Hoe rugspieren ontwikkelen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PetraKioto

Hoe rugspieren ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-11 11:31

Hallo,
ik maak even dit topic, omdat ik nog geen gevonden heb met echt die info erin die ik zoek.
We zijn het er allemaal over eens dat een paard over zijn rug moet lopen.
Zo ver ben ik ook mee: ik begrijp de bedoeling, ik weet hoe het eruit moet zien.
MAAAAR, ik zoek eigenlijk oefeningen om de rug van mijn paard te versterken, en daar vind ik eigenlijk niet zoveel info over.
Mijn paard heeft een zwakke rug voor de moment (ik ga niet in detail treden, want dan kan ik bijna een boek schrijven ondertussen), en ik wil hem nu zo goed mogelijk weer in orde krijgen met gerichte oefeningen.
Want het is ook niet omdat zijn koppie naar beneden is, dat hij zijn rug gebruikt, heb ik ook al geleerd.
Helaas blijkt het niet zo evident om die oefeningen te vinden.
En ik wil me ook helemaal niet beperken tot enkel oefeningen in het zadel!

Hoe ver ben ik al?
/3 In het zadel hoofdzakelijk voorwaarts neerwaarts rijden en vooral in ontspanning.
/3 Aan de longe: met elastiek (zo boven zijn hoofd en dan tussen zijn benen. zo van die teugels hebben minder effect vind ik) laag rijden, veel tempowisselingen, over cavaletti draven.
(ik doe het niet altijd met elastiek, maar zonder gaat hij vaak te laag en begint hij zand te eten, en dat is dan ook weer niet de bedoeling. de elastiek staat op +- maximum grootte)
/3 In stand: "pietsen" in zijn buik, dan gaat zijn rug omhoog. dit herhaal ik enkele keren tussen het borstelen door.

Maar, er zou toch meer moeten zijn, dacht ik zo, dus, alle oefeningen, tips, tekeningen, foto's zijn welkom.

(wel echt over de oefeningen, dus foto's over een paard dat mooi over de rug loopt, zonder enige info erbij, helpen mij niet echt, daar zijn al topics over ;) )

Merciekes!

melrovers

Re: Hoe rugspieren ontwikkelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:34

Een hele simpele oefening die echt helpt is gewoon aan de hand stappen over cavaletti's. Ook goede oefening voor jezelf, want je loopt dus zelf lekker mee :) . Ik leg de cavaletti's altijd wisselend neer (heb blokken met losse balken), de ene wat hoger dan de andere, de ene op 1 blok, de volgende weer op 2 blokken. Dit elke dag doen, een paar keer heen en weer. Kost bijna geen tijd met een goed resultaat.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:35

je hebt het pietsen al je kunt ook nog het naar de wortel of laten pakken aan de zijkant je kent het wel dat ze links en rechts inbuigen wel zo dat die het snoepje naast zijn flank moet pakken zo rek je de rugspieren ook op
en eentje als je ene heuvel hebt de heuvel achteruit op lopen

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:52

Met het longeren kan je onder de balken ook om en om pionnen leggen.Zo moet het paard zijn benen hoger optillen en opletten wat hij /zij doet.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:42

Heel veel balkjes draven, en eventueel de balken op een verhoging leggen zodat de benen extra opgetild moeten worden. Daarnaast veel rekken/strekken onder het zadel, goed rond over de rug rijden en veel schakelen. Maar geef het vooral de tijd, spieren kweken duurt even. :)

Bnienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:49

Je wil eigenlijk dat de buikspieren van je paard sterker worden, daardoor kan hij zijn rug beter gaan gebruiken (vergelijkbaar bij mensen). Zoals al gezegd is het stappen over cavaletti van verschillend hoogte een effectieve oefening. Als je dit in draf wilt doen, zorg er dan wel voor dat hij het doet zonder zijn rug weg te drukken, anders heeft het geen zin.
Aan de longe zou je eens kunnen proberen of je paard het goed doet met een pessoa, dan moet hij zijn achterbenen onderbrengen wat weer tot gevolg heeft dat buik- en rugspieren getraind worden.
Een heuveltjes stappen vooruit kan ook helpen.

Succes!

PetraKioto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 08:46

alvast meciekes!
wat gebruiken jullie voor de cavaletti's hoger te leggen? en hoe hoog is dat dan?
op de manege hebben ze enkel van die grote staanders of blokken (maar daarvan niet voldoende), en dat is altijd een heel gesleur. Dus tips voor iets simpels en DIY? :D

heuveltjes heb ik niet echt, maar volgende maand ga ik naar een nieuwe manege en die heeft er wel, dus dan weet ik daar ook wat gedaan.

ik ben sinds juli bezig, en er is al verbetering, maar vooral het middenstuk van zijn rug had het erg zitten (door slecht passende zadels... nog steeds geen goed gevonden ;( ) dus daar heb ik nog heel wat werk aan. vooraan heeft hij al goed bijgepakt en achteraan ook al een beetje. nu 't midden nog.
en hem terug desensibiliseren van zadels. want als hij er nu 1 ziet, plooit ie al bijna van zichzelf dubbel langs boven... :n

k zal nog meer geduld moeten hebben vrees ik... (ik ben niet van het zeer geduldige type...)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:18

Je zegt ik ben niet van het heel geduldige type, toch is het werken met paarden anders niet mogelijk, je moet er altijd van uitgaan, "it takes the time it takes, listen to your horse" maar dit wil niet zeggen dat je er jaren mag over doen, als er niet of heel weinig verbetering optreedt dan ben je verkeerd bezig, stel de vraag dan net iets anders, maar ga er altijd van uit dat een actie steeds een reactie vraagt, is dat niet dan moet je er maar voor zorgen dat die er komt.
Dus een week trainen zonder een stapje voorwaarts in het resultaat, wijst op verkeerde training, en na elke verbetering gewoon verder weer opbouwen.
Het ovr de rug lopen is niet zozeer, het ontwikkelen van krachtig spieren, uiteraard zijn die er wel een deel voor nodig, maar het is meer het loslaten van, geen blokades, soepel zijn, nageven op druk, geen verzet geven, ......
steeds flex oefeningen herhalen, krachttraining steeds opbouwen zonder het paard echt te overvragen, maar het moet wel echt een training zijn.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:47

het belangrijkste is volgens mij: actief rijden, maar niet te hard, zodat het achterbeen mooi ondertreedt en toch écht proberen hem constant zo nageeflijk mogelijk te rijden. Daarmee train je de rugspier, buikspieren én broekspier. Hij zal daar in het begin moeite mee hebben en dit uiten door af te remmen, of met zijn hoofd te schudden omdat hij zijn spieren voelt. Maar daar gaat hij wel doorheen, en hij wordt er echt veel sterker van en kan je beter gaan dragen.

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 10:51

Is je paard ook aangespannen beleerd? Want mennen werkt vaak ook goed voor de rug en achterhand. Het paard gebruikt zijn lichaam aangespannen iets anders dan onder het zadel, wat voordeel kan geven.

HIPPIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:31

Bekend probleem natuurlijk, maar ik reageer even met 2 tips. Ik las dat je 'pietst' tijdens het poetsen. Dat is niet zo'n goed idee, omdat ik er vanuit ga dat je paard dan nog 'koud' is en dus uit wei of stal komt. Als je die spieren dan gaat laten aanspannen op die manier is dat niet goed voor die spieren. Je kunt dat wel doen als je gereden of gelongeerd hebt! ;-)
Daarnaast is het goed om je paard regelmatig 3-4 passen achteruit te laten lopen. Wel op een ontspannen manier en niet al meppend en met het hoofd helemaal omhoog. Gewoon rustig terug zetten.
Heel veel succes, maar het is een proces. Haast is geen optie! *\o/*