lovebinache schreef:Ik heb het al eerder gedaan, maar met paarden die mensen elke dag gewoon zijn, etc. Dit paard heeft een geheel jaar niet erg veel meer gezien. Hij is twaalf en heeft al wel gereden, zou ik dit moeten aanpakken als een jong paard, om opnieuw in te rijden ? Want dan weet ik wat te doen...
Als het een goed ingereden en doorgereden paard is zou dat jaar geen probleem moeten zijn.
(behalve dan van de kant van dat paard geen bespiering en conditie meer zal hebben.)
Echter... (er is altijd een maar....
)
Kan je navragen hoe het paard altijd was in de omgang en met rijden?
Altijd heel braaf? Of altijd al heel gecompliceerd?
Jij kent het paard niet en weet niet wat het precies heeft gedaan in het verleden.
Jij bent nieuw voor hem en hij voor jou.
In dat geval zou ik gewoon paard laten komen en gewoon rustig met hem doen wat je met paarden doet.
Aan halter en touw mee laten lopen, verzorgen (poetsen, voeten uitkrabben etc.) voeren etc.
Keertje longeren.
Als het goed gaat gaan je stappen alleen veel sneller als met een jong paard dat nog niets kent.
Eerlijk gezegd, ben ik na 2 x lange leidselen, na 1 jaar, gewoon zonder zadel op mijn paard geklauterd voor een stapritje van 10 minuten.
(moet opgebouwd) en aldaar bleek dat achterwaarts en keertwending er gewoon nog op zaten (kwam ik per ongeluk achter), de rest dus vermoedelijk ook wel.
Maar die ken ik dan wel weer van haver tot gort, 1 oor beweegt en ik weet wat ze gaat uitspoken.