Risse @ work op nieuwe stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GabberGill

Risse @ work op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 23:18

Risse gaat los op haar nieuwe stal.
Ze staat nu in een hit actief stal. Dus 24 uur per dag buiten met voerhokken chip in der nek en 22 andere paarden. Superleuk systeem en ze heeft het nog nooit zo naar der zin gehad. En ik kan jullie vertellen dat is te voelen aan haar. Er zit veel meer rust in haar. ik durf haar losser te laten en weet dat ze nu onder me blijft en niet wegrent enz.

Risse is 6 jaar en op L niveau getraint. Wij zijn nog niet gestart omdat wij nooit de gelegenheid hebben gehad om veel te oefenen. Zij is beleerd met 3,5 en toen een half jaar stilgezet. Met 4 jaar een half jaar opgepakt en toen van 4,5 tot 5 op de wei gestaan. en toen hebben we haar met 5 tot 5,5 weer opgepakt. En weer op de wei gezet. nu is ze 6,5 en gaan wij keihard aan het werk. Omdat ik merk dat ze er nu aan toe is,

Wij zijn opzoek naar ontspannin,g laag instellen, hand opzoeken. en natuurlijk naar binnen en buiten wijken.

Kijk en geniet

1. Mijn knapperd..
Afbeelding

2. Losdraven
Afbeelding

3. Gebroken lijn 5 meter
Afbeelding

4. verruimen maar hier komt ze altijd iets omhoog.
Afbeelding

5. Van hand veranderen.
Afbeelding

6. Ik laat mijn teugels altijd een stuk langer zodat ze mijn hand weer gaat zoeken
Afbeelding

7. weer oppakken.. Ik kijk slimmmm
Afbeelding

8. overgang naar galop... Moooi
Afbeelding

9. andere hand
Afbeelding

10. wegdraven
Afbeelding

11. helaas spanning,
Afbeelding

12. even stappen.
Afbeelding

13. en weer rechtsom
Afbeelding

14. laatste galop
Afbeelding

15. en zo trots zijn dat je der tijdens het uitdraven doodknuffeld.
Afbeelding

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:26

Commentaar geef je zelf al. Probeer wel verbinding te houden met je teugels. Nu laat je je paard soms wat in de steek. Zonder cap vind ik ook geen slimme zet, ook jou paard kan vallen.
Die korte manen viel mij meteen op! vind het erg netjes en verzorgt staan! :D

GabberGill

Re: Risse @ work op nieuwe stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 23:31

dat in de steek laten doe ik express. Het is en blijft een fries en Nog redelijk jong en groen dus ze kropt nog wel eens op. dan laat ik haar helemaal los zodat ze wel moet gaan zoeken. en naar voren moet gaan.

Dankje die manen waren zeker niet te bedoeling maar ze zijn afgekloven in de hit actief. Ik ga morgen der manen knotten en als dat mooier is laat ik het zo. Kon wel janken toen ik der de 1e keer zag maar nu ik de foto`s zie staat het wel gaaf.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:35

Als je het voor het opkroppen doet dan zou ik alleen je hand wat lager willen zien en wat meer mee geven maar wel contact houden. Het is lastig om laag te lopen als jij je hand hoog hebt ;)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 23:42

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:18

Ziet er eigenlijk al heel mooi uit.
Let wel op dat je in het wegrijden niet achterover gaat zitten foto's 10 en 11, daarmee geef je met je houding iets anders aan dan met je benen, blijf verder lekker vooruit rijden met dat mooie zachte teugeltje.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 09:37

Dankje!!

Het erge is dat ik niet durf te gaan starten hahahaha.. Ik weet dat het er redelijk fijn uitziet maar soms kost het moeite. Ze is echt nog een puppie paard en heel jong in der koppie. Dit maakt het moeilijk om een hele tijd haar aandacht erbij te houden. Vooral als we op vreemd terrein zijn.

Matsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:44

Niet verkeerd hoor! Zo doorgaan en haar steeds meer van de voorhand af halen en naar achter plaatsen. Ik denk dat je best de eerste helft van de training haar zo laag kan laten, en dan de 2e helft proberen haar mét ontspanning wat meer bij elkaar te vragen, zo te zien is ze niet zo puppy meer hoor.
één ding, probeer haar met uitdraven ook laag te laten lopen, maar dan met een lange teugel. Dus zelfde lengte, maar het hoofd lager, dan rekt ze goed de rugspieren op.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 09:45

Welcome:)Dat het moeite kost, betekent dat je het goed doet:)
Oefening baart kunst, gewoon eens op een wedstrijdje rondlopen en/of rijden, zonder het gevoel van ik moet een proef rijden!!!! is al een hele fijne oefening, en die concentratie op jou komt vanzelf als ze wat ouder wordt, de mijne is 5,5 jaar, maar zelfs thuis in de bak kan die echt alles leuker en boeiender vinden dan mijn vraag tot een volte bijvoorbeeld, of tijdens een mooie stap,wijkoefeningen doen, boenk staat ze ineens stil, mensen met een kniderwagen op de weg, interessant!!!!gaat wel een keer over denk ik:)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:27

Hahaha Risse der manen zijn inderdaad best gaaf he.. We hebben haar vandaag geknot zal morgen een foto plaatsen. Het is wat anders maar staat zo ontzettend stoer. haha..

Nee puppy is ze niet meer maar het voelt nog zo. Heb haar sinds veulen en ben bang te overhaasten. Ik heb haar vandaag maar weer eens even meer opgepakt. En ze wordt zo fijn.

Risse is een Aan 416 x Tsjerk 328 mooie papiertjes dus.

Dankjullie voor de tips

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:43

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:19

Ziet er goed uit! Omdat het HAW is, zou je je beugels niet een gaatje langer kunnen doen?

Wat is precies een voerhokken chip? Een chip die bijhoudt hoeveel ze eten of hoe? Puur nieuwsgierigheid :)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 16:36

Nou beugels gaatje langer zo zat ik maar toen kreeg ik de commentaren dat mijn beugels korter moeten,. En nu zit ik eindelijk lekker zo hhahahah en dan begin jij dat ze langerr moeten ;)

Die chipnek is wel humor. Je moet het voor de grap is opzoeken. Ze staan nu met 23 op een plek met zand stenen voerhokken en waterpoel.

Ze lopen dus zomer en winter buiten en als ze een hok ingaan en ze worden gescant krijgen ze het voer dat ze nodig hebben, Het is wel heel leuk maar om echt het fijne ervan te weten moet je googlen op Hit actief stal. ;)

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:10

Bij mij viel de teugellengte ook meteen op dat het meer waslijntjes waren op bepaalde kieks.
Verder ook wanneer je spanning voelt bij je paard niet achterin het zadel te gaan hangen das zo zonde van je houding! Op veel foto's is je houding erg netjes!!! *\o/*

Vanwaar dat ze telkens een half jaar t land op moest?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:28

Gewoon laten groeien vakantie enzo...

Ik Ben geen over haast type. Ik heb haar moeder altijd gehad en daardoor gewacht tot risse er klaar voor was om echt aan het werk te gaan.

Ik heb gister les gehad en het ging 10x beterr. Ik word inderdaad echt op mijn teugellengte gepakt. Maar let er nu veel beter op. Vandaag weer gelijk gedaan. En het ging super.

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 21:31

Harstikke goed!
Begrijp dat je voorzichtig bent met je paard.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 21:55

Ja ik heb haar al sinds haar geboorte en dan zie je helemaal perfect der gedrag. Ze is dit jaar pas echt volwasse geworden daarvoor was ze nog erg speelss enzo.
Nu nog hoor maar veel minder. vandaar dat ik nu pas echt alles ga vragen. Ik ben ook altijd bang voor een doorgezakte rug geweest. Liever een jaar voor niks gewacht dan een jaar te vroeg begonnen.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:08

op foto 9 als je op dat moment je handen wat naar voren had gedaan of wat langer had ze mooi over de rug kunnen komen. nu kantelt ze wat door de stress/spanning in haar rug.
ze mag overigens bij de meeste momenten wel nog wat actiever vanuit de achterkant.
bij 11 geef je de spanning zelf al aan, hoe meer jij achterover gaat zitten hoe meer druk zij op haar rug krijgt.
bovendien geldt het comm van 9 ook voor 12, je kantelt je handen en er (lijkt) veel druk op te staan.
Ik vindt dat jullie vooruit gaan, super *\o/*

Succes, als je zo door blijft trainen kan je er in 2012 lekker tegen aan?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 10:12

Netjes hoor... je ziet echt ontzettend veel vooruitgang....
Die opkroppers of onderhals-erop-zetters af en toe even helemaal los gooien zodat ze weer de hand opzoeken is ook altijd mijn oplossing geweest.
Wanneer je dezelfde mate van contact houdt lost zich dat niet op, ook niet wanneer je ze iets voorwaartser rijdt....
Dus wanneer iemand weet hoe je dat wel doet? Volgens mij is dit wel een goede aanpak....

Je bent veel beter gaan zitten, dat werkt ook meer ontspanning in de hand... mooi paard, mooie match, en mooi dat ze nu zo'n heerlijk plekje heeft daar!