geen ontspanning etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiie

geen ontspanning etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 22:25

Ik heb sinds kort een bijrijdpaardje en heb hem nu al een aantal keer gereden.
Het is een gelderse ruin van 6 jaar die alleen de 'basis' kent.
Tijdens het stappen, stapt hij heel snel en maakt zijn passen niet af. In de draf precies hetzelfde geval, hij is erg rennerig/kijkerig en de ontspanning is ver (lees niet :+) te zoeken. Hij heeft ook heel erg de drang om te gaan galopperen op dat moment. Ik denk dat hij het dan moeilijk vind?
Ook als ik hem probeer lang en laag te rijden, wat ik erg belangrijk vind, zit er geen stop meer op. Hierdoor ben ik in principe genoodzaakt om de teugels kort te houden, waardoor hij niet het bit volgt en nageeflijk te rijden is.

Zou het nog het wennen zijn aan mij? Dat hij daarom heel erg spanning opbouwt? Er heeft voor mij nooit iemand anders opgereden behalve de eigenaresse.. Zij zegt dat dit het geval is, ik ben alleen niet helemaal overtuigd!

Heeft er iemand tips om dit te verbeteren?

Bedankt alvast!

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:59

Bij de eigenaresse is het paard niet zo gespannen? Het zou best kunnen dat jullie nog aan elkaar moeten wennen, misschien dat het paard wat eenkennig is? Je zou wat grondwerk kunnen gaan doen om elkaar wat beter te leren kennen en wat meer vertrouwen in elkaar te krijgen.

Probeer bij het rijden zelf wel ontspannen te blijven en dus niet de teugels kort houden. Anders bouw je steeds meer spanning op en wordt het dus voor jullie beide steeds moeilijker om te ontspannen. Als je de teugels constant kort blijft houden en niet durft te ontspannen, hebben paarden vaak de neiging om tegen die druk in te gaan en harder te gaan lopen. Daarbij heb je natuurlijk ook nog je zit, daarmee kan je ook aangeven dat je langzamer wilt. Het is niet de bedoeling dat je dat alleen met je teugels aangeeft. Het gebruiken van stemhulpen zou ook kunnen werken. Maar let dus op dat je niet in zijn spanning mee gaat en de teugels kort houdt, maar dat je juist ontspannen blijft en hem terug rijdt op je zit en niet zozeer op je teugels. Misschien kan de eigenaresse of een instructeur/instructrice je hierbij begeleiden.

aeolusnr1

Re: geen ontspanning etc.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:26

idd zoals voorgaande ook al aangaf, neem die teugels niet constant korter, dan krijg je enkel het tegen elkaar trekken, en je paard zal zeker die trekwedstrijd gaan winnen, daar is geen twijfel over mogelijk.
Kleine voltes, wendingen kunnen helpen bij het tempo net iets te verlagen.
de achtrhand verplaatsen " disandgadge the hindquarters" om tot een stop te komen.
er zijn heel veel mogelijke oefeningen, maar ga niet aan die teugels trekken, daar los je het niet mee op, daar zal het alleen erger door worden.

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:55

Ik rijd op dit moment ook een paard die extreem kijkerig is en alleen maar sneller wilt. Bij mij werkt korte teugels alleen maar averechts; ze gaat júist sneller lopen. Zodra ik de teugels zo'n beetje losgooi en rustiger ga lichtrijden, gaat ze direct langzamer :)

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 00:16

bedankt voor de tips! ik ga het morgen proberen. :)
@Girassol ; nee, bij de eigenaresse is het een stuk minder, hij is inderdaad eenkennig. :) ik vroeg me af hoe ik dat kon verbeteren, en inderdaad grondwerk is ook een goede tip. thanks!

@aeolusnr1 ; ik trek ook echt niet aan de teugels, ik bedoelde meer dat ik ze gewoon kort en op maat moest houden.
wat bedoel je precies met de achterhand verplaatsen? de achterhand opzij zetten door middel van een pasje wijken oid?

@Nargini; als ik dat doe, ben ik bang dat hij er vandoor vliegt. :D heb het namelijk wel geprobeerd, dan gaat hij nog harder, of hij springt aan in galop. ik heb veel moeite met langzaam lichtrijden als het paard hard gaat. zijn daar ook nog tips voor? :+

mocht er nog iemand een gouden tip hebben.. ik hoor ze graag!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:04

Wat zegt je instructie, en wat voor oefeningen krijg je van hem/haar?

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:06

Ik heb nog geen instructie, aangezien ik dit paard pas sinds kort rijdt, en eerst het vertrouwen wil winnen/normaal kunnen rijden voordat ik aan les begin.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 14:14

Klinkt logisch, echter kan instructie je helpen bij het probleem waar je tegen aan loopt, en je dus sneller en beter aan je band kan werken.
Laatst bijgewerkt door Moll op 17-10-11 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 14:16

oke, bedankt. ik hou het in gedachten. al zijn er hier in de buurt niet veel (particuliere) instructeurs te vinden dacht ik..

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:02

En helpt het ook niet om als hij te snel gaat m af te remmen naar het tempo dat jij wil hebben, dan goed te ontspannen en de teugel dus ook weer iets minder strak te houden? Gaat hij dan weer sneller dan rem je m weer af en ontspan je weer in je hand :)
Dan heb je namelijk wel de mogelijkheid om te remmen, maar krijgt hij als hij afremt een soort beloning doordat jij ontspant in je hand en heeft ie dus misschien sneller door wat je van hem wil; namelijk langzamer lopen, want rustiger = minder strakke teugel..
Laatst bijgewerkt door Tessa_1 op 17-10-11 15:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:03

dat is een goede tip! :)
thanks!
ik ga het vanavond even wat beter proberen, en niet te snel opgeven :+

Ilonka_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:38

Ik heb ook een vraagje over ontspanning kan ik dat hier plaatsen? Nou, omdat ik eigenlijk heb leren paardrijden met spanning (doordat het voor de instructeur alleen maar ging om de figuren goed te rijden) en nu wil ik weer een verzorgpaardje nemen, maar dan wil ik vooral op onstpanning oefenen, en als dat er is verder gaan oefenen. Dus eigenlijk een soort van een tweede leven inblazen in mijn paardrijden.

Hoe kan ik nou het beste op ontspanning rijden? Ik heb wel gelezen van zelf ontspannen zijn, hoewel ik eigenlijk zelf toch altijd wel een beetje gespannen ben. Graag tips? ;3