pony zo veranderlijk als het weer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xEline

pony zo veranderlijk als het weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:28

Ik weet niet of iemand er ook last van heeft?
maar in de zomer is mijn pony vergelijk de winter sloom en nu zoals vandaag waait het zo vreselijk hard nou dan is ze niet te houden en ook heel dominant. en dit is echt een verschil van 0 naar ongeveer 70, en soms vind ik het ook nog behoorlijk gevaarlijk.
Dit is dan ook gewoon in de omgang op stal, dus de hele zomer is er niets aan de hand en dan begint de herfst winter weer nou dan lig ik er zeker weer een paar keer naast, Vorig jaar heb ik mijn ribben gekneusd omdat ik op de bak rand was gevallen dus ben nu toch wat angstig terwijl ik dat voorheen nooit was

Anoniem

Re: pony zo veranderlijk als het weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:29

Oh ja zo is [***] ook.
Als het waait hoef ik nog maar te denken van 'hé ik ga been geven' en hoppaa..... :')

Maar wat misschien helpt is het voer wat aan te passen dat ze iets minder energie binnen krijgt, wel nog natuurlijk gezonde hoeveelheid ;) Maar rekening houden met het temperament met slecht weer kan geen kwaad. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:31

Lagere temperatuur=frissere paarden, gewoon even goed longeren voor je gaat rijden, over een poos zijn ze aan het weer gewend en gaat het vaak beter.

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:34

Of gewoon een klopjacht in de wei, meneer haf is 3 kwartier aan het rennen geweest met de kudde, voor ik hem te pakken had. Scheelt weer longeren voor het rijden. Maar inderdaad, hoe frisser het weer en ineens een overgang zoals deze dagen: een erg fris paard.

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:37

ze staat nu nog 24/7 op de wei en krijgt na het rijden en handje brok . wat is het beste om te voeren in de winter?

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:39

tja ik heb haar vandaag ook maar gelongeerd vond het geen goed plan om er op te stappen (ben nog erg verkouden dus niet alert)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:46

Dit komt door t weer. Hoe kouder of frisser het is buiten, hoe drukker de paarden zijn.
Als jij in de winter in je bijv bikini gaat lopen, ga je ook als een gek lopen springen omdat het koud is.
En in de zomer trek je geen winter kleren aan omdat het dan te warm is.
Met paarden is het precies het zelfde. Die gaan ook niet op een hete zomerdag druk lopen rennen, en als het koud is, stilstaan omdat ze 'geen zin' hebben

xEline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:54

Dat snap, maar als het nou te gevaarlijk word?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:05

Gooi hem los in een paddock zou ik zeggen. Laat hem even rennen zodat hij warm word. Dan is hij tijdens het rijden minder druk

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 12:06

JIPPIE. zelfde probleem :O
zonder zadel schoot mn verzorgpony er voor de lol ff vandoor, zag uit het niets bakkabouters en rende telkens achter andere pony's aan, totdat ik ZO boos werd op haar en bleef volhouden dat ze normaal moest doen hoe IK het wou, toen kon het opeens wel.
maar volgensmij zijn ze ook een beetje opvliegerig met dit weer,
ik bedoel; eerst warm en dan opeens regen/koud/enz. :')

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:21

ik zal hem lekker even losgooien of longeren, voordat je erop stapt.
Die van mij word ook altijd lekker fris en jolig zodra de temperatuur daalt, terwijl hij normaal gesproken liever lui dan moe is, haha

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:30

ik dacht ook met mijn pony, ik laat hem eerst goed rennen aan de longe, maar het leek wel of meneer zich daar nog meer oplaaide.... moet zeggen ik voer hem nu pianissimo van cavalor... en ik moet zeggen het heet hoofdje van ons reageerd er goed op.... heeft nog wel zijn trucken maar goed dit is te corrigeren... nou moet ik wel zeggen dat hij geen verschil heeft in zomer en winter, maar goed misschiend at die toch door het weer wat nerveuzer word, en misschien ander voer toch wel mee kan helpen

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 08:12

mijn pony reageert helemaal niet op het weer _O-
Al stormt het met windkracht 10 en regent het pijpenstelen, al schuift de sneeuw van het dak, hij word er niet heet van oid _O-
Ik hoop iets sneller, dat wel, mag ook wel want soms is hij zoooo sloom :))

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 10:48

xEline schreef:
ze staat nu nog 24/7 op de wei en krijgt na het rijden en handje brok . wat is het beste om te voeren in de winter?

Hoe ziet je trainingsschema er uit gedurende de week?
Wat zijn de dagen voor training, op welke dagen intensief of ontspanning
Wanneer heb je les
Wat zijn de dagen dat je longeert
wanneer geef je rust?

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 11:26

Gelukkig heeft mijn paard daar geen least van. Wel het paardje wat ik bijrijdt is wat frisser. Die longeer ik dan even van te voren en dan gaat ze huppelen :P