Verkeerde galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_ENGEL_

Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 19:39

Hallo,
Mijn pony van 4 jaar springt linksom verkeerd aan in galop.
Van alles geprobeerd, maar ik weet niet hoe ik hem in de goede galop krijg.
Een half jaartje gelede had hij last van zijn rug, maar dat is nu verholpen.
Mijn zadel ligt goed en niets wijst erop dat hij pijn heeft.
Vanuit draf springt hij direct na hulp aan in galop.
Op de volte aanspringen, stelling naar buiten/binnen heeft geen zin.
Verkeerde been lichtrijden, werkt ook niet.
Rechtsom aangalopperen en dan van hand veranderen in galop, werkt niet.
Hem in de mailing nemen, door te doen als of je hem op de volte zet in galop, maar een slangevolte ervan maakt, werkt ook niet.
Hij twijfelt ook niet om aan te springen in de goede galop, maar spingt resoluut verkeerd aan linksom.
Een enkele keer merk ik dat hij overspring in de goede galop, maar na 2 passen springt hij weer fout over.
Aan de longeerlijn idem dito.

Heeft er iemand tips?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:48

Heeft hij ooit wel in de goede galop aangesprongen? Of nooit?

Wat zegt je instr.?
Zou een goede opzoeken, die zou een oplossing moeten weten in rijtechnisch opzicht.
Allicht dat die begint met longeren met 2 lijntjes oid om te kijken wat ie dan doet.
(vind zelf 2 lijntjes heel handig, behalve dat ik er altijd bijna over val, maar dat doe ik over 1 ook al :+ )

Zit jij stil?
Geef je geen verwarrende hulpen?
Zit je recht, geef je gelijke hulpen links en rechts (in de zin, van ben jij je ervan bewust dat je misschien aan 1 kant sterker bent?)?
Als je draaft of stapt voel je dan al verschil tussen zijn stelling en buiging en de teugeldruk en hoe je moet rijden?
Als je longeert zie je dan verschil in stap en draf met links en rechtsom?
Want als dat al niet links rechts gelijk is, is je paard vermoedelijk scheef,
wat weer niet raar is want meeste paarden zijn scheef,
streven van het dressuur rijden is onder andere om je paard recht te maken dus links en rechts gelijk.
Stel dat jij toevallig net met dezelfde kant problemen hebt als je paard en niemand je daar goed op wijst rijdt je hem alleen maar hoe langer hoe schever.

Klinkt namelijk of hij aan 1 kant zo vast als een huis is gereden.
(uiteraard ga ik ervan uit dat je paard zijn harnachement klopt en beestje niet weet ik wat mankeerd.)

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 20:22

Zit jij stil? ik zit diep met aangaloppern
Zit je recht, geef je gelijke hulpen links en rechts (in de zin, van ben jij je ervan bewust dat je misschien aan 1 kant sterker bent?)?ik rijd hem puur op stem, daar reageert hij super op
Als je draaft of stapt voel je dan al verschil tussen zijn stelling en buiging en de teugeldruk en hoe je moet rijden?
Als je longeert zie je dan verschil in stap en draf met links en rechtsom? nee, daar zie je geen verschil in
streven van het dressuur rijden is onder andere om je paard recht te maken dus links en rechts gelijk.
Stel dat jij toevallig net met dezelfde kant problemen hebt als je paard en niemand je daar goed op wijst rijdt je hem alleen maar hoe langer hoe schever

Even verder ter info
Hij is nog niet zo lang onder het zadel.
Ik rijd hem nu 4 maanden max 3x per week.
De Fysio heeft mij geadviseerd om hem vooral lekker te laten galopperen.
Nadat ik hem warmgestapt heb draaf ik misschien 1 a 2 rondje, waarna ik al een galopje inzet.
Dit om hem warm te rijden en hij daarna eat soepeler en ruimer loopt.
Aan zijn rug mankeert hij niks volgens haar.
Wel heb ik voorheen veel moeite gehad om hem te laten galopperen.
Na 2 passen viel hij steeds terug op beide kanten.
Hierdoor heb zelf nooit in de gaten gehad dat hij linksom steeds verkeerd aansprong, omdat het me al zoveel moeite kostte om hem in galop te krijgen en te houden.

Lessen met hem zie ik momenteel niet zo zitten, wegens andere reden.
Wel krijg ik hulp hoor, maar zij is ook een beetje door d'r tips heen.
Aangezien bij de meeste paarden met op het verkeerde been lichtrijden al goed aanspringen in galop.

Dressuur rijden is niet mijn ding.
Ik rijd in de bak met slecht weer en verder zoveel mogelijk buiten.
Als het geen kwaad kan voor zijn lichaam/bespiering, maakt mij die foute galop niets uit.
Ik wil alleen niet dat hij daar op de duur last van gaat krijgen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 20:42

Zit jij stil? ik zit diep met aangaloppern
Dat kan voor een paard dat nog niet zo goed kan galloperen lastig zijn,
wat je kan proberen is wat je misschien al geprobeert hebt. lichtrijden op verkeerde been, stelling niet naar binnen vragen, meer richting buiten
vervolgens draf laten versnellen, zodat hij als het ware in galop valt. Zonder diep te zitten. Kan jij lichtrijden in galop?

Zit je recht, geef je gelijke hulpen links en rechts (in de zin, van ben jij je ervan bewust dat je misschien aan 1 kant sterker bent?)?ik rijd hem puur op stem, daar reageert hij super op
Allen op stem gaat hij uiteraard voor geen meter links of rechts in buigen, want dat zal hij toch echt om je binnenbeen moeten doen
begrensd door je buiten teugel

Als je longeert zie je dan verschil in stap en draf met links en rechtsom? nee, daar zie je geen verschil in
Laat even een ander mee kijken, hier dacht stalgenoot tot van de week ook dat haar paard prachtig boog, tot we haar uitlegden dat het binnen achterbeen toch echt niet hoorde te sporen met het buiten voorbeen.
Stel dat jij toevallig net met dezelfde kant problemen hebt als je paard en niemand je daar goed op wijst rijdt je hem alleen maar hoe langer hoe schever

Even verder ter info
Hij is nog niet zo lang onder het zadel.
Ik rijd hem nu 4 maanden max 3x per week.
Dat klinkt verder prima, hoelang? half uurtje?
De Fysio heeft mij geadviseerd om hem vooral lekker te laten galopperen.
Nadat ik hem warmgestapt heb draaf ik misschien 1 a 2 rondje, waarna ik al een galopje inzet.
Hoe lang stap je warm en wat doe je in stap? Alleen rondjes stappen aan lange teugel is namelijk niet een paard warm stappen.
Dit om hem warm te rijden en hij daarna eat soepeler en ruimer loopt.Dat je vrij snel gaat galoperen is niet erg, hoeft geen probleem te zijn, sommige paarden vinden dat gewoon fijner dan eerst stuk draven. Wel dan in galop er rekening mee houden en lekker handgalopje rijden.
Aan zijn rug mankeert hij niks volgens haar.Ook al eens dierenarts gevraagd naar rug en benen en hals etc.?
Wel heb ik voorheen veel moeite gehad om hem te laten galopperen.
Je bedoeld dus ook de andere galop?
Na 2 passen viel hij steeds terug op beide kanten.
Dat is voor een onervaren paard niet raar. Paard moet leren met een ruiter erop in balans te zijn en dan nog leren door te galoperen en bochten te rijden. Alles wat jij doet onderweg hoe klein ook, kan hem uit balans halen en dus uit galop laten vallen.
Wat dan fijn is is lange stukken rechtdoor kunnen galoperen (denk buitenrit),
dan zit je niet steeds met die bochten en hebben ze vaak ook wat meer de drang naar voren om door te gaan, dan in een bak.

Hierdoor heb zelf nooit in de gaten gehad dat hij linksom steeds verkeerd aansprong, omdat het me al zoveel moeite kostte om hem in galop te krijgen en te houden.
Dat betekend dat je rijtechnisch in het begin nogal wat steken hebt laten vallen, tuurlijk ben je in het begin blij dat paard uberhaupt aan galopeerd, maar uiteindelijk moet je dat wel gaan herstellen.

Lessen met hem zie ik momenteel niet zo zitten, wegens andere reden.
Ben alleen bang, dat dat de enige manier is dit probleem op te lossen,
aangezien als ik het
zo lees, het vermoedelijk voor groot deel rijtechnisch bij jou ligt.
Wat overigens positief zou zijn, want dan mankeert het paard in ieder geval niets.
En iedereen kan uiteindelijk beter leren rijden met de juiste hulp, jammer dat je nu neit kan lessen.

Wel krijg ik hulp hoor, maar zij is ook een beetje door d'r tips heen.
Tja, weet je.. Als je een jong paard koopt dat je nog moet beleren/doorrijden dan moet je het wel het liefst in 1 x goed doen. Dat is namelijk eenvoudiger dan het later moeten herstellen. En eerlijk gezegd ben ik beetje bang dat jij nu al in de het moet hersteld fase zit, dat is veel lastiger.
En zeker zonder goede instructie (nadruk op GOEDE instructie)

Aangezien bij de meeste paarden met op het verkeerde been lichtrijden al goed aanspringen in galop.
Nee, hoor, heb ook eigenwijs exemplaar waarbij we hele trucendoos uit de kast hebben moeten halen, maar ik heb een instr. die zelf jonge paarden inrijdt/zadel mak maakt, dus die had een hele berg tips. En het is gelukt.

Dressuur rijden is niet mijn ding.
Dat is op zich niet erg, alleen bij alles wat je doet komt toch dressuur kijken.
Bij het rijden al is het in het bos, geldt namelijk ook dat je paard links en rechts gelijk moet zijn, recht moet lopen op eigen benen als je wilt dat hij lang meegaat.
Ipv hem overdwars half in altijd de zelfde travers door het bos te laten gaan.

Ik rijd in de bak met slecht weer en verder zoveel mogelijk buiten.
Dat is niet erg, buiten kan je heerlijk paard op eigen benen recht laten lopen en heerlijk lange stukken galoperen zonder bochten. Mijne in het begin ook veel mee naar buiten genomen.
Als het geen kwaad kan voor zijn lichaam/bespiering, maakt mij die foute galop niets uit.
Maakt wel uit, je wilt je paard links en rechts gelijk hebben (zoveel mogelijk) dus moet je beide kanten even goed trainen (zegt niet even lang of hetzelfde, maar wel zodat ze gelijk worden). Als je nooit je paard aan 1 kant in de goede galop krijgt zal hij ook nooit aan die kant hetzelfde worden, qua kracht, bespiering, lenigheid als de andere kant.
Ik wil alleen niet dat hij daar op de duur last van gaat krijgen.
Gedurfde statement.. denk als ik het zo lees, met aan de longe het ook niet willen galoperen in de andere galop en onder het zadel ook neit, dat je daar toch problemen mee gaat krijgen.

Ik weet dat je zei dat je wegens omstandigheden geen les kon nemen, maar meid, het is zo doodzonde als je later al die brokstukken van nu moet opruimen.
En dressuur hoeft niet perse in de bak he! Kan ook in het bos!

doei

Re: Verkeerde galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:12

Springt je paard voor of achter verkeerd aan?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 22:16

ik heb een pony gereden die ook verkeerd aansprong weet niet meer aan welke kant. Wat ik altijd deed was hem op een volte zetten en als hij de overgang tussen draf en galop maakte een tikje op het binnenbeen geven dan sprong hij goed aan. Dit moet je wel goed timen.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 12:24

@ doei: hij springt voor verkeerd aan

@ princes max: die tip kreeg ik ook en ga ik ook zeker onder begeleiding proberen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 13:28

Probeer m is rechtdoor te laten lopen. Dus als jij in een hoek aanspringt, hem zo diep de hoek in rijden dat hij niet meer verder kan en dan aanspringen.
Op de manege waar ik rijd heb ik ook een paardje waar ik vaak op rijd.
Linksom galoperen vind ze ONTZETTEND moeilijk.
We wisten eerst ook niet meer wat we met haar moesten doen, maar op een gegeven moment zei mijn instructrice, probeer haar eens rechtdoor te sturen in de hoek, zodat je niet meer verder kan.
Galop hulp voor linksom geven, en daar ging ze! In de linker galop door de bak heen.
Regelmatig viel ze eruit, maar ondertussen gaat het steeds beter. Nogsteeds vind ze het moeilijk maar als je haar goed door de hoek heen stuurt doet ze het wel. Tuurlijk springt ze nog verkeerd aan, maar dan gewoon terug rijden en weer opnieuw.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Succes!

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 18:24

Buitenbeen naar achter, binnenbeen eraan.
Vraag genoeg stelling naar binnen en zorg dat je je hand van de hals afdoet of omhoog, maar niet naar je toetrekken.

Probeer aan te springen in wendingen.
Bv. E afwenden en B linkerhand. In de wending naar links direct aanspringen...
En in de laatste wending van een hoek bv.

DiFa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:25

Mijn paard had ook moeite met de linker galop. Ook steed rechts aanspringen of als ze wel in de linkergalop zat overspringen naar rechts.
Wat mijn instructeur mij geleerd heeft is een 8 rijden op de volte. Als je draait naar links de linkergalop hulp geven. Ze draait dan scherp naar links en dan moet ze via de achterhand aangalopperen. Dan wel goed de stelling vragen en je buitenhand meenemen, niet naar voren steken. Verder je buitenbeen goed ver naar achteren en je binnenbeen begrenzen. Als ze goed aanspringt flink belonen en als ze eruit valt, of overspringt naar rechts rustig terug pakken en opnieuw proberen. Het vergt veel geduld. Je pony is nog jong en heeft nog niet genoeg kracht. Geloof mij het komt helemaal goed. Ik dacht ook dat het niet goed kwam, maar nu is mijn paard 5 jaar en kan haar overal laten aanspringen in de goede galop.

mieke0264

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:30

Zelf heb ik dit ook bij een jong paard gehad.
Dit heb ik geoefend door een lage hindernis (40cm) neer te zetten in draf etopaf te komen en net voor de hindernis de goede galophulp te geven en het paard boven de hindernis iets uit balans te brengen zodat hij goed aanspringt, als dit goed gaat kun je later proberen 'gewoon' aantespringen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:47

Wat belangrijk is, is dat je ruimte geeft om aan te springen. Ik moet van mijn instructrice altijd op mijn buitenbil gaan zitten, en mijn binnenhand naar voren. Zo geef je het binnenbeen ruimte om naar voren te gaan. Wel met je binnenbeen aandrijven, en buitenbeen naar achter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 11:39

Juist geen stelling naar binnen vragen, maar wat naar buiten.
Zo geef je het binnenbeen de ruimte om zich naar voren te kunnen plaatsen.
Verder moet je paard goed aan je binnenbeen zijn.
Jij moet voor je gevoel je binnenheup iets naar voren bewegen en je gewicht iets op je binnenbeen verplaatsen.
Zo help je hem ook in het aanspringen.
Hij is nog niet zo lang onder het zadel, dus grote kans dat dit een balans probleem is.
Dat heeft tijd en goede training nodig.

Bovenstaande hielp bij mijn haflinger goed. Maar ik ben zeker een jaar bezig geweest voor hij rechtsom goed aansprong.
In het begin ging dat overkruist, of zelfs overkruist in de linkergalop.
Ruitergewicht (en dan de plaatsing ervan) is heel belangrijk in dit geval. Je moet dus zelf een onafhankelijke zit hebben en onafhankelijk kunnen bewegen om dit goed te doen.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 12:24

Wat ik heb begrepen is dat je dus niet je gewicht op je binnenbeen moet plaatsen. Daardoor is het voor je paard nog moeilijker om het binnenbeen naar voren te brengen, omdat jouw gewicht dan in de weg zit. Deze moet juist de ruimte krijgen. Als je idd stelling naar buiten vraagt, dan komt de binnenschouder naar voren waardoor de makkelijker kunnen aanspringen. Misschien moet je het gewoon eens uitproberen en kijken wat voor jou en je paardje het beste werkt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 13:20

Als ik het goed begrijp springt hij aan de longe ook verkeerd aan? Heb je hem dan los aan de longe of bijgezet?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 15:41

@Amanda
Stelling naar buiten zo lossen veel westernruiters het op :j
Kan ook een manier zijn!

Op een rechte lijn zou je uiteindelijk in zowel de linker als rechter- gallop moeten komen.
Ik geef dat aan door stelling naar binnen te vragen en mijn binnenbeen zegt dat mijn paard zijn binnenbeen naar voren moet gooien.
Bij stelling naar buiten zit ik dus in de contragallop :+
Maar het is maar net hoe je de knopjes bevestigd als je paard het maar snapt :j

Deliana27

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:33

Heeeeel veeel geduld hebben ! ;) ik had er ook last van met mn kleine pony. Als je maar geduld hebt, dan komt het vanzelf. Misschien wel met een week maar misschien ook wel met 3 maanden dat hangt af van of je pony het gaat snappen en door krijgt wat je bedoelt. :D

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:37

mijn jonge paard deed dit ook, ook vaak omspringen..

Was een kwestie van te weinig kracht in de achterhand, is door training vanzelf weggegaan. Wat ik deed wanneer hij voor en achter omsprong was van hand veranderen. steeds maar weer opnieuw aanspringen werkte averechts.

novita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 01:40

Mijn mijn vroegere paard had ik dit probleem ook. Van mijn instructice moest ik dan een gebroken lijn rijden en dan bij/ net voor hoefslag aanspringen. Dit is een scherpe hoek, wat bij mijn paard toen der tijd goed hielp om correct aan te springen. Dit ging ik steeds oefenen. Uit eindelijk kon ik zelfs op rechte lijn aanspringen in de goede galop.

En omspringen kan zijn dat hij te weinig aanleuning krijgt van voor en te weinig respons van achter. Probeer hem anders naar binnen te laten kijken/ stelling naar binnen op een rechte lijn en op een voltes. Zo blijft hij in goede stelling en kan hij het leren. En is het meestal moeilijker voor hem om om te springen. Als het goed gaat kan je er na steeds beetje bij beetje naar het rechte toe gaan rijden.
Wanneer geef je been tijdens het galopperen? Kan zijn dat je het op het verkeerde moment doet en dat hij dan wilt omspringen. Been geven als het binnen been naar voren gaat. Dit werkte bij mij ook goed.

MirMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 05:18

Ik lees mee, mijn paard springt linksom ook verkeerd aan, ook aan de longe.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 08:39

Jammer TS dat je niet meer reageert op onze vragen en adviezen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:15

Opletten dat je paard niet tegen het binnenbeen aanvalt/aanhangt (dus evt. vanuit het wijken aanspringen op een moment dat je ZEKER weet dat hij van je binnenbeen af is en niet terug kan wringen), veel buitenteugel eraan, binnenteugel alleen op contact of evt. maar helemaal los als dat je moeilijk valt, resoluut je binnenbeen eraan en let op de timing van je hulp. Het kan helpen je gewicht iets op je buitenbeen te drukken en je binnenheup naar voren mee te (laten) nemen.
Als je paard al goed reageert op het verplaatsen van de achterhand kun je vanuit travers aanspringen, dan weet je zeker dat er aan alle voorwaarden is voldaan.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 16:53

Jeetje wat een hoop tips! Hopelijk zit er voor ons "de manier" bij.
Eergister hebben we hem wel flink aan het werk gezet.
Gelukkig kreeg ik hulp van iemand met behoorlijk wat ervaring.
Uiteindelijk sprong hij tot 2x toe goed aan in galop.
Dit hebben we gedaan dmv een balkje op de AC lijn en hem op een volte te zetten.
Blij toe dat het haar wel lukte! Maar jammer genoeg lukt het mij zelf niet..... |o
Vandaag heb ik hem aan de longeer lijn gezet (enkele lijn & halster).
Steeds weer sprong hij fout aan.
1x sprong hij goed aan, maar na 2 sprongen viel hij weer terug in draf.
Met het balkje lukt het ook al niet, want dan gaf ik hem commando galop, maar meneer sprong dan mooi te laat aan..

Er staan een hoop tips bij die ik zeker wil uitproberen.

Morgen ga ik weer lekker naar buiten voor een stap/draf ritje.
En laten we die galop even voor wat het is.
Even een ontspannen ritje, want ik word behoorlijk gefrustreerd van die galop.

Bedankt voor alle adviezen en ik houd jullie op de hoogte!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 16:59

_ENGEL_ schreef:
@ doei: hij springt voor verkeerd aan

@ princes max: die tip kreeg ik ook en ga ik ook zeker onder begeleiding proberen.

`Hij springt alleen voor verkeerd aan zeg je? Dat is dus over kruist en dat kan weer te maken hebben met een rug probleem.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-11 17:02

LenaBaars schreef:
mijn jonge paard deed dit ook, ook vaak omspringen..

Was een kwestie van te weinig kracht in de achterhand, is door training vanzelf weggegaan. Wat ik deed wanneer hij voor en achter omsprong was van hand veranderen. steeds maar weer opnieuw aanspringen werkte averechts.

Ik merk ook dat hij behoorlijk gefrustreed raakt, wanneer we aan het oefenen zijn. Mede doordat ik hem steeds terug neem wanneer hij fout aanspringt. En dat gebeurd dus 99%.
Uiteindelijk wil hij dan nog maar 1 ding...