Onze lieve quarter is veranderd in een enorme druktemaker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kruimellover

Onze lieve quarter is veranderd in een enorme druktemaker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 19:18

Hoi allemaal!

Mijn moeder heeft een hele leuke quarter ruin van 13 jaar oud. Het is echt een schat van een dier met een hoop gekke streken.
Nu heeft hij ongeveer een maandje geleden een astma-aanval gehad toen ze aan het rijden waren. Mijn moeder is meteen afgestapt en heeft de singel losgemaakt en alles wat ze op dat moment nog meer kon bedenken om voor hem te doen. Hij was binnen een mum van tijd likkend nat en kreeg echt even bijna geen adem. Mijn moeder kwam dan ook helemaal overstuur thuis en vertelde wat er gebeurd was. Ik heb gezegd dat ze beter maar even de dierenarts kon bellen voor raad. Die was heel blij dat we belden en kwam meteen om hem een spuit te geven en een kuur ventipulmin. Hij heeft toen ruim een week rust gehad en was binnen een mum van tijd weer helemaal zichzelf.

Mijn moeder is het rijden na die week rust weer langzaam gaan opbouwen, althans dat wilde ze. Maar sindsdien is het blijkbaar een enorme stuiterbal waar niks mee te beginnen valt. Ik dacht dat dat gewoon weer een bui van hem was, want hij heeft wel vaker van die gekke buien.
Nu is mijn moeder geblesseerd aan haar knie en maandag ging ik even met hem rijden. We rijden overigens alleen recreatief met hem in de bossen. Dus ik het bos met hem in en na een kwartier werd ie ineens heel druk. Hij kon alleen nog heel hard draven, heel hard galopperen of dribbelen. Ik begreep er niks van en heb hem iedere keer dat ie weer druk deed rustiger laten doen voor zover het ging. Netjes stappen en dan meteen ontspannen en belonen en zo ook met rustig draven en galopperen. Maar iedere keer als ie weer 'rustig' deed, duurde dat 10 seconden en dan begon hij gewoon weer. Meestal als hij gewoon heel druk is door het weer of iets dergelijks (hij is heel gevoelig voor zulke dingen) is hij na een kwartiertje rijden al een heel eind gekalmeerd, maar nu lukte het echt niet.
Uiteindelijk zijn we bijna anderhalf uur aan het rijden geweest omdat ik zo bezig was met hem rustig krijgen. Ben zelfs een stukje naast hem gaan lopen om hem rustig te krijgen. Dat scheelde wel iets, want hij ontspande wel. Maar zodra ik weer opgestapt was, begon hij gewoon weer van voren af aan.
Ik had mijn gps aangezet op m'n telefoon en die gaf aan dat we 11,83 km gereden hadden met een gemiddelde snelheid van 8,2 km/h. Das echt heel hard voor hem. Gemiddeld rij ik met hem en de fries waar ik normaal op rijd, zo'n 6-7 km/h gemiddeld.

Nu vertelde mijn moeder dat ie dit echt alleen doet als hij alleen weg is. Met andere paarden erbij is hij gewoon zichzelf en doet hij geen gekke dingen. Daar heb ik even over nagedacht en hij is inderdaad heel lief als ik met mijn moeder rijd ofzo.

Heel vreemd dus waarom hij dit doet. We hebben al vanalles nagelopen, zoals pijn, dat hij zich beter voelt door de ventipulmin en dat het door de weersverandering komt enzo. Ook hebben we al ontzettend aan onszelf getwijfeld, maar we doen op zich niets anders dan eerst. En hij doet bij ons allebei exact hetzelfde, terwijl we echt heel verschillende ruiters zijn.
De enige optie die we nog konden bedenken is dat hij aan die aanval een trauma heeft opgelopen en het nu dus eng vindt om alleen naar buiten te gaan, bang dat ie nog een keer bijna dood gaat ofzo. (Zo zal het voor hem waarschijnlijk gevoeld hebben, kan ik zeggen met mijn benauwdheid)

In ieder geval is het nu niet leuk om alleen met hem te gaan rijden. Zo ontspannend als het eerst was, zo gespannen gaat het nu.

Iemand enig idee wat het kan zijn? Of een briljante oplossing ofzo?

opisop_shop

Re: Onze lieve quarter is veranderd in een enorme druktemaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:07

wat doet hij als je in de bak gaat rijden, of hem eerst longeert, of met een ander paard erbij op pad gaat; dat zou ik allemaal eerst uitzoeken. Is hij in omgang ook veranderd buiten het rijden om?
Ik denk niet dat een paard een angststoornis ontwikkeld door een astma-aanval trouwens ;)

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 20:36

Dat leek ons ook erg vreemd, maar ja je gaat toch overal over nadenken he.

Ik heb op een veldje gereden om hem rustig te maken en dan doet ie al zijn oefeningen meteen. Dan gaat de knop om en wordt ie weer helemaal zichzelf.
Net als dus met andere paarden erbij. Ook dan is ie gewoon zichzelf.

Hij is in de omgang in de wei enzo ook wel iets veranderd, hij is wat opdringeriger. Daarin moeten we hem meer corrigeren dan eerst.
Met wandelen daarentegen (dat doen we samen met zijn 30-jarige weidegenootje) is ie weer gewoon superlief en aanhankelijk.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:47

voorlopig misschien even in de bak gaan rijden dan?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 20:51

Ik geloof wel degelijk dat je paard hier een nare ervaring aan kan overhouden.
Tijdens die aanval,was je moeder toen ook alleen op buitenrit?Is zijn hart nagekeken/geluisterd?

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 21:04

Ja toen waren ze met zijn tweetjes weg. Ik heb nu ook het idee dat ie alleen maar naar huis wil onder het rijden. Naarmate we dichter bij huis en zijn vriendinnetje kwamen werd ie rustiger. Nog niet normaal, maar wel wat beter.
De dierenarts heeft hem goed onderzocht toen ze er was. Heeft ook aangegeven dat ie nooit meer helemaal 'beter' zal worden na de aanval en dus sneller nog zo'n aanval kan krijgen. Hij staat gelukkig voor een dier met astma of allergieën op de meest ideale plek: in het bos in een wei met inloopstal. Dus eigenlijk haast zonder stof.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 07:58

Ik vermoed dat het paard nu na die bhandeling, een beetje meer opgeknapt is, en dat hij zich nu net iets meer paard voelt.
Dus jouw grenzen duidelijk en consequent aangeven, duidelijke vragen stellen.
Er dus leren mee om te gaan.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:01

Krijgt die nog steeds ventpulmin? Daar kunnen ze erg druk van worden....

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 08:08

@ Twinklebel
Nee de kuur is na een week gestopt geloof ik. In ieder geval krijgt hij het nu niet meer, maar wel bedankt voor de info :)

@ aeolusnr
Bedankt voor je berichtje en je pb'tje. Ons vriendje is sowieso niet de allermakkelijkste omdat hij mega fijngevoelig is, maar nu gaat het dus helemaal niet leuk meer. En het gekke is dat ie zich overal braaf gedraagt, behalve als we alleen op buitenrit zijn. En ik denk dat niemand me daarmee kan helpen, omdat hij het echt alleen doet als er niemand anders bij is.
Consequent grenzen stellen ben ik heel goed in, dat is bij hem ook heel belangrijk omdat ie anders bij wijze van over je heen walst. Maar tot nu toe werpt dat geen vruchten af. Ik ga er nog een week of 2 mee aan de slag op deze manier en mocht het niet verbeteren, hou ik je gegevens in mijn achterhoofd. Dank je wel!

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:15

Angst, door welke reden dan ook, blijft lang hangen in het paardenbrein. Heb je de mogelijkheid om een paar keer samen met iemand te gaan rijden? Dan kun je hem op die manier het vertrouwen teruggeven. Hard aanpakken werkt in dit geval echt averechts.

eidt: consequent moet je natuurlijk altijd zijn. maar dus ook niet meer dan dat. je wil zijn vertrouwen (in zichzelf) herstellen.

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:18

Hoi!
Wat vervelend van Bill zeg!
Had ik nog niet gehoord...arm ventje :(:)

Je hebt al veel goeie adviezen gehad lees ik, als ik je ergens, kwa grondwerk ofzo, mee kan helpen moet je maar een gil geven.

:wave:
Kitty

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:26

Je zegt dat je paard rustiger wordt als je hem aan het werk zet? Dan moet je dat doen, ook op een buitenrit.

En dan maakt het niet uit wat de oorzaak is geweest dat hij nu zo paniekerig reageert, of het een klever (barn sour/buddy sour paard) is, of dat hij anderzins in zijn ogen nare ervaringen heeft gemaakt op die buitenrit. Als er op het moment dat je hem een taak geeft rustiger wordt, dan geef hem die taak.

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Grondwerk is een van de dingen die je zou kunnen gaan doen om het dier zelfvertrouwen te laten krijgen.

En als je het dier als een klever gaat behandelen, zal hij snel leren dat het geen zin heeft om snel naar huis of de stal te willen.

http://www.youtube.com/watch?v=ORd_DX_fDnw

En als je paard haast heeft om thuis te komen op een buitenrit, dan draai je even voor stal om en dan doe je het hele ritje nog een keer.

En persoonlijk denk ik niet dat dit gedrag komt omdat hij het een keertje heel benauwd heeft gehad op die rit (of dat nu een astmatische aanval is geweest of dat hij spierbevangen is geraakt) omdat ik begrijp dat hij dat rennen als hij alleen is, altijd al gedaan heeft. Ik geloof eerder dat het door die rust die hij gehad heeft, nu sterker naar boven komt.

kruimellover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 08:47

Bedankt voor de filmpjes Cassidy! Dat is wel erg handig. Ik ga gewoon op mijn gemakje overal om de beurt mee aan de slag, dan is er vast wel iets wat uiteindelijk helpt ;)
Dat aan het werk zetten op buitenrit dat doe ik ook eigenlijk altijd als ie zo druk is en dan neemt het af. In dit geval heb ik dat ook gedaan in de zin van wendingen maken, af en toe een cirkel de ene kant op en een de andere kant op enzo. En hij moest op mij geconcentreerd blijven. Toch bleef hij op die momenten ook echt heel erg druk en onrustig.

@ Tody
Bedankt voor je info. Hard aanpakken doen we hem eigenlijk nooit hoor, dat snapt ie niet, dus werkt altijd averechts. Consequent zijn is wel heel belangrijk en dat dan in de zin van hem steeds op zijn plek terugzetten enzo. Niet boos wordend (daar is soms veel geduld voor nodig) moet je hem steeds corrigeren, dan snapt ie het vanzelf wel weer.

@ Kitty
Ja was echt heel zielig, hij was er ook echt enorm van overstuur. Ik ga op mijn gemakje met hem aan de slag nu mama geblesseerd is en als je een keertje mee wilt/kan hobbelen, graag! Al is het maar voor de bevestiging dat ik de juiste hulpen geef. Want ook daaraan ga ik steeds meer twijfelen als hij zo doet. (Blijf toch vooral een Engels geschoolde amazone, hihi)

kattekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:51

Zaterdag en/of zondag kan ik, ik hoor het wel van je.