Paard 2 weken rust hoe conditie opbouwen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

RustyK

Paard 2 weken rust hoe conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 08:18

Mijn paardje heeft dik 2 weken rust gehad en nu vroeg ik me af hoe ver zijn conditie dan achteruit gaat (je kan ook denken van rust knapt ie op!) oftewel hoe zouden jullie het weer opbouwen?

Duhelo

Re: Paard 2 weken rust hoe conditie opbouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:42

Na 6 weken is de conditie zo goed als volledig weg.
na twee weken rust zou ik enkele daagjes het wat rustiger aan doen (pakweg buitenritjes met rustige stukken draf en galop erin)
en daarna gewoon weer oppakken waar je gebleven wasd. de eerste twee weken zwaardere trainingen afwisselen met rustigere.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:44

Mijn merrie heeft net 10 dagen vrij gehad. De eerste dag weer aan het werk heb ik 20 minuten rustig in de bak gereden en daarna een kwartiertje buiten, de volgende dag een buitenritje van 50 minuten en dag 3 aan de longe. Nu weer een dag rust. Ging prima, geen conditieverlies.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 08:47

Het ligt eraan wat het paard normaal altijd doet. Met 2 weken zit je net op de grens wel of niet conditieverlies. Goed naar je paard kijken wat hij aankan, en opletten op verzuring. Dus wanneer je wat gedaan hebt de dag erna kijken of hij niet stijf is en ook even wat laten lopen zodat je geen verzuring krijgt. Dus paard behandelen zoals je normaal doet na een wat intensievere training

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:13

ik heb onlangs een lezing van Karin Donckers bijgewoond over conditie en daar werd gesteld dat je pas conditieverlies hebt vanaf 1 maand rust. Dit onder de volgende voorwaarden :
1. je paard was in een goede conditie vóór de rustperiode
2. het gaat niet om stalrust, paard is dagelijks op de weide geweest.

Als dit het geval is zou ik gewoon opbouwen met gewoon een dag of 3/4 iets lichter werk dan anders (halfuurtje basis dressuur, buitenritje, longe... ) en dan weer richting het gewone werk gaan. Hangt er wel vanaf hoe zwaar je gaat werken natuurlijk, ik ga uit van een basis gereden paard :)

RustyK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:16

Bedankt voor jullie antwoorden, ze heeft gewoon in de wei gestaan maar niet gewerkt. Ze hoeft ook niet in topconditie te zijn, dus dat scheelt. Ik weet even voldoende!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:46

Omdat dit niet SGW specifiek is, verplaats ik dit topic.

SGW >

Asmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:53

zo erg zal de conditie niet achteruit zijn gegaan, mijn paard heeft 7 a 8 weken stilgestaan wegens een probleem met het zadel, wat nu helemaal is opgelost. Ik bouw het rustig op en ga 6 dagen in de week even stappen en 2x per week wel gewoon naar les, maar dan geen heel uur volop lessen maar een halve les meedoen. Voor de rest als ik die 4x in de week zelf rijdt ga ik grotendeels stappen en een klein drafje erbij. En dit ga ik steeds verder uitbouwen. Succes! :)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:55

hier ook ruin 2,5 week rust. Toch heeft hij zijn beweging wel gehad.,,, puur omdat ie altijd de vrijheid heeft en ook dagelijks een dol half uurtje heeft met z'n vriendinnetje.

Denk dat je hem rustig op moet pakken. Puur omdat het maar 2 weken is. Houd wel rekening met frissigheid..