Trekpaard Tycho weer eens in HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Trekpaard Tycho weer eens in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 20:02

Hai!
Ons laatste HAW-topic is alweer een tijd geleden en eigenlijk sinds mei ook niet meer zo fanatiek gereden. Hoe mooier het weer, hoe minder ik in de bak ga rijden :o Ga dan liever het bos in, of nog beter: De grote zandbak van het strand opzoeken! ;)
Maar goed, ik merkte dat we weer achteruit gingen en ik heb zelf nu echt zin om aan de slag te gaan, dus we gaan weer iedere week een keer in de bak trainen en we gaan ook weer fanatieker lessen.

Eerst even wat info:
Tycho is een trekpaardruin van 1.75m en van 2005. We hebben hem als veulen zijnde en ik heb m zelf zadelmak gemaakt en doorgereden, natuurlijk met hulp! Hij staat ook voor de kar en verder doen we ook mee aan ringrijden en sjezenrijden.
We zijn niveau B, absoluut! Hij kan het, het ligt puur aan mij dat het er niet uitkomt! Daar ben ik me enorm bewust van!
Ik ga voor januari een startkaart aanvragen, gewoon om te kijken of we dat iets vinden en zo ja, hoe ver we kunnen komen!
Het wordt voor ons beide de eerste officiële wedstrijden van ons leven! (vooral ik vind dat doodeng := )
Tycho krijgt zo'n 4 à 5x per week beweging. Vaak een lekkere buitenrit, afgewisseld met longeren, fietsen, wandelen, mennen en bakwerk.

Aandachtspunten voor mij:
* Naar voren kijken/ kijken waar je naar toe gaat
* Niet te streng met mn binnenhand
* Tenen mogen meer naar binnen
* Rechtop zitten

Heb echt niet het standaard-trekpaard onder mn kont, want hij verzint vanalles om er onderuit te komen (en met van die heerlijke lalalaaa-ritjes is dat niet bevorderlijk... :)) ), maar als je hem er doorheen krijgt, kan hij enorm lopen!
Ik ben de laatste weken vooral bezig met mezelf. Zelf goed zitten, benen aangesloten, handen rechtop en dragen, naar voren kijken, schouders naar achteren. Ben minder met Tych bezig. Eerst ik, dan komt hij vanzelf.

Helaas was mn 'fotograaf' niet in al te beste doen, maar hopelijk hebben je een beetje een beeld van ons op dit moment... :o :o :o
[i]
01. Enorm spannend; paardjes weer in de paddock, paardjes die langskomen... :D
Afbeelding
02. Oï.... :o
Afbeelding
03. Plompzak...Tych gaat al ietsje meer ontspannen
Afbeelding
04. Da's dan wel weer een béétje overdreven... :')
Afbeelding
05. Drafje
Afbeelding
06. Hier wordt ik al wat lijer van
Afbeelding
07. Op het einde vond ik hem erg fijn! Had weinig in mn handen, hij was met minimale hulp te rijden, nice!
Afbeelding
08. Filmpje!
Het zijn 4 filmpjes achter elkaar, van de eerste 20min en nog van eentje na een half uur.
Filmpjes zijn me zwaar tegengevallen, om eerlijk te zijn.... ;(
Voor mn gevoel houd ik mn benen al een stuk stiller als eerder, maar zo op de film lijken ze nog overal heen te zwabberen. Om maar een voorbeeldje te geven.

:o :o :o

Ik zou graag opbouwende kritiek krijgen waar ik mee aan de slag kan, bedankt!

:wave: Janneke

Dilan1993

Re: Trekpaard Tycho weer eens in HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:15

Leuke foto's een filmpje :j

Ten eerste, vind ik je houding best meevallen. In draf bewegen je benen misschien ietjes meer dan graag gezien wordt, maar in galop vind ik dat je ze netjes stil houd. Helpt het misschien om je beugels onder je zweetblad door vast te maken? (Als dat kan bij jouw zadel). Dit heeft mij erg geholpen :)

Verder zie ik toch wel stukjes dat Tycho de ontspanning opzoekt, heel fijn om te zien :j Wat ik bij Prins moet doen om 'm naar die onstspanning te rijden, is eerst heel goed aandrijven en sneller gaan dan eigenlijk de bedoeling is, zodat z'n achterbenen (en motor) aan het werk gaan. Dan gaat ie vanzelf an zoeken naar m'n handen :) Misschien heb je hier wat aan?

Maar het komt vanzelf wel een beetje hoor, als je er weer meer aan gaat werken ;) Gewoon lekker door blijven oefenen.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:21

Vind het er erg goed uitzien Janneke :j Je benen vind ik heel erg meevallen hoor, die van mij vliegen werkelijk alle kanten op :oo

En nu nog een tip, omdat het HAW is. Het valt me op dat Tycho vooral in de hoeken je hand opzoekt, ik zou meer voltes en bochten rijden om de ontspanning constanter te krijgen. Dit heeft me bij Rhoda heel erg geholpen, vooral op d'r slechte kant :)

Gaaf dekje trouwens!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 20:48

Prachtig om te zien hoe hij aan het ontwikkelen is, zijn spieren gaan steeds meer op de juiste plekken zitten, keurig!

Hij loopt op foto 4 idd wat diep, maar ik denk dat dit voor hem wel een mooi uitgangspunt is om naar een mooie aanleuning te werken, hij vindt sterren kijken nl veel makkelijker, dus hem wat er uit rijden zal makkelijker gaan, dan hem te laten zakken :)

Je zijn een leuk stel samen!

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 04:58

Ik vind het machtig hoor, zoveel paard bij elkaar kunnen rijden!
Op foto 6 zie je ook mooi dat hij zijn buik aanspant, en neemt daar mooi zijn achterhand mee.

Om hem actiever vanachter te krijgen zou ik meer tempowisselingen en meer overgangen rijden. Met dit soort oefeningen zorg je ervoor dat hij net wat meer op jou gaat letten.

Ben heel benieuwd hoe jullie het gaan doen op de wedstrijden! Toi toi toi!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:40

Ik zou hem wat meer aan het werk willen zetten, meer wendingen, overgangen en schijnovergangen. Zodat hij meer op jou gaat letten en ook wat beter aan de hulpen komt.
Het lijkt me trouwens erg gaaf om eens op zo'n krachtpatser te rijden! :j

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 09:54

Wat een leuk paard!
Wat ik je als tip mee kan geven Is dat je in de voltes te weinIv tot geen stelling hebt. Ga wat meer met stellig rijden maar zorg ervoor dat hij niet naar binnen valt en niet zijn kont eruit glooit. Dit heeft mij erg geholpen met het ontspannender krijgen van mijn paard!:)

Semmerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 10:30

Whoehoe helemaal blij een trekpaard wat wedstrijd gaat rijden, dat wil ik tzt met chris ook gaan doen!
Maar om even terug te komen..:) Je zit echt wel netjes hoor! Netjes recht op en met die benen heb ik vaak ook nog problemen mee, zie maar eens stil te blijven zitten waneer je zo omhoog gegooid word,maar mijn complimenten !
Wel 1 tipje ik weet dat die bewegingen wat groter zijn met lichtrijden maar probeer je armen niet vast te zetten , lekker relaxen. Lekker (schijn)overgangen rijden,komt helemaal goed met julie!

_Rosaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:22

Ik vind het superleuk dat je met een trekpaard gaat starten!
Ik vind je erg netjes zitten, let er wel op dat je naar voren kijkt, schouders naar
achter! Verder super hoor! Tycho is erg onrustig
met zijn hoofd vind ik, vooral met het wijken. Kwam dit door vliegen etc. of
doet hij dit altijd? Probeer dit een beetje op te lossen, ik heb zelf eigenlijk
geen idee hoe! Misschien heel stil in je hand en zit, dit werkt bij mijn
paardjes wel! :) Veel plezier en succes met jullie wedstrijd(en)! Komt helemaal goed!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 15:55

:= :D You know me..... ;)

Maar klopt wel, na de galop loopt hij altijd wel fijner. Misschien dat ik zelf dat ook stuk beter zit ofzo.. :?

Dank je wel al voor de reacties! Ga zeker aan de slag met al de wendingen enzo!

@rosaaa: Hij is daar heel wisseldn in, de ene keer gooit ie zn kop het liefste boven zich uit, andere keer is hij heel rustig. Maar zie nu zelf ook dat ik zelf wel wat krampachtig ga zitten, zal er zeker ook mee te maken hebben.

@semmerd: Da's echt een valkuil voor mij, moet mezelf daar ook vaak aan herinneren tijdens het rijden.
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 18-10-11 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

_Rosaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 17:48

Mm okee..! Nouja, denk dat stil zitten ook wel helpt! :)
Komt helemaal goed!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:44

Ziet er best netjes uit hoor! Ik zou proberen voor de ontspanning wat meer voor je uit te kijken, hem voorbereiden op wat komen gaat. Je ziet hem af en toe schrikken van jouw snelle hulpen, bijvoorbeeld het verschil tussen van hand veranderen en een gebroken lijn. Geef hem de ruimte en tijd om hierop in te spelen.
Daarbij denk ik dat het volledige los-zijn van je paard veel verschil kan maken. Hij heeft natuurlijk een behoorlijke body, en je ziet inderdaad dat de galop hem goed doet. Geen probleem om hem na de eerste 5 minuten al even te laten galopperen om los te worden. Daarbij zijn voltes erg belangrijk, ook om hem in die lengte buiging lekker los te maken.

Je houding is niet zo slecht dat je daardoor niets van hem mag vragen. Probeer hem maar eens wat meer op te pakken. Hij zoekt er namelijk genoeg naar!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:56

Mooi paard! Leuk! Knap dat je jezelf op de film laat zien! Ik vind dat je er mooi op zit, heb je de zweep echt nodig? Het is een lief paard voorzover ik zie, die erg haar best voor je doet. En misschien iets meer belonen als ze wel nagevelijk wordt, ik zie niet dat je de teugels even mee laat geven als ze wel laag/nagevelijk wordt. Op die manier kun je de druk ook steeds lichter maken. En ik zou eerst alleen in stap oefenen met aan de teugel en het opbouwen, ze moet ook de spieren opbouwen voor het werk.
Mooi koppel verder!

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:05

Dank jullie wel voor de tips; kan ik écht wat mee!!!

@rangeela: Het is een 'hij' ;) En ja, die zweep houd ik er wel bij. Hij reageert er nogal heftig op (al is dat al de helft minder als een jaar geleden), maar juist daarom extra fijn. Ik hoef maar klein tikje op het dekje te geven en heb reactie.
Ik probeer wel zo veel mogelijk te belonen door mijn handen te openen als hij nageeflijk wordt, maar zal er op blihven letten!!! :j