Ineens raar gedrag tijdens rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xWouter

Ineens raar gedrag tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 10:33

HoiHoi!

Ik heb sinds een half jaar een ander paardje; Wouter. :)
Nou doet hij sinds een tijd raar tijdens het rijden, ik pak dit nu op een bepaalde manier aan; van voor af aan beginnen, het gaat nu steeds beter, gelukkig. Maar nu dacht ik, wat zouden mijn medebokkers hiermee doen? Misschien hebben jullie wel een beter idee. :D

Nou, het verhaal:
Toen wij gingen kijken bij Wouter, was het eerste wat ze zeiden; " Nee, loop maar verder, die is veel te braaf voor jullie!" Dit was toen inderdaad het geval, maar toch was ik voor hem gevallen, ik had meteen een klik met hem, dus 26 April, een week later, stond hij bij mij in de wei! We hebben zoveel gedaan, lekker door de polder op de zandpaden crossen, samen zwemmen, alles kon ik met hem doen. Maar sinds een tijdje, is dit veranderd, met het rijden dan. Hij begon ineens te bokken en te steigeren, in het begin lag ik dus helemaal in een deuk ipv dat ik hem aanpakte, wat dus helemaal verkeerd is van mij. Na 3 dagen was dit nog steeds zo en begon ik het wel sirieus te nemen, dus ging ik hem aanpakken, opeen gegeven moment wilde hij ook nietes 's meer galoperen. Toen begon ik te denken of het niet is medisch was, of dat het tuig niet paste, nou hoefsmid heeft hoeven, benen enal gecontroleerd, die kon niks vinden, toen de dierenarts erbij, nou die kon ook niks vinden. Toen de zadelmaker, die kon ook niks vinden. Maar toch heb ik toen een keer met een ander zadel gereden, maar geen verschil. Nu ben ik dus gewoon weer van voor af aan begonnen, en gaat het steeds beter. :) maar nou vraag ik me af, hoe zouden jullie dit aanpakken, hebben jullie betere ideeën? :D

Nog een keer voor de duidelijkheid, het is absoluut niet dat Wouter iets mankeert, of dat het tuig niet past! Hier wil ik dus aub ook geen reacties over ;)

Groetjes, Shirley

Anoniem

Re: Ineens raar gedrag tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:40

Jammer dat je daar geen reacties over wilt, want waarschiijnlijk is het wel een medische reden. Aangezien je veel afwisseling biedt kan het geen verveling zijn of dat hij iets niet leuk vind. Een paard denk nooit 'laat ik nu eens lekker stout zijn'. Straffen helpt niet, dus zul je moeten gaan luisteren naar je paard en het toch zoeken in het medische. Een osteopaat oid.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:21

Ik zou idd als laatste stappen nog een tandarts en osteo/fysio erbij halen. Dan heb je echt het rijtje afgewerkt. Anders kan ik het me niet voorstellen waarom hij loopt te klieren. Want zo te lezen heeft hij een tof leven bij jou.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:39

Dat is waar, de tandarts was erook bij geweest. :j
Ik mag nu echt niemand er meer bij laten komen, omdat ze het allemaal maar onzin vinden, ik heb dan ook de tandarts en dierenarts en zadelmaker zelf moeten betalen, de hoefsmid kwam toevallig al voor het bekappen.

Ik zou zelf al maar al te graag de osteopaat laten komen, maar ik heb daar geen geld voor, mijn ouders willen eerst een andere oplossing zoeken, ze willen niet geloven dat het medisch is, dus daarom moet ik een andere oplossing van ze zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:41

xWouter schreef:
Dat is waar, de tandarts was erook bij geweest. :j
Ik mag nu echt niemand er meer bij laten komen, omdat ze het allemaal maar onzin vinden, ik heb dan ook de tandarts en dierenarts en zadelmaker zelf moeten betalen, de hoefsmid kwam toevallig al voor het bekappen.

Ik zou zelf al maar al te graag de osteopaat laten komen, maar ik heb daar geen geld voor, mijn ouders willen eerst een andere oplossing zoeken, ze willen niet geloven dat het medisch is, dus daarom moet ik een andere oplossing van ze zoeken.

Wat willen ze dan doen?? Paard nog harder straffen? Als je dan een goedkope oplossing wilt zoeken zet je hem een maand stil en gooi je hem lekker op het weiland.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 12:45

@Joolien

Hij staat nu ook 24/7 op de wei, en daarvoor heb ik hem ook 2 of 3 weken laten rusten in de wei voordat ik hem ging oppakken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:46

Tja dan wordt het toch osteopaat. En die komen al voor €50.- en nemen een hoop ellende weg. Gewoon doen dus :j

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:51

Zeker een osteopaat, ze zijn ook bij mij geweest.
ik heb ook een paard met dat verhaal, maar die heeft een zwakke achterhand en dat werd niet beter, toen zijn we ergens heen gegaan om haar te laten controleren, en toen bleek er wel degelijk wat mis te zijn. Ze heeft een zenuw in haar nek beschadigd ;) dus sowieso een osteopaat er bij halen, dat helpt een hoop!

monique_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:51

Ik ben het ook eens met bovenstaande antwoorden.
je paardje een laten onderzoeken door een osteopaat. Misschien heeft hij iets vastzitten in zijn rug waardoor hij zo reageert.
Die van mij is nu ook onder behandeling. Zij doet ook nooit vreemd onder het zadel maar begon ineens ook te bokken tijdens het rijden en gaf hierdoor duidelijk aan dat iets niet lekker zit bij haar. Haar hele zadelregio wordt nu behandeld door de osteopaat.
Als je alle andere dingen al geprobeerd hebt, dierenarts, tandarts etc. zou ik dit als laatste stap toch zeker doen. Heb je je paard op een mange oid staan? Anders zou je altijd kunnen vragen, als er een osteopaat aanwezig is, of ze iig even naar hem wil kijken. Een osteopaat voelt snel genoeg of er iets niet goed zit. Als het allemaal goed voelt, hoeft ze hem ook niet te behandelen en dat scheelt dan weer in de kosten. Als ze wel wat voelt, heb je misschien je probleem gevonden en kun je je paardje laten behandelen!

lovelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:53

Hier een soortgelijk probleen alleen dan minder extreem en ook ad hand (met stappen etc.). . Heb zelf het idee dat het door de plotselinge, forse daling vd temperatuur komt en de daarbij behorende frisheid vd paarden. Als ik kijk naar het feit dat de meest relaxte paarden nu in de paddock lopen te stieren als wilde hengsten bevestigd dit mijn gevoel. Ikzelf kijk het nog een klein weekje aan.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:01

lovelucky schreef:
Hier een soortgelijk probleen alleen dan minder extreem en ook ad hand (met stappen etc.). . Heb zelf het idee dat het door de plotselinge, forse daling vd temperatuur komt en de daarbij behorende frisheid vd paarden. Als ik kijk naar het feit dat de meest relaxte paarden nu in de paddock lopen te stieren als wilde hengsten bevestigd dit mijn gevoel. Ikzelf kijk het nog een klein weekje aan.

Ik denk dat ik nu even met jou mee ga. :j
Voornamelijk ook omdat ik door tandarts ed geen geld meer heb. :=
Maar ook omdat wouter per 1 november op stal gaat.
Ik hoor nl ook wel eens, dat als een paard teveel ''vrijheid'' heeft, hij ook zo kan reageren, want wouter heeft bij zijn vorige eigenaren op stal gestaan, en bij mij 24/7 op de wei.
En als ik op stal ga, en het is niet veranderd, vraag ik wel of de manege eigenaar even geld wilt voor schieten voor de osteopaat, en volgens mij hebben wij ook iemand op stal die osteopaat is. :j

EDIT: aan de hand wil wouter het trouwens ook wel eens doen, maar dat is nu pas 3x geweest, en alweer 1 weekje geleden

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:05

dat kan natuurlijk ook. dat merk ik weer met mijn andere paard, die stond altijd op stal en bij ons lekker buiten, en die heeft me toch ook soms kuren haha.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:12

Sharissael schreef:
dat kan natuurlijk ook. dat merk ik weer met mijn andere paard, die stond altijd op stal en bij ons lekker buiten, en die heeft me toch ook soms kuren haha.

Daarom zal ik dat ook eerst maar uitsluiten voordat ik dalijk een baantje voor niks ga zoeken := :o

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:28

Joolien schreef:
Jammer dat je daar geen reacties over wilt, want waarschiijnlijk is het wel een medische reden. Aangezien je veel afwisseling biedt kan het geen verveling zijn of dat hij iets niet leuk vind. Een paard denk nooit 'laat ik nu eens lekker stout zijn'. Straffen helpt niet, dus zul je moeten gaan luisteren naar je paard en het toch zoeken in het medische. Een osteopaat oid.

mijn gedachte inderdaad ook.. ik vermoed dat het wel medisch is, maar het hoeft niet altijd ontdekt te worden door een simpel dierenartsbezoek. osteopaat erbij is altijd een goed idee, want het kan net zo goed zijn dat hij gewoon onwijs spierpijn heeft omdat hij bijvoorbeeld bij de oude eigenaar niet zoveel gedaan heeft en nu wel (geen idee hoor), maar dat kan een osteopaat dan ook aangeven.
En als hij zo blijft doen kun je 'm eens laten doormeten in Den Hoek (eric laarakker).

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:37

peacehorses schreef:
Joolien schreef:

mijn gedachte inderdaad ook.. ik vermoed dat het wel medisch is, maar het hoeft niet altijd ontdekt te worden door een simpel dierenartsbezoek. osteopaat erbij is altijd een goed idee, want het kan net zo goed zijn dat hij gewoon onwijs spierpijn heeft omdat hij bijvoorbeeld bij de oude eigenaar niet zoveel gedaan heeft en nu wel (geen idee hoor), maar dat kan een osteopaat dan ook aangeven.
En als hij zo blijft doen kun je 'm eens laten doormeten in Den Hoek (eric laarakker).

Hij heeft bij de vorige eigenaar springwedstrijden gereden, en dressuur.
Dus aan spier pijn zal het zeer waarschijnlijk niet liggen, maar ik zal als het de weide niet is, idd even kijken of ik een osteopaat kan laten komen.
Maar om dan hem ook nog eens te laten doormeten, dat gaat me niet lukken, ik ben een kind van 13 die het zelf moet betalen, omdat mijn ouders het maar niks vinden. Dus dat gaat toch echt te duur worden voor mij. :o

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:41

xWouter schreef:
Hij heeft bij de vorige eigenaar springwedstrijden gereden, en dressuur.
Dus aan spier pijn zal het zeer waarschijnlijk niet liggen, maar ik zal als het de weide niet is, idd even kijken of ik een osteopaat kan laten komen.
Maar om dan hem ook nog eens te laten doormeten, dat gaat me niet lukken, ik ben een kind van 13 die het zelf moet betalen, omdat mijn ouders het maar niks vinden. Dus dat gaat toch echt te duur worden voor mij. :o

Okee, dat zal 'm niet zijn dan. Maar wellicht het omgekeerde, een teveel aan energie omdat hij daar meer heeft gedaan? Ik weet niet hoeveel je hem bijvoorbeeld voert in vergelijking met toen hij daar stond?
trouwens, respect dat je het zelf betaalt hoor :) zo hoort het +:)+

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:46

Hij krijgt 3 handjes sportbrok per dag, ik weet niet of ik moet stoppen dan met hem bij te voeren?
Omdat hij een beetje aan de dikke kant is door al dat gras. :=
Hihi bedankt. :D

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:48

dat ligt vooral aan wat je met hem doet.. als je alleen maar buitenritjes maakt is sportbrok niet echt nodig lijkt me, maar als je elke dag intensief traint dan is het wel aan te bevelen. Zolang hij maar genoeg hooi tot z'n beschikking heeft

Sharissael

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 13:51

aha! sportbrok, dat kan heel goed de veroorzaker zijn!
mijn paard was eerst heel rustig, dus gaven we haar sportbrok, nou ik doe het nooit meer, wat een elende gaf dat zeg! ik zou gewoon basisbrok geven!

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 13:57

Sharissael schreef:
aha! sportbrok, dat kan heel goed de veroorzaker zijn!
mijn paard was eerst heel rustig, dus gaven we haar sportbrok, nou ik doe het nooit meer, wat een elende gaf dat zeg! ik zou gewoon basisbrok geven!

hij heeft juist altijd basisbrok gehad. :j
maar omdat er zo weinig fut in zat, zijn we hem sportbrok gaan voeren, na 3 maanden begon hij pas raar te doen, dus het lijkt me niet echt dat het daar aan ligt. dat dat 3 maanden tijd heeft om te gaan ''werken''

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:02

ik weet het niet.. wat ik gister las (over haver dan wel) was ook dat het eigenlijk op korte termijn effect heeft maar ook op langere termijn zorgt voor een energieker paard

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 14:13

peacehorses schreef:
ik weet het niet.. wat ik gister las (over haver dan wel) was ook dat het eigenlijk op korte termijn effect heeft maar ook op langere termijn zorgt voor een energieker paard

hmm, ik zou het niet weten.
maar als hij opstal gaat krijgt hij zowiezo basisbrok. :)

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:23

Heb je hem niet gewoon overwerkt? In het begin zeiden ze dat hij te braaf voor jullie zou zijn?
Het lijkt mij echt staken, en dat kan komen door pijn, of dat het hem teveel wordt.

xWouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 14:37

Nou, aan te veel werken zal het niet liggen. :=
Even lekker in de polder rijden, 3 kwartier ong of een half uur, of ipv in de polder even 3 kwartier in de bak hobbelen, en dat dan 5x in de week, of een keer longeren/grondwerk ipv rijden. Dit is niks vergeleken wat hij bij de vorige eigenaar deed, 7 dagen in de week, minstens een uur, soms ander half, springen of dressuren.

ThinkAgain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:41

maar ik ben nog wel even benieuwd naar wat hij bij zijn vorige eigenaar aan voer kreeg eigenlijk