Na lange tijd Angel weer eens HAW

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shinedown

Na lange tijd Angel weer eens HAW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 18:29

Hoihoi,

Ik heb al een héle lange tijd geen topic van Angel geplaatst hier in het HAW. Vandaag durfde ik het wel weer aan haha. Angel heeft de laatste tijd stil gestaan (hoefsmid later, ander paard opgepakt van vakantie en school is natuurlijk weer begonnen). Dit is dus weer een van de eerste keren dat Angel aan het werk is.

Het is de tweede keer dat ze in deze bak reed, dus er zater overal wat spoken en kabouters. Je zult op sommige foto's een paar pionnen in de hoek zien. Deze waren ervoor zodat ze mooi de hoek inliep en niet moeilijk stond te doen en scheef liep. In het begin ging het rijden wel fijn, maar omdat ze zo lang heeft stil gestaan is haar conditie dus ook weer weg en ik begon me te ergeren en te irriteren. Toen ben ik afgestapt en een paar rondjes gaan lopen, want ik moest even afkoelen :'). Ik kan af en toe zo gefrustreerd raken om alle kleine dingetjes die dan even niet lukken tijdens het rijden dat het dan even te veel word haha. Nadat ik was afgekoeld ging het weer heel fijn en toen ben ik gestopt.

Ik moet vooral erop letten dat ik recht zit en mijn handen ook op gelijke hoogte houd. Verder hakken laag en benen lang houden en voorruit kijken (reed eerst altijd in de weide met Angel dus ik ben gewend dat ik 'moet kijken waar ik rijd').
Angel heeft moeite om constant nageeflijk te lopen in draf, hier zijn we hard mee aan het werk. In stap loopt ze al super. Angel en ik hebben vroeger echt alleen buitenritten gemaakt en hier kon ze lopen zoals ze wou, dus dit is wel even wat anders. Verder het ik het boek Paardentypen van Eric Laarakker gelezen en ben veel van Angel te weten gekomen. Angel is een aardetype en die hebben moeite met concentratie. Ik had dat concentratiegebrek wel vaker gemerkt, maar nu weet ik dat dat echt haar type is.

Zelf heb ik al 3-4 jaar geen les meer en dit vind ik toch wel vervelend. Ik ga nu met Angel conditie opbouwen en dan ga ik ons eerste lesje in vele jaren weer plannen :).

Ik hoop van jullie nog handige tips te krijgen of commentaar, waarmee ik aan de slag kan voordat ik weer een les heb

Fijn instappen
Afbeelding

Indraven linksom
Afbeelding

Van hand veranderen, ik ziet hier scheef volgens mij
Afbeelding

Volte linksom
Afbeelding

Fijn linksom galopje, ik zit een keer op mijn kont haha
Afbeelding

Even rustig stappen tussendoor
Afbeelding

--
Afbeelding

Wel een fijn beeld, handen wat gelijker houden en hoger
Afbeelding

Drafje, zelfde commentaar als hierboven
Afbeelding

Benen lang houden
Afbeelding

Hakken laag. Hier begon ik me overigens nogal te irriteren :')
Afbeelding

Stap
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7MI8RYEV.jpg

Afgestapt, afgekoeld en weer vrolijk ontspannen het paard op :)
Afbeelding

Toen ging het ook super lekker
Afbeelding

Omdat Angel springen zo leuk vind, een klein sprongetje tussendoor. Inderdaad niet op de hals steunen :+
Afbeelding

Hierna kwam ze helemaal ontspannen na beneden. Wel net iets te diep
Afbeelding

En hier ben ik heel tevreden over! Angel lang voor haar doen en laag en fijn beenwerk :)
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8F7E43MU.jpg

Tips en commentaar zou ik heel fijn vinden, hou het wel graag vriendelijk haha :)

Ester
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 15-10-11 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in linkg gezet, maximaal 15 foto's!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:33

Wat zien die foto's er toch weer vriendelijk uit! Vind het altijd zo leuk om die foto's van jou te bekijken. Vind vooral de foto's mooi waarin je haar net wat meer aan het werk zet, hierbij vooral je laatste paar foto's waar ze netjes in de houding loopt. Haar beenwerk vind ik ook fantastisch. Als ik dan toch tips moet geven, idd soms je hakken naar beneden, en je handen wat meer rechtop, maar daar heb ik ook vaak last van;) geniet van je paardje, jullie zijn een leuk stel samen!

moppielover

Re: Na lange tijd Angel weer eens HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 19:55

Ziet er weer fijn uit :D

Ondanks de vakantie gaan jullie steeds meer vooruit. Het gaat er steeds beter uitzien +:)+

Probeer idd op je handen en voeten te letten. Ook lijk je op wat foto's scheef te hangen.

Ik vind jullie altijd een fijne combinatie om naar te kijken.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 22:35

er zitten hier hele mooie stukjes bij hoor!
Hij kan af en toe lekker zakken!
En zoals je al zegt op je handen en je hakken letten!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:57

Je spant je schouders af en toe iets, probeer je bovenarmen lang en losjes langs je lijf te laten hangen.

Probeer ook te letten op je tact, die klopt vooral in draf niet altijd precies. Probeer een ritme in je hoofd te houden en dit aan te houden. Natuurlijk mag je wel variëren in tempo, maar alleen als jij het aangeeft en niet als paard het bedenkt ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:01

Angeeel!
Ze word echt knap zeg, en je rijd netjes!

Alleen Es, kijk naar voor, je wilt naar voren en niet naar beneden :+.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 12:08

Rijerijerije schreef:
Je spant je schouders af en toe iets, probeer je bovenarmen lang en losjes langs je lijf te laten hangen.

Probeer ook te letten op je tact, die klopt vooral in draf niet altijd precies. Probeer een ritme in je hoofd te houden en dit aan te houden. Natuurlijk mag je wel variëren in tempo, maar alleen als jij het aangeeft en niet als paard het bedenkt ;)

Klopt helemaal! Eerst trok ik ook heel mijn schouders op, dat valt nu al wat mee.

Wat is dat tact precies? Op hetzelfde ritme blijven lopen? Angel heeft inderdaad moeite om om hetzelfde tempo te blijven lopen. Vaak gaat ze langzamer en moet ik aansporen, of ze rent onder me uit en ik moet haar terugnemen.

Bedankt voor de tips ! :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:44

Uit het reglement:

Citaat:
Takt (zuiverheid van de beweging)
Met takt wordt ritme, exacte regelmaat en de juiste volgorde van de beenzetting
behorende bij de desbetreffende gang bedoeld (stap viertakt, draf tweetakt en galop
drietakt). Takt is de gelijkmatigheid van de beweging naar afstand (lengte) en tijd.
Daarmee wordt bedoeld, dat iedere pas even groot is en even lang duurt alsook
dezelfde bewegingsafloop heeft.

Op bijv. de foto waar je scheef zit zie je dat rechtsachter nog nét met de toon de grond raakt, en dat linksvoor nog grotendeels op de grond staat. Draf is een tweetact gang, dus linksvoor en rechtsachter moeten op hetzelfde moment neerkomen en weggaan.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:23

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:41

Je foto's geven een fijn beeld! En probeer je niet te irriteren wanneer je paard niet helemaal meewerkt aan jouw plannen, maar stel je plan een beetje bij en kijk hoe jullie wel weer een succesvol momentje kunnen creeëren! :)
Les is nooit verkeerd, maar je lijkt wel een goede basis qua rijden te hebben!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 12:38

Rijerijerije schreef:
Uit het reglement:

Citaat:
Takt (zuiverheid van de beweging)
Met takt wordt ritme, exacte regelmaat en de juiste volgorde van de beenzetting
behorende bij de desbetreffende gang bedoeld (stap viertakt, draf tweetakt en galop
drietakt). Takt is de gelijkmatigheid van de beweging naar afstand (lengte) en tijd.
Daarmee wordt bedoeld, dat iedere pas even groot is en even lang duurt alsook
dezelfde bewegingsafloop heeft.

Op bijv. de foto waar je scheef zit zie je dat rechtsachter nog nét met de toon de grond raakt, en dat linksvoor nog grotendeels op de grond staat. Draf is een tweetact gang, dus linksvoor en rechtsachter moeten op hetzelfde moment neerkomen en weggaan.

Ah okay ik snap hem :). En dat los je op door echt zélf een constant tempo te creeëren en niet het paard?

Amaryllis: Bedankt! Ik heb eerst vele jaren op een manege gereden waar ik inderdaad best een goede basis heb meekregen :).
Het is lastig om je niet te irriteren haha. Ik weet dat Angel het type paard is die alles kan, maar nergens in uitblinkt (om het even plat te zeggen). Af en toe is dat wel moeilijk te accepteren aangezien ik graag met haar eens wat verder zou willen, maar ik weet dat zij dat niks vind. :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 12:57

Ze moet sneller en actiever in haar achterhand worden. Dat bereik je door zelf controle te nemen over het tempo. Dus goed gaan leren voelen wat je voelt in elke gang en in je hoofd nemen wat voor tempo je wilt hebben. Je mag ook best langzamer of kleinere passen vragen, maar dan moet het wel op jouw initiatief en niet als Angel even geen zin meer heeft. En andersom ook: sneller mag ook, maar ook alleen als jij dat wilt en vraagt, niet als zij iets ziet ofzo.

Veel schijnovergangen lijken me goed voor haar :j Dus bijv. doen alsof je gaat stappen en nét voor de stap weer actief (maar niet hard!) wegdraven. Ze mag niet in stap vallen.