Ik heb een hele tijd terug een topic geplaats over angst. Dat ik bang was bij het rijden, maar ook bij het bijvoorbeeld naar het land brengen van mijn paard omdat hij af en toe ongelovelijk onvoorspelbaar kon zijn.
Nu heb ik de angst op de grond overwonnen. Mede dankzij grondwerk, dus deze tip hoef ik niet meer
en ben hem op de grond meer dan de baas, en hij luistert prima naar me. Ook al springt hij opzij, maakt niet uit.Wat dan wel denken jullie; Jawel, nogsteeds angst tijdens het rijden. Zolang het allemaal goed gaat is er niks aan de hand. Maar wanneer hij bijvoorbeeld achteruitloopt, ervandoor schiet etc etc raak ik meteen in paniek en voel ik een draai in me buik. Dan denk ik ook, rustig blijven. En het helpt ook wel. Later ben ik dan weer gekalmeerd, maar als hetzelfde gebeurd dan krijg ik dat gevoel weer. Ook voordat ik opstap ben ik continue aan het malen in mijn hoofd, hoe druk zal hij vandaag zijn, wat zal hij gaan doen als de paarden rondom de bak gaan rennen. Kortom ik denk VEEEEEL te veel na over wat alle gevolgen zijn.
Hebbn jullie zelf ervaringstips, of misschien boeken waaruit ik een beetje meer zekerheid voor mezelf kan halen. Gewoon dat ik me tijdens het rijden wat meer op me gemak voel.
Het is trouwens zo dat als iemand naast de bak staat, dat ik dan veel minder dat gevoel heb dan dat ik alleen rij.
Hoop op nuttige bruikzame tips, thanks a lot!!
en dat ik, doordat ik ook gespannen wordt, er in FAAL om de spanning bij mijn paardje weg te halen.. maar door gewoon te Doen wordt het wel minder. Ik heb alweer 4 buitenritten achter de rug, waarbij mijn paard zich weer voorbeeldig heeft gedragen dus nu aan mij om los te laten en hem meer te vertrouwen, want mijn topper heeft me nog nooit een reden gegeven om het niet te doen.
Nu ben ik nog steeds geen held hoor, maar ik dur nu iig alleen naar buiten met m'n paard