Vraag aan mede-instructeurs, ivm "huppeltje" bij aandraven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Pleasure_

Vraag aan mede-instructeurs, ivm "huppeltje" bij aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:17

Hoi!

Ik heb een vraag aan mijn collega instructeurs op bokt, het gaat om het volgende:

Ik geef nu ruim een jaar les aan een combinatie, waarvan de ruiter erg perfectionistisch is, en het paard eigenlijk pas op 10 jarige leeftijd in "ingereden". Merrie heeft eerst als fokmerrie gediend. Ik beschouw haar dus ook als groen, in die zin dat we heel rustig aan de basis zijn begonnen. Afgelopen zomer heeft ze 5 winstpunten in 3 wedstrijden (B) gereden, en heeft er nu bijna 10. Ruiter is heel realistisch en neemt haar tijd voor ze naar de L1 wil gaan!

Nu mijn "probleem": Bij het aandraven krijgt de amazone steeds een huppeltje en is heel even het contact kwijt. Bij mij doet de merrie dit niet, en op de een of andere manier krijg ik het niet uitgelegd/ overgebracht op de ruiter. Osteopaat is er bij geweest een paar maanden geleden, ze liep erg scheef. Is nu beter, er zat een blokkade net achter d'r oren en achter het zadel. Nu moet de ruiter op blijven letten dat ze recht blijft zitten (ze wil nog wel eens een beetje scheef zitten naar rechts, maar daar let ik op!)

Wie o wie heeft er fijne tips om dit op te lossen??

Ik ben in principe tegen hulpteugels, dus die tips heb ik niet nodig! Puur rijtechnische tips graag!!

jentel

Re: Vraag aan mede-instructeurs, ivm "huppeltje" bij aandraven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:20

ik volg dit even.. ken het probleem maar geen directe oplossing

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:25

Let ook eens op de manier waarop ze aandrijft.
Heft ze haar handen iets, trekt ze haar benen op, doet ze haar benen naar achter. Zulk soort dingen :j

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:28

Krijgt het paard genoeg ruimte om naar voren te gaan?

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:30

Let inderdaad op haar houding tijdens de overgang, soms kan scheef zitten of een ongelijke stand van de handen zoveel impact hebben..

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:33

Komt ze te scherp in met been? En krijgt het paard voldoende ruimte om naar voren te gaan?

M__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:38

Waarschijnlijk zet het paard zich toch een beetje scheef, of houd zich vast op een kant.
Laat haar eens proberen om het paard zijn achterhand eens naar binnen te zetten en dan aan te draven, een keer naar buiten, en dan juist echt heel recht en aandraven, dit heeft bij mij geholpen doordat je echt bewust wordt aan welke kant het probleem zit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:17

Ik zou eens proberen om aan te draven vanuit halsstrekken of zonder teugelcontact, doet ze het dan nog, dan ligt het aan haar manier van aansporen.

sweetheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:15

Ik kan geen rijtechnische hulp geven, maar is het een idee om jezelf eens te filmen, en haar ook en dan op de computer (of tv ofzo) het terug te kijken. Misschien kun je dan het verschil zien tussen jullie en het haar dan ook laten zien.
Mij hielp het altijd als mijn instructrice liet zien wat ik 'fout' deed. :) Succes!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:22

Dat wilde ik dus ook zeggen: maak film of foto's. Dan kun je aanwijzen en kan ze zelf zien wat er gebeurt en dan is het makkelijker te verbeteren.
Eventueel met vergelijk film/foto's van jezelf als het niet gebeurt. Ze moet dan kunnen zien waarom niet.

Dat is de snelste en makkelijkste manier om iemand op fouten te wijzen en zelf te laten begrijpen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:23

Mijn paard deed dit ook...Bij hem gebeurde het als hij of niet nageeflijk was/zich nog vasthield in de kaak, of als ik onvoldoende voorwaarts wegreed, dus de eerste pas teveel omhoog liet komen.

Ytjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:27

Ik had ook een paard in de les die dat probleem had. Hij liep wel fijn nageeflijk in de stap, maar als die dan moest aandraven deed ie ook zo'n huppeltje. Ik heb toen gezegd dat ze wat meer tijd voor de overgang moest nemen, een soort aanloopje. Dan voelt de ruiter zelf aankomen wanneer het paard iets omhoog komt en kan dan gelijk weer terug naar de stap en nog een keer proberen. Dit werkte erg goed bij de ruiter en het paard. Succes!

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 22:14

M__ schreef:
Waarschijnlijk zet het paard zich toch een beetje scheef, of houd zich vast op een kant.
Laat haar eens proberen om het paard zijn achterhand eens naar binnen te zetten en dan aan te draven, een keer naar buiten, en dan juist echt heel recht en aandraven, dit heeft bij mij geholpen doordat je echt bewust wordt aan welke kant het probleem zit.

Dit gaan we proberen!! Net ging het weer heel goed, op het hupsje na, alhoewel van de laten we zeggen 10 overgangen waren er 3 zonder hupsje, er zit vooruitgang in!

Iedereen bedankt voor het meedenken!!

TipPost19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:39

moment van aandraven moet het paard inderdaad recht zijn.
Hoe... Door te zorgen dat de teugel van de bolle kant v.h. paard ( ongewild hebben we aan die kant meer gewicht in onze hand) zonder spanning vrij van de hals is, en de teugel van de holle kant TEGEN de hals is.
(daarbij natuurlijk je been aan de bolle kant op de singel en been holle kant wakend iets achter de singel). Moment van aandraven drijf je dan tegen je hand van de holle kant.
Om het paard dus recht te laten aangaan heb je het gevoel, als of je 2 handen naar links of rechts doet, afhankelijk van de grage buiging van je paard.
Naar mate het paard door oefening rechter wordt, worden de zijdelingse teugelhulpen steeds kleiner.
Zorg dat de ruiter recht zit en zeker niet op de lage kant gezet wordt.
Handen draag je boven de schoft bij elkaar.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 22:44

TipPost19 schreef:
moment van aandraven moet het paard inderdaad recht zijn.
Hoe... Door te zorgen dat de teugel van de bolle kant v.h. paard ( ongewild hebben we aan die kant meer gewicht in onze hand) zonder spanning vrij van de hals is, en de teugel van de holle kant TEGEN de hals is.
(daarbij natuurlijk je been aan de bolle kant op de singel en been holle kant wakend iets achter de singel). Moment van aandraven drijf je dan tegen je hand van de holle kant.
Om het paard dus recht te laten aangaan heb je het gevoel, als of je 2 handen naar links of rechts doet, afhankelijk van de grage buiging van je paard.
Naar mate het paard door oefening rechter wordt, worden de zijdelingse teugelhulpen steeds kleiner.
Zorg dat de ruiter recht zit en zeker niet op de lage kant gezet wordt.
Handen draag je boven de schoft bij elkaar.

Dit is het advies dat ik zocht! Hier gaan we op verder...ik hou jullie op de hoogte.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:35

naast bovenstaande tip, ook ervoor zorgen dat de stap al wat meer voorwaarts is zodat ze makkelijk doorvloeien naar de draf.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 08:40

Paard is altijd erg voorwaarts, dus dat is het probleem niet...ik denk idd eerder dat het met het rechtrichten te maken heeft, ik voel goed aan of een paard recht is, en de ruiter is nu 18, en ik denk dat ze dat nog net niet goed genoeg voelt.

Het paard loopt gelukkig heel goed op eigen benen en lekker over de rug, dus dat probleem hebben we niet! Dank jullie wel voor het meedenken met mij!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 12:56

Het huppeltje komt veel al voor door dat het paard van uit de boeg vertrekt en dus een sprongetje maakt, dit is te verhelpen het paard in eerste instantie lager in te stellen dus meer van uit VWNW, ook het sluiten en veruimen van de gang is hier een goeie voorbereiding toe, als de achter hand nog niet de kracht heeft om gesloten weg te draven is dit dus een mooie oefening voor.de stap en later de draf, wat ook wil helpen is het paard de overgang leren op stem hulp en deze later met been hulp over te gaan nemen.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 13:02

Hoeft niet alleen tijdes het rijden te zijn dit huppetje.
Wat ik tot nu toe gezien heb is dat paarden dit doen op het moment dat ze of niet niet sterk genoeg zijn op de achterhand, een blokkade hebben of idd als er iemand op de rug zit die niet meegeeft.
Veel schakelen en zeker weten dat er geen blokkades in het pelvis gebied zitten.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:10

probeer eens méér druk op de teugels te houden. Paarden die een te losse teugel krijgen en erachter duiken doen dit soms ook. Als je contact houdt, kan het ook al opgelost zijn.

Verder goed voorwaarts rijden, of juist záchter met been inkomen.

Eigenlijk gewoon proef ondervinderlijk dus. :Y)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:25

Mijn paard doet dit ook, maar vooral als ze nog niet lekker los is gereden.
Ik moet van mijn instructrice wat meer druk geven op de teugels en een ophouding maken met de buitenteugel als ik been geef om aan te draven. Als ze een huppeltje maakt, meteen terugnemen en opnieuw proberen. Dit helpt eigenlijk heel goed. Het huppeltje komt bij mij vooral door een beetje contactverlies.