Sommige paarden gewoon niet geschikt voor dressuur...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Sommige paarden gewoon niet geschikt voor dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 18:20

... of is het kwestie van doorzetten?

Laten we even als eerste stellen dat mijn paard echt niet weggaat maar ik ben benieuwd naar inzichten van andere mensen en misschien ideeën/inspiratie opdoen...

Sinds januari dit jaar heb ik Mexx, via rijtopics kwam ik achter zowat z'n hele verleden. Eigenlijk vanaf het inrijden was hij vrij nukkig met rijden, wilde nooit echt lekker loslaten, veel vast in de rug, hij is toen ook door de hele medische molen gehaald verder, dus voor deze discussie ga ik er even vanuit dat hij verder geen lichamelijke problemen heeft. Probleem waar ik dus met hem tegenaan liep in het begin was dat hij enorm vast in z'n rug zat, en dus of heel langzaam ging lopen en van voren 'nageeflijk' of wel redelijk tempo maar hoofd tussen de sterren. Onder begeleiding van een osteopaat en heeeeel veel lessen is hij sinds augustus rugprobleem vrij verklaard. Ik natuurlijk heel blij MAAR....

nog steeds wisselen redelijk goede perioden zich af met vrij slechte. Dan is het probleem echt niet dat hij niet los wil laten want op zich heeft hij een fijn mondje, maar hij is zo mega dood op het been tot het frustrerende aan toe. Toegegeven, hij heeft betere dagen dat met heel consequent zijn het beter gaat maar grotendeels van de dagen is hij gewoon slecht voor het been. Het vreemde is alleen dat de reactie voornamelijk wegvalt als hij van voren netjes nageeft op het bit (hij volgt ten alle tijden netjes de hand, gereden volgens principe binnenbeen/buitenteugel), vooral met schakelen, tijdens overgangen reageert hij op zich redelijk.
Ik rijd 'm met zweep, en zelfs als ik alleen maar concentreer op been=voorwaarts anders tik blijven we in dezelfde routine: paard schiet even stukje naar voren, blijft met hoofd in de lucht ronddraven, totdat ie wil zakken en weer inkakt etc etc.
Sporen reageert hij nauwelijks op, is het boos reageren met hoofd de lucht in en klaar, is een tijdje geprobeerd onder begeleiding alleen in de les maar rijd er nu niet meer mee. Hij is in het verleden wel veel met sporen gereden overigens.
Voer met haver werkt niet fijn, wordt hij alleen maar druk van in de kop dus ben ik ook snel mee gestopt.

Maar nu de kneep: hij KAN het wel!!! Buiten is hij super enthousiast en voorwaarts en reageert hij prima op het been. Als we met de trailer zijn weggeweest is hij wat drukker en als je dan gaat rijden kan hij ook gewoon netjes nageeflijk doorlopen. Hij kan het dus wel maar in de bak lijkt het echt alsof z'n motivatie VERRRRR te zoeken is. En levert dit dus ook van beide kanten veel frustratie op.

Ben dus echt even m'n inspiratie kwijt, zelf vind ik dressuurmatig trainen in de bak leuk en lessen nog leuker, maar op deze manier ben ik vaak aan het denken om lekker dan maar buiten te gaan rijden, vind ik namelijk ook leuk en hij ook. Maar misschien is het wel een kwestie van doorzetten? Of misschien iets anders proberen dan dressuren?

Ik sta in elk geval echt overal voor open, heb echt weer ff een skup onder m'n kont nodig!! :Y)

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:28

Myour schreef:
Hij kan het dus wel maar in de bak lijkt het echt alsof z'n motivatie VERRRRR te zoeken is. En levert dit dus ook van beide kanten veel frustratie op.

Hij vindt gewoon geen bal aan rondjes lopen in een zandbak met een ruiter die (in zijn ogen) moeilijk zit te doen.. Wel, ik kan hem geen ongelijk geven, ik ben van dezelfde mening :+ Je hebt gewoon een slim paard!
Is trec geen optie? dat zou jullie beiden denk ik zowel wat doorzetting (beetje bakoefenen zal toch wel moeten) als veel plezier opleveren..

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:36

Ik heb je hele stuk eigenlijk niet gelezen alleen je titel maar daaraan kan ik al een hoop zeggen mijn eerste pony was een konik een d pony die leven in het wild. Hij kon niks ik heb hem leren springen en een beetje dresuren maar alles was heel lomp dus het klopt. Sommige ponys kunnen gewoon niet dressuur doen. Dit verschil merkte ik helemaal met m'n 2 de paard.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:37

Veel afwisseling bieden, kort rijden, stoppen als het goed gaat, en dan níet nog even doorrijden omdat het juist zo lekker gaat. Max een half uur per keer werken. Als je paard het leuk vind om een sprongetje te maken: even losrijden, wat sprongetjes maken. Weer even dressuren ( max 5 minuten en dan veel variatie aanbieden in die 5 minuten; tempowisselingen, overgangen stap draf galop en weer terug ( en dan niet rondes lang in 1 gang blijven), wendingen, dan na 5 minuten weer een paar sprongetjes. Weer even kort dressuur enz enz. Daarbij kun je natuurlijk ook gewoon ( delen van) je buitenrit gebruiken om te trainen. Werkt net zo goed en is voor je paard kennelijk een stuk leuker.

Kunst is gewoon toch om te zien of je je paard gemotiveerd krijgt voor het werk!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:39

Bandida schreef:
Myour schreef:
Hij kan het dus wel maar in de bak lijkt het echt alsof z'n motivatie VERRRRR te zoeken is. En levert dit dus ook van beide kanten veel frustratie op.

Hij vindt gewoon geen bal aan rondjes lopen in een zandbak met een ruiter die (in zijn ogen) moeilijk zit te doen.. Wel, ik kan hem geen ongelijk geven, ik ben van dezelfde mening :+ Je hebt gewoon een slim paard!
Is trec geen optie? dat zou jullie beiden denk ik zowel wat doorzetting (beetje bakoefenen zal toch wel moeten) als veel plezier opleveren..

Mee eens, sommige paarden zijn er gewoon niet geschikt voor :D . En dan laat ik even in het midden of ze zo slim zijn :+

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 18:44

TREC zou wel optie zijn, ga ik me eens meer over inlezen :j maar is dat niet meer op andere locaties? Of is dat ook iets dat je in de bak kan oefenen?

@ WillBokkers: oh hij KAN het wel hoor haha hij WIL het vaak alleen niet :P

@ riagr: je kan 50x achter elkaar stap-draf overgangen maken maar hij blijft in eenzelfde hobbeltempo wegdraven als ie al reageert op je eerste kuit. Ben zelf echt geen springer durf het ook eigenlijk niet, Mexx vindt het geweldig en kan dan nog wel eens heel groot springen waardoor ik het nog minder durf. Verder rijd ik nooit langer dan een half uur en stop ik idd als het wel ff goed gaat.

Juangi

Re: Sommige paarden gewoon niet geschikt voor dressuur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:51

En wat nou als je buiten gaat dressuren? Dus op buitenrit (zo nu en dan!) wat dressuurstukjes op pakt? Wijken over de weg, etc. Dressuur hoeft echt niet alleen in de bak, en als jouw paard buiten leuker vind, dan kan je ook een win-win situatie ervan maken door zo nu en dan dressuur buiten op te pakken!

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:57

Als ik lees dat hij eigenlijk afzwakt zodra je hem weer rond zet, vraag ik me ten eerste af of het rugprobleem wel écht weg is. Misschien kun je hem geregeld door een fsyio of iets laten behandelen?

Vies was wel een beetje hetzelfde moet ik zeggen en die deed het vooral omdat hij het gewoon heel erg moeilijk vond om rond te blijven en door te lopen. Hij was gigantisch scheef en toen hij rechter werd, werd hij ook vrolijker. Probeer je paard dus ook te gymnastiseren en focus niet enkel op het voorwaartse, dat haalt niets uit.

Het is jammer dat je niet durft te springen, maar dat zegt nog niet dat het niet kan. Je pony maak je misschien wel heel erg blij met een keertje over drafbalken longeren of een keer vrijspringen in de binnenbak.
Bij Vies had ik er in het begin een week profijt van als ik 'gesprongen' had. Dan was hij een stuk makkelijker en voorwaartser te rijden. Bij hem hielp (en helpt) het ook nog altijd als ik hem een keer meeneem op een rondje bos en écht voluit laat gaan.
Ik heb ook heel wat keren gedressuurd terwijl ik overal balonnen neer gegooid had en slingers opgehangen. Dat is spannend, dat is anders en dan was het rijden voor hem ook weer anders.

Een paard heeft veel afwisseling nodig en wil veel verschillende dingen doen. Dressuurmatig in een binnenbakje is voor hen (en stiekem ook voor ons uiteindelijk meestal) gewoon verschrikkelijk saai.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:09

Kwestie van variatie, en het is niet zo dat een paard niet geschikt is voor dressuur, hoe is het advies van je instructie?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:13

Hij heeft onder behandeling gestaan van Heleen Slebos, toch niet de minste en ik vertrouw heilig op haar oordeel. Ze is voor het laatst in augustus geweest en heeft toen niets hoeven doen. Ben eind augustus ook op de Veluwe geweest en als ik hem dan kleine stukjes rond vroeg dan bleef ie gewoon netjes doorlopen. Is dus echt kwestie van in de bak niet willen maar wel kunnen.

Af en toe laat ik een meisje van stal met hem rijden en springen maar dan is het oortjes naar voren op de hindernis af, springen maar daarna sukkelt ie leuk weer verder :D uiteraard kan ik 'm wel vaker laten vrijspringen :j moet wel zeggen dat het echt 100x beter is dan het een ruim half jaar geleden was, toen viel hij bijna stil als je hem rond vroeg in draf, nu blijft hij wel draven maar echt nog geen arbeidstempo.

Balonnen neergooien hihi ik vind je wel creatief! Maar ik heb alleen een buitenbak ter beschikking die ik vaak deel met andere mensen, dus is helaas niet echt een optie.

@ Juangi: bedankt voor dit eigenlijk simpele, maar inspirerende idee :) die gaan we zeker meepakken!

@ Moll: is al heel veel geprobeerd hem wakkerder te maken maar eigenlijk weinig effect. Vorige instructrice was het veel schakelwerk om het beter te krijgen, proberen met een spoortje, geen reactie op been = tik etc, en huidige instructie maakt gebruik van veel overgangen maken. Probleem doet zich overigens het duidelijkst voor in draf, dan stap en het minst in galop.

Echt super bedankt allemaal alvast voor het meedenken!!!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:17

Zijgangen rijden en verzamelen daarvan uit weer weg rijden naar arbeids tempi, je heb goeie oefeningen om het paard aan het been te krijgen die ik veel gebruik om dit soort paarden wakker te maken in de les.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:20

Wijken zit er nog niet echt goed in maar ook bij het oefenen valt hij erg terug in tempo. Wegrijden naar arbeidstempo is juist het grote probleem, daar hij gewoon heel slecht voor het been is. Het enige waar hij dan op reageert is of flink been geven of een flinke tik, waar hij dan dus ook weer mee omhoog komt en pas weer zakt als hij in z'n eigen comforttempo zit.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:26

Zoals gezegd er zijn,oefeningen voor zoals halt houden op de hoefslag paard naar binnen laten stappen en vervolgens weer terug, weg stappen elders in de baan dit herhalen, en zo door gaan, dan vervolgens een soort keerdwending om de voorhand in de hoek van hand veranderen, en op de andere hand dit weer herhalen, dan op de diagonaal, wil je ander.wel keer komen les geven hoor.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 19:32

Zoals gezegd ben ik overal voor in! Woon alleen wel beetje uit de richting -O-

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:38

Myour schreef:
Zoals gezegd ben ik overal voor in! Woon alleen wel beetje uit de richting -O-

Bekijk me site en stuur me maar een pb dan praten we ff verder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:48

Je verhaal is heel herkenbaar. Nu na jaren hebben we dat paard dat zoveel lijkt op het paard uit jouw verhaal op advies van klassieke instructeur weer opgepakt. Ik lesde met het meer rij typische paard want oudste paard kon niet dressuren zo was me altijd verteld en dat vond ik zelf ook. Jouw verhaal kon mijn verhaal zijn. Enfin dus "niet geschikte" paard mee gepakt in de klassieke lessen. Hij wordt daar helemaal los gewerkt voordat we überhaupt gaan draven. Het is fantastisch hoe dit paard reageert op klassiek gereden worden.

Ik weet nu dankzij mijn nieuwe instructeur:
- Paard is altijd van voor naar achteren gereden;
- met teveel druk hetgeen hij niet accepteerde en hij lui, nukkig enz werd genoemd;
- in een veels te hoog tempo is gereden hetgeen hij in zijn lichaam helemaal niet kan verwerken;
- het een merens paard is dat zeer goed gebouwd is en daardoor zeer gemakkelijk zal kunnen verzamelen en geschikt is voor het hogere dressuur werk (piaf);
- het een zeer intelligent paard is en precies doet wat de ruiter vraagt (dus doe ik het fout hij gelijk ook, doe ik het goed dan hij ook);
- ik hem nu dingen laat doen die hij uitdagend vindt en moeilijk dus leuk;
- ik alert moet zijn dat als ik hem laat draven dat hij niet gelijk de verzameling in gaat want hij moet eerst op de goede manier voorwaarts zijn voordat we gaan verzamelen;
- rustig moet laten stappen (schrijden) waardoor hij zijn passen af kan maken want als ik allemaal op tempo ga zitten drijven hij als het ware in telgang gaat. Als hij voor mijn gevoel te langzaam gaat en ik de schommel voel in stap dan stapt hij goed.

Dit paard is altijd door iedereen weggezet als zijnde geen geschikt dressuur paard maar geloof me ik weet niet wat ik voel als hij los is. Ik hoef helemaal niet meer te drijven of hem voorwaarts te rijden. Hij doet het gewoon super. Wij waren fout bezig met dit paard en gelukkig krijg dit paard een tweede kans en helaas hebben we dus jaren tevergeefs met dit paard getobd.
Wel merk ik dat hij buiten het fijner vindt om te dressuren vergeleken bij rijden in de bak. Dus dat doe ik nu ook veel. Dat is dan een win-win situatie. Dus voordat je jouw paard weg zet als zijnde geen dressuur paard kijk dan eens naar het volgende:
- wordt dit paard goed los gereden op de klassieke manier?
- Is het een paard met sterk karakter die jou confronteert met het feit dat je niet goed bezig bent?
- Hoe is het paard gebouwd en wat kun je dus wel en wat kun je dus niet van hem vragen;
- Wordt je paard goed rechtgericht waardoor hij ook dat wat je vraagt aan kan?
- Rijd je met veel druk of kun je hem op de pinken rijden? Geef je wel voldoende na (zeer belangrijk bij deze paarden) en geef je op de goede manier de ophouding. Rijd je hem wel in het goede tempo?

Enfin ik hoop dat je iets hebt aan mijn verhaal. Mijn advies: stap over naar klassieke instructie die werkt volgens het scala. Enne ik bedoel dan ook echt klassiek, want klassiek is klassiek en daar bestaat geen discussie van verschillende methodieken over! Succes ermee.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:13

Interessante post pien_2010. Ik zal proberen zo duidelijk mogen te antwoorden op je vragen.
- wordt dit paard goed los gereden op de klassieke manier?
T/m een maand geleden heb ik op de klassieke methode gereden, wegens bepaalde redenen is de samenwerking beëindigd, andere klassieke instructeurs in deze omgeving ken ik helaas niet..

- Is het een paard met sterk karakter die jou confronteert met het feit dat je niet goed bezig bent?
O jawel dat zeker, maar het was in het begin wel een erg verwend mannetje die snel de handdoek in de ring gooide, dit gaat nu wel goed hij blijft wel doorgaan. Hij reflecteert het zeker wanneer de ruiter iets niet goed doet maar dan nog is de reactie op het been vaak 0.

- Hoe is het paard gebouwd en wat kun je dus wel en wat kun je dus niet van hem vragen;
Afbeelding
Op deze foto zie je beetje z'n bouw, hij was hier alleen wel ff te dik ;) denk zeker wel dat hij best wat zou kunnen dressuurmatig :j maar meer dan de echte basis met wat wijken erbij hebben we niet gedaan de afgelopen maanden.

- Wordt je paard goed rechtgericht waardoor hij ook dat wat je vraagt aan kan?
Hij is vast nog niet helemaal recht maar hij is onlangs wel van kant verwisseld zeg maar, had begrepen dat dit een goed teken is? Hij heeft er handje van om z'n kont van de hoefslag te gooien, dit doet hij het duidelijkst in galop, hoewel deze gang dus qua tempo wel het beste gaat (inclusief reactie op het been).

- Rijd je met veel druk of kun je hem op de pinken rijden? Geef je wel voldoende na (zeer belangrijk bij deze paarden) en geef je op de goede manier de ophouding. Rijd je hem wel in het goede tempo?
Het goede tempo rijden is juist het probleem :P ik probeer zo luchtig mogelijk te zijn in m'n handen, zo gauw mogelijk ontspannen als hij nageeft, ophouding als sluiting van de vingers. En ja, momenten dat hij echt ff dwars is kan ik wel eens strenger doorkomen. Mja, de fijnstemming kan natuurlijk altijd beter, ben niet altijd snel genoeg met reageren qua ophouding/ontspannen etc.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 07:39

Moll schreef:
Zijgangen rijden en verzamelen daarvan uit weer weg rijden naar arbeids tempi, je heb goeie oefeningen om het paard aan het been te krijgen die ik veel gebruik om dit soort paarden wakker te maken in de les.

Hoe kun je met een paard en ruiter wat de basis nog niet onder de knie heeft al zijgangen rijden? Met die oefeningen maak je een paard niet wakker maar een paard boos, dan kruipen ze wel uit hun schulp alleen niet op de goede manier.

Wat ik je aanraad is sowieso te gaan lessen bij een goede en gemotiveerde instructeur. Het zijn voor het paard vaak de kleine dingen die het doen, dus niet alleen dat er weinig variatie is maar meer de stugheid van de ruiter, hoe gevoelig zijn jouw handen, benen en zit? Werk je er wel genoeg mee of hou je alleen maar vast? Deze dingen zijn voor een paard ontzettend belangrijk.

Ik merk het aan mijn eigen paard, jaren echt een 'suffe' tinker geweest, niet vooruit te krijgen. Als ik zelf rij kan ze af en toe nog wel eens die suffe tinker zijn, als ik les heb ik ze zo opgewekt als iets en laat ze duidelijk 200% inzet zien. Dit komt omdat mijn instructrice het juiste ziet en het juiste verteld daarom voer ik het juiste uit en daar reageert mijn paard positief op. Daarnaast is mijn instructrice ook (enorm) enthousiast, mijn paard reageert daar ook weer erg goed op. Ze voelt zich bij de les altijd zo goed dat ze in is voor een stapje meer, we motiveren haar positiviteit en daar krijg je weer heel veel voor terug.
Als ik zelf rijd (zonder dat mijn instructie mee kijkt) dan ben ik nog niet zo snel en goed met de dingen die ik doen moet, ik word er dan niet op gewezen dus moet het zelf ondervinden. Laten we zeggen dat ik 50% van de fouten al voel, dan is er nog 50% die ik niet voel en die mijn paard heel goed voelt. Daar wordt ze dus niet gemotiveerd van en al snel valt ze terug in haar oude patroon en gaat de automatische piloot aan 'ik doe het wel... maar wel op 25%' ze sjokt lekker mee, luisterd prima maar alles is het gewoon 'net' niet. We trainen nu dus op 50% en als ik les heb op 150%.

Even terugkomend op jouw probleem, het belangrijkste is motivatie vanuit je zelf, een goede instructrice en zelf veel willen leren. Je zult merken dat je paard opknapt als je goed les krijgt, paarden voelen het aan hun lichaam en staan positiever in het leven omdat ze er echt daadwerkelijk beter van worden. Een goede instructrice is helaas niet snel te vinden maar probeer je ogen en oren goed open te houden, komt er iemand op je pad ga er niet gelijk vanuit dat diegene de juiste is, dat bepaald je paard wel. Mijn paard heeft me duidelijk laten zien (achteraf heb ik het pas gezien helaas) welke ze wel en niet tof vond.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 07:46

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6DLTQSTW.jpg
Dit paard ziet er qua hals en schouder verre van los uit
Staat onderstandig, en de hals ziet er erg massief uit (als een blok beton)
OP deze manier wordt het voor een paard wel erg moeilijk om dressuuroefeningen te doen...
Voor je verder gaat trainen laat hem eerst eens masseren http://www.happy-athlete.nl
Ga hij ws een stuk vlugger van worden
Verder zou het kunnen dat je paard de bak helemaal niet leuk vind vind en ga ik mee in eerdere tips
Trec is een goed idee en/of buiten wat dressuur oefeningen meepakken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 10:34

welke oefeningen doe je met hem in de bak allemaal?
zou misschien toch kunnen dat hij toe is aan wat meer uitdaging,iets moeilijker.
sommige dieren worden dan wel alerter :j

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 11:12

Hoe rij je hem rond dan? Want overal zie ik staan 'als ik hem rond vraag' maar je hoeft een paard helemaal niet te vragen, die komt zelf wel.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 15:23

@ xMarliez: ik heb momenteel een fijne en enthousiaste instructrice dat is het probleem niet. Het is weliswaar even geen klassiek dressuur (wat ik wel het liefste heb overigens) maar toch. Ik ben doorgaans zeker enorm gemotiveerd om te leren en te lessen maar soms zakt de moed me even in de schoenen als ik merk dat m'n paard het gewoon echt even niet wil.

@ unamie: ik ben het niet eens met je constateringen. Dat is 1 foto van paar maanden geleden vanuit een niet perfecte positie genomen.. maar goed ik ben dan ook weer zo dat ik gewoon gelijk even nieuwe foto's maak :D Mexx heeft gewoon een massief gebouwde hals, die heel laag ingeplant is en best ontwikkelde onderhals, al is dat al wel minder dan voorheen. Hierbij ff nieuwe standfoto's:
Afbeelding

Afbeelding
Maar echt geen hals als een blok beton.

@ ellepel: dat ligt 'm net aan de les, we proberen veel overgangen mee te pakken, van hand te veranderen, voltes, achtjes, schakelen etcetera. Af en toe stukjes wijken meepakken spelenderwijs. Eigenlijk allemaal pure basis.

@ XSimonee: dat is een filosofie waar ik niet in geloof ;) ik rijd Mexx volgens principe binnenbeen/buitenteugel.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:05

@Myour
Ook op de andere foto's vind ik hem niet los ogen
Maar ik zal er vast geen verstand van hebben 8-)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 17:18

Dat zeg ik niet, maar omdat hij het buiten wel kan en dan wel voorwaarts is én los kan laten geloof ik er niet echt in dat het een lichamelijk probleem is. Snap zo gauw niet hoe je zo zou zien dat z'n spieren vast zitten, kun je in mijn optiek toch het beste zien als je 'm ziet bewegen en de spieren kan voelen.

Even editje, ik bedoel het niet geïrriteerd, maar als je misschien even duidelijker kan zijn, dan weet ik waar ik naar moet kijken om je te begrijpen.
Laatst bijgewerkt door Myour op 16-10-11 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 20:47

@Myour
Dat kun je zien aan de lijnen van de spieren en de minder ontwikkelde spieren zoals bv knikje voor de schoft en platte/punt billen.
onderstandig staan, achter de massa staan, hals niet ontspannen laten vallen etc.
In beweging heb je idd meer informatie maar via een foto zijn spierproblemen ook goed waarneembaar!