Lammert(fries)@work!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellistjuh

Lammert(fries)@work!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:48

Hallo Allemaal,

Ik ben Kelly en ben 24 jaar. Ik rij nu ong 16 jaar.
Waarvan 3 jaar op Lammert.
Ik les ongeveer 2 keer in de maand met hem bij een vriendin van me!(dressuur) of bij Frank Trommelen(Jurylid Z niveau)

Lammert is een Friese ruin van 16 jaar.
Hij is een zoon van de bekende Leffert 306 _/-\o_ ...(preferent)

Het is een smalle klassieke fries.
Gooit ontzettend hoog op en is erg compact gebouwd

Vaak hebben we toch nog erg veel last met: De balans, Recht zijn en de stellingen.(hij drukt zich er erg snel uit)
Af en toe weet ik ook niet hoe ik het nu het beste op kan lossen...

Zijn nu vooral bezig om hem 'Flitsend' voor het been te krijgen, stellingen en overgangen...
Nageefelijkheid begint gelukkig eindelijk een beetje erin te sluipen :)

Ook mag ik zeer zeker aan mijn houding gaan letten :o

Wat voor niveau ik heb, durf ik niet zo goed te zeggen... ik denk ong net B waardig
Maar dat gaan we snel genoeg merken :P

Want Ja Ja, We gaan in Januari starten :D *\o/*

Hier een paar foto's...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De rest staat in deze link:
http://www.mijnalbum.nl/Album=YK3FI7DB

Hoop dat ze ze te zien zijn en werken! :P
Laatst bijgewerkt door kellistjuh op 18-10-11 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouska15

Re: Lammert(fries)@work!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:54

Wat een mooie fries heb je onder je! Ziet er opzich wel fijn uit, alleen op de eerste foto's wat te opgekropt aan de voorkant . Geef hem wat meer ruimte:) en teentjes naar binnen. Verder zeker b waardig!

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 18:56

Haha jaa dat is een zeer bekend probleem :o ook houdt ik mijn rechterhand veel hoger dan m'n linkerhand... :o

Thnx!!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:01

Ziet er niet slecht uit!! Idd iets meer lengte in de hals, en deze hoor je ws vaker, rechtop zitten!! Je neigt wat naar voren, doe voor jezelf je schouders naar achter...Den ook aan je tenen, niet naar buiten draaien, maarre je kunt zo een B proef gaan rijden hoor!!

Succes verder! :D

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:03

Ja dat heb ik idd erg vaak gehoord :) zijn we hard aan aan het werken :D is nu echt al een super verschil als met een paar maanden geleden :D
Hij heeft snel de neiging iig om opgekropt te gaan lopen...en wil niet veel lengte geven...
Maar thnx voor de tips :D

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:06

Wat je kan doen om lengte te krijgen is, als je voelt dat je aanleuning hebt, om dan allebei je handen rusitg naar voren te brengen om te kijken of hij volgt, volgt hij niet, dan loopt hij achter de teugel! Heel veel tempowisselingen rijden, overgangen maken en steeds kijken of hij volgt!

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:07

Ja klopt iig! zijn we vaak aan het doen...maar erg veel geduld voor nodig omdat hij meteen z'n hoofd in de lucht gooit als je dat doet;)

Maar beetje bij beetje komen we er wel :o :P

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 19:10

Ik vind het er fijn uit zien.
Ik denk dat je niet alleen aan de balans van je friesje moet werken, zo te zien heb jij zelf ook veel moeite om in balans te blijven zitten. Heel je houding straalt onbalans uit :) de ene keer heb je je handen ongelijk, dan weer een been opgetrokken. Probeer lekker te blijven zitten, diep zitten en vooral blijven ademen. Rug en schouders ontspannen en dan zit je meteen een stuk beter. Iets om aan te werken :) maar ik vind het er zeker goed uit zien, goed dat je bezig bent met rechtrichten en scherp aan het been. Ga zo door hoor!

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 19:11

hihi ik weet het O:) heb nog steeds erg veel moeite met het zitten op hem :o hij is super smal en erg beweegelijk :P

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:05

Leuke Fries! Zeker b-waardig.
Ik heb het idee dat je zadel voorover hangt. Daarom ben je volgens mij ook uit balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:53

Let op je handhouding, je polsen zijn ontzettend naar binnen gedraagd waardoor je je automatisch vastzet in je hele arm. Ontspan je pols meer zodat je ook beter mee kunt gaan met je hand.
En deze galopfoto geeft geen fijn beeld. Ik heb het idee dat je zelf heel erg uit balans bent waardoor je je paard stoort. Ik zou bijna zeggen doe geen galop meer ,want hij loopt zo opgekropt dat je hem bijna dichttrekt op de luchtpijp. Een onafhankelijke zit is belangrijk om je paard niet te storen. Lukt dat nog niet, raad ik aan om verlichte zit te gaan rijden zodat je paard beter kan ontspannen.

Op de eennalaatste foto vind ik hem fijn lopen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:44

Ga helemaal mee met Joolien, als je toch gaat galopperen, laat hem dan zelf zijn houding zoeken. Nu forceer je teveel waardoor je hem heel erg in de weg zit. Laat hem iets meer lopen en wat minder van voren controleren. Hij lijkt me erg braaf dus laat hem je hand wat opzoeken.

Friezen zijn wat lastig met die speknek maar je hoeft ze echt niet anders te rijden dan KWPN'ers, eerder beschermen tegen zichzelf door te zorgen dat ze niet opkroppen. Je kunt ze zomaar in een krul trekken maar krijg ze er dan maar weer uit!

Veel succes, hij ziet er heel wijs uit met die grijze wenkbrauwen ;-)

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 20:48

Thnx allemaal!! Hij zit bizar moeilijk in de galop en krult zich vaak zelf zo op zonder dat ik hem er echt in rijdt ;( Zijn erg erg op aan het trainen dat hij meer lengte gaat zoeken...Hij is daar echt al veel beter mee vooruit gegaan!! Liep eerst veel erger en gestressed...Nu loopt hij al redelijk ontspannen ivm paar maanden geleden...Maar mijn zit is idd erg uit de balans in de galop en ga binnenkort ook zeer zeker weer eens een paar zitlessen nemen:) ook wil ik binnenkort een keer op zo'n speciale stoel gaan, waar ze kunnen zien waar je fout zit...
:D

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 21:04

Fred_Kroket schreef:
Ga helemaal mee met Joolien, als je toch gaat galopperen, laat hem dan zelf zijn houding zoeken. Nu forceer je teveel waardoor je hem heel erg in de weg zit. Laat hem iets meer lopen en wat minder van voren controleren. Hij lijkt me erg braaf dus laat hem je hand wat opzoeken.

Friezen zijn wat lastig met die speknek maar je hoeft ze echt niet anders te rijden dan KWPN'ers, eerder beschermen tegen zichzelf door te zorgen dat ze niet opkroppen. Je kunt ze zomaar in een krul trekken maar krijg ze er dan maar weer uit!

Op dit moment was hij enorm aan het drammen en aan het racen :o ...Hij ziet er heel schattig uit en heel lief...Maar het is vaak een grote bom die ontploft zodra hij iets moet doen waar hij geen zin in heeft...Hij kan dan net zo'n tank zijn die niet te stoppen is...dus vandaar dat ik in de galop vaak een harde ophouding moet geven omdat zacht niet doorkomt bij hem op dat moment...maar laat hem wel meteen weer los natuurlijk :D

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 08:37

kellistjuh schreef:
Fred_Kroket schreef:

Op dit moment was hij enorm aan het drammen en aan het racen :o ...Hij ziet er heel schattig uit en heel lief...Maar het is vaak een grote bom die ontploft zodra hij iets moet doen waar hij geen zin in heeft...Hij kan dan net zo'n tank zijn die niet te stoppen is...dus vandaar dat ik in de galop vaak een harde ophouding moet geven omdat zacht niet doorkomt bij hem op dat moment...maar laat hem wel meteen weer los natuurlijk :D

Probeer in draf het tempo te verlagen door langzamer licht te gaan rijden (is dat een normale zin ;-) ) en galop zet je hem op de volte als hij harder gaat. Meteen met je zit naar binnen kijken en hij zal meteen volgen, kijk naar een denkbeeldig middelpunt van je volte en zodra hij vertraagt ga je weer naar een rechte zijde. Dat hij zo hard gaat is ook een krachtprobleem, hij kan simpelweg nog niet verzamelen daarom gaat hij zo hard. Beter met zijn hoofd omhoog en rustiger dan dat je hem zo aan zijn hoofd naar beneden trekt.

Succes!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:55

Als je weet dat hij sneller gaat, moet je daar van te voren op in spelen, als je aangallopeerd moet hij rustig galopperen en probeer je zit goed diep en zwaar te houden. Als je een grote ophouding moet maken ben je al te laat. Maar mocht hij een keer echt doordrammen zet hem dan helemaal stil. Verder niet straffen, blijf ontspannen. Daarna galoppeer je weer aan en hou je hem bij je.

kellistjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 10:48

Zodra ik aangallopeer moet hij iig rustig zijn en dat doet hij ook...maar zodra ik heb op een volte heb en hij stelling aan moet nemen gaat hij racen...hij drukt zich uit de stelling, vervolgens krijg ik heb weer rustig en in goede stelling, en dat gaat hij rennen...ookal zet ik hem dat op een kleine volte, hij blijft racen...dus neem hem dan ook terug en doe het weer opnieuw...net zo lang tot hij het goed doet :) hij is de laatste jaren nooit zoveel getraind en moet nu ineens gaan werken wat natuurlijk erg zeer doet bij hem...Hij liep normaal volledig in de verkeerde stelling... ;( en nu neemt hij gelukkig al meer stelling aan :D Maar zijn er iig nog lang niet :o