Fries heeft in galop moeite met buigen in de hoeken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iceyhors24

Fries heeft in galop moeite met buigen in de hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:28

hallo

ik rijd nu op een verzorg fries
alleen heeft deze fries moeite met inbuigen in de hoeken
tijdens het draven gaat het nog wel,maar zodra ik wil een aanstalt wil maken naar de galop toe kan hij ni ver genoeg inbuigen om de aansprong naar galop te kunnen maken.
het enige wat hij dan gaat doen is naar de middendraf gaan das het enige
heb et ook al geprobeerd vanuit stap om aan de galoperen maar dat lukt ook niet

wie kan mij helpen of heeft tips om het wel voor elkaar te kunnen krijgen

grtjs iceyhorse
Laatst bijgewerkt door Elles op 19-10-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast. Probeer in je titel zo goed mogelijk te omschrijven waar je topic over gaat.

LittleMissD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:50

Misschien helpt t om veel slangenvoltes en voltes te rijden zodat ie wat soepeler wordt.

Heeft ie gewoon moeite met galop op zich? Of ligt t echt aan de hoeken? Kan je op de lange zijde wel aanspringen?

Ik weet niet of je les hebt maar anders zou ik t met je instructrice bespreken.

iceyhors24

Re: Fries heeft in galop moeite met buigen in de hoeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:51

hij heeft egt moeite met de hoeken op de lange stukken springt ie ook niet aan maar het vreemde is in het bos springt ie zo aan namelijk maar ik heb vandaag ook weer gereden en heb enorm veel wendingen gemaakt en van hand veranderen op alle mogelijke manieren maar kon vandaag helaas niet galoperen omdat de bak te drassig was maar ik had wel et idee dat ie losser werd kwa buiging ik volg geen lessen helaas maar rijdt op eigen inzicht heb al de eigenaar gevraagd en die kon het ook niet vinden waaraan het zou liggen

LittleMissD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 18:42

Dat ie al losser werd is mooi! Jammer dat je dan niet kon galopperen.

Door veel wendingen te draaien en voltes te rijden maak je het binnenachterbeen sterker en zou het galopperen makkelijker moeten worden.

Je kunt bij het aanspringen proberen heel goed voor te bereiden: goed van tevoren doorzitten en een hele duidelijke hulp geven zodat hij zeker weet wat de bedoeling is. Je zou ook bij t aanspringen met je zweepje het achterbeen kunnen aantikken.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:25

Kan het zijn dat je het paard met je heupen blokkeert in het aanspringen in een wending? Een paard wat nog niet in de galop is bevestig, kan het dan behoorlijk moeilijk krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:28

Laat de galop even rusten, en ga eerst heel, heel veel voltes rijden en schijnovergangen. Zo kun je je paard wat losser krijgen en sterker in de achterhand. Dus kleine voltes, grote voltes... Op de volte tempowisselingen maken... etc. etc..

Iris_Zazou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 19:37

Rijd je gewoon in een bak met normaal bakformaat?
Ik rijd namelijk ook een paard waar geen bak aanwezig is en alleen een weide waar de korte zijden een paar meter korter zijn dan in een normale bak. Hierdoor is het een beetje kort om te draaien.
Als dit niet het geval is zou ik inderdaad je paard eerst meer bevestigen in de stelling en buiging en achterhand, zoals in bovenstaande post beschreven staat.

iceyhors24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 07:35

goedemorgen

dank je voor jullie reacties op mijn topic
@iris de bak is indderdaad kleiner dan een normale mangebak de zijnden zijn ook iets te kort om voor deze fries aan te kunnen springen
@ankem het zou best goed kunnen dat ik het toch met mijn heupen blokkeer hoe kan ik dat oplossen?
@littlemissd indderdaard erg jammer dat ik ni kon galoperen maar ik zal dat zeker eens gaan uitproberen

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:49

Als hij nog niet genoeg lengtebuiging kan geven om de hoeken goed door te komen, kan je de galop ook oefenen op een grote volte, desnoods een volte door de bak heen. Zorg er ook voor dat je door overgangen te maken en te schakelen je paard goed aan het been krijgt, en idd slangevoltes. Een slangevolte is heel erg fijn om te voelen of je paard daadwerkelijk ook los door de kaak en het lichaam gaat in de buiging en stelling, doet ie dat niet dan kan je er meteen een volte 10 meter van maken waarop je hem alsnog losmaakt. Ook schoudervoor/binnen is een fijne oefening om de lengtebuiging te krijgen van je paard.

lexie2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:31

Eerst recht gaan richten!! Dan pas de rest... Door het paard recht te richten worden spieren weer soepel en sterk, zodat je paard weer gemakkelijk naar beide kanten kan buigen. Nu loopt hij waarschijnlijk scheef (dit geeft hij dus aan door niet in te kunnen buigen). Wanneer hij weer echt in 1 rechte lijn kan lopen zal hij niet meer naar 1 kant te trekken en dus ook makkelijker in de galop kunnen aan springen. Deze training duurt misschien even... maar het is wel effectief (heb er met mijn vorige verzorg pony ook last mee gehad... maar heb toen best goed les gehad wat echt hielp!

Djess93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:03

veel longeren zou ik zeggen..