probleem bij het wandelen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evi_Ibisco

probleem bij het wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:32

hey,
ik heb een probleem met mijn paard op wandeling. hij heeft bang van dingen die recht op hem afkomen, dan wil hij niet meer vooruit, hij keert zich wel niet om hij staat gewoon stil. met auto's en vrachtwagens heeft hij dat niet, enkel bij wandelaars en fietsers en andere paarden die aan het wandelen zijn of ook mensen die op straat aan het werken zijn. het is erg vervelend want als je aan het draven bent in het bos en er komen wandelaars op je af stopt hij heel erg bruusk. hij is dan eigenlijk niet meer vooruit te krijgen. verder schrikt hij niet snel, tenzij als er dingen van achter de hoek komen maar dat is wel normaal denk ik. hoe moet ik dit oplossen? nu laat ik hem altijd eens kijken naar wat het is en probeer hem zachtjes aan te moedigen om verder te stappen maar meestal lukt dat niet en dan wacht ik gewoon even.
hij heeft ook erg veel schrik van koeien. dat is het enigste moment dat hij durft echt opzij te springen, bijna in de beek. hij kan de koeien al van ver zien staan en de koeien blijven gewoon staan, ze lopen niet mee ofzo. maar als ik in galop er voorbij ga dan springt hij opzij als hij met zijn schouder aan de koe is. en dan loopt hij gewoon weer verder, in draf springt hij ook wat opzij maar minder erg en in stap kijkt hij eens scheef naar ze maar dat is het dan. ik heb hem al eens na dat hij opzij sprong in galop hem tegenover de koe gezet en dan raakte hij zelf met zijn neus de koe aan en vond het precies niets, de volgende keer sprong hij terug even hard opzij. moet ik hem dan weer naast een koe zetten? of gewoon bij een koe op de wei?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:41

Probeer bij het passeren van wandelaars voor je paard duidelijk te maken dat je er làngs gaat. Dus niet recht erop afsturen maar erg naar de zijkant van het pad of in elk geval duidelijk langs de wandelaars. Op welke afstand van de wandelaars stopt hij?

Bij koeien en dingen waarvan hij opzij springt, vraag daar stelling naar de andere kant. De kant waar een paard "hol" is daar kan hij niet heenspringen. Lastig hè, als ze dat in galop doen? :) Probeer dan ook wat overdreven stelling naar de andere kant te nemen en dus ook het beste in de linkergalop als de koeien bijvoorbeeld rechts staan. Verder jezelf ontspannen en goed naar achteren zitten. ;) En hou je paard bezig, je kunt ook eens een schouderbinnenwaarts inzetten of wijken.
Veel succes ermee! +:)+

Evi_Ibisco

Re: probleem bij het wandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 22:49

hij stopt al direct wanneer hij de wandelaars ziet. en dat kan wel een lange afstand zijn. ik kan er nogal moeilijk naast lopen want het is meestal op een kruispuntje waar hij zo hard stopt, dan koen de wandelaars van rechts en wij komen dan van een berg dus dan ziet hij ze nog sneller.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:52

De mijne heeft ook zo'n kuren... Een paar keer consequent zijn en niet opgeven bij het drijven (dus niet: gewoon even wachten). Maak je niet kwaad maar blijf drijven. Daarna extra goed belonen! Dat gaat er vanzelf uit door oefening!

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 23:00

Wel een herkenbaar 'probleem'. Je paard is afgeleid en wacht tot het moment dat het vindt dat het weer verder kan en dat duurt jou net te lang. Misschien kun met kleine stappen naar je doel toewerken. Twee dingen om aan te werken: 1. zijn aandacht bij jou krijgen (bedenk hoe je dat het beste voor elkaar krijgt bij dit paard, drijven, stemgebruik, teugels) en weer voorwaarts gaan en 2. de tijd van het stilstaan verkorten. In het begin van je 'training' ben je dus blij als hij na een tijdje weer aandacht voor je heeft en doorstapt en verder in je training wil je dat steeds eerder. Je kunt niet direct bij je einddoel zijn en ik geloof bij dit soort problemen dat geweld een korte termijn oplossing is, omdat je paard dan alleen maar meer spanning gaat opbouwen. Belonen is belangrijk. Uiteraard is daar een goede timing voor nodig en consequent handelen.

Ik vraag me ook af of je paard wel goed ziet? merk je of hij reageert op dingen die langs zijn hoofd gaan of van licht naar donkere ruimtes?

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 12:34

nee, hij schrikt van niets anders, er mogen nog de grootse vrachtwagens op hem afkomen daar schrikt hij niet van enkel van mensen. maar hij is vroeger (4jaar geleden) geslagen geweest. misschien heeft dat er iets mee te maken? hij vertrouwt wel snel vreemde mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:06

Ik dacht ook al dat het misschien een gebrek aan goed zicht is. Probeer als je naar buiten gaat wat meer dressuurmatig te rijden, vraag hem nagevelijk, en als er dan mensen aankomen, doe dan zijn hoofd schuin zodat hij met 1 oog iig goed kan zien wat eraan komt.

Misschien ziet hij niet goed diepte.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 13:36

maar als hij niet genoeg diepte kan zien zou ik dat toch ook moeten merken bij het springen? vroeger sprong hij raar maar nu springt hij normaal en vlot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 14:32

Het zou best kunnen dat hij een foefje heeft bedacht om de hindernis wel goed te zien. Als voorbeeld: een paard met een oog stopte eerst altijd omdat ie geen diepte zag, nu doet hij zn hoofd opzij zodat hij beter ziet.

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 14:46

hoe moet ik dan controleren of hij nog goed ziet?

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:15

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-11 21:14

ik denk wel dat hij erg graag gaat wandelen. hij is dan veel actiever. hij wil enkel niet vooruit bij wandelaars maar eens die voorbij zijn is er geen probleem meer.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 16:35

neej, dat snap ik.
maar er staat wel in hoe je m dat kan leren enz. dus dacht misschien heb je er wat aan.
heb het zelfde probleem als jij, en ik heb er wel wat aan :)
en anders kan je misschien Cassidy pb'en. heb ik ook gedaan ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:50

Zoek het probleem niet zozeer bij je paard, maar zoek ht probleem bij jezelf, en bij de training die je al of nog niet gedaan hebt.
Op deze manier zal je veel vlugger bij een oplossing komen.

TrainingM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:34

Ik heb dat ook met mijn oude pony gehad , die vond het ook dood eng als er fietsers of mensen van afstand steeds dichterbij kwamen. Heb toen gewoon heel veel met hem gelopen en toen werd het wel wat minder ..

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:33

is het misschien ook zo, dat jij het een beetje eng / spannend vind als er een fietser aankomt? omdat je denkt dat het mis kan gaan?
paard voelt dat namelijk ;)

Evi_Ibisco

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 22:26

toch niet bewust. misschien heb ik het niet door van mezelf..

m_smeets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:05

Mijn bijrijdpaard is geweldig buiten, maar ik merk dat hij bij tegemoed komende wandelaars of fietsers wel wat spanning opbouwt. Dan groet ik gewoon heel vrolijk naar die mensen, die dan dus teruggroeten en hij laat dan alle spanning weer los.
Ik denk dat hij dan denkt, oh, dat is goed volk...of het zit gewoon tussen mijn oren, maarja het werkt perfect.

Succes!

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 22:11

haha ken je koeienprobleem, ik heb die van mij gewoon even een kwartier in een stal met koeien gezet, niet erin natuurlijk maar er stonden paardenstallen naast dus dat was een ideale oefening :P