Paard Energieloos.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSanneE_98

Paard Energieloos.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 17:56

Hallo,
Ik heb al 4 jaar een geweldige haflinger: Cindy.
Cindy is nu 17 jaar en was, toen ik haar kocht erg verwaarloosd. Dankzij mijn geweldige instructrice ben ik erg ver met Cindy gekomen. Er was ook al bekendgemaakt dat Cindy een vorm van Astma had (net als mij :P ). Het is een hele tijd goed gegaan tot dat ze erg ziek werd. we hebben toen de DA gebeld en die schreef een medicijn voor. Ik had het allemaal stipt gedaan zoals dat ook moest.. Ze is nu al ver aan het herstellen.. Mijn vraag nu: Cindy heeft heel weinig energie. Ze loopt voor geen meter door. Hoe kan ik dit langzaamaan opbouwen ??

Alvast bedankt.

Annienke

Re: Paard Energieloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 09:39

Het energieloze kan bij haar wel eens te maken hebben met het hebben van te weinig uithoudingsvermogen doordat ze ziek is geweest. Beste om mee te beginnen is om een paar keer per week een staprit te maken en haar dan zoveel mogelijk actief door te laten stappen.

Een gezond paard zou een staprit van een uur aan moeten kunnen, aangezien zij ziek is geweest moet je misschien beginnen met 15 minuten per keer? Is een beetje uitvogelen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:04

Oke Bedankt. Ik zal het proberen.

Melissa_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:39

als je weer wat verder kan dan stapritjes moet je veel overgangen maken en dan vlot achterelkaar
zoals stap - drafp- gallop- draf-stap-stilstaan- weg draven. dan wordt ze mooi actief voor je been en za ze flotter gaan lopen succes ;) en ik weet niet of je het al doet maar probeer het langzame niet met sporen op te lossen door continue te prikken daar worden ze alleen maar zwaarder en slomer van. gebruik dan een zweepje en tik haar af en toe wat bij achter je kuit, als ze niet reageerd op je been ;)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:40

Ik rijd niet met sporen maar wel met zweep. Bedankt ;)

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:41

Krijgt ze voldoende krachtvoer?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 15:42

Ja. Fenegriek Voor Energie en voor haar longen. Zemelen, Pulp, Sportbrokken en hooi.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:11

_haflinger schreef:
Ja. Fenegriek Voor Energie en voor haar longen. Zemelen, Pulp, Sportbrokken en hooi.

Sinds wanneer valt fenegriek, zemelen en pulp onder krachtvoer?
Fenegriek is een supplement voor luchtwegen en longen, zemelen en pulp zijn vrijwel enkel buikvulling...

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:12

Nee. Dat is die voor de longen maar er is nog zo'n fenegriek voor kracht. aangeraden door DA.
En sportbrokken.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:15

_haflinger schreef:
Nee. Dat is die voor de longen maar er is nog zo'n fenegriek voor kracht. aangeraden door DA.
En sportbrokken.

Dat is hetzelfde spul hoor...En ja, er zitten veel vitaminen ed in, maar ik heb echt nog nooit gemerkt dat een paard daar sneller/energieker van is geworden maargoed...Hoeveel moet je er dan wel niet van geven?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:15

1 hand vol.
maar Dat voor die energie.. dat heet foenegriek.. die korrels .

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 16:22

_haflinger schreef:
1 hand vol.
maar Dat voor die energie.. dat heet foenegriek.. die korrels .

Foenegriek en Fenegriek is gewoon hetzelfde, alleen anders gespeld. En normaal geef je een schepje over het voer tegen hoesten of luchtwegproblemen, ik heb het bij diverse paarden gebruikt maar echt nog nooit gemerkt dat ze er meer energie van kregen, vandaar.

Verder moet je er rekening mee houden dat je de tijd die je paard ziek is geweest, dubbel nodig hebt om weer op te bouwen. Dus als je een maand stil hebt gestaan, duurt het minimaal twee maanden voor je paard weer op het oude niveau is. Zeker bij een ouder paard...Geduld hebben dus, en voorzichtig opbouwen.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 16:24

Bij mijn paard is een paar korrels teveel.. To much.. Dan gaat ze springen, bokken, rennen en ja.. dat willen we ook niet hebben. Ik bouw het liever op een natuurlijke manier op en zonder die middeltjes.

MerelArfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 20:29

Ik weet niet of je alleen in de bak rijd, maar mijn paardje vrolijkte helemaal op door veel afwisseling: buitenrijden, dressuurmatig, springen, hobbelen, grondwerk, longeren, losgooien en een tutdaggie. alleen maar poetsen en knuffelen :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-11 20:47

ja ik rijd vaak buiten. Springen mag nog niet i.v.m peesblessure die pas ove ris en nog niet te zeer belast mg worden.