Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
LoveUggs schreef:Gewoon doorzetten zou ik zeggen.
Is je paardje erg vooruit?
Mijn verzorgpaard heeft dit ook namelijk.
Die wil TE graag voor je lopen enzo.
Als ik hem vraag omhalt te houden, doet ie dit 2 sec, en dan gaat hij automatisch al weer verder met lopen.
Ik heb een keer een heel uur met hem gewerkt aan het halt houden, en met resultaat.
Elke keer als ik aan het draven was, liet ik hem halt houden en dan ontspande ik. Dan wou hij weer lopen, en dan zei ik weer tegen hem, nee we blijven staan. De eerste keer duurde het echt 5 á 10 min. voordat hij doorhad dat hij moest stoppen. Uiteindelijk stond hij stil en kon ik ontspannen zonder dat hij ging lopen. Daarna spoorde ik hem weer aan tot draf, draafden we een half rondje en liet ik hem weer stoppen. Weer het hele geval opnieuw. Probeer de rust in je paardje te krijgen. Zorg dat ie op jou gefocust is, en niet op andere dingen. Hou de aandacht bij jou. Stopt ie? Ontspan dan. Wil die weer gaan lopen? Zeg dat jij wilt blijven staan. En ga pas verder als jij hebt berijkt wat je wil. Bij mij heeft het geholpen!
LoveUggs schreef:Wss is ze gespannen ofzo? Kan dat?
Zorg dat ze ontspant bij het halthouden.
Of geef haar de tijd om te ontspannen
Danique_G schreef:Zoals ik het nu lees denk ik dat jij het probleem bent. Zeker niet gemeen bedoeld maar jij zegt dat je pony erg aan het been is en bij de kleinste druk al weg stapt? Je moet naar het halthouden drijven! Daarom doet het zijn neus ook omhoog, jij drijft waarschijnlijk (weet ik natuurlijk niet zeker) niet naar het halthouden.
Takt geven tot het paard halthoud hoort wél gedaan te wordenxSlvna schreef:Danique_G schreef:Zoals ik het nu lees denk ik dat jij het probleem bent. Zeker niet gemeen bedoeld maar jij zegt dat je pony erg aan het been is en bij de kleinste druk al weg stapt? Je moet naar het halthouden drijven! Daarom doet het zijn neus ook omhoog, jij drijft waarschijnlijk (weet ik natuurlijk niet zeker) niet naar het halthouden.
Zover ik begrijp 'drijft' ze zodra ze halthoud om het neusje naar onder te krijgen, ik ken t, alleen stapt mijne dan niet gelijk weg
Een paard drijf je ook niet na het halthouden toe... drijven en takt geven is ook weer een groot verschilTakt geven tot het paard halthoud hoort wél gedaan te worden
Als je je paard drijft voor t stappen gaat die sneller, klaar, anders ben je m t klieren gezien je been zegt 'hup' en je hand zegt 'ho'
Danique_G schreef:Zoals ik het nu lees denk ik dat jij het probleem bent. Zeker niet gemeen bedoeld maar jij zegt dat je pony erg aan het been is en bij de kleinste druk al weg stapt? Je moet naar het halthouden drijven! Daarom doet het zijn neus ook omhoog, jij drijft waarschijnlijk (weet ik natuurlijk niet zeker) niet naar het halthouden gevolg is dat de voorbenen langer door blijven lopen waardoor het in twee delen valt. Als jij dan ook nog eens alleen op teugels/zit gaat halthouden dan kan het niet anders als de neus in de lucht doen.
Als ik ga halthouden (in het begin hoeft het nog niet direct door de stap heen) maak ik een ophouding op mijn buitenteugel (niet blijven vasthouden om halt te houden! Is een veel gemaakte fout!) nu weet het dat er iets gaat verander vervolgens mij ik mijzelf zwaar, houd mijn benen eraan! Tevens adem ik ook uit. Mocht het zo zijn dat het daar niet op reageerd kan ik altijd nog een hele kleine ophouding op twee teugels maken. Daarna doe je het nog een keer maar dan het liefste zonder de ophouding. De eerste keer zal het eerst in stap gaan, ik blijf doorgaan met mijzelf zwaarmaken zodat het gaat halthouden. Ik doe het nog een keer totdat ik het gewenste effect heb behaald. Wat je ook niet moet doen is loslaten, zoals instrutrice het heel mooi zegt: je laat bijna los. Anders verbreek je het contact waardoor je dus niet meer kan communiceren met je paard. Nog een ander nadeel van loslaten is dat als je weer in komt je paard als het ware kan schrikken van jouw hulpen waardoor het tegen het bit word. Je houdt trouwens je benen er aan zodat het een actieve overgang word en de achterbenen onder de massa komen/blijven.
Niet een heel uur alleen werken aan het halthouden. Dat is saai. Werk ook aan overgangen, die zijn zo ongelofelijk belangrijk. Ook voor het halthouden. En aan het been maken! Een paard met het been eraan niet kan halthouden is niet aan het been. Ga ook geen hulpteugels gebruiken daarmee zal je het alleen maar erger maken, het is een rijtechnisch probleem dat ook rijtechnisch moeten worden opgelost. Niet met hulpteugels dus. Hulpteugel kan je alleen gebruiken als je verzeker bent van een goede rijstyle.
xSlvna schreef:Danique_G schreef:Zoals ik het nu lees denk ik dat jij het probleem bent. Zeker niet gemeen bedoeld maar jij zegt dat je pony erg aan het been is en bij de kleinste druk al weg stapt? Je moet naar het halthouden drijven! Daarom doet het zijn neus ook omhoog, jij drijft waarschijnlijk (weet ik natuurlijk niet zeker) niet naar het halthouden.
Zover ik begrijp 'drijft' ze zodra ze halthoud om het neusje naar onder te krijgen, ik ken t, alleen stapt mijne dan niet gelijk weg
Een paard drijf je ook niet na het halthouden toe... drijven en takt geven is ook weer een groot verschilTakt geven tot het paard halthoud hoort wél gedaan te worden
Als je je paard drijft voor t stappen gaat die sneller, klaar, anders ben je m t klieren gezien je been zegt 'hup' en je hand zegt 'ho'
Girassol schreef:Je zegt dat ze gespannen is vlak voor en tijdens het halthouden. Heb je enig idee waar dat vandaan komt? Dat zou je namelijk al een hoop kunnen helpen bij het bedenken van een oplossing. Ik wil niet kort door de bocht zijn, misschien heb ik het mis, maar het kan zijn dat jij teveel met teugeldruk om halthouden vraagt. De neus in de lucht en de oren plat in de nek geven wel aan dat er voor haar iets vervelends aan de hand is, misschien dus die teugeldruk. Probeer dus meer met je zit en je been te rijden en gebruik eventueel een stemhulp als ondersteuning. Hoe gaat het halthouden eigenlijk als je pony het niet onder het zadel hoeft te doen? (Dus gewoon bij grondwerk of als je haar ergens heen leidt.) En hoe gaat het rijden van overgangen?
Het halthouden zorgt nu voor spanning dus probeer naar ontspanning toe te werken. Zelf ontspannen zitten, rustig ademen en je pony vragen om halt te houden. Zodra ze dat doet, druk weg nemen en beloon haar goed. Dat belonen hoeft geen eten te zijn, wat vriendelijke woordjes en gekriebel op de hals, schouders of schoft is prima. Blijf eens een poosje zo staan met je teugels in een boogje, zelf nog steeds helemaal ontspannen en rustig ademhalend en ondertussen je pony kriebelen, masseren of even helemaal met rust laten en gewoon even zo staan met zijn tweeën. Desnoods ga je mediteren terwijl je daar zo staat met je pony, zolang er maar rust is en je je pony de tijd geeft om te ontspannen. Merk je dat ze ontspannen is dan blijf je nog even staan, nog eens belonen, je maakt je teugels weer rustig op maat en dan stap je daarna weer rustig weg. Als ze door krijgt dat halthouden niet gelijk staat aan iets vervelends (mogelijk teveel druk van jouw kant), maar juist aan een rustig moment, dan heeft ze er misschien geen probleem meer mee om te gaan halthouden en kan ze ontspannen zijn als ze stil staat. Uiteraard moet je niet elke keer dat je gaat halthouden je teugels los laten hangen, maar in dit geval zou je het de eerste paar keer zo 'extreem' kunnen doen om echt duidelijk te maken dat de druk weer weg gaat als ze halt houdt, dat ze mag en kan ontspannen.
Over het advies van een hulpteugel dat wordt gegeven: Ik zou het niet doen. Ik denk dat dit probleem gemakkelijk opgelost kan worden zonder. Alleen een hulpteugel gebruiken en niet iets veranderen aan je eigen manier van rijden, is geen oplossing.
Veel succes!
ik ga ze zeker gebruiken, en nog meer tips zijn altijd welkom ! ik laat weten hoe de training is gegaan tijdens het halthouden. Deliana27 schreef:jouw verhaal/tip spreekt mij wel erg aan en zeker ga ik deze gebruiken.
zelf weet ik van mezelf dat ik wel als het luisten naar zit en stemgeluid op ho niet wil dat ik dan gauw net iets meer druk op mijn teugel zet. maar ook als ik mijn zit gewoon zwaar maak en alleen stemgeluid er bij doet gaat het hoofd de lucht in en hangen direct mn teugels weer in een boogje (dus heb geen contact meer) omdat ze in zo een tuigers houding gaat lopen.
ik vind het een erg vervelend probleem want ik ben nu zegmaar B met mijn pony maar die winstpunten gaan een stuk sneller dan gedacht dus zou ik graag ook L1 willen gaan maar dan moet ze wel echt netjes halt kunnen houden en ook nagevelijk neem ik aan. (was wel met mn andere pony verplicht anders had ik onvoldoende).
maar alvast bedankt voor al jullie tips !ik ga ze zeker gebruiken, en nog meer tips zijn altijd welkom ! ik laat weten hoe de training is gegaan tijdens het halthouden.
Het kan best wat tijd in beslag nemen voordat die ontspanning er is, maar het zal je vast wel lukken om haar zo ver te krijgen. Mocht je problemen blijven houden dan kan je natuurlijk kijken of een instructeur/instructrice je hier eens extra mee kan helpen, want het is een stuk makkelijker om gericht advies te geven aan een combinatie die je hebt gezien dan zo via internet 
)
Petra_Bella schreef:Ook ik heb dit probleem, echt dramatisch! (pony en ik worden er soms zwaar gefrustreerd van)
Twee instructeurs, twee totaal verschillende oplossingen:
1. Slofteugel, zodat het hoofd niet omhoog kan (wil ik niet)
2. Zodra ik in stap een ophouding geef, trekt mijn pony terug. Dus bij instructrice twee moet ik zodra pony terug trekt been geven en harder gaan stappen, zodat ze weer lekker in de hand komt. Ik mag dus niet gaan halthouden wanneer mijn pony aan de teugels trekt. Ik probeer dus ook veel met: zwaar zitten, hakken laag en uitademen....
Dat werkt op zich echt prima, uiteindelijk staat pony mooi en ontspannen stil. Alleen duurt dit bij ons ruim 20 minuten. Instructrice 2 zegt dat dit steeds sneller moet gaan, maar ik probeer het al een jaar zo en het wordt niet beter helaas.
Ik oefen inderdaad ook vaak op de grond, maar dan luistert ze op een of andere manier een stuk beter naar mn stem, dus dat gaat beter.
Dus als ik jou was zou ik optie twee eens proberen en hopen op meer succes
Ik blijf dit topic volgen: meer tips zijn welkom!!
Girassol: ik ga jouw tip ook eens proberen, thanks!
Alllemaal ontzettend bedankt voor de tips ! Als er nog meer tips zijn, ze zijn altijd welkom,