Lotus @ rondje door de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Lotus @ rondje door de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 17:40

:wave:

Vandaag is Simone (minka) weer eens mee geweest om foto's te maken van de 'dressuurkunsten' van mij en mijn pony Lotus. Bedankt hier voor! :*
    Lotus is nu ruim twee jaar van mij en we hebben in die twee jaar pieken, maar ook flinke dalen gekend. Ook op het gebied van dressuurmatig rijden.
    Lotus is niet makkelijk en ik ben geen talent, dus dat maakt het soms extra moeilijk voor ons beide. Gelukkig zijn we in 2011 ontzettend veel vooruit gegaan en ik heb nu wel het idee dat het toch ergens op begint te lijken! Lotus wordt steeds constanter, ze dramt stukken minder dan een jaar geleden én we hebben veel meer vertrouwen in elkaar. :)
    Lotus is op het moment een beetje te dik en we zijn hard aan het werk om haar weer in shape te krijgen! :)

Lotus en ik rijden op B-niveau en we zijn in de lessen voornamelijk bezig om de basis er goed in te krijgen en te houden.
    Onze struikelblokken zijn:
  • Na de galop een constant draftempo vinden; we gaan of heel hard (drammen) of Lotus gaat heel ingehouden lopen.
  • Recht lopen (en dan vooral in stap), Lotus gooit zich maar al te graag naar binnen op de linkerhand.
  • Mijn hand/armhouding. Nooit echt problemen mee gehad, maar vandaag viel het Simone (en mij nu ook) op dat mijn teugels te lang zijn en ik dus snel op mijn bovenbenen ga rijden..
  • Mijn houding in galop. Ik vind het erg moeilijk om mijzelf lang te maken en goed te blijven zitten (vooral op links). Dit is al stukken beter dan dat het ooit was, maar tips hiervoor zijn zeker welkom!
  • Voor me uit kijken!

Commentaar en tips dus graag, maar houd het vriendelijk! Ik ben benieuwd wat jullie over ons te zeggen hebben. :)

Afbeelding
    [1] Instappen

Afbeelding
    [2]

Afbeelding
    [3]

Afbeelding
    [4]

Afbeelding
    [5] Voeten... :x

Afbeelding
    [6]

Afbeelding
    [7]

Afbeelding
    [8]

Afbeelding
    [9]

Afbeelding
    [10] Op je kont zitten... :=

Afbeelding
    [11] Even een rondje scheuren.. :))

Afbeelding
    [12]

Afbeelding
    [13] Ze had het er warm van. :oo

Afbeelding
    [14] Dit bedoel ik dus met slechte houding...

Afbeelding
    [15] En nog een keer.

malissapaard

Re: Lotus @ rondje door de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:45

best netjes hoor, denk alleen aan het vooruit kijken en je voeten, meer eiegenlijk niet.
succes ermee

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:47

Ik heb volgens mij eerder een topic van jou en Lotus gezien(?). En ik vind het echt een geweldig mooie pony! Je geeft je tips zelf al aan, kan er niks meer aan toevoegen behalve dat je mischien iets meer je hakken uit kunt drukken (vooral op de laatste foto's & omdat het moet op HAW :+). Ga zo door! :)

Dat rechtrichten kun je ook goed oefenen op de grond, of oefen je dit puur onder het zadel?

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:50

Ik vind dat je helemaal geen slechte houding hebt!

Idd iets meer vooruit kijken (betrap mezelf er ook steeds op dat ik dat niet doe :+ ).

En misschien je handen iets rechterop en wat hoger houden. Kreeg van Marieke laatst de tip dat je zo beter in balans kunt blijven. Les je eigenlijk nog bij ons op stal?

Verder vind ik het er echt netjes uitzien :j Lotus loopt lekker ook, vooral foto 5 t/m 9 ziet er heel goed uit

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:51

Het schuim staat op de hals haha. Ziet er weer fijn uit Nath. Nog even op je hakken letten en het plaatje is compleet. Je zit is al wel een stuk verbeterd sinds je dit zadel hebt of niet?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:52

Jeetje Nathalie wat zijn jullie vooruit gegaan!! Lotus ziet er ook een stuk beter uit en volgens mij heb je nu ook je nieuwe zadeltje? (of ik loop achter).

Startkaart al aangevraagd? :D

Tips heb je al gegeven.. ze kruipt er af en toe net iets achter maar liever dat en ontspannen dan kop in de lucht en niks willen.
Probeer je op je hakken te focussen, als je die uitdrukt ga je automatisch rechter zitten!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 17:56

@Laura_x_: Zou best kunnen hoor, ik plaats zo af en toe wel eens een topic van Lotus!
Eigenlijk ben ik alleen bezig met rechtrichten onder het zadel, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe je dat ook op de grond voor elkaar krijgt? Als dat ook zou lukken, zou dat alleen maar mooi meegenomen zijn! :j

@Dilan: Ik les nog steeds bij jullie op stal, alleen is het er de afgelopen weken niet echt van gekomen door mijn fijne rooster... Heb maandag weer les! :j En van mijn handen had ik idd al in de OP gezet, heb er nooit zo heel veel last van gehad maar nu opeens viel het wel heel erg op! Misschien heeft Marieke maandag dé tip er voor!

@DarkShines: Bedankt voor je reactie. :D Ja mijn houding is wel stukken vooruit gegaan met dit zadel! Zat vaak nogal wat naar voren of ik had een hele holle rug, maar dat is in combinatie met het zadel en meer vertrouwen, heel veel verbeterd!

@Joyce: Thanks voor je tip! :j Startkaart komt er voorlopig nog niet, hebben net onze eerste onderlinge gereden en daar blijft het voorlopig ook bij. ;) Dit zadel heb ik vanaf april dit jaar, dus ik heb geen idee of je dat nog hebt meegekregen.. :))

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:36

Vind het er netjes uitzien Nath, jullie gaan echt met de keer meer vooruit en Lotus wordt steeds constanter in de aanleuning :D

Mijn commentaar is zoals ik vanmiddag ook al zei dat je de teugels wat korter mag pakken en je handen dichter bij elkaar mag houden :)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:38

Het viel mij bij mezelf ook nooit zo op hoor, tot ik foto's kreeg van het rijden. Toen dacht ik van :oo 'wat een slechte handhouding!'

Marieke kan je er vast wel mee helpen. Die heeft mij tot nu toe al in zoveel opzichten geholpen :j

Sieltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:00

Is het bij jou ook misschien niet eens een idee om een gaatje korter te rijden, omdat je je hakken optrekt? Ik weet niet of het of het kan hoor, maar schoot me opeens te binnen na Simone d'r topic.

Verder inderdaad je handen rechtop, iets hoger en teugels iets korter. Zelf lekker naar voren blijven kijken op je kont zitten, tenen wat meer naar binnen.

Ik vind dat je veel vooruit bent gegaan hoor Nath en zowel dit zadel als jouw laarzen doen veel voor je houding :j

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:14

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:17

:roll: poging twee tot commentaar...

Ben het met Ersiel eens, jullie zijn enorm vooruit gegaan :j
Teugels en beugels een gaatje korter zou idd kunnen helpen, verder is ze lekker aan het sjouwen :j

Verder zit je wat naar voren, dit kan je voorkomen door je bekken te kantelen en omhoog te denken met lichtrijden :)

:Y)

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:17

Zo dat is al zoveel lekkerder dan je andere topic! Je zit zelf ook er beter op! Probeer wel iets meer te ontspannen in je hand, als zij loslaat,doe jij dat ook, dan focus jeje op die mooie verende verbinding. Lijkt alsof je wat met druk blijft werken.

fliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 22:49

Netjes Nath, je ziet echt dat Lotus steeds meer van je gaat accepteren en bereid is om daaraan mee te werken. Wat gaan jullie vooruit!

En zoals het hoort: ik zie wel dat Lotus meer op haar achterhand mag komen, ze heeft een vrij stuwend achterbeen op de meeste draffoto's en duikt dan wat te laag van voren. Is ze zwaar in je handen op zo'n moment? Voor mij een zeer herkenbaar probleem wat je niet zomaar oplost, kost tijd, doorzettingsvermogen en spiertraining. Met het lessen en oefenen wat je nu doet, komt dat echt wel goed!!!

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 23:52

Beugels een gaatje korter zal ik eens proberen, al heb ik het idee dat het niet veel gaat helpen omdat ik gewoon moet leren met mijn kuit te drijven en daarbij niet mijn hak op te trekken.. Vervelende gewoonte. :\

Naar mijn idee ontspan ik prima als Lotus loslaat en blijf ik helemaal niet met druk werken, maar ik zal er nog eens extra op letten..

Lotus mag idd nog meer op de achterhand komen, ben hier mee bezig maar vind het soms moeilijk om haar er van achter goed bij te krijgen zonder dat ze gaat versnellen (drammen). In de les zijn we hier mee bezig, maar als iemand nog goede tips heeft, zijn deze natuurlijk welkom. :D Ze wordt trouwens totaal niet zwaar van voren. Ze gaat eigenlijk weinig tot nooit hangen, ze blijft altijd licht in de hand als ze nageeflijk loopt.. :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:02

Mooi diertje zeg <3 Zwijmel..
Ik ga mee met de vorige posts, alleen nog 1 aanvulling wat mij stoort: Je rijd hem op 2 foto's na veels te ver achter de loodlijn, zo komen de 1e 3 nekwervels in de knel (en daarmee ook zenuwen) en kan je paard nooit helemaal ontspannen. Als je z'n neus net iets voor de loodlijn laat (zoals op de 1e galopfoto, dat was uitzondering 1, de 2e was de racefoto) is het én beter voor de ontspanning en zijn fysieke toestand, en het ziet er beter en vriendelijker uit.

Ntlie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 07:28

Misschien had ik dat ook in de OP moeten zetten als struikelblok; Lotus is heel licht in de hand en kruipt (zelf!) wat achter de loodlijn. Ik vind het lastig om haar neusje er uit te rijden, want dan is het meteen kop in de lucht en drammen.. := Dus tips hiervoor zijn welkom, maar ik wil ook meteen even rechtzetten dat ik haar in die houding trek, want dat is dus absoluut níet zo! Misschien lijkt het trouwens wel een beetje zo omdat mijn teugels te lang zijn... Maargoed, ze loopt lekker ontspannen, voelt licht aan, maar kruipt teveel achter de teugel... Met rijden valt dit nog mee, met longeren loopt ze nog veel dieper terwijl ze totaal niet strak wordt bijgezet oid... :=

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:01

Vind het rijden er netjes uit zien hoor Nath! Zou zelf alleen proberen om dr qua halshouding iets meer opgericht te krijgen en dr daar rond te maken. Nu loopt ze opzich wel netjes rond, maar erg laag/diep. Dit is voor t losrijden en uitdraven niet zo erg, maar zou toch proberen om dr stukjes tussendoor wat meer op te richten zodat ze meer op dr achterhand komt en zo meer gaat dragen ipv stuwen!
Ze had t er wel flink warm van zeg!

Beeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 12:24

Mooie foto's Nathalie! Lotus is echt een hele stoere poown om te zien. Rijden ziet er ontspannen uit en ik vind je houding wel netjes.
Ben het eens met bovenstaande commentaren.
Lekker aan oprichting gaan werken en een actieve achterhand. Veel overgangen en tempo wisselingen is daarvoor de beste manier. In het begin met korte stukjes al tevreden zijn en dit verder uitbouwen. Succes ermee! Maar dat komt wel goed.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:00

Ntlie_ schreef:
Misschien had ik dat ook in de OP moeten zetten als struikelblok; Lotus is heel licht in de hand en kruipt (zelf!) wat achter de loodlijn. Ik vind het lastig om haar neusje er uit te rijden, want dan is het meteen kop in de lucht en drammen.. := Dus tips hiervoor zijn welkom, maar ik wil ook meteen even rechtzetten dat ik haar in die houding trek, want dat is dus absoluut níet zo! Misschien lijkt het trouwens wel een beetje zo omdat mijn teugels te lang zijn... Maargoed, ze loopt lekker ontspannen, voelt licht aan, maar kruipt teveel achter de teugel... Met rijden valt dit nog mee, met longeren loopt ze nog veel dieper terwijl ze totaal niet strak wordt bijgezet oid... :=

Ah, dat maakt het toch heel anders. :) Je zou kunnen proberen om tijdens het rijden steeds een cm meer teugel te geven totdat dr neus - als ze licht contact maakt met de teugel - precies iets voor de loodlijn zit. Dan moet zij jou opzoeken ipv dat jij nu haar opzoekt door de teugels wat korter te nemen zodat je wat meer contact hebt. En misschien is veel halsstrekken ook een idee in stap, draf en galop? Het is een goede oefening om mooi over de rug te lopen, alles even lekker te strekken en misschien ook het 'drammen en gaan met die banaan' er uit te krijgen. :)

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 17:04

Wauw Nath, wat loopt Lotje ( :)) ) lekker zeg!!! Sjoe!
Houdt je schouders lekker goed naar achteren he, en kijk naar voren, dan zit je zelf gelijk weer stuk rechter! Als je naar foto 8 kijkt, daar kijk je naar voren en vind ik dat je een mooie rughouding hebt. Vergelijk met foto 4 bijvoorbeeld, daar kijk je naar beneden en lijkt het gelijk of je bovenrug bolt.

Ben echt heeel benieuwd 5 nov!

Wannabe2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-11 10:18

Jullie zijn lekker bezig zeg en het gaat echt de goede kant op.
Je houding wordt denk ik ook een beetje vertekend door je jas, maar hij is zeker verbeterd met je nieuwe zadel!
Let verder idd op je handen, meer rechtop en iets hoger optillen (denk bv dat je glaasjes wijn of hete thee in je handen hebt en je mag absoluut niet morsen ;) ). En probeer idd je hakken meer uit te drukken en met je kuit te drijven.
Verder ga ik mee in het commentaar om haar tegen de loodlijn te krijgen, maar dat is gewoon een heel lastig probleem en heeft ook weer tijd nodig (heb hetzelfde probleem ;) ).

Verder vind ik het er echt super uitzien.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:46

ziet er eigenlijk heel goed uit!

Jij moet wat meer rechtop blijven zitten en jezelf lang maken.
Rij Lotus ook wat meer naar de hand toe en sta wat meer toe zodat hij niet gaat duiken. Let er op dat je actief blijft rijden zonder te gaan racen, racen gaat ten koste van je nageeflijkheid, niet meer doen als je samen dressuur gaat trainen. Crossen mag je best doen maar niet als je serieus traint.

Ik zou zo'n combi graag in de ring zien!