Romeo (v. Nucari)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romeo2007

Romeo (v. Nucari)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 08:54

Dag allen,

Het leek me leuk om, eindelijk na 4 jaar eens foto's te delen van Romeo.
Romeo is een half arabier (v. Nucari), zijn moeder is een grote KWPN'er. Romeo is rond de 1.72cm en 10 jaar oud.
Wij rijden geen wedstrijden, omdat ik zelf hier te nerveus voor ben. Zodra het proefje wordt voorgelezen blokkeer ik en kan ik niet meer ontspannen rijden.
Mijn doel is Romeo zoveel mogelijk in te laten spannen vanuit ontspanning. Romeo heeft verschillende trucjes, zoals dat hij weleens wil versnellen. Hier schrik ik dan weer van en 'stop' ik met rijden, waardoor hij eronder uit komt. We werken zoveel mogelijk aan de basis, het uitvoeringen van trucjes (wijken etc) komen later wel. Als de basis goed is, rij je dit er namelijk dan zo uit. Ik heb Romeo dus nu 4 jaar in mijn bezit. Hij was erg gespannen en onmogelijk voorwaarts neerwaarts rijden, dit resulteerde in racen. Na ongeveer 1 jaar les te hebben gehad bij een andere instructrice zijn wel inmiddels zover dat hij graag laag loopt. Ben dus erg blij hiermee.
Overigens hoef ik geen opmerkingen over gewicht en dergelijke, ben hier al druk mee bezig (-13,5kg) en ken mijn paard goed genoeg om te ontdekken of er iets met hem is.

Voor de geintresseerden; Romeo draagt een Frank Baines zadel (MSFC) en een Mattes bontsjabrak.
Gisteravond is Romeo gemasseerd, hij zit mooi los in zijn spieren en is goed ontwikkeld. Dat was erg fijn om te horen.

Afbeelding
Aan het losrijden, zoveel mogelijk op lengte en dat hij loslaat

Afbeelding
Idem dito, maar dan linksom

Afbeelding
Goed achterbeen, wel rechtop blijven zitten

Afbeelding
Over de diagonaal

Afbeelding

Afbeelding
Galop rechterkant

Afbeelding
Communicatiefout, te diep en achter de teugel

CoronaLime

Re: Romeo (v. Nucari)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 11:03

Ziet er inderdaad fijn ontspannen uit, maar omdat hij zo laag loopt en jij vooruit zit lijkt het net alsof hij jou meetrekt.

Probeer je bekken achterover te kantelen, je rug iets hol te trekken en je schouders naar achteren te houden, daarbij je buikspieren aan blijven spannen, dan is het makkelijker om rechtop te zitten. :j

Denk dat je ook wel wat meer met de oprichting mag spelen, met de neus op kniehoogte is namelijk halsstrekken, en hij moet natuurlijk ook in de normale hoofd/halshouding netjes nageeflijk blijven :)

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:30

Dank jullie wel voor de reacties.

Het is inderdaad een compris die ik met Romeo sluit dat als hij van voren zakt, ik ook naar voren ga zitten.
Hij zakt hierdoor wel makkelijker omdat ik minder blokkeer met mijn hand, maar hij heeft wel de neiging dan harder te gaan.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:33

Als hij harder gaat lopen lijkt het me slim dat je hem traint om tempocontrole dmv je zit te doen.
Dus als hij harder gaat draven, heel langzaam gaan lichtrijden tot hij terug komt in tempo. Gaat hij te traag, sneller lichtrijden, tot je zijn reactie voelt.

Mijn haflinger ging ook zodra ik mijn hand toestond rennen en daardoor zette ik mijn hand heel erg vast maar hier hebben wij echt baat bij gehad :j

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 12:51

Ik probeer inderdaad zoveel mogelijk op mijn zit te rijden. Als ik hem van voren wat meer tegenhou, loopt hij erop weg.
De foto's zijn van vorige maand en ben er daarna wel mee aan de slag gegaan. Ik zal er nog wat beter op letten!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:12

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 13:26

Even om onder de aandacht te brengen: ik rij met een ontspannen hand, als hij briest kan hij zo de teugels uit mijn handen trekken. Ik knijp er niet in, ik hou ze gewoon in mijn hand. Ik bedoel juist, als ik mijn hand span of er druk op zet, dat hij er dan op wegloopt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:01

---
Laatst bijgewerkt door Nikass op 23-10-23 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:13

Mooi paard, mooi beeld zo! Ik ben groot fan van eerst de ontspanning en dan pas de rest (en nageeflijk rijden kan alleen met een ontspannen rug) dus ik zeg: goed bezig!
Mijn 1e tip is je handen omhoog. Dan trek je het bit niet zo tegen zijn kaken, is erg onaangenaam voor n paard (ookal heeft ie niks aan zijn kiezen). Omhoog dan kom je in de mondhoek, die is ook gevoelig maar gewoon gevoelig is wat anders dan onaangenaam. Handen omhoog betekent een knik in je armen (elleboog buigen). Hierdoor veer je veel minder mee met je lichaam, kun je je handen dus weer stiller houden wat het geheel in de mond nog iets aangenamer maakt.
Tip 2: vooruit kijken (niet naar die mooie jongen). Dan ervaar je veel beter hoe je eigen balans is, en ga je zelf het vooroverzitten corrigeren.
Succes!

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:32

Leuk paard hoor!
Jij moet wel echt iets aan je angst gaan doen, je zit in een verschrikkelijke houding, moet voor jou ook erg onprettig zijn, leer ademhalen vanuit je buik, lekker diep en langzaam, rechtop blijven zitten, dan kun je je benen ook aanleggen, nu ziet het eruit alsof je angstig op zijn rug meelift en hoopt op de goede afloop, jij moet je paard rijden,ipv je laten rijden door je paard,tempowisselingen gaan rijden, en vooral vlotter sneller en naar voren, dan zal het onder je uitrennen echt zo over zijn, jullie zijn een leuk setje, straal dat dan ook maar uit hoor!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:22

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:28

het is naturlijk al gezegd: je zit veel te ver met je bovenlichaam naar voren (alsof ie je uit het zadel trekt). Recht je rug, schouders naar achteren, borst naar voren.
Je rijd hem wel heel vriendelijk en met zachte hand. Ik zou de teugels toch wat meer oppakken als je met hem aan het werk gaat. Halsstrekken doe ik tussendoor (als beloning) of met het uitstappen.
Je kunt hem best wat meer oppakken zonder je handen te blokkeren, gewoon, meeveren met je handen. Hij zal dan niet gaan racen denk ik.

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 14:03

Hij loopt mooi laag, maar dit is vooral een houding die je aan het einde van je rijden wilt zien. Hij loopt nu erg op de voorhand. Dus dit is een mooi begin, die ontspanning, maar nu verder zou ik zeggen. Pak hem wat meer op, ga hem wat meer voorwaarts neer waarts rijden maar met aangenomen teugel, laat hem wat buigen in zijn hals en rijdt zijn achterhand er meer bij. Hij zal misschien wat gaan protesteren want hij doet nu niks hij hoeft zich zo nooit in te spannen. Als je hem wat meer bij elkaar kunt rijden kun je gaan beginnen met hem meer recht te richten door hem de juiste buiging in zijn lichaam aan te laten nemen. En ga zelf vooral rechtop zitten, je zit veel teveel naar voren. Zoals iemand al terecht zei:jij moet hem rijden, niet andersom. Neem de leiding.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 12:12

Hoi
Ten eerste wil ik even zeggen dat ik het superknap vindt dat je al zo veel bent afgevallen ! Top hoor.

Ik heb je plaatjes bekeken en het lijkt veel op mijn situatie. Ik les nu sindskort volgens de methode Antoine de Bodt en daar begin je ook met ontspanning. Hoe dieper de neus over de grond hoe beter. Je ontkomt er dan soms niet aan om wat voorover te zitten, en dat is in mijn optiek niet per definitie verkeerd. Zolang de balans maar goed is. Ga voor de grap maar eens tijdens de draf in verlichte zit zitten, je zult zien dat je paard diep naar beneden gaat doordat hij zijn rug kan ontspannen (tevens goed voor je balans).
En ik ga met pieps mee; handen omhoog, knik in je elleboog. Daardoor kan je onderarm mee veren en werk je in zijn mondhoek.

Probeer wel voor je uit te kijken i.p.v. grassprieten te zoeken (die er in de bak niet zijn ;-)

@ Kamille, ben het niet met je eens dat je ontspanning pas aan het einde wilt zien. Ik rij mijn paard aan het begin van training eerst naar ontspanning. Daardoor gebruikt ze haar rug- en buikspieren op de juiste manier en van daaruit kun je verder. Een paard wat compleet strak is kun je niet fijn in figuren rijden.
Ik heb iig wel gemerkt dat deze methode, eerst naar ontspanning, daarna naar aanleuning voor ons wel werkt. Mijn paard had nauwelijks of geen lengtebuiging, door ontspanning kun je dat wel bereiken.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 22:58

Ik ga volledig mee in wat PinkyPie zegt. Ook ik rij volgens AdB en herken het ontspannen lopen.
Ik snap de mensen hierboven niet.. Waarom zou je paard alleen als beloning mogen ontspannen en pas aan het eind ontspannen mogen zijn? Je rijdt een paard toch kapot als je constant alleen maar spanning hebt? Een paard wat je eerst laat ontspannen en vanuit daar naar aanleuning gaat rijden, rijdt zoveel fijner en soepeler! En het voorkomt een hele hoop blessures..
Inderdaad, op een gegeven moment (als ze tenminste verder willen komen, wie weet nemen ze hier wel genoegen mee en dan is dat ook niet erg, beter een ontspannen paard dan een paard wat gespannen is, maar wel in de krul loopt) zal TS meer aanleuning moeten gaan vragen, de teugels korter gaan maken en meer naar achter gaan zitten, maar wel op het moment dat zij en haar paard daar klaar voor zijn. Niet omdat het voor het plaatje beter is. Ik ben hier zelf al 2,5 jaar mee aan het modderen, niet omdat ik niet kan rijden of mijn instructie bagger is, maar omdat mijn paard erg moeite heeft met ontspannen, en ik geen moment spanning of angst wil zien. Dan beginnen we gewoon weer overnieuw met de basis.

TS; let er wel op dat je balans blijft houden. Naar voren zitten is opzich niets mis mee, maar te ver is ook niet goed. Als je in draf gaat staan in de beugels blijf je dan in balans? Dat is wel belangrijk om voor jezelf in de gaten te houden. Je zit wat ver achter in het zadel, ik denk dat als je je handen hoger houdt (net boven de schoft) en een beetje meer rechtop gaat zitten dat je ook wat beter in het zadel past.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 23:11

Ik ga ook mee met de 2 bovenste post, vind het al een hele prestatie van je.
Ja ik weet hoe moeilijk het is om rechter te blijven zitten als je paardje fijn zn neusje laat zakken.,
toch zeg ik schouders naar achter borstjes vooruit en je lipjes getuit :D dan zal je houding al wat meer nar behoren uitkomen
verder respect hoor voor jou toppie zo doorgaan

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 18:50

Lekker ontspannen.
Maar mij is niet duidelijk of je altijd zo traint of dat je hem ook nog wat meer oppakt en de teugels op maat maakt en 'm wat korter en hoger in de hals instelt.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 09:43

Je hangt erg voorover zoals iedereen al zegt. Probeer eerst een constant voor je uit te kijken dan ga je vanzelf recht zitten! Ik zou hem tussendoor ook wat hoger gaan rijden. Ik reed mijn paard ook altijd maar lang laag en voorwaarts maar op een gegeven moment kon ik hem niet meer hoog rijden. Pas hier dus voor op ;)
Verder vind ik het er erg goed uitzien en vind het knap van je dat je al zoveel bent afgevallen!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 18:33

Even een tipje over tempocontrole, dat probleem heb ik ook bij mijn dame. Wat bij mij erg helpt is consequent als ze voor mijn gevoel te hard gaat, terugschakelen naar een lagere gang. Een paar passen maar en dan weer terug naar de oorspronkelijke gang. Als je dat een tijdje zo vol houdt (echt heel consequent in zijn!!) dan heb je vrij snel beter controle.

Verder zie ik lang en laag (wel wat veel op de voorhand) echt duizend keer liever dan hoog en strak in de kaak. Probeer wel af en toe stukjes op te pakken en daarna weer terug naar het lage.

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 19:51

ziet er fijn en ontspannen uit ga inderdaad wat de rest zegt lekker rechtop zitten door je schouders naar achter te zetten en je hoofd omhoog ( kijk dan met je ogen alleen naar het paard doe ik ook ) voor de rest zou ik hem ook beginnen met iet hoger op te stellen als je hem dan mooi over ze rug hebt lopen ziet het er volgens mij erg fijn en prachtig uit je hebt namelijk een mooi beesie onder je kont.

over de tempo probleempjes heb ik ook vaak last van dan moet je veel gaan schakelen en veel figuren rijden, als hij dan versnelt maak maar een paar 8tjes dat werkt echt en dan weer net doen alsof je een volte maakt en ineens onverwachts de anderekant op stellen dan kan hij niet meer nadenken wat ie kan uitproberen ;)

voor de rest succes