jong paard boos op been.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

keat

jong paard boos op been.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 12:41

hallo allemaal, ik zit sinds een tijdje met een probleem. ik heb een merrie van 4 jaar die ik vorig najaar zadelmak heb gemaakt. dit jaar ben ik heel erg rustig met haar door gegaan. meer dan 2 x per week zat ik er soieso niet op en soms wel langer niet. ik train haar onder begeleiding aan de dubbele longe, wat ze erg goed doet. onder het zadel was ze van het begin af aan al niet vlug en wilde niet graag lopen op het been. dit gooi je in het begin nog op het feit dat ze groen is. gelukkig ging het steeds beter en van de zomer kon ik al best aardig rondjes draven in de bak. wel had ik steeds al last van haar hengstigheid. in deze dagen was er niet op te rijden. ze gaat op je been alleen maar staan piesen. zelfs als je met sporen rijdt en met de zweep tikt wil ze amper vooruit en is helemaal in trance. ik dacht dat ze er wel overheen zou groeien en zou gewoon rekening houden met haar hormonen.

een aantal maanden geleden had ik les. aan de dubbele longe deed ze het erg goed. we waren zeer tevreden. daarna ben ik erop gegaan en gingen op de volte aan het werk. ze stampte steeds met haar achterbenen en het leek erop dat ze last had van de vliegen. dit werd helaas steeds erger tot ze niet meer vooruit wilde en naar mn been sloeg. het waren dus niet de vliegen, maar mn been. we probeerde heel even door te zetten, maar ze werd steeds bozer en we besloten er mee te stoppen. mn instructrice vond dit gedrag niet in het plaatje passen en dacht dat er lichamelijk iets mis met haar was. ik was er zelf van overtuigd dat het wel aan haar eierstokken ofzo zou liggen. de DA is erbij geweest en die heeft haar gescant. hierbij zag ze niks verdachts, behalve dan dat ze wel net hengstig was geweest. ze voelde met haar hand bij de buik en rug en ze reageerde vooral op haar buik. de da dacht dat het misschien haar rug kon zijn en ik kreeg pijnstillers mee om daar mee te rijden. ik heb met de medicatie geprobeert te rijden, maar het gedrag was niks verandert. de DA weer aan de lijn gehad en die zei dat het de rug dan niet kon zijn en het of het karakter of een blokkade was. ik was dus nog geen steek verder. mijn instructrice raadde een bekende van haar aan. deze vrouw deed aan natuurlijke geneeskunde en zou al veel vooruitgang geboekt hebben. deze vrouw is geweest en heeft mn paard helemaal afgevoeld. ze constateerde gevoeligheid rondom de maagstreek en ik kreeg kruiden daarvoor mee en voor de hormoonhuishouding. helaas heeft dit niet mogen baten. wel ben ik weer met mn paard aan de slag gegaan na een aantal weken van rust. aan de longe doet ze het prima, maar is nog steeds nukkig op mn been. als ik erop stap, stapt ze zelf al enthousiast weg, maar als ik mn been aanleg stopt ze en schopt ze naar mn been. ik heb nu wel meer de houding gekregen dat het misschien iets is waar ze doorheen moet en heb toch maar spoortjes aangetrokken en probeer haar toch te laten stappen. dat gaat op zich wel steeds beter met heel veel belonen. toch kan ik nog steeds niet echt draven in de bak. wel blijf ik nu steeds erop zitten als ik vanuit de bak naar huis rijdt. ik hoop dat ze dan inziet dat het toch allemaal wel heel leuk is. dit gaat beter. ze is niet zo stout op mn been en draaft zelfs op hele lichte kuit al aan.

gisteren wilde ik weer rijden, maar ze was dus weer zo extreem hengstig. naar huis rijden ging redelijk, maar in de bak kreeg ik haar bijna niet vooruit.

er blijven toch nog steeds vragen bij me op komen. zou dit nu echt alleen klieren zijn? misschien hebben de medicijnen wel geholpen en is het pijntje weg, maar heeft ze HET nu uitgevonden of doe ik er verstandig aan om er toch weer die medische molen in te gooien? zou dit te maken hebben met haar hormonen?

zijn er mensen die hier misschien ervaring mee hebben?

dus nog ff wat info over haar op n rij:
-merrie van 4 jaar.
-is in het verleden geopereerd aan ocd, maar heeft hier nooit last van gehad.
-heeft vorig jaar een luchtweginfectie gehad, maar is daarvoor behandeld. wel geeft ze soms met aanvang van het longeren een kuch.
- zadel lag niet optimaal, maar samen met een pro-lite pad niet slecht. mn instructrice is ook zadelpassen/maker en zegt dat ze er geen problemen van mag ondervinden.
- de DA heeft haar gescant en niks onderkent.
- op pijnstillers loopt ze niet beter.
- qua karakter is het een braaf en cool beestje, maar wel flink aan het puberen nu.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:48

Tja...ondanks dat ik het heel goed vind dat je rekening houd met je paard en haar hebt laten nakijken, was het niet handig om op dat moment af te stappen natuurlijk...Ze is gewoon nukkig, er zijn wel meer paarden (mn merries) die wat moeite hebben met het accepteren van de beenhulp en er tegenin willen drukken. Dat is in ieder geval de les voor het vervolg: Eerst zorgen dat ze voorwaarts gaat, dan afstappen en uiteraard wel evengoed na laten kijken.
Wat ik zou doen is iemand met de longeerzweep in het midden, iemand met lef (al dan niet jijzelf) erop en dan haar heel duidelijk maken dat been = voorwaarts niet onderhandelbaar is. Jonge paarden kunnen behoorlijk veel maken bij mij, ze mogen altijd voorwaarts, ze mogen best eens een bokje geven, kijkerig zijn, slingeren, noem het maar op. Maar vanaf het moment dat ze weten wat been geven is, verwacht ik daar ook reactie op. Altijd, zonder uitzondering, en altijd ook zo direct mogelijk reactie. (dat is de eerste weken nog niet vergelijkbaar met de reactie die een ouder paard geeft, ze mogen best heel even denken, maar ze moeten wel op een keer vragen echt voorwaarts gaan)

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:49

hoi,er zijn merries die dat gedrag nooit zullen veranderen en dus niet geschikt zijn om getraind te worden helaas, : pismerrie's" :(:) er zijn er ook die na het krijgen van een veulen wel verbeteren,en er zijn er ook die goed reageren op "moody mare"een voedingssupplement die je bijvoorbeeld bij de paardendrogist kunt bestellen. succes hoor, groetjes deess

Girassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:07

Tja lastig.. Als je zelf het idee hebt dat verder onderzoek nodig is, dan kan je dat natuurlijk doen. Van wat ik zo lees is er al een hoop onderzocht en geprobeerd. Helaas heb ik hier geen verstand van en kan ik je dus ook weinig advies geven. Ik denk alleen dat het niet een lichamelijk probleem is, aangezien er al zoveel uitgesloten is en ze vooral moeilijk doet in de bak. Want als jij haar naar huis rijdt, dan draaft ze wel aan en accepteert ze je beenhulp wel toch? Het lijkt ook niet zo te zijn dat ze je beenhulp niet begrijpt, want buiten de bak reageert ze dus wel op de juiste manier. Als er lichamelijk echt niks mis is en het dus alleen haar gedrag is, dan zou er dus een manier gevonden moeten worden om ervoor te zorgen dat zij beenhulpen accepteert. Niet alleen als jij naar huis rijdt, ook als jullie in de bak rijden.

Ze loopt wel, maar als jij een beenhulp geeft dan stopt ze en wordt ze nijdig. Dat is niet de reactie die jij wilt op je beenhulp. Je zou de beenhulp kunnen geven, je paard stopt, je blijft de beenhulp geven totdat ze ook maar het kleinste beetje voorwaarts gaat, (ook al verplaatst ze alleen haar gewicht naar voren) dan neem je de druk meteen weer weg. En zo stapje voor stapje, werk je ernaar toe dat ze ook in de bak voorwaarts gaat als je een beenhulp geeft. En mocht je paard blijven staken, dan kan je er best iemand in het midden bij hebben met een longeerzweep die de druk een beetje opvoert. Niet dat je met grof geweld dat paard naar voren schopt en slaat, maar steeds de druk vergroten en zodra je ook maar een klein stukje krijgt van wat je wilt, neem je die druk weg en dan bouw je dat steeds verder uit. Natuurlijk moet dat wel consequent gebeuren en moet je ook echt duidelijk zijn in wat je wilt.

Je paard zal moeten ervaren dat jij het voor het zeggen hebt, ook in de bak, en dat het een stuk prettiger is om voorwaarts te gaan bij een beenhulp dan stil te gaan staan. Als ze merkt dat bij voorwaarts gaan op een beenhulp geen/weinig druk komt kijken en dat bij stilstaan op een beenhulp juist een aanhoudende druk aanwezig is, dan zal ze er waarschijnlijk voor kiezen om voorwaarts te gaan. Je instructrice zou je hierbij kunnen helpen of een ervaren trainer als je het idee hebt dat je dit beter niet zelf kan doen. Nou ik het over instructrice heb, zij dacht aan een lichamelijk probleem. Welke adviezen geeft zij nu aan jou, nu er geen lichamelijk probleem is gevonden?

aeolusnr1

Re: jong paard boos op been.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:44

Ik zou idd eerder denken zoek een trainer, die dit probleem wil bekijken, en mee wil oplossen.
Als je zo zelf verder blijft doen leer je eigenlijk aan hetgeen je net niet wil, zo creeer je dus eigenlijk een probleempaard. Je bedoelt het goed, daar zal het niet aan liggen, maar een paard die dingen aanleren is eigenlijk een vak appart.
succes verder.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 15:45

bedankt voor jullie reacties.

ik zal even toelichten hoe ik haar nu train.

ik begin in de bak aan de dubbele longe met rechtrichten en haar goed en los over de rug te laten lopen. daarna stap ik erop en doe ik eigenlijk precies was girassol uitlegt. ik geef been totdat ze voorwaarts beweegt of zelfs maar 1 stap zet. dan beloon ik haar en geef weer druk. als het te lang duurt voor ze reageert geef ik een tik met de zweep bij. op deze manier zijn we nu zo ver gekomen dat ik in de bak kan stappen. draf gaat nog niet echt. ze doet soms wel een paar passen maar valt erg snel terug. dit is dan de positiefste kant, vaak wordt ze al boos als ik draf zeg. buiten is ze ook wel nijdig op mn been, maar met een beetje doorzetten lukt het wel vanwege de looplust die ze buiten meer heeft.

mijn instructrice dacht aan een lichamelijk probleem omdat het verder een heel braaf paard is. het kwam ook heel opeens. ik wandel van veulen af aan al heel veel met haar en ze is goed verkeersmak. aan de longe doet ze ook goed haar best. in het begin van dit jaar ging het ook heel goed en ik had zelf het idee dat als ze met zulke sprongen zou vorderen we tijdens het binnenseizoen wel wedstrijden konden starten. tegen de tijd dat de zomer naderde werd ze dus hengstig. tijdens de hengstigheid was ze dus gewoon niet te rijden. op het moment dat dit hele probleem begon bleek ze dus hengstig te zijn volgens de DA. ook is ze de hele zomer al nijdig op haar buik, met borstelen en aanraken. dit is waarom ik dacht dat het dus echt van binnenuit kwam. toch kon de DA op de scan niks zien. wel was het ei net weg.
ik heb haar dus eigenlijk vanaf dat moment op rust gehad en ze is de medische molen in gegaan. ik had dus geen les meer met haar. nu ik weer met haar begonnen ben, ben ik ook weer gaan lessen. vorige week heb ik les gehad, maar heb toen niet gereden. dit omdat ze zich aan de longe erg vast zette door te diep te lopen en we zijn daar eigenlijk steeds mee bezig geweest. toen mijn instructrice weg was heb ik er zelf wel nog opgezeten en dat ging redelijk. ik ga nu wel weer meer lessen en mn instructrice kan me in dit geval zeker goed begeleiden. ze heeft ervaring met probleempaarden. het gaat om deze mevrouw; www.2bone.nl

ik begrijp wat jullie bedoelen met dat ik op deze manier alleen maar een probleempaard creeer. ik begrijp ook dat je nooit op het foute moment op moet geven, maar begrijp wel dat dit zo accuut was dat wij het gevoel hadden dat ze ergens pijn had. een paard met pijn ga ik niet door rijden. ik ben nu wel op zo'n punt dat ik flink doorzet en steeds een stapje verder probeer te komen. wel moet het veilig blijven. laatst toen ik mn sporen namelijk door duwde omdat ze weer sloeg met haar been, kwam ze een stukje omhoog. mocht het zo zijn dat het gevaarlijk wordt of ik kan het niet meer aan, dan zet ik haar bij iemand in training. toch is het de laatste keren wel steeds een klein beetje beter gegaan, dus ik hoop zelf door de zure appel heen te kunnen bijten. de kou zit nu weer in de lucht en ik hoop dat de hengstigheid die ze nu heeft de laatste van dit jaar is. ik wil me goed gaan verdiepen in middeltjes die ons kunnen gaan helpen voor die hengstigheid want hoe zij reageert is niet normaal meer. ze is als je erop stapt volledig in trance. vreemd, want aan de hand merk je er niet zo heel veel van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 15:53

Wat gebeurd er als er iemand je begeleid met een longeerzweep om haar zo voorwaarts te houden?

Het probleem kan veel verder gaan dan alleen maar het been. Wellicht blokkeer jij ergens in je lijf wat voor spanning zorgt in je lijf. Misschien breng je dit over op de merrie.

Wat ook wel eens wilt helpen is hormoonspuiten om de hormonen iets meer in balans te houden. Misschien kun je je da daar eens naar vragen.

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:05

Heb je er al eens een osteopaat naar laten kijken??
Ik herken het namelijk wel wat van mijn eigen 4 jarige. De eerste 2 maand ging het super en daarna begon ze ook te trappen naar haar buik/mijn been. Die week heeft ze ook een blessure opgelopen en hierdoor een ocd operatie ondergaan. Deze zomer ben ik weer begonnen met rijden wat redelijk ging maar nog steeds nukkig met aandrijven. Heb na een tijdje ander zadel gekocht (van veelzijdig naar dressuur, oude bleek ook geen goede vulling meer te hebben, ene kant meer dan andere kant) en toen werd het veel erger en begon ze ook echt te bokken. Dit waarschijnlijk doordat de kussen nu evenveel druk gaven en dit haar rug alleen maar meer zeer deed (ze was natuurlijk gewend aan de andere druk van het oude zadel). Ik heb er nu een osteopaat bij en haar hele zadelregio moet behandeld worden. Als ik bijv. aan de linkerkant poets, is ze ook veel gevoeliger dan de rechterkant. Ik mag haar ook nog niet rijden, ze moet eerst weer een 2e behandeling ondergaan en dus longeer ik haar ook aan de dubbele longe.
Ik denk dat het bij mij komt doordat ze lang last heeft gehad van de ocd en hierdoor rug verkeerd is gaan gebruiken en door het zadel.
Misschien kun je haar ook eens door een osteopaat ofzo laten nakijken als je dit nog niet hebt gedaan.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:19

joolien, laatst stond mn moeder erbij met de zweep, maar daar gaat ze echt naar trappen etc. toch is dit iets wat ik wel door wil gaan zetten met mn instructrice.

ja aan zo'n hormoonspuit had ik ook gedacht. zal eens info opzoeken. hoop alleen dat dit pas volgend jaar aan de orde is en ze van de winter geen last heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:23

Tja het is lastig, is ze ook dominant in de omgang? Anders idd toch eens de rug nog laten nakijken, misschien de bekken? Mja aan de andere kant als ze zonder pijnstilling niet minder is.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 16:30

ik moet zeggen dat ze wel is gaan puberen dit jaar. dominant naar andere paarden is ze niet, maar ik merk dat ze op de paddock naar mn moeder wel eens dominant kon doen. ja ik was ook bang voor de rug, maar met de pijnstillers veranderde het gedrag niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 16:46

keat schreef:
ik moet zeggen dat ze wel is gaan puberen dit jaar. dominant naar andere paarden is ze niet, maar ik merk dat ze op de paddock naar mn moeder wel eens dominant kon doen. ja ik was ook bang voor de rug, maar met de pijnstillers veranderde het gedrag niet.

Heb je ervaring met grondwerk? Daarin kun je al heel goed gedrag spiegelen van een paard. Als het medisch niet uit te sluiten is, is dat een goede stap om te gaan doen, met geweld oplossen lijkt me niet de manier waar op je zou willen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 10:42

ik hou er ook niet van om het met geweld op te lossen, maar het wordt me af en toe wel heel lastig gemaakt haha. ik doe heel veel grondwerk met haar. wandel veel en werk veel aan de dubbele longe. verder doen we wel eens zijgangen en rek en strek oefeningen aan de hand. hierin is ze heel meegaand... totdat je erop stapt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 11:04

Ik heb het vermoeden dat er eerder iets hormonaals mis is. Staken op been/spoor tijdens hengstigheid is niks geks aan, voorbenen van een hengst zouden daar bij het dekken ook ongeveer liggen en als je zin hebt wil je onder die omstandigheden echt niet weglopen.

Zelfde redenering kan ook verklaren dat ze buiten voorwaarts is en in de bak niet. Als je op 1 plek blijft kom je nooit een hengst tegen.

Overleg met je DA over iets als regumate of aanverwante middelen om de cyclus tot rust te krijgen.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 13:46

tamary, ik zit zelf ook erg met regumate in mn hoofd. ik deel je mening en weet zeker dat het hele verhaal door haar hormonen versterkt wordt. wel is het zo dat ze buiten de hengstigheid om dus ook nijdig is op het been dus het zal karakter en hormonen zijn. wel heb ik nu nog een afwachtende houding wbt middeltjes, vanwege de naderende winter. ze is nu hengstig en ik hoop dat het een van de laatste hengstigheid is die ze dit jaar zal hebben. als het goed is heeft ze nergens last van in de winter en kunnen we in het voorjaar verder kijken. aan de andere kant kan regumate misschien in dit hele verhaal wel een goede bijdrage leveren. het kan zijn dat haar hormoonhuishouding soieso niet zo lekker zit en als dat opgelost wordt ze nooit meer problemen geeft op het been. dit is natuurlijk wel speculatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:50

keat schreef:
tamary, ik zit zelf ook erg met regumate in mn hoofd. ik deel je mening en weet zeker dat het hele verhaal door haar hormonen versterkt wordt. wel is het zo dat ze buiten de hengstigheid om dus ook nijdig is op het been dus het zal karakter en hormonen zijn. wel heb ik nu nog een afwachtende houding wbt middeltjes, vanwege de naderende winter. ze is nu hengstig en ik hoop dat het een van de laatste hengstigheid is die ze dit jaar zal hebben. als het goed is heeft ze nergens last van in de winter en kunnen we in het voorjaar verder kijken. aan de andere kant kan regumate misschien in dit hele verhaal wel een goede bijdrage leveren. het kan zijn dat haar hormoonhuishouding soieso niet zo lekker zit en als dat opgelost wordt ze nooit meer problemen geeft op het been. dit is natuurlijk wel speculatie.

Ik ken ook een merrie die altijd last van haar hormonen, ook buiten dr hengstigheid om.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 13:51

Wat mij ook door het hoofd schiet. Ligt je zadel wel 100%? Aangezien het alleen is als je erop stapt.
Merrie's zijn daar echt 1000 x gevoeliger voor dan ruinen.
Verder zou ik idd eens een goede osteopaat laten komen ( 1 die ook dierenarts is heeft mijn voorkeur). Als daar niks uitkomt zou je eens kijken hoe ze reageert op regumate. Als ze zo extreem is met haar hengstigheid dan hebben al die kruidenmiddels ook geen zin.
Ik heb er ook 2 opstaan en iedereen is daarbij gebaat :D

Het kan verder wel nukkigheid zijn, maar ik vind dit geen normaal gedrag voor een 4 jarig paard :n

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 14:06

youngster, het zadel wat ik gebruik is een dressuurzadel die eigenlijk van mn andere paard (de moeder van de 4 jarige) is. ze hebben beide redelijk dezelfde boom nodig, maar mn jonge paard is smaller waardoor hij te veel zakte. met een therapeutische prolite pad ligt hij mooi in balans. mijn instructrice is tevens zadelmaker en passer en zij heeft niet het idee dat ze hier nu zoveel problemen van mag hebben. ik weet dat het niet optimaal is, maar geloof me echt verkeerd ligt hij niet. daar ben ik ook heel secuur in, want ik weet wat een schade een slecht passend zadel kan aanrichten. een nieuw zadel heb ik nog niet aangeschaft aangezien ze in bouw nog best verandert. het probleem ontstaat eigenlijk niet letterlijk als ik op stap, want ze stapt zelf vaak al enthousiast weg. ze wordt pas boos als ik mn been aanleg.
ik ga eens met mn DA overleggen mbt een ostheopaat, maar denk dat ze me eerder een fysio aan gaat raden. ik weet dat ze daar meer van is dus misschien moet ik het op eigen houtje uitzoeken.
haar hengstigheid is eigenlijk best vreemd. zolang je er niet op zit toont ze het mij eigenlijk niet zo. wel als ze met het paard van de buren kan neuzen (ruin). dan staat ze te piesen, maar niet extremer dan een ander paard. het is eigenlijk pas als ik erop ga. toch moet ik zeggen dat het 1 keer is voorgekomen dat ze ging pissen op de dubbele longe.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 14:09

Lastig hoor, als niemand wat kan vinden is het misschien verstandig om haar door een handige ruiter te laten rijden. Die kan haar hier misschien doorheen zetten. Maar idd eerst uitsluiten dat haar niks mankeert.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 07:31

ik heb met mn da gesproken en zij raadde e aan om regumate eens te proberen. ze is nu nog hengstig dus wanneer ze daar vanaf is begin ik met dat spul. ben benieuwd!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 00:25

nou ben nu al weer een paar weekjes verder en het gaat beter. ze staat nu op de regumate, maar denk niet dat dat van invloed is. ik ben haar na de hengstigheid weer gaan rijden en ze ging de eerste keer flink omhoog. heb haar toen toch goed doorgepakt en nu na ongeveer 5 x rijden kan ik al normaal door de bak draven. dat betekent niet dat ze niet meer kliert. ze slaat toch nog af en toe op mn been. ik zit er toch over te twijfelen om foto's van haar rug te laten maken, of op zn minst een osteopaat erbij te halen.

Annie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-11 12:10

He Keat,

Ik heb ook een 4 jarige merrie zij is inpricipe heel erg braaf met stappen en draven, maar als ik wil aangaloperen dan kunnen we geregeld verwachten dat ze naar het been slaat. Bij die van mij is het duidelijk dat het nog een balansprobleem is in de galop. Tijdens de hengstig is het dan zo dat de hele bak door bokt in de galop :+ .
Ik weet niet of die van jou in een korte tijd nog een stuk gegroeid is, want dan zou ze ook last van groeipijnen kunnen hebben. (Deze pijnen zijn niet zichtbaar bij een scan.) Maar het kan ook een dominatie spelletje zijn van haar om toch te kijken hoever ze kan gaan. Als het een dominatiespelletje is dan kan ik alleen maar zeggen wat een voornaam paardeman ooit tegen mij gezegd heeft "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.". Maar zijn het groeipijnen dan zul je daar echt rekening mee moeten houden. Succes

nicolleZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 10:43

Hoi, als ik dit zo allemaal lees heb jy een dominante merrie die haar plek niet kent onder het zadel. Als byna alles is uitgesloten, zit er maar een ding op en dat is konsequenter zyn. En ja daar zal een keer een flinke bok uitkomen maar anders kom je er echt niet door heen. Als je verder wilt met haar dan heb je geen andere keus. Het volgende is schrikken. Ik heb ze zelf ook zo en je kan er met een omweg naar toe, als je dan op wedstryd gaat wordt het door de spanning alleen erger of je kan recht op je doel af gaan en als je daar door heen bent komt het nog wel terug maar kan je er iets mee. Laat je niet voor de gek houden. Ik weet dat het makkelyker gezegd dan gedaan is, maar ik heb er zelf mee te maken. Sterkte ermee, oja en sporen maken het vaak erger. Probeer het gewoon met je been en zweep.als je een spoortje aan hebt en je moet een keer hard been gebruiken dienen je sporen niet meer waar ze voor zyn en wordt je merrie alleen maar kwaaier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:25

keat schreef:
nou ben nu al weer een paar weekjes verder en het gaat beter. ze staat nu op de regumate, maar denk niet dat dat van invloed is. ik ben haar na de hengstigheid weer gaan rijden en ze ging de eerste keer flink omhoog. heb haar toen toch goed doorgepakt en nu na ongeveer 5 x rijden kan ik al normaal door de bak draven. dat betekent niet dat ze niet meer kliert. ze slaat toch nog af en toe op mn been. ik zit er toch over te twijfelen om foto's van haar rug te laten maken, of op zn minst een osteopaat erbij te halen.

Idd is het beter om eerst een osteopaat te laten komen, voor je centen ;) Is ze ook heel sloom als ze door de baan draaft?

keat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-11 18:42

hallo, ben weer ff verder en ik kan nu al normaal met haar rondkomen in stap en draf. tuurlijk kliert ze nog wel een beetje maar het gaat wel. ik heb dinsdag wel een afspraak op de kliniek. ik ga daar rijden en zen checken haar nog een keer. dit omdat ze zich toch wel flink kan vastzetten. de osteopaat komt ook binnenkort. sporen gebruik ik niet meer. het gaat zonder idd beter en ze is eigenlijk heel licht op mn been. ik heb wel 2 filmpjes, maar ze zijn heel donker. aan de longe zie je hoe ze zich vastzet: