wat minder actief, maar dit zie ik niet op alle foto's dus kan ook een moment opname zijn. Succes in ieder geval, komt vast goed ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:12

Ik mis heel wat impuls! Ontspannen ronddraven is natuurlijk altijd goed, maar als je de nageeflijkheid echt goed op orde wil hebben moet je paard toch wat meer impuls krijgen. Je zit inderdaad constant te drijven, maar als ik mijn fries rijd is ben ik heel streng in het been geven = reactie.... Al schiet ie er vandoor, ik moet gewoon een reactie krijgen. Daar gewoon heel constant in zijn, en dat probleem is zo opgelost.

Wat ook heel nuttig is bij friezen, wegens hun neiging om altijd wat te veel opgericht te gaan lopen, is juist werken naar het voorwaarts neerwaarts. Dat ze dus goed over hun rug lopen en niet in die showhouding. Veel afwisselen in de hoofd- halshouding en je krijgt een soepel paard. Want ik denk dat er veel meer in dit paard zit dan dat ik hier zie :j Maar vooral bij jonkies is heel nuttig om dat ruggebruik te stimuleren!

Wat betreft je houding... Je rijdt verkeerd licht. Dit zie je ook terug in het doorzitten. Je rijdt namelijk licht met je tenen, als het ware dat je jezelf omhoog veert met je tenen. Dit kun je terugzien in het doorzitten doordat je zo gigantisch met je benen aan het wiebelen bent; je zoekt steun op de bal van je voet. Je moet bij zowel het lichtrijden als het doorzitten juist meeveren in je hak, daar vang je grotendeels al de beweging op. In het begin zal het heel vreemd aanvoelen, maar je komt minder ver uit het zadel en ontwikkelt zo vanzelf al een betere zit. Ik weet hoe lastig friezen kunnen zitten.... al is dat niet bij alle friezen (je hebt extreem makkelijke en extreem moeilijke.... ik rijd die laatste categorie :') )

Succes +:)+

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 07:09

Bizzybijtje: Klopt dat er impuls mist en daar werk ik hard aan en dit is al heel veel verbeterd de afgelopen 3 weken, maar idd mag dit meer.
Van het doorzitten en lichtrijden zal ik proberen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:12

Ik dacht al aan de foto's te zien dat hij niet heel "flitsend" liep en het filmpje bevestigde dat beeld. Probeer eens te stappen met veel impuls van je paard (echt tegen het draven aan) dat hij echt heel lekker los stapt en dan vanuit daar aan te draven met veel actie (probeer te tellen 1,2, en op 3 meteen actief, dus echt actief, aandraven) . Zodra het weer terugzakt één keer been en anders een tikje met je zweep erbij.

Veel succes! En verder ziet het er netjes en vriendelijk uit!

Caaroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:37

En ik dacht dat mijn Fries klein was! Die van mij is 1.57 haha!
Ik vind het er netjes uitzien, wel vind ik dat zijn impuls echt beter moet!
Hij is wel echt heel leuk :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:39

Jullie zijn al een heel eind op weg samen, en gaan steeds beter!! Netjes hoor!! Die impuls komt uiteindelijk vanzelf hopelijk ook wel, lekker naar toe trainen, dan zal het nageeflijk en ontspannen lopen ook nog meer vanzelfsprekend worden met de juiste activiteit van achteren. Maar voor zo'n jonkie gaan jullie al erg fijn zeg!

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 19:40

Vind het wel een heel vriendelijk beeld geven! :)
Alleen mag hij wel wat meer reactie geven als je been geeft, zoals in het filmpje. Probeer daar echt heel consequent in te zijn.
En dat lichtrijden inderdaad al wat Bizzybijtje zei.. Misschien helpt het als je een keer zonder beugels gaat rijden en dan proberen licht te rijden. Dan heb je dus geen steun op je voeten maar gewoon puur echt op je been..

Verder ziet het er leuk en vriendelijk uit!
Succes verder! :)

naomimiracle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:38

een aanfulling voor je bewegende benen: ;)

probeer zonder beugels te gaan rijden en dan zo lang mogelijk je hakken uitdrukken :j

werkt echt :)*

edit ; probeer je handen net iets hoger te houden zodat je ze gaat dragen :j

groetjes naomi
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 20-10-11 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 20:55

Zonder beugels rijden vind ik persoonlijk echt een no-go.
Heb ik ook geprobeerd, gaat even goed maar zogauw de beugels terugkomen verval je toch wel weer in je oude gedrag. Gewoon mét beugels oefenen dus :j

Steef_Yelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:53

Ik zal morgen een stukje met en zonder beugels gaan rijden en kijken wat ik prettig vind. Hij maakt alleen nogal hele ruime passen dus doorzitten is wel lastig als hij flink doordraaft, maar ik ga een poging wagen!

Ik wil ook iedereen bedanken voor de tips! en ik werk heel hard aan impuls ook samen met mijn instructrice en geloof me het is echt al flink verbeterd!