Elastiek goed of niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Douwina1998

Elastiek goed of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:29

Hee.

Ik had een vraagje.
Ik zit nou te twijfelen als ik elastiek zal gaan komen, omdat mijn paardje moeilijk aan de teugel gaat. Maar ik las wel bij sommigen dat ze dan last van de rug krijgen?
Kan iemand misschien uitleggen, als het wel of niet goed is, en hoe je het dan evt. moet gebruiken.

Alvast bedankt.

Mvg.

mika11

Re: Elastiek goed of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:32

Met elastiek loopt je pony ook niet aan de teugel, maar in een gedwongen houding.
Daar gaat hij niet ontspannen van lopen.
Je hebt ook kans dat je pony een 'betonnen mond' gaat krijgen als je veel met elastiek rijdt.

Je hebt meer aan les met je pony en proberen met rijden je pony ontspannen en nageeflijk te laten lopen.

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:37

ik heb het zelf bij mijn pony wel gebruikt! ze liep altijd heel erg hoog met haar hoofd.. zegmaar sterren kijken zo erg! en omdat ze ontzettend gestrest was en altijd overal heen wilde kijken. begin februari ben ik begonnnen met haar in te rijden. en mijn instructrice vond een elastiek een goed idee. gewoon losjes om.. maar dat het wel druk geeft als ze het hoofd om hoog doet. dit heeft echt super goed geholpen! na een paar maanden helemaal zonder lekker nageven!

Ik moet wel zeggen dat het zeker niet voor ieder paard geschikt is.. ik weet niet of je les hebt? maar anders zou ik dat zeker doen.. en overleggen of het verstandig is!
succes!

brighteyes85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 21:51

Ik zou het even overleggen met je instructeur, ik heb op aanraden van mijn instructeur wel een elastiek omdat mijn paard heel erg kijkerig is en een echte sterrenkijker. Zodra ze kan focussen gaat hij er ook meteen weer af.
Meestal doe ik em niet om met instappen en als ze lekker los is doe ik em ook meteen weer af.

Succes!

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:52

Hoi,

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik heb nu nog geen les, maar wacht op een telefoontje voor les, dus dan zal ik het wel even vragen.
In iedergeval bedankt!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:42

aangezien je verteld dat je het elestiek wilt om je paard aan de teugel te krijgen
kan ik mij niet voorstellen dat een instructeur een ander antwoord zou geven dan "niet doen".
je paard kunstmatig in een houding trekken is echt nergens goed voor :n
Je paard moet daar willen lopen omdat ie zn lijf goed gebruikt, niet omdat jij een
bepaald plaatje in je hoofd hebt en dat per se wil bereiken.

Neem les en leer zelf je paard ontspannen te rijden

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:13

- Neem les (was je al van plan ;-)
- Doe ff weinig met de teugels, rijd je paard goed voorwaarts en rijd veel overgangen (bv 4x stap draf op 1 lange zijde) zodat deze zijn achterhand er lekker onder zet.
- Rijd veel grote voltes
- Zorg ten allen tijde dat je binnenbeen en buitenhand paraat staan
- Rijd een aantal weken consequent zo (terwijl je niet denkt aan 'aan de teugel rijden')
- Resultaat: een paard dat zichzelf draagt en lekker wil nageven.

Geen elastiekje nodig...

Risico van een elastiek is dat zijn hoofd wel mooi naar beneden staat, maar dat hij zijn achterhand en rug niet goed gebruikt. Dus alleen als je zeker weet dat je de achterkant voldoende aan het werk hebt, kan je een elastiek om doen, maar die heb je dan waarschijnlijk niet meer nodig.

Douwina1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 17:49

Hoihoi.

Bedankt iedereen, zaterdag ga ik les nemen! :)

ps: Mag slotje op.:D

dior_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:55

Met een elastiek kan je alleen rijden als je hem goed afsteld waar jij hem voor wil gebruiken
heeft het geen zin want het is niet bedoelt voor een paard in de krul te lopen trekken, daar kan je paard zelfs schade aan zijn halswervels van krijgen als
je het verkeerd doet.

brandus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:37

Lijkt me helemaal geen probleem als je het als hulpmiddel gebruikt. Wel belangrijk is goede begeleiding natuurlijk. Ik denk dat je paard meer last van zijn rug krijgt als hij met zijn hoofd omhoog loopt en dus zijn rug wegdrukt.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:06

ik snap niet waarom het elastiek moet zijn in plaats van een gewone stootteugel (als er al een hulpmiddel gebruikt moet worden). Een gewone stootteugel is toch veel eerlijker?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 01:50

Kan. Maar het werkt alleen als je een elastiek dusdanig los hangt dat er nouwelijks druk op staat in 'sterrenkijk modus'. Hierdoor hangt het elastiek in een boogje als het paard naar beneden komt.
Nadeel: veel geduld nodig, paard zal nog heel lang blijven sterrenkijken. Voordeel: paard leert zelf kiezen en leert mogelijk reageren op jouw been waar jij de kunde nog mist om je paard dit te leren.

Bij strakker dan dit loopt het paard meteen in de krul, maar zodra je het elastiek er af haalt vliegt het hoofd omhoog. Nog een nadeel is dat het paard vaak bij de verkeerde wervel inbuigt,de rug komt niet mee en de achterhand verslechterd zelfs.