Hoihoi!
Ik heb een onwijs lief bijrijdpaard.
Echt er zit niks kwaads in!
Hij is dan ook al op leeftijd, en heeft een sterke vorm van artrose. (Wat erg jammer is. Hierdoor dus geen wedstrijden, en geen springen)
Buiten rijden vind hij heerlijk! In de bak is hij ook braaf.
Maar door zijn artrose is hij zo stijf als een plank.
Hij rijd harstikke lekker als hij een beetje los is, maar in het begin toen ik hem net deed werd hij pas los, toen we de laatste galop hadden gehad, en vervolgens gingen afbouwen...
We hebben nu een maniertje gevonden om hem losser te krijgen, namelijk Wijken.
Wijken voor het linkerbeen, doet hij echt super netjes, maar voor het rechterbeen was echt een drama.
We zijn voor het rechter been begonnen op de hoefslag, zodat hij steun had aan het bakhek. (Hij liep dus met zijn billen op de binnenhoefslag, zodat zijn benen toch kruisden.)
Toen dit goed ging gingen we het ook vanaf de A-C lijn doen.
Dit gaat nu ook goed!
Gister dacht ik, we proberen wat nieuws. Ik liet hem vanaf de hoefslag, wijken voor mijn rechterbeen. Hier snapte hij helemaal niks van, de enige knop die erop zat, was de achteruitknop.
Ik gaf gewoon de goede hulpen. Rechterbeen naar achter en aandrukken, rechterhand van de hals af, en linkerhand wat naar me toe. Linkerbeen spoorde aan zodat hij toch voorwaards zou gaan. Dit deed hij dus niet. Hij ging enkel achteruit, zelfs als ik hem de ruimte gaf om vooruit te gaan. Ik was het achteruitlopen zat, want hij begon hierbij ook nog eens te trekken aan mijn handen, hoofd omhoog, en billen naar beneden in zn achteruit. Ik gaf hem een tikje omdat ik de rest al had geprobeerd. Er knapte iets in hem, en hij begon als een gek te bokken. (lag er echt bijna naast.) Uiteindelijk heb ik hem weer op de hoefslag gezet, en het nog een aantal keer geprobeerd. Het is me na een hoop bokken en protest toch gelukt om hem duidelijk te maken wat ik bedoelde, en toen dit eenmaal duidelijk was, deed hij netjes wat ik van hem vroeg. Voor mijn rechterbeen naar de A-C lijn wijken, en vervolgens voor mijn linkerbeen weer terug de hoefslag op.
Nu mijn vraag. Wie heeft er tips, om dit hele gedoe volgende week te voorkomen? Ik vermoed zelf dat hij zo deed omdat hij niet snapte wat ik bedoelde, terwijl ik gewoon de goede hulpen gaf.
Iemand tips? Of denken jullie dat ik het gewoon moet blijven volhouden. (het gaat hier dus wel om een paard dat nooit bokt, en altijd braaf doet wat hem gevraagd word.) Ik vind zelf dat we dit er echt in moeten houden omdat hij zo ontzettend stijf is. Misschien dat we dalijk dan nog wel vooruitgang met hem boeken ook!