Zyalda's L2 Debuut

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Zyalda's L2 Debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 08:11

Daar is ze weer eens.. die vervelende meid met die ellenlange teksten := Vandaag een keertje niet!

Afgelopen zondag zijn we voor het eerst L2 gestart.. en met resultaat.. en wat voor 1! 2x 1e met 188 en 195 punten.
In de eerste proef hadden we 4 punten meer dan de 2e plaats. In de tweede proef 8 punten meer!

Waar ik meer op wil/ga trainen met [***]:
* middendraf
* middengalop
* overgangen halt/draf en draf/galop & galop/draf

Waar ik meer op wil/ga trainen met mezelf:
* hakken meer onder mijn heupen zodat mijn voeten met doorzitten niet zo wiebelen (lukt slecht) Tips?
* niet handen naar voren doen in de overgangen maar contact blijven houden
* teugels niet te lang laten worden

Uiteindelijke doel:
* Dat ze in de middengangen makkelijker bij elkaar kan blijven zonder gewicht op haar te hoeven zetten, meer bergop en meer gedragen
en dat de overgangen vloeiender gaan. Minder op "safe" door de proef heen kunnen rijden.

Voor wie het leuk vind protocols bijgevoegd

Proef 1 (14)

1: 7
2: 7
3: 6 1e helft mooi, impulsverlies
4: 5 meer halsdaling, volte vierkant
5: 6 zie 3
6: 7
7: 6
8: 6 achterwaarts aarzelend
9: 7 verbinding houden
10: 7
11: 6
12: 5 op voorhand
13: 6 wat groot
14: 6
15: 7
16: 6 springt op
17: 5 stormt weg
18: 6
19: 6
20: 7
21: 7
22: 7
23: 7
24: 5
25: 6
26: 6 aanleuning mag constanter
27: 7
28: 6
29: 7

Totaal 188

Had door dat ze wat impulsverlies had met wijken, daarom zweepje in de 2e proef meegenomen zodat ze iets meer geactiveerd kon worden indien nodig.
De galop is een werkpuntje, ben vooral bezig met in de juiste tact galloperen en recht blijven op de hoefslagen dus dat de oefeningen nu wat minder gingen
dan normaal maakt me niet zoveel uit. Ik heb haar indien nodig licht gecorrigeerd zodat ze begrijpt ook als het wat spannender is ze gewoon moet blijven werken.

Proef 2 (13)

1: 7
2: 7
3: 7
4: 7
5: 7
6: 7
7: 7
8: 8
9: 7
10: 7
11: 6 niet op het midden
12: 7
13: 6 springt op
14: 6
15: 4 uit galop, volte vierkant, weinig middengalop
16: 6 verzet bij E
17: 6
18: 6 houdt rug vast
19: 6 zie 18
20: 6
21: 7
22: 7
23: 7
24: 6
25: 6
26: 6 spanning in galop
27: 7
28: 6
29: 7
Totaal 195

Nuttige tips en opmerkingen welkom!

Groetjes, Samantha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:36

Ik vind dat er nog best veel spanning zit. Ze mag nog niet iets meer zakken in de hand. Ze heeft ook veel haar mond open, maar dat kan komen doordat ze op het bit kauwt. Wellicht helpt het om je binnenhand iets meer te ontspannen.

Doordat zewat spanning heeft zijn de overgangen niet netjes, ze komt daar tegen de hand. Dit kun je voorkomen door vlak voor je de overgang rijdt een halve ophouding te maken met been om haar wat te sluiten. Dit hou je net zolang vol totdat ze daar in de ontspanning blijft. Zodra je voelt dat ze tegen de hand komt rijd je weer weg (in overgang terug).

Verder mag ze rechtsom wel meer stelling geven, natuurlijk heeft ieder paard een mindere kant maar nu heb ik het idee dat ze wat kanteld, ook in de wending, ze mag dan ook wat meer zakken.

In de middeldraf valt ze duidelijk op de voorhand. Probeer thuis in de training kleine stukjes weg te rijden en weer terug, probeer zelf aan te voelen hoeveel, want je moet ervoor zorgen dat ze dan op de achterhand bijft. Eerst 3 passen en weer terug, dan weer 3 passen en weer terug. Zo bouw je het rustig uit.

Succes!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:38

Het oogt alsof jij enorm strak op je paard zit, daardoor lijkt je paard ook strakker dan nodig is... Probeer zelf los te ademhalen, en je borstbeen op te drukken, dan zit je ook rechtop en druk je je schouders niet zo gespannen op... Je lijkt ook wat te klemmen waardoor je je paard zelf wat belemmerd in het lekker naar voren toe draven.

Verder netjes gereden :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:14

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

S_en_Z

Re: Zyalda's L2 Debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:53

Joolien, fijn dat je meedenkt. Als de opmerkingen die je geeft goed voor jouw paard werken is
dat heel erg fijn. Ben het niet met al je tips eens.

Zo wil ik bijv. juist dat ze niet meer stelling geeft op rechts juist omdat het geen enkele zin heeft
om een paard meer stelling te vragen dan dat ze lengtebuiging geeft of hoeft te geven. Het is nu in proportie. Ze kantelt overigens niet.

Verder kauwt ze gewoon lekker op haar bitje, ik snoer haar niet megastrak aan en ik pluk haar ook niet
in de mond.. van mij mag ze lekker blijven kauwen.

De oefening die je noemt voor middendraf werkt voor veel paarden heel goed maar niet voor die van mij,
wat wel heel goed helpt is iets terugvragen in tempo, teugels op maat. Handen voor me uit, zelf rechtop
zitten en vanuit daar wegrijden. Ze gaat van zichzelf uit niet snel op de voorhand.

Nu ga ik zelf voorover kijkend en handen naar voren stekend de diagonaal over.. eigen schuld dus.

De enige reden dat ze haar neus eruit drukt in de overgangen is omdat ik mn handen naar voren steek,
ik verbreek de verbinding waardoor ik haar zelf vraag uit de oefening te vallen. Met trainen gaat dit beter,
maar in de proef val ik terug in mijn oude fout. Het is niet "tegen de hand" komen want ze heeft geen kracht
op mij.

Het lijkt wel zo idd, maar als je erbij bent zie je dat mn teugels dan in een boogje komen :=

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 09:55

__PSM Ja ik snap dat niet.. voor mijn gevoel zijn mijn schouders ontspannen, ik ga met haar mee en kan
gewoon veren. Ik zet geen kracht oid.. het ziet er gespannen uit.. maar ik heb niet het idee dat ik ze op trek?? Heb me laten filmen in training ook een keer als ik "normaal" zit.. en als ik mn armen laat bungelen..
maar ik hou hetzelfde beeld....

Ja.. afentoe zat ik lekker te klemmen met mn bovenbenen := beetje wedstrijdspanning

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:59

Hoe sta jij als je normaal naast een paard staat? Zijn jou schouders dan voor het beeld ook zo gespannen? Misschien is het gewoon je bouw?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:33

Ik zal eens zoeken of ik een duidelijke foto heb. Denk het haast wel

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:36

Ik heb ook brede schouders, en dat zie je ook vaak terug op foto's op het paard,maar toch is het een heel ander beeld als ik voor mijn gevoel niet span en wanneer ik echt niet span....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:02

Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-10-11 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:04

Als ik deze foto's zie, dan vind ik dat je onbewust op wedstrijd toch je schouders opspant... Hier hangen je schouders veel mooier langs je lichaam :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:12

Zou het kunnen dat het vertekend door het puntige ploffige stukje op mijn schouders bij de mouwen?

Sorry als ik zo "ik weet net zo net nog niet" betweterig overkom.. maar ik zie zelf niets "nieuws" en ik
probeer me 100% bewust van alles bezig te zijn in mn proeven. Ik kan me altijd de dag na het rijden
(voor ik weer gereden heb die dag) altijd terug voor me haalde hoe het voelde als ik een bepaalde hulp
of correctie gaf, hoe ze reageerde als ik een beetje meer dit of dat deed.. dus ik heb het echt niet door.. :oo

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 19-10-11 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:15

Zou kunnen, maar ik vind dat er over het algemeen ook gespannender uit ziet, jou houding en je paard, dan eerder filmpjes van thuis trainen :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:29

Daar heb je wel gelijk in.. ik heb een vorm van "examenvrees" Ik ben met haar eind juli voor het eerst
gaan starten.. maar met het vorige paard destijds in 2006 in het Z2 gestopt met wedstrijden omdat de
druk te groot was. Als mn uitgestrekte draf geen 7 opleverde werd ik door 2 stuks ouders afgekafferd
op het moment dat we de auto instapten terug naar huis.

Dat is nu gelukkig niet meer zo.. al hebben ze afentoe nog wel die neiging hoor moet ik zeggen...
Sinds ik vaker start worden de zenuwen wel steeds wat minder, maar helemaal weg is het nog niet.
In de training zit er geen druk achter, doet ze het nu niet komt het wel het volgende rondje.. als ze eerst
maar lekker ontspant. En dat kan in de proef niet. Daar maak ik me dan druk om. Heel stom eigenlijk.

Maar dat ik hem knijp kun je nog wel aan haar zien, ik schrijf daarom regelmatig op wedstrijden en probeer
goed te blijven ademen zodat ik niet aan het einde van de proef paars aangelopen ben.. over het algemeen
gaat dat wel goed.. alleen is [***] gewoon heel gevoelig. Heel onderdanig..

En dat betekent dus ook dat als ik een rotbui heb door prive of werk omstandigheden ik er ook niet op
moet gaan zitten omdat ik dan een paard onder mn kont heb dat op haar tenen gaat lopen en als ik dan
een hulp geef lijkt te ontploffen en reageert alsof ik haar helemaal de vernieling in trap of sla :') Dat had ik
al heeeeeel snel door toen ik haar net had in januari.

Als ik goeie dagen heb dan komt ze helemaal tegen me aan staan en zoekt ze affectie, op haar manier.. dan let
ze totaal niet op wat er om haar heen gebeurd.. maar zit ik niet goed in mijn vel dan blijft ze uit mijn buurt. Dan
is poetsen enzo wel oke maar dan wil ze niet geknuffeld worden en is ze veel oplettender op de omgeving

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:33

Die examenvrees ken ik :j tel daar aan mijn kant ook nog een paard bij op wat vreselijk hoog opgooit, en het knijpen is nog sneller geboren :j

Toch is het een kwestie van goed op je beugels steunen, en je bovenbenen ontspannend, goed je bekken draaien, en tijdens het rond rijden in de ring af en toe eens flink je schouders los draaien :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 11:37

Ah, gelukkig. Ben dus niet de enige met het probleem :=

Veel oefening baart kunst denk ik?

Ja die van mij gooit niet ontzettend hoog op, vorig paardje wel.. maar deze kan zo lekker deinen in haar licht gezonken ruggetje dat het ook niet makkelijk maakt _O-

Met los draaien bedoel je naar voren omhoog naar achter en "los" laten toch? Die ken ik nog wel, is misschien wel nuttig om mee te nemen op wedstrijd ja :j

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:45

:j

Komt wel goed :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:33

Ik ben stiekem best een beetje trots op het achterwaarts, zijn we vorige week pas aan begonnen en
binnen 3 dagen had ze de smaak helemaal te pakken op lichte beendruk en zonder stemcommando.

Vind dat ze mooi stapt, daalt al van achteren. Nu nog ietsjes "sneller" (ik doe heel voorzichtig met mn hulp
en neem er zelf lang de tijd voor) op de hulp en dan is het toch al wel erg mooi vergeleken met wat ik
om me heen zie eigenlijk.. ofniet?

ja en vanuit achterwaarts wegdraven mag wat netter.. maar dat hadden we nog helemaal niet geoefend dus
ze had ook echt zo'n "huh?" momentje :P

Voor iets dat we zo weinig en kort gedaan hebben vind ik het al een hele prestatie dat ze zo reageert.. vaak
gaan ze omlaag met het hoofd, heel diep en dan sloffend naar achteren aan het begin van het aanleren. Zij houdt
haar hoofd mooi gedragen, zelfs ietsjes te hoog getild.. lijkt een beetje of ik aan haar mond zit maar dat
valt wel mee want ik hou alleen verbinding maar das kwestie van gewoon doen en het vertrouwen komt wel :=

Eerst wou ze niet achteruit, ging ze telkens achter zich kijken "ja maar... daar staat een muur..." (bijna 10 meter verderop)
en ze is uit zichzelf achterwaarts gaan stappen, zonder dwang :) Alleen met lichte correctie her en der.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:42

Achterwaarts wordt zelf in de Grand Prix nog veel te diep en te rond uitgevoerd, dus wat ik zo zie lijkt me keurig :j Mijn paard doet het nog niet zo makkelijk, veel te dominant is die ervoor ;(

Ik moet zeggen dat ik jou ouders niet helemaal snap met hun druk, tis hobby en om dat samen te doen is prachtig maar wel rustig op iedereen zijn eigen manier :j
Laatst bijgewerkt door __PSM__ op 19-10-11 13:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:09

svdijk86 schreef:
Daar heb je wel gelijk in.. ik heb een vorm van "examenvrees" Ik ben met haar eind juli voor het eerst
gaan starten.. maar met het vorige paard destijds in 2006 in het Z2 gestopt met wedstrijden omdat de
druk te groot was. Als mn uitgestrekte draf geen 7 opleverde werd ik door 2 stuks ouders afgekafferd
op het moment dat we de auto instapten terug naar huis.

Dat is nu gelukkig niet meer zo.. al hebben ze afentoe nog wel die neiging hoor moet ik zeggen...
Sinds ik vaker start worden de zenuwen wel steeds wat minder, maar helemaal weg is het nog niet.

Ten eerste wil ik zeggen dat ik dat serieus heel erg voor je vind. Niemand hoort zijn kind zo onder druk te zetten voor een hobby en je doet toch je best? Dat moet goed genoeg zijn vind ik!
Verder moet je proberen in je hoofd te krijgen dat wedstrijden rijden best heel leuk is. Je laat samen met je knappe paard even zien aan de jury wat je allemaal kan en dan word je na afloop ook nog beloond met mooie punten. Ik snap dat het knopje omzetten niet even in één keer kan maar probeer te genieten van wat wél lukt. Voor de punten hoef je het niet te doen blijkt maar, maar wel voor jezelf. Volgens mij worden de wedstrijden er veel leuker én ontspannen van!

Succes!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 13:57

Wil mn ouders niet zwart maken, ben ze onwijs dankbaar dat ze zoveel geld in mijn hobby hebben gestopt
bij mijn pony en mijn vorige paard.. privelessen, wedstrijden en etc. tot ik het zelf kon betalen.

Het gaat al beter.. wellicht komt de dag nog wel dat ik volledig ontspannen een proef kan rijden :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:04

Over dat pushen, ik ben zelfs gestopt met paardrijden omdat ik neit meer wist of ik het leuk vond of dat mijn moeder me er altijd toe gepushed heeft. Ik vond het helemaal neit meer leuk.

Nu weet ik weer wat ik leuk vind en ga ik weer lekker rijden. Alleen voorlopig geen wedstrijden meer, lekker recreatief :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 08:12

Nja, ik probeer zo netjes en vriendelijk mogelijk te rijden en eerlijk naar mijn paard te blijven. Ik heb
in de training eindelijk de rust in mezelf gevonden.. want die was vroeger ook ver te zoeken.

Een aantal jaar geleden konden ze me aan de andere kant van de manege horen als mn vorige paard
iets niet kon/wou/deed zoals het moest volgens mij en instructrice.. nu maak ik afentoe een geluidje om
mn paard te stimuleren maar het enige wat nu nog uit mijn mond gesproken komt is GOEDZOOOO.. BRAAAAF.

Heel veel mensen die mij van vroeger kennen, de fanatiekeling die snel boos werd en dan haar stem opzette
staan ook best wel gek te kijken als ze me tegenwoordig zien trainen. Serene rust.. paard ontspannen, ruiter
ontspannen. Lukt het vandaag niet lukt het misschien volgende week wel. Alles wat goed gaat wordt beloont
en dit paardje is megavrolijk en doet haar uiterste best.

Nu die rust nog zien te vinden als ik start.. :j

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:26

Ziet good aus.... Soms idd nog wat spanning maar dat is normaal en lijkt me echt logisch. Want wie is er nu 100% ontspannen op een wedstrijd :roll:

Vind dat je haar goed hebt lopen, ze is idd soms in haar contact niet helemaal constant lijkt het wel.
Maar vind je houding netjes en kalm en je laat haar naar jou komen zonder druk erop of geruk of gepluk.
Je mag nog iets meer ontspannen in je lijf en denk dat opletten op je ademhaling daar erg bij helpt.

Maar ik doe het je zeker niet na. Helemaal top hoor! en lekker blijven rijden zoals je nu doet.
Open staan voor je paard en jezelf en eerlijk en rustig blijven. Dat werkt het beste.
(daar ben ik ondertussen ook wel achter :o )

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 08:48

Dankjewel!