Hoofd naar beneden na de sprong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

N0a

Hoofd naar beneden na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:38

Sindskort ben ik weer begonnen met springen met mijn paardje. Ik was eerst een tijd heel angstig, maar nu zijn we rustig bezig met het opbouwen van springlessen etc.
Alleen nu stuit ik op een probleem, tijdens het springen trekt mijn paard na de sprong haar hoofd naar beneden. Ik zit dus in de verlichte zit en word dan nog verder naar beneden getrokken.
Volgens mijn instructrice is mijn houding redelijk goed en stoor ik haar dus niet in haar mond na de sprong. Ik dacht namelijk eerst dat het er aan lag dat ik een te strenge hand had als we landen.
Het rare is, als we 1 hindernisje springen valt het nog wel mee, maar zodra het meerdere hindernissen achter elkaar worden of gewoon een parcours dan doet ze dit dus.
Het is ook niet zo dat we enorm hoog springen, we zijn nog steeds rustig aan het hobbelen over 60 tot 80 cm.
Paard is helemaal nagekeken, zadel is goed, mond is nagekeken en 2 maand geleden is er nog een osteopaat bij geweest, hieraan zou het dus niet moeten liggen.

Van mijn instructrice heb ik wel tips gekregen natuurlijk:
- Na de sprong meteen proberen door te rijden/been te geven, hierdoor zou het dus makkelijker moeten gaan, maar doordat zij mij naar voren trekt is het lastig om been te geven.
- Teugels iets langer laten, zodat ze de ruimte heeft om iets naar beneden te duiken zonder mij uit het zadel te trekken.
- Na de sprong sneller terug zitten (dit doe ik af en toe nog te traag).

Nu vroeg ik mij dus af of jullie eventueel nog tips hebben, dit zou ik erg fijn vinden, want af en toe is het best wel vervelend omdat ze ook nog wel eens groot af kan gaan, waardoor ik dus lastiger meekom en als ze daarna ook nog haar hoofd naar beneden trekt lig ik er bijna naast :+

Overigens doet ze dit niet aan het begin van het springen, maar meestal na een kwartiertje springen ofzo. Ik weet zeker dat dit aan mij ligt natuurlijk, ik ben nog redelijk onzeker en daardoor is mijn houding ook niet toppie ofcourse. Dus een paar tips kan ik zeker gebruiken _/-\o_

Alvast bedankt! :D

NeverGiveUp

Re: Hoofd naar beneden na de sprong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 17:58

Mijn paard deed dat in het begin ook met springen, ik vermoed dat dat gewoon balans is,
hij deed het steeds minder en nu helemaal niet meer.

In ieder geval doorrijden na de sprong, en misschien juist iets minder veel ruimte geven zodat hij niet gewoon gaat hangen na de sprong zegmaar?

Jodyy93

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 18:04

tja denk ook dat dit de balans is. maar ook van jou inprincipe moet dit goed uit te zitten zijn. ik viel namenlijk ook altijd haast voorover na de sprong terwijl mijn algemene verlichte zit goed was, toen heb ik geleerd dat ik voor, op en vooral na de sprong, naar voor moet kijken en iets omhoog, richt je op een punt, ook voor de sprong en absoluut NIET naar de sprong kijken natuurlijk wel sturen en beheersen, en pas in de verlichte zit gaan wanneer het paard de sprong neemt, je gaat naar voor als hij omhoog gaat! Heel veel succes! en het komt vast en zeker goed!

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 18:30

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het zeker toepassen tijdens mijn springles a.s vrijdag. Het is nog een beetje zoeken natuurlijk wat het beste voor ons werkt :)