Afremmen op stemhulp

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

max_m

Afremmen op stemhulp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 10:56

Heey allemaal,

Ik ben al een tijdje bezig met het longeren van een pony, nou pakt hij alles goed op. Alleen op de linkerhand komt hij heel moeilijk terug vanuit de draf naar de stap, op de rechter hand hoef je maar 2 keer het commando te geven en hij komt terug. Maar op de linkerhand blijft hij zo nog 10, 15 rondjes doorlopen tot hij rustig terugkomt.
Als ik het commando draai ik mijn schouders altijd naar zijn achterhand en maak ik geen oog contact, verder heb ik geprobeerd om hem af te remmen door longeerzeep voor hem te houden. Of twee stappen zijn kant op te doen en heb daardoor af te laten remmen. Maar dit helpt eigenlijk minimaal. Nou vroeg ik me af of iemand nog een goede tip voor me heeft, naast heel veel geduld hebben. Want dat heb ik genoeg!
Alvast bedankt!

Caro18

Re: Afremmen op stemhulp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:08

Ik lees mee, heb het probleem ook.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:09

Ga eens wat grondwerk met hem doen, ho is ho, probeer hem attent op jou te maken. Ook stukjes aan de hand draven, overgangen draf-ho-draf. Ik denk wanneer je dit goed onder de knie hebt, dat het aan de longe ook een stuk makkelijker gaat.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 11:14

Nou ben dus ook met hem aan de hand bezig en dat gaat prima, ho is dan ook inderdaad ho, en hij walst niet meer verder zoals in het begin. Het is ook alleen op de linkerhand waar we problemen mee hebben. Maar zal van de week eerst even met grondwerk bezig gaan voordat ik hem ga longeren.

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 11:45

mijn vroeger paard kon gewoon niet stappen aan de longe, als je 'ho' zei ging ze gewoon superlangzaam gaan draven, maar niet stappen. ik kon haar alleen laten stappen door de longe wat korter te nemen, dan werd de cirkel zo klein dat ze wel moest stappen. ik heb het nooit opgelost gekregen. onder het zadel en aan de hand verstond ze 'ho' wel goed, maar de longe, dat was een probleem.

ga even meekijken welke oplossingen er worden geboden

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 14:31

Heb je een longeercirkel om te longeren? Probeer hem dan eens letterlijk klem te lopen. Dus niet 2 passen naar hem toe maar echt zorgen dat je vóór hem bij de wand aankomt. Steek je linkerhand op. Stop hij als je dit doet? Dan kun je gaan afbouwen. Dus ga richting wand, maar zodra hij terugkomt in stap geef je hem weer ruimte en beloon je met je stem. (STAP, goedzo braaf) Als hij dan weer aan wil draven ga je meteen weer richting wand, is hij weer terug in stap dan geef je voorzichtig weer wat ruimte. Als je dit heel consequent toepast hoef je steeds minder te doen en hoef je later maar iets "voor" hem te gaan staan en je linkerhand op te heffen. Die hand mag je vanuit de verte voor je gevoel tegen zijn hoofd of borst drukken alsof je hem letterlijk tegenhoudt daar. Daarbij mag je hem best in de ogen kijken, dat mag juist wel een beetje dreigend want je wil hem tenslotte tegenhouden.
Als je geen longeercirkel hebt moet je een beetje improviseren om deze methode toe te passen. Bijvoorbeeld tijdens het naar voren lopen de longe korter nemen zodat hij op dezelfde volte blijft lopen als tijdens het longeren. Succes! +:)+

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 15:35

Ik had dit probleem ook altijd met mijn paard, dat ze gewoon niet terug wil in draf. Ik ben nu bezig om veel met de stem te doen, want dat vind ik persoonlijk makkelijker. Ik weet niet of ik het goed doe hoor; maar bij mij werkte het wel: Als ze in draf zit; de hele tijd achter elkaar hoooo roepen, met een kleine ophouding in de longeerlijn. Net zolang doorgaan tot dat ze langzamer gaat/ in stap gaat. Dan heel lief tegen je paard praten van Goedzo enzo. Dan doe je het nog een keer en dan gewoon totdat je paard het doorheeft. Als je paard dit snapt zal je paard het steeds sneller gaan doen. Dit werkt bij mij super :).

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 20:46

Makkelijker is om eens in de bak te longeren met hoeken,
In een cirkel is het moeilijker om het paard op te sluiten.

Probeer er ook niet 2 stappen naartoe te zetten daarvan willen ze vaak juist sneller gaan.
Loop eerder 2 passen naar voren en dan vooruit (niet recht erop af).
Hoe je het beschrijft doe je het verder goed.

Succes!

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 10:38

Wat ik deed is tijdens het stappen in de ritme van de stap 'STAP' zeggen, zeg maar (snap je?? ;) ) Dus steeds wanneer het buitenvoorbeen naar voren komt.
Misschien kun je dat ook proberen in te voeren, dan heeft hij nog een extra stemhulp die hij met stappen associeert.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 18:10

Er is wel een longeercirkel alleen die is helaas niet omheind, nu heb ik dat al opgelost met pionnen en drafbalkjes om toch iets van een cirkel te creeren. Alleen daar kan je hem niet tegen stopzetten, want hij vind springbalkjes fantastisch. Jammer genoeg zijn er buiten geen staanders anders had ik het met lint af kunnen zetten. In de bak is ook niet echt een opties, omdat ik altijd na mijn werk kom en er dan al lessen zijn. Maar ga wel even wat proberen met de adviezen, misschien helpt een combinatie van alles wel..
@marloesxx het is ook mijn bedoeling dat het op stem gaat en dit is ook de eerste methode die ik altijd probeer in combinatie met lichaamstaal, alleen dan ben je dus nog 10 rondjes aan het rond draven, maar wel bedankt voor je reactie!

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 20:47

Heb hem van de week gelongeerd en had het geluk dat er bijna niemand op stal was. En luisterde nu echt een stuk beter, denk dat het vooral komt door de vele prikkels die op hem af komen. Dus ga nu proberen zoveel mogelijk op de rustige moment te gaan, wel moeilijk met een 9 tot 5 baan :P

Riwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 21:37

Het lijkt mij dan verstandig om eerst in alle rust te gaan longeren. En duidelijk zeggen ho is ho. Des noods je paard naar je toe nemen door middels je longeerlijn korte te nemen

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:57

Longeerzweep vóór zijn neus brengen icm je stemhulp? Helpt bij mij vaak wel. Soms combineer ik het met een pas meer richting zijn hoofd te gaan staan (=remmende hulp), ipv achter zijn billen (=drijvende hulp). Op de voorbeeldfoto zou je jezelf een pas of twee naar rechts kunnen positioneren. Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het paard naar binnen halen of zelf naar het paard toe te stappen (tenzij ie 't echt nog leren moet).
Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 23:59

15 rondjes? Ik denk inderdaad dat je te veel geduld hebt!

Het kan zijn dat het paard zich opgesloten voelt door jouw manier van remmen en zich daarom juist probeert 'eruit te rennen', net als paarden soms doen als ze door een kleine opening moeten.
Is dat hier ook het geval?

Wellicht is je stophulp niet helemaal in orde? :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 00:12

Kortere cirkel, zo klein dat je zweep de neus zou kunnen aanraken. Dit doe je niet, maar er zijn maar weinig paarden die daar doorheen lopen. Daar een commando aan plakken. Nooit genoegen nemen met 'doet na 2 keer al'. Je zegt het één keer en dan behoort je paard te luisteren.
Wat mij ook hielp was werken aan de lange lijnen. Halt of ho commando leren door gelijktijdig een normale ophouding te geven. Vrij snel hoef je alleen nog halt te zeggen.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 07:56

Een paard/pony leren stappen doe ik door eeeeen stap te zeggen, dit te herhalen tot hij ook stapt, lukt dit niet dan trek ik hem naar binnen, redelijk scherpe wending en laat hem weer los(balans verlies ) waardoor hij eerder wil gaan stappen, ho zeg ik als hij moet stil staan, wand ho is ho, stap is stap, drrraf is draf, van galop naar draf is eeeeen draf.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 11:03

Ik weet niet zeker wat je bedoelt met je schouder naar zijn achterhand draaien, maar je moet hem van voren blokeren met je lichaamshouding zegmaar, dus als je paard linksom loopt draai jij je rechterschouder naar hem toe..

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-11 16:52

Heey Allemaal bedankt voor de tips, iedereen heeft natuurlijk zijn eigen manier en daarom ook erg leuk om alles te horen.
Zodra ik de longeerlijn ook maar iets korter neem gaat ie stil staan en je aan staan kijken. Al gaat dat nu al een stuk beter. Het probleem is ook dat zodra ik 10 minuten met hem bezig ben geweest het ook wel weer goed gaat. Alleen als de eigenaar de rest van de week het doet (stuk minder consequent en hoog ooo wat ben je ook een knappe pony gehalte) ben ik weer aardig terug bij af. Heb ook al aangegeven dat het misschien leuk is met lang lijnen te gaan werken, dus hoop dat dat er binnenkort van komt.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:10

Ik zou proberen om dan juist de eigenaar wat bij te leren, in plaats van het paard ;)
Omdat je aangeeft dat het aardig goed gaat wanneer jij 10minuten bezig bent geweest, als de eigenaar het de rest van de week niet doet. Lijkt mij: het ligt aan de manier waarop de eigenaar het doet. Zal ook verwarrend zijn voor het paard: Wat bedoel jij nou weer? Bij die ander mag het wel zo!
Nou ja, je snapt het ;)

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-11 17:56

Haha ja snap het helemaal, ben ook al met de eigenaar bezig, en aangezien ze er eerst helemaal niks van wist ben ik al blij hoe het nu gaat! Help haar sowieso 1 keer in de week, maar er is nog genoeg te leren ;)