Fhara van de Smidshof M1 dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mimp3

Fhara van de Smidshof M1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 21:26

Fhara heeft als 5 jarige een ernstig ongeluk gehad tijdens het aangespannen rijden. Hierbij heeft ze een zenuw over haar schouderblad zodanig beschadigd dat de dierenarts haar maar 20% kans op genezing gaf.We hebben haar daarna een maand behandelt met A.P.S therapie,het was onze enige hoop om nog iets van haar zenuwen te kunnen herstellen. Ze had geen controle meer over haar rechterbeen en gooide het been in haar beweging mee naar voren,ze had er geen pijn aan maar rijden onder het zadel ging niet meer. Ze heeft daarna 4 jaar stilgestaan en ons twee hengstveulens gegeven. Na het laatste veulen ben ik weer begonnen haar voorzichtig op te pakken want het leek wel of ze haar been weer beter kon gebruiken. Nu zijn we ruim anderhalf jaar verder en inmiddels M1 dresuur met 9 winstpunten. Ik wil graag M2 met haar starten en ben benieuwd wat jullie ervan vinden.Zelf vind ik dat ze nog wat sneller mag reageren op mijn hulpen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:51

Prachtig :9 :9 :9
Echt een genot om naar te kijken dit zeg!

Wat fijn dat ze weer goed loopt na zo een lange pauze.
Wat ik als verbeterpunt zie en/of de middengallop verbeteren en de overgang naar arbeidsgallop kan beter getoond worden.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 22:56

Ziet er echt goed uit! Vooral haar conditie omdat ze al 2 veulens heeft gekregen.

Ga zo door, ik zou als tip meegeven dat ze in der middengangen nog iets ruimer mag.
Is moeilijk dat weet ik, mijn haf heeft daar ook moeite mee :o

Maar M2 gaat zeker lukken!! Succes! :j

Nadine_S

Re: Fhara van de Smidshof M1 dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:23

Netjes gereden hoor! Ik kijk filmpjes eigenlijk nooit helemaal af, maar deze wel!
Je rijdt vriendelijk, maar ik vind inderdaad dat je paard op sommige punten net iets scherper aan het been mag. Probeer ook op te letten dat je niet teveel blijft drijven.
Maar echt, complimenten hoor! En wat gaaf dat je dit weer kunt doen!

ps: wat een herrie daar zeg. :o

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:23

Ik vind de proef opzich netjes gereden, ze blijft erg fijn in haar nageeflijkheid.

Zoals hierboven al genoemd, je spoorgebruik mag wel een heeel stuk minder. Ik zie sommige stukken waar het aan een stuk door prik prik prik is, dat lijkt me niet de bedoeling. Kan je beter 1 keer flink been geven dat ze gelijk aan de andere kant van de bak staat dan zo gaan prikken, zo komt ze nooit beter aan je hulpen.

Verder vind ik dat de middengangen vrijwel niet getoond worden, dus dat is denk ik een puntje om aan te werken. De rechtergalop mag wat meer sprong hebben vanuit het achterbeen, daarnaast mag de overganag draf-galop meer gemarkeerd worden naar mijn idee.

Wel goed dat je haar zo weer opgepakt heb, petje af! ps, zonde dat je de manen & voorpluk niet mooi gevlochten had...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:32

Ik vind dat ze veel meer van achteruit mag gaan lopen, dat zie je al met halthouden, ze mag veel meer ondertreden met haar achterhand, nu stapt ze voor uit. Nu je richting de M2 gaat is het echt van belang dat ze meer op de achterhand komt.

Verder moet je ook gaan aanwennen om je been gebruik te minimaliseren. Je moet alleen je been gebruiken waar nodig, nu is dat nog te onrustig.

Ook zie ik linksom nauwelijks stelling, ze gooit haar achterhand naar buiten en dr hoofd wat scheef, ze moet daar echt ondertreden met dat achterbeen. Nu is ieder paard scheef maar voor de M2 zou ik daaraan gaan werken.

Maar je komt van ver, dat vind ik erg knap :) Ik zou nog wel wachten met M2 starten.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 18:40

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 20:24

Wat een fijne proef om naar te kijken (dat vonden blijkbaar meer mensen, want je hebt best veel publiek!). Je haf loopt al lekker. Erg knap ook dat jullie in anderhalf jaar al zo ver zijn gekomen. De middengangen mogen inderdaad wat meer en na middengalop zou ze wat meer terug mogen komen. Verder kunnen je beenhulpen nog wat worden verfijnd, maar ik vind het er zeker niet verkeerd uitzien. Je hebt een nette proef gereden en jullie zijn een heel leuke combinatie om naar te kijken! Veel succes samen!

botervlieg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 13:36

Ze loopt erg netjes en jullie zijn een mooi team!

Je voeten zijn alleen zonde voor het beeld, tenen vaak naar buiten, hielen omhoog en zoals vermeld erg veel sporengebruik. Als je dit kan aanpassen, is het plaatje compleet!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 20:48

Iedereen bedankt voor het commentaar,ik ga er zeker wat mee doen. Ik moest er in de proef iets harder aan werken omdat het behoorlijk warm was in de bak,maar het is natuurlijk geen excuus voor te veel prikken.En het valt me ook op dat ze wat meer mag buigen op links, ik denk ook dat de oorzaak een beetje ligt in het feit dat de blessure in haar rechtervoorbeen zat en ik daar heel veel aandacht aan heb besteed omdat ze behoorlijk strak kon worden in haar lijf. Waardoor ik links misschien wat vergeten ben...Wat betreft het vlechten...ik krijg er geen hengstenvlecht in,die zakt er namelijk meteen weer uit. En knotten daar heeft ze weer te lange manen voor.Dus als iemand daar een oplossong voor heeft hoor ik het graag.

Aamandaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:23

echt super netjes gereden! ziet er super netjes uit en wat een leuke combi :D
de schouderbinnenwaarts zet je echt keurig in
jullie gaan echt nog heel ver komen m2 redden jullie zeker wel !
alleen nog even trainen op de middendraf en je bent er helemaal!

ps. de haflinger daar acht lijkt sprekend op de mijne waar ik eerder altijd op reed.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:27

Ik denk dat warmte niet echt uitmaakt of je veel met je spoor prikt of niet. Denk dat je in de training ze beter even af kan laten en een zweep erbij nemen, zodra ze niet direct op je been reageert, tikje. Zodra het kwartje gevallen is zou ik spoor er weer bij pakken, en dan drijven met je kuit ipv spoor. Zodra ze dan een keer niet op je kuit reageert heb je altijd nog spoor als plan B zegmaar :)

Wat knotten betreft, mijne heeft manen tot haar schouder en die krijgt ook weleens knotten in, gewoon met naald en draad, jouwe heeft daar juist een goede lengte voor :j

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:46

Mooie haf! Hoe krijg je je staart zo wit zeg! :~

Het meeste is al gezegd, middendraf mag zich meer tonen en het spoorgebruik mag minder (al moet ik zeggen dat ik daar zelf ook schuldig aan ben.. := ).
Je haf lijkt linksom nog niet heel los, misschien een puntje om mee te nemen! :) verder, mooie haf en loopt errug leuk! :j
Probleem met de hengstenvlecht heb ik OOK! Drama zeg :P

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 21:40

Mooi dier zeg!
Ik vind het wel wat loperig,er zou wel wat meer rust in mogen komen.
Ik snap dat je je,als ze wat minder vlot aanvoelde,kiest voor dit tempo maar het oogt wat onrustig.
Let ook op je halsbuiging in de schouderbinnenwaarts,niet teveel hals buigen maar stelling houden.
Stelling zit in de nek,de 1ste wervels achter de oren.
Anders krijg je snel het commentaar dat ze over de schouder wegloopt.
Super dat het nog zo in orde is gekomen,heel veel succes!

Norie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 22:21

Respect! Jullie komen van zo ver! Dapper van jullie allebei :D

Ik vind inderdaad je spoortgebruik ook een beetje té. Maargoed, dat is al heelvaak gezegd en ik denk dat je jezelf er ook wel bewust van bent.
De achterhand mag er ook wel wat meer onder. Je gaat toch richting M2 en daar is het toch van belang dat die achterhand eronder treed. Dus veel (schijn)overgangen rijden. Maar je hebt het al goed voor elkaar dus ik denk dat dat helemaal goed gaat komen met jullie!
Succes en vooral veel plezier nog!

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 16:22

Jullie allemaal bedankt voor de complimenten en de opbouwende kritiek. Ik ben nu druk thuis (schijn)overgangen aan het rijden en ben me er gelukkig van bewust dat ik thuis niet zoveel prik met mijn spoor. Middengangen blijft nog steeds moeilijk maar oefening baart kunst. En inderdaad ik heb de neiging haar iets over haar tempo te rijden,daar word in de lessen ook altijd op gelet.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 19:36

Jullie zijn een mooie combi, mooi paardje!
De houding van je paard vind ik goed, maar ik mis een stukje verzameling...nét even wat meer die achterhand zakken, die buiging in het achterbeen, wat meer soepelheid, zodat de gangen wat minder vlak worden.
Je zal gewoon eerst even wat meer op de verzameling moeten gaan trainen, ik weet niet welke oefeningen je in de training doet?
Heel belangrijk is het om goed op je zithulpen alles voor elkaar te krijgen, ook in belang van je sporen, dat moet echt anders, je kan niet van je paard verlangen dat ze scherp aan de hulpen staat als je constant je spoor erin zet!
Ik zou zelf zonder spoor gaan rijden, alleen met een wedstrijd om, verder kan ze deze oefeningen makkelijk voor een lichte beenhulp uitvoeren!

pienepol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 08:02

Stoere combinatie zijn jullie! De schouderbinnenwaarts vind ik juist heel mooi gereden, die stellling is niet te veel in mijn ogen. De galop van dit paard is écht mooi groot, sterk achterbeen! Vooral de lossigheid spreekt enorm aan! Succes verder met het rijden en verleg je grenzen tijdens de trainingen ;)

ellennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 10:15

Super mooie combinatie zijn jullie! Inderdaad petje af voor het verleden en hoe ver je nu bent! :)

Veel puntjes zijn al naar voor gekomen, maar ik zal wat ik heb gezien + mijn mening ook even hier neerzetten:
- denk aan een rustigere beenligging, je paard wordt inderdaad vaak geprikt, waardoor ze minder scherp wordt voor het been. Probeer je onderbeen onafhankelijk te leggen van de rest van je lichaam.
- het geheel ziet er heel ontspannen uit, misschien bijna wel té ontspannen, waardoor het een erg braaf proefje wordt. Van mij mag er wel iets meer power van af komen, waardoor je een echte verschijning wordt. Probeer risico's te nemen en dúrf te rijden, want er valt nog veel meer uit te halen!
- meer op de achterhand komen is al gezegd, en dat heeft dan ook weer met dat actievere rijden te maken, dus bergopwaarts gaan rijden :)

Wat waren je punten?

mimp3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 13:42

voor deze proef kreeg ik 196 punten.
ellennn_ schreef:
Super mooie combinatie zijn jullie! Inderdaad petje af voor het verleden en hoe ver je nu bent! :)

Veel puntjes zijn al naar voor gekomen, maar ik zal wat ik heb gezien + mijn mening ook even hier neerzetten:
- denk aan een rustigere beenligging, je paard wordt inderdaad vaak geprikt, waardoor ze minder scherp wordt voor het been. Probeer je onderbeen onafhankelijk te leggen van de rest van je lichaam.
- het geheel ziet er heel ontspannen uit, misschien bijna wel té ontspannen, waardoor het een erg braaf proefje wordt. Van mij mag er wel iets meer power van af komen, waardoor je een echte verschijning wordt. Probeer risico's te nemen en dúrf te rijden, want er valt nog veel meer uit te halen!
- meer op de achterhand komen is al gezegd, en dat heeft dan ook weer met dat actievere rijden te maken, dus bergopwaarts gaan rijden :)

Wat waren je punten?

ElineThera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 12:24

Teneerste, erg leuke haflinger en die kan wel netjes lopen. Super dat jullie zo uit een blessure zijn gekomen en je weer lekker aan het trainen bent. Wel vind ik je beenhouding echt heel erg storend en het geeft in mijn ogen een rommelig beeld weer, wat eigenlijk zonde is want je paard heeft een nette constante houding. Nou las ik dat je daar al mee bezig was en CoronaLime geeft een prima tip om daar aan te werken (omdat je zelf ook wilt dat ze meer aan je hulpen komt). Daarnaast vind ik dat je de f-b schouderbinnenwaarts netter gereden hebt dan de k-e, daar heb je naar mijn idee toch iets teveel stelling. En zoals de meeste zeggen: wat meer op de achterhand, dat is wel echt belangrijk en zeker als je naar het M2 wilt. Veel overgangen rijden en wat naar verzamelen gaan zodat ze de achterhand meer moet gebruiken. Ga zelf ook een keer zitten, laat haar langzaam draven en zoek punten op waar ze moeite mee heeft en wanneer ze dus haar achterhand eruit drukt, als je daar goed aan werkt komt ze straks fijner op de achterhand en als jij dan wat stiller gaat zitten qua beenhouding dan is het plaatje compleet. Dan heb je allebei een stap gezet wat jullie samen beter maakt. Vind je punten trouwens wel netjes en vind wel dat je ze verdient hebt. Succes met de trainingen en je hebt zo te lezen genoeg commentaar gehad waar je echt wat aan hebt! Wel super leuk dat je op het einde een applaus kreeg en dat de omroeper wat zegt, dat zie je niet vaak op een dressuurwedstrijd. :)