Knappe vos@work!! Kijkje waard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Love_Vossen

Knappe vos@work!! Kijkje waard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:04

Hallo allemaal,

Mijn eerste at work topic dus wees een beetje lief :D

We zijn voor het eerst pas voorwaarts neerwaarts aan het rijden. Dit is nu de derde ( ? ) keer dat hij nageeflijk loopt.
Dit nog wel met momenten. Maar het word steeds constanter.
Voor mij is dit nog erg vreemd. Want ik heb nooit eerder zo gereden. Alleen recreatief buitenritten.

Mijn commentaar:

Mijn houding is vreselijk
Af en toe heb ik het idee wat te streng te zijn met mijn handen
Naar voren vallen
Hakken naar benen en benen stil
Naar voren kijken ipv naar mijn geweldige knappert!
Paard doet het heel netjes. Voor hem is het net zo moeilijk als voor mij. Af en toe begrijpt hij niet helemaal wat ik bedoel. Dan leg ik mijn handen iets naar voren zodat hij mijn hand leert opzoeken. De reactie daarop is dat hij zijn hoofd omhoog gooit en een paar passen zijn rug wegdrukt. Vandaar dat ik hem af en toe wat te diep heb. Liever te diep en mooi rond, dan slecht ruggebruik.

Foto's staan allemaal door mekaar. En zijn alleen foto's van het rijden zelf. Mijn instructrice heeft de foto's gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Re: Knappe vos@work!! Kijkje waard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:23

Hoezo rijd je niet met rijkleding?
Probeer idd goed rechtop te zitten. Ik zie hier wel een redelijke nagevelijkheid maar lijkt me wat zwaar in de hand. Hoe rijdt je naar de nagevelijkheid? Doe je dat alleen met je hand?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:25

denk dat je zadel te ver naar voren ligt. waardoor het paard nog meer geneigd is om op de voorhand te vallen... iets wat er ook weer voor kan zorgen dat jij niet lekker zit. Leg hem iets naar achter en toch maar de opmerking dat je zitles moet nemen.
En dat zadel knaagt aan mij. Zit je wel lekker?

Love_Vossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:28

Ik heb lange tijd geleden over willen gaan naar western met mijn pony.
Sinds dit paard erbij is ben ik pas weer dressuur gaan rijden. Ik reed dus eigenlijk altijd al met spijkerbroek.

Ik wil binnenkort weer eens gaan kijken naar een goedkopere rijbroek en mooie laarzen. (Wil zowieso warme stalschoenen, en zat te denken voor de rimfrost high rider te gaan. Dus een laars. en dan meteen rijkleding aanschaffen).
Cap heb ik overigens wel, maar voor de foto's afgelaten.

Op buitenrit zit ik overigens wel netjes rechtop. Maar in de bak val ik telkens voorover. Zodra ik "aan het werk ga" zak ik voorover?

Ik moet van mijn instructrice hem voorwaarst rijden, en dan van voren zachtjes tegenhouden. Dus iets zwaarder teugelcontact. En dan af en toe een licht kneepje in de binnenteugel. Als in een spons knijpen zegt ze. Een vuist maken.

Love_Vossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:31

Knert schreef:
denk dat je zadel te ver naar voren ligt. waardoor het paard nog meer geneigd is om op de voorhand te vallen... iets wat er ook weer voor kan zorgen dat jij niet lekker zit. Leg hem iets naar achter en toch maar de opmerking dat je zitles moet nemen.

Zadel is voor mij erg wennen, gezien ik normaal een heel ander soort zadel rijd.

Zadel zit eigenlijk heel lekker. Maar kan er nog niet echt aan wennen.

Het viel mij inderdaad na het rijden op dat het zadel wat te ver naar voren lag! Ik heb hier de keer erna (Geen foto's helaas) op gelet, en dit keer goed gelegd. Na het rijden lag het netzo. Het schuift dus gelukkig niet. Gewoon stomweg te ver gelegd.

Mijn instructrice heeft het idd over zitles gehad. Maar omdat dit paard nog erg jong in zijn koppie is wil ze hem eerst goed hebben lopen. En daarna pas met mijn houding gaan sleutelen. Hij liet mij voorheen niet makkelijk zitten (Drukte erg zijn rug weg) waardoor ik het lastig vond door te zitten en fijn te zitten.
Ze wil hem dus mooi over de rug laten lopen. En daarna aan de longe zitles.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:31

Ok, goed dat je hem wel activeert van achteren, maar ik zie het niet zo terug.
Lang laag en rond rijden is goed, probeer dan je teugelcontact zo licht mogelijk te houden.

Love_Vossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:34

Zodra hij nageeflijk word word hij erg langzaam. Dan vind ik het moeilijk hem goed voorwaarts te houden :j

Ook moet ik zeggen dat hij voor mijn gevoel veel harder loopt dan dat hij daadwerkelijk doet!
Toen ik de filmpjes terugzag had ik het idee dat hij af en toe meer sukkelde als echt draafde.
Terwijl hij voor mijn gevoel wel doorloopt.

Ik denk dat dit ook komt doordat mijn pony maar 1,40 is met kleine pasjes, en hij met grote passen twee keer zo vlug door de bak sjeest. Ook gooit hij erg hoog op, dus voelt het heel groot aan.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:38

Love_Vossen schreef:
Knert schreef:

Zadel is voor mij erg wennen, gezien ik normaal een heel ander soort zadel rijd.

Zadel zit eigenlijk heel lekker. Maar kan er nog niet echt aan wennen.

Het viel mij inderdaad na het rijden op dat het zadel wat te ver naar voren lag! Ik heb hier de keer erna (Geen foto's helaas) op gelet, en dit keer goed gelegd. Na het rijden lag het netzo. Het schuift dus gelukkig niet. Gewoon stomweg te ver gelegd.

Mijn instructrice heeft het idd over zitles gehad. Maar omdat dit paard nog erg jong in zijn koppie is wil ze hem eerst goed hebben lopen. En daarna pas met mijn houding gaan sleutelen. Hij liet mij voorheen niet makkelijk zitten (Drukte erg zijn rug weg) waardoor ik het lastig vond door te zitten en fijn te zitten.Ze wil hem dus mooi over de rug laten lopen. En daarna aan de longe zitles.

ik snap de theorie.. eerst braaf onder de man en dan aan jezelf werken. Opzich logisch.
Toch moet je jezelf wel afvragen wie wie nou in de weg zit met je zit? En waarom hij niet lekker over de rug loopt. Weet jij wel wat je van een paard vraagt als jij hem in de weg zit? wat dat zie ik op de foto's gebeuren.
Vind je er niet lekker op zitten, ga desnoods op een ander paard zitles nemen. Is dat een optie?

Love_Vossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:41

Dat is inderdaad wel een optie. Alleen het andere paard ben ik wel flink wat groot voor. (Mijn pony van 1,40) Zij heeft nu een passend verzorgstertje. Ik kan op haar idd wel zitlessen nemen. Maar wat het gekke is. Zodra ik haar rijd, kan ik wel rechtopzit en doorzitten, ook zonder zadel. Op haar zit ik eerder te ver achterover.

Overigens rijdt mijn verzorgster dit paard ook (Alleen onder toezicht daar zij nog erg jong is). En mijn instructrice gaat er weleens op.

Ik rijd ook hooguit twee dagen in de week in de bak. De andere keren ga ik op buitenrit, en probeer ik mezelf bewust te worden van mijn houding.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:49

Love_Vossen schreef:
Dat is inderdaad wel een optie. Alleen het andere paard ben ik wel flink wat groot voor. (Mijn pony van 1,40) Zij heeft nu een passend verzorgstertje. Ik kan op haar idd wel zitlessen nemen. Maar wat het gekke is. Zodra ik haar rijd, kan ik wel rechtopzit en doorzitten, ook zonder zadel. Op haar zit ik eerder te ver achterover.

Overigens rijdt mijn verzorgster dit paard ook (Alleen onder toezicht daar zij nog erg jong is). En mijn instructrice gaat er weleens op.

Ik rijd ook hooguit twee dagen in de week in de bak. De andere keren ga ik op buitenrit, en probeer ik mezelf bewust te worden van mijn houding.

denk omdat het komt omdat je pony vlakker in de gangen is. Halfinger/fjord/tinker...? Wordt je minder uit balans gebracht, dan paard met wat swung.
gokje hoor. Ik herken het wel. Ik kreeg vroegah ook altijd complimenten over mijn mooie zit op de pony. Nu op paard, ben ik zo bijzonder niet meer. Toevallig een 7 gekregen voor zit op wedstrijden, daar viel mijn mond ver van open.

Love_Vossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 21:28

Pony is inderdaad heerlijk vlak in haar gangen! Is een welsh.
Kon ik heerlijk op zitten. Reed urenlang zonder zadel buiten. Galop draf allemaal geen probleem. Heerlijk.
Kreeg altijd commentaar dat ik zo stil zat zonder zadel, voelde heerlijk, haha.

Nu daarentegen :o Mijn zit is niet zo best meer.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:51

hee het ziet er al een stuk beter uit als eerst,
ik vind het alleen heel jammer dat er geen ontspanning is ik zie een paard wat te hoog loopt en erg gespannen is,
eerst had je hem veel mooier laag lopen en beter over de rug,
ik zie wel dat je vooruit bent gegaan en dat is zeker goed,
over je houding
beugels gaatje langer doen en zitten ik denk dat wanneer matcho weer wat meer ontspannen is jij ook veel lekkerder zit :)
ook zou ik he liever meer over de rug zien lopen

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 22:57

Probeer het motortje van achter uit laten warmlopen.
Van achteren naar voren rijden, goed tempo aan houden.
Hij kukelt wat op de voorhand.
Een beetje afwisseling in de halshouding zou ik ook graag zien.
Hoe rij je hem los?

Als ik jou was zou ik toch gauw veilige rijkleding aanschaffen. Ben zelf een voorstander van de cap, maar da's natuurlijk eigen keus.

Hoe oud is het paardje?
Jullie zijn een ontzettend leuke combinatie!

Love_Vossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 06:12

@ponylies. het zijn maar momentopnames. hij loopt wel degelijk momenten goed ontspannen. hij is ook nog niet constant in de aanleuning.
hij heeft voorheen nooit nageeflijk gelopen dis ik weet niet waarom jij denkt dat hij eerst lager liep?
Dit is voor het eerst dat hij zo loopt.

we willen hem wel wat dieper hebben lopen. en op momenten gaat dat al heel goed. maar op de momenren dat hij gespannen is lukt dat helaas niet goed. dan volgd hij mijn hand niet.

op het moment van deze fotos waren ze ook de weide naast de bak aan het slepen met de tractor. hier is meneer wat angstig voor. vandaar dat hij dit keer meer gespannen was als normaal.

@roosch: hij is nu negen. maar heeft bij mij voorheen alleen buotenritten gelopen. voor hem dus voor het eerst bakwerk met mij.

Over de cap: ik heb een ceilige cap. speciaal gekocht voor een maandje of drie teruf. (duur ding := ) deze had ik voor de fotos niet op.
rijkleding komt nog. ik draag altijd veilige schoenen met goede hak. en dus eigenlijk ook altijd een cap.

het losrijden vind ik nog erg lastig. nu laat ik hem aan een lange teugel lopen. ook de eerste rondes in draf. vervolgens pak ik hem op en ga ik slangenvoltes en achtjes rijden met stelling vragen. Dan heb ik het odee dat hij wel goed los komt.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:19

Ik denk dat je vooral aan jezelf moet werken en niet aan de houding of de nageeflijkheid van het paard. Je geeft zelf aan dat je op deze niet zo fijn zit als op je pony. Dat komt omdat je paard denk ik nog niet lekker in balans loopt met iemand op zijn rug. Het helpt dan niet mee om vanalles te willen (in een bepaalde houding te willen laten lopen). Probeer je houding netter te krijgen en ontspannen te blijven. Zodra jouw zit stabiel is en je jezelf dan onder controle heb, dan kan je aan de slag met oefeningen. Je houding en (on)bewuste gewichtshulpen zijn daarbij van enorm belang. De foto's geven mij een beeld van een ruiter die het paard (nog) in de weg zit. Het paard toont gespannen in de hals/nek en er lijkt erg veel druk in de mond. Ook het feit dat je aangeeft dat je paard zodra hij nageeflijk is niet meer zo voorwaarts is, zegt mij dat het geen echte aanleuning is maar teveel in een houding gedwongen/getrokken wordt. Als de aanleuning namelijk goed was, zou dat geen probleem zijn.
Eerst werk ik normaal aan dat je paard goed aan mijn been komt, dat is mijn basis want zonder dat kan je eigenlijk nooit verder komen.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 20:31

hij liep toen niet helemaal nageeflijk maar wel met zijn hals laag en ontspannen en van daaruit zou je beter iets ronder kunnen vragen ,
nu loopt hij veel hoger als toen,
als je vanuit de ontspanning gaat rijden dan bereik je meer dan alleen het krulletje ;)
want hij liep eerst wel suk nageeflijk en laag en van daar uit kan je beter verder werken :)
ook vond ik je met wandeling (buitenrit)
veel netter rechtop zitten en had je een betere houding,
kan dat komen doordat je nu meer met de voorkant bezig bent ?

Love_Vossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 06:58

ponylies schreef:
hij liep toen niet helemaal nageeflijk maar wel met zijn hals laag en ontspannen en van daaruit zou je beter iets ronder kunnen vragen ,
nu loopt hij veel hoger als toen,
als je vanuit de ontspanning gaat rijden dan bereik je meer dan alleen het krulletje ;)
want hij liep eerst wel suk nageeflijk en laag en van daar uit kan je beter verder werken :)
ook vond ik je met wandeling (buitenrit)
veel netter rechtop zitten en had je een betere houding,
kan dat komen doordat je nu meer met de voorkant bezig bent ?

Ik vind het jammer dat je deze tekst plaatst.

Was jij niet degene die mij aanraadde een pessoabit te proberen? later wilde je een slof maat pony gaan gebruiken? zodat ik hem gedwongen lager kon rijden.

overigens. in de bak heeft hij nooit laag en rond gelopen. laat staan nageeflijk.

Love_Vossen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 07:02

piezze schreef:
Ik denk dat je vooral aan jezelf moet werken en niet aan de houding of de nageeflijkheid van het paard. Je geeft zelf aan dat je op deze niet zo fijn zit als op je pony. Dat komt omdat je paard denk ik nog niet lekker in balans loopt met iemand op zijn rug. Het helpt dan niet mee om vanalles te willen (in een bepaalde houding te willen laten lopen). Probeer je houding netter te krijgen en ontspannen te blijven. Zodra jouw zit stabiel is en je jezelf dan onder controle heb, dan kan je aan de slag met oefeningen. Je houding en (on)bewuste gewichtshulpen zijn daarbij van enorm belang. De foto's geven mij een beeld van een ruiter die het paard (nog) in de weg zit. Het paard toont gespannen in de hals/nek en er lijkt erg veel druk in de mond. Ook het feit dat je aangeeft dat je paard zodra hij nageeflijk is niet meer zo voorwaarts is, zegt mij dat het geen echte aanleuning is maar teveel in een houding gedwongen/getrokken wordt. Als de aanleuning namelijk goed was, zou dat geen probleem zijn.
Eerst werk ik normaal aan dat je paard goed aan mijn been komt, dat is mijn basis want zonder dat kan je eigenlijk nooit verder komen.

Ik denk dat in jouw tekst veel waarheid ligt.
ik ga zondag met mijn instructrice overleggen. dat we komende weken alleen aan mij werken. mijn houding is gewoon belabbert. ze let daar nu wel op maar nu zijn we meer met paardlief bezig.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:32

Wat mij direct opvalt is dat je paard nu wel 'in de houding' loopt maar aangezien zowel jij als hij het aan het leren zijn vind ik dit er rijtechnisch niet helemaal goed uitzien. Probeer je hand veel meer te openen en laat hem lekker voorwaarts neerwaarts lopen (met zijn neus zo ver mogelijk naar de grond uitgestrekt). Je zegt dat je bezig bent met hem te activeren, dat is prima en zelfs noodzakelijk om hem voorwaarts neerwaarts te krijgen. Maar op de foto's lijkt het alsof je hem erg van voren tegen houdt met je hand. Open je hand veel meer en sta toe dat hij zijn hals strekt en echt zijn rug gaat gebruiken :) nu loopt ie absoluut niet fijn over de rug, vraag eerst je instructrice hoe je hem voorwaarts neerwaarts krijgt en rij hem daarna pas wat hoger. Op de foto's zie je duidelijk dat hij zijn rug nog steeds vasthoud en zelfs achter de loodlijn gaat lopen wat absoluut niet de bedoeling is! Goed dat je je paard correcter wilt rijden maar ik zou eerst hem lekker flink over de rug rijden ipv meteen aan de teugel waarbij hij nog niet correct loopt.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 08:35

Slotje vanwege schaduwaccount.