Lang en laag, rechtrichten, spiergebruik etc.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Lang en laag, rechtrichten, spiergebruik etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 20:59

Hallllo bokkers,

Sinds ik een eigen pony heb ben ik me ontzettend aan het verdiepen in rechtrichten/spiergebruik en dergelijke. Ik vind dit zelf erg lastig toe te passen. Aangezien ik het zelf lastig vind rond te rijden, rij ik altijd lang en laag. Mijn pony doet dit erg goed bij een losse teugel.

Ik weet zelf niet of mijn pony scheef is, maar ik heb wel zelf het idee dat hij wat naar linksgebogen is. Op links rijdt hij heel erg fijn. Het lijkt alsof rechts wat vast zit. Ik rijd nu vooral op de rechterhand, omdat ik dit ook soepel wil krijgen. Ik weet ook nooit of zijn achterste motortje aan staat. Zijn achterbenen moeten minimaal bij zijn zwaartepunt lopen om goed zijn rug te ontspannen en zijn buikspieren te spannen. Wanneer weet ik wanneer hij dat doet? Als ik stap, kijk ik altijd naar zijn benen. Ik zie dat zijn achterbenen op de plek van zijn voorbenen neerkomen. Is dit goed? Hoe weet ik dat zijn motor aanstaat? Ik laat hem wel nageven bij een erg losse teugel maar houd wel contact. Ik rij altijd erg los, omdat ik me hier fijn bij voel omdat hij het kan hebben.

Ik heb al gezocht naar rechtricht topics en lang en laag, maar ben er geen held in. Iemand die mij meer kan vertellen? Ik wilde al een oproep plaatsen voor een instructeur voor specifiek rechtrichten. Ik wil graag dat mijn pony helemaal goed in z'n lijf zit. Hij is 7 maanden af en toe bereden (toen ik hem nog niet had) daarvoor verzorgde ik hem. Maar toen was ik wat jonger en reed altijd in het bos. Had geen idee wat rechtrichten was, wat lengtebuiging was etc. Hier wil ik me erg graag goed in verdiepen omdat het gewoon erg belangrijk is voor het lichaam van mijn pony.

Alvast bedankt voor het lezen :j

Anoniem

Re: Ik rij alleen lang en laag, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:02

Ik vind lang en laag rijden zeker een fijne manier om los te rijden, maar als je enkel in de 'safe-zone' blijft rijden kom je niet verder. Ja, het is goed als hij met zijn achterbenen over de afdruk van de voorbenen komt. Ook in de andere gangen moet dit zo zijn.

Ik denk dat je het beste gewoon een goede instructie zoekt die je verder kan helpen, want via internet is het natuurlijk lastig ;)

Batlow

Re: Lang en laag, rechtrichten, spiergebruik etc.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:04

Als ik rond wil rijden, zakt hij meteen erg snel door. Ik geef amper druk en hij zakt heel erg diep. Ik wil dit helemaal niet, hij komt ruim achter de loodlijn. Ik laat de teugels dan weer los omdat ik helemaal niet wil dat hij zo diep loopt. Ik krijg vanaf volgende week ook gewoon les omdat aan ontspanning te werken. Ben heel benieuwd.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:06

Leuk dat je je er in aan het verdiepen bent! Dat diepe lopen is inderdaad niet de bedoeling. Van wie neem je les? Van deze site kan je super veel informatie krijgen! www.atletischerijkunst.nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:07

Dat is probleem-ontwijkend-gedrag. Rijdt heerlijk, maar je hebt er niks aan :D
Als een paard te diep gaat, moet je er juist úit rijden, en niet gewoon de teugels loslaten zodat ze niks hebben om druk op te zetten. Dus naar voren, wat zijgangetjes rijden zodat je iets meer oprichting krijgt (nog niet dé oprichting, maar genoeg gewicht op de achterhand om zijn koppie wat omhoog te houden ;) ) en veel voltes, tempowisselingen etc. etc..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:08

Sodeletuut schreef:
Leuk dat je je er in aan het verdiepen bent! Dat diepe lopen is inderdaad niet de bedoeling. Van wie neem je les? Van deze site kan je super veel informatie krijgen! http://www.atletischerijkunst.nl

Van monique volgensmij, gewoon een instructeur van een manege in de buurt, ik wil gewoon kijken hoe het gaat. Heb eerder prive-les gehad (lees 1 les) want ik moet dat paard gewoon naar beneden trekken. Was meteen not done, 1 keer nooit meer!!!!!!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:11

Bizzybijtje schreef:
Dat is probleem-ontwijkend-gedrag. Rijdt heerlijk, maar je hebt er niks aan :D
Als een paard te diep gaat, moet je er juist úit rijden, en niet gewoon de teugels loslaten zodat ze niks hebben om druk op te zetten. Dus naar voren, wat zijgangetjes rijden zodat je iets meer oprichting krijgt (nog niet dé oprichting, maar genoeg gewicht op de achterhand om zijn koppie wat omhoog te houden ;) ) en veel voltes, tempowisselingen etc. etc..

Het rare is ook bij hem, drijven heeft een raar effect. Dan gaat het hoofd ook alleen maar lager....? En draven gaat dan niet. Ik geef hem dan erg veel ruimte, en begin te draven. Neem de teugel weer wat meer op maat om weer nageeflijk te rijden, dit is echter nog wel echt lastig. Ik wil echt graag dat hij zijn rug goed gebruikt. Ik lees zo vaak en zie zo vaak bij andere dat dit niet het geval is en dat de rug gewoon fout wordt gebruikt met soms rotte gevolgen van dien waarbij je ook nog kosten moet maken. Ik vind die kosten helemaal niet erg, maar als het goed gebeurt is het gewoon niet nodig!!
Laatst bijgewerkt door Batlow op 07-10-11 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:11

xxMaxx schreef:
Sodeletuut schreef:
Leuk dat je je er in aan het verdiepen bent! Dat diepe lopen is inderdaad niet de bedoeling. Van wie neem je les? Van deze site kan je super veel informatie krijgen! http://www.atletischerijkunst.nl

Van monique volgensmij, gewoon een instructeur van een manege in de buurt, ik wil gewoon kijken hoe het gaat. Heb eerder prive-les gehad (lees 1 les) want ik moet dat paard gewoon naar beneden trekken. Was meteen not done, 1 keer nooit meer!!!!!!!

Ik zou wel kritisch zijn in het vinden van een instructrice, want er zitten een hoop zagers en sleurders bij. :j

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:15

Sodeletuut schreef:
xxMaxx schreef:

Ik zou wel kritisch zijn in het vinden van een instructrice, want er zitten een hoop zagers en sleurders bij. :j

Ja ik ga er gewoon een paar af. Als het me gewoon niet bevalt dan hoeft het ook niet meer en ga ik naar de volgende. Ik hoef geen super professionele bekende instructrice. Al heeft diegene niet eens een diploma. Als ik het gevoel heb dat het niet alleen maar gaat om het hoofd naar beneden halen vind ik dat je goed zit, bij veel is dit wel het geval. Ik moest bij iemand mijn ellebogen naar achteren doen om nageeflijk te rijden, in feite is dit gewoon harder trekken naar mijn idee

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:16

Super goed dat je zo kritisch bent. Veel mensen volgen gewoon klakkeloos wat zo iemand zegt, helaas.. Jammer dat je niet in de buurt woont. Je kunt eens kijken op de site van AdB naar instructeurs in jouw omgeving. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:20

Sodeletuut schreef:
Super goed dat je zo kritisch bent. Veel mensen volgen gewoon klakkeloos wat zo iemand zegt, helaas.. Jammer dat je niet in de buurt woont. Je kunt eens kijken op de site van AdB naar instructeurs in jouw omgeving. :)

Wat is AdB voor een site? Dat ken ik niet!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:21

Trainingscentrum de Bodt :)
Op zijn site staat veel beschreven. En dit is zijn lijst met instructeurs in Nederland. Deze mensen zijn dus bij hem in training geweest. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:22

Okee heel erg bedankt, neem even een kijkje!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:23

Succes! :D

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:24

Het is heel belangrijk om een goede instructrice te vinden. Dan kan met een beetje handigheid dit probleem in een redelijk korte tijd opgelost zijn. Op internet is dit allemaal niet goed uit te leggen. Zelf ging mijn jonge paardje ook altijd rond en diep, en daarbij dus ook achter de teugel, vaak toch wel het probleem bij te diep lopen. Ik ben met les begonnen om vanuit bovenuit de verbinding te krijgen en van daaruit zo ver naar beneden te rijden zodat die niet los kwam. De druk op de mond was groter dan gewenst maar alleen om die druk te leren accepteren. Na een maand daar flink op oefenen was het probleem opgelost en dan kan je gewoon verder trainen. Ohja, en met van die paardjes die makkelijk los komen van de teugel is het helemaal geen probleem om hem weer met minder druk te kunnen rijden. De mijne is na die periode ook gewoon weer op de pinkjes te rijden. Dus zolang jij je hand rustig houdt worden ze daar alles behalve taai en hard van in de mond. Succes!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:31

Het lijkt alsof mijn pony altijd diep is gereden. (vroeger) laatste jaren heeft het nooit nageeflijk gelopen. Ik heb mijn pony pas net enkele weken. Tot 7 maanden geleden verzorgd. Heb verder nooit iets met dit alles gehad, maar na aanmelding bij bokt wordt je hier toch wel heel erg mee geconfronteerd dat het heel erg belangrijk is voor je paard zijn spiergebruik. Nu hij toch echt van mij is wil ik alleen het beste. Ik vind het alleen wel erg lastig met instructeurs/trices. Je weet niet wanneer het nou echt goed is of niet, omdat je het zelf ook niet weet en daarvoor iemand vraagt. Ik heb zelf natuurlijk wel door wanneer er veel tijd aan ruggebruik en dergelijke wordt besteed of alleen het koppie omlaag. Maar of dat eerste goed gebeurd, ja ik weet niet of de lesgever dat me goed uitlegt. Dat zal ik dan zelf moeten voelen. 1 ding is wat ik niet doe, is trekken aan de teugels of heftig straffen. Dan mag je van mij het erf meteen verlaten want daar doe ik écht niet(!!!!!!) aan

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:40

En ik doe ook niet aan hulpteugels. Ik vind zelf (naar mijn mening) dat je die niet nodig hebt, ik heb het idee dat je dan eerder iets dwingt dan vraagt. De sperriem heb ik ook van mijn hoofdstel afgehaald. Ik snoer niet graag de mond van mijn pony dicht

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 21:41

+:)+

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 21:44

Sodeletuut schreef:
+:)+

Haha dus als een instructeur dit aankaart, mag die van mij ook meteen gaan :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 00:27

xxMaxx schreef:
Als ik rond wil rijden, zakt hij meteen erg snel door. Ik geef amper druk en hij zakt heel erg diep. Ik wil dit helemaal niet, hij komt ruim achter de loodlijn. Ik laat de teugels dan weer los omdat ik helemaal niet wil dat hij zo diep loopt. Ik krijg vanaf volgende week ook gewoon les omdat aan ontspanning te werken. Ben heel benieuwd.

Dan moet je hem laten weten dat dat niet de bedoeling is.
Meer been erbij zodat hij zijn neus eruit steekt tegen je hand aan. Handen iets hoger, boven de hals voor je zadel.
Als dat niet genoeg is kun je evt. een korte ophouding maken om hem wat hoger te krijgen met zijn hoofd.

Maar het is wel goed om te weten of je paard eraan toe is en dat kan een instructrice het beste beoordelen. Iemand die naast je staat kan ook zien of hij zijn achterhand goed gebruikt. Als jij zelf gaat kijken of hij overstapt breng je hem uit balans omdat je scheef naar beneden zit te kijken.

Neem eens een normale teugellengte (dus niet heel lang) en stap hem in normaal tempo rond. Als je een fijn ritme hebt stap je hem voorwaarts; afwisselend links en rechts been geven wanneer hij zijn achterbeen optilt (dat is wanneer het voorbeen aan die kant naar achtergaat) en je hand iets toestaan. Dat doe je 3 stappen dan pak je hem terug op normaal tempo, dan weer 3 stappen voorwaarts en weer terug pakken. Als het goed is heb je hem dan al goed attent op je been en kun je wat meer vragen; eerst je been eraan, als je voelt dat hij ruimer wil gaan sta je je hand pas toe, als het goed is neemt hij dan direkt lengte in zijn pas en geef jij nog wat meer been.
Je kunt dan goed het verschil voelen tussen een normale en ruime, actieve stap, als hij ruimer gaat stappen voel je dat hij zijn achterbeen veel verder onder zich zet.