Paard opnieuw 'opstarten'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovebinache

Paard opnieuw 'opstarten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:27

Hey bokkers,

Zondag 9 oktober komt er bij ons een Appaloosa staan, die een jaar geen innig contact meer heeft gehad met mensen en een jaar niet meer gereden is.
Ik ben van plan met hem western te rijden, omdat hij zo is opgeleerd.
Hoe zou ik het aanpakken, om hem van zijn huidige situatie naar deze te brengen, met een ander paard (onze dominante merrie), opnieuw rijden, nieuwe omgeving, weer erg veel contact met mensen, etc. ?
Ik wil zo weinig mogelijk fout doen...

Waar moet ik zeker op letten (buiten de 'logische dingen' zoals doe het traagjes aan) en hoe begin ik er aan?

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:28

Als je dit nog niet eerder hebt gedaan of weinig ervaring mee hebt zou ik iig zorgen voor persoonlijke professionele begeleiding, succes! :)

Annemarlien1

Re: Paard opnieuw 'opstarten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:30

Ik zou er hulp bij halen. Met het rijden etc. vooral iemand erbij nemen die er veel verstand van heeft.
Succes ermee!

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:31

Ik heb het al eerder gedaan, maar met paarden die mensen elke dag gewoon zijn, etc. Dit paard heeft een geheel jaar niet erg veel meer gezien. Hij is twaalf en heeft al wel gereden, zou ik dit moeten aanpakken als een jong paard, om opnieuw in te rijden ? Want dan weet ik wat te doen...

Annemarlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:33

De eerste keer dat je erop gaat, gewoon heel voorzichtig zijn, en wel iemand meenemen die er verstand van heeft. Stel dat er wel wat gebeurd, gewoon iemand meenemen.
Weet je ook hoe hij is geeindigd met rijden als het ware? Waarom ze er mee gestopt zijn?

lovebinache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 21:33

De eigenaar is overleden ...

Annemarlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:36

Oke, sorry dat wist ik niet!
Ik zou iig wel iemand meenemen de eerste keer dat je er weer op gaat. En gewoon extra rustig doen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:37

Als dit paard 12 is, en altijd gewoon gewerkt heeft, na de gewenningsperiode gewoon wat grondwerken, longeren zodat het dier weer leert werken/gehoorzamen. Als het dier goed bevestigd ingereden is geweest, altijd gewoon braaf is geweest ( weet je dat?? wat hij hiervoor gedaan heeft??), dan verwacht ik eigenlijk niet echt heel veel problemen hoor ( mits voldoende weidegang/veel mogelijkheid tot vrij bewegen buiten natuurlijk). Eerste paar keer er op gewoon lekker kalm stappen ( desnoods voor de zekerheid aan de longe), even aanvoelen hoe het reageert op je hulpen, en dan gewoon kalm aan verder werken. Nogmaals: als het dier paardwaardig gehouden is ( niet te veel uren per dag op stal) en het is een meewerkend dier, dan denk ik dat je hem/ haar binnen de kortste keren weer 'opgepakt' hebt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 23:41

Even zien hoe hij is in omgang, of je er zo alles weer mee kunt, vastzetten, poetsen, voeten optillen enz.
Daar zou ik mee beginnen, beetje uitproberen, dekentje erop ed. Als dat allemaal goed gaat alsof het nooit anders is geweest dan zal het rijden ook wel meevallen.
Meeste reactie krijg je meestal op de singel en de eerste keer de ruiter erop. Je kunt direkt het zadel proberen en daarmee longeren, durf je dat niet aan dan eerst een longeersingel. Als hij dat doet alsof hij nooit anders heeft gedaan rijd je er wss ook zo mee weg.
De hulpen zijn eigenlijk nooit een probleem, als die er eenmaal goed in zitten onthouden ze dat.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:07

net wat anneliesdj zecht:Zie hem als een jong paard , eest mee lopen wat spelen, longeren, balkjes laten lopen, dus eerst vrienden worden, dat hij weet wat wel en niet mag, dingen op doen alsof je gaat opzadelen , niet te lang achter elkaar werken, speelruimte geven, met opzadelen merk je wel of hij het aan kan dat je moet stoppen of door kan gaan, neem ruim de tijd voor alles wat je doet, ga je te lang door of word hij te moe, krijg je later problemen mee, neem rustig de tijd en je krijg er later een leuk paard dat met plezier voor je en met je werken wil. :j :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 09:16

geef hem eerst een weekje tijd om aan jou aanwezigheid en dagelijkse routine handelingen te wennen (zoals halster, vaststaan, borstelen) tenslotte verleerd een paard dit niet.
Daarna rustig opnemen: eventueel wat grondwerk om de stemcommando's op te frissen, longeren zonder en met zadel om de reactie op singeldruk en klapperende dingen terug te checken en daarna opstappen met de nodig rust en voorzichtigheid. Na de eerste stap-draf en galop kan je dat paard waarschijnlijk beschouwen als eender welk ander paard zonder conditie dat moet opgebouwd worden.

Gouden regel, hou je ogen open en probeer aan te voelen of je paard klaar is voor "de volgende" stap. Het ene paard heeft meer tijd nodig voor bepaalde dingen. Ook eenmaal je ermee kan rijden, voel aan wat hij aankan en wat niet. Dus ook wanneer zijn "will to please" of enthousiasme zodanig groot is dat hij zich fysiek forceert.

Kirov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 10:44

Ik denk dat het meeste hierboven al gezegd is. Zelf heb ik het ook zo gedaan. Het paardje waar het om ging heb ik pas beleerd toen hij 8 jaar was. De eigenaresse was er door privé omstandigheden niet aan toegekomen. Gewoon beleren als een jong paard. En alles met rust en vertrouwen. In het begin kon ik hem niet eens poetsen (hij sloeg je bijna de box uit), maar in januari wil ik een startkaart gaan aanvragen en met hem beginnen in de L1. We zijn nu 2 jaar verder. Ondertussen is de eigenaresse overleden en heb ik vorig jaar besloten om hem te kopen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:38

lovebinache schreef:
Ik heb het al eerder gedaan, maar met paarden die mensen elke dag gewoon zijn, etc. Dit paard heeft een geheel jaar niet erg veel meer gezien. Hij is twaalf en heeft al wel gereden, zou ik dit moeten aanpakken als een jong paard, om opnieuw in te rijden ? Want dan weet ik wat te doen...

Als het een goed ingereden en doorgereden paard is zou dat jaar geen probleem moeten zijn.
(behalve dan van de kant van dat paard geen bespiering en conditie meer zal hebben.)

Echter... (er is altijd een maar.... :+ )

Kan je navragen hoe het paard altijd was in de omgang en met rijden?
Altijd heel braaf? Of altijd al heel gecompliceerd?

Jij kent het paard niet en weet niet wat het precies heeft gedaan in het verleden.
Jij bent nieuw voor hem en hij voor jou.
In dat geval zou ik gewoon paard laten komen en gewoon rustig met hem doen wat je met paarden doet.
Aan halter en touw mee laten lopen, verzorgen (poetsen, voeten uitkrabben etc.) voeren etc.
Keertje longeren.
Als het goed gaat gaan je stappen alleen veel sneller als met een jong paard dat nog niets kent.

Eerlijk gezegd, ben ik na 2 x lange leidselen, na 1 jaar, gewoon zonder zadel op mijn paard geklauterd voor een stapritje van 10 minuten.
(moet opgebouwd) en aldaar bleek dat achterwaarts en keertwending er gewoon nog op zaten (kwam ik per ongeluk achter), de rest dus vermoedelijk ook wel.
Maar die ken ik dan wel weer van haver tot gort, 1 oor beweegt en ik weet wat ze gaat uitspoken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:47

Als je niets weet van zijn verleden, niet van uitgaan dat het een goed beleerd paard is geweest en idd aanpakken als een dier wat nog nooit een zadel heeft gezien of een gewicht in het zadel heeft gehad. Als het wel een goed beleerd dier is geweest ben je zo door de basis heen. Is de basis niet goed geweest dan bezorg je het dier iig geen trauma voor de rest van zijn leven.

Ik zou beginnen met grondwerk. Helemaal als het een bangig dier is, zou ik hier even kijken naar de ontwikkelingen van dit paard:

http://www.youtube.com/user/SecondChanc ... m_o_po0_Ks

Dat 1 t/m dag 8 even doorkijken. Gebruikt wordt de methode van Downunder Horsemanship van Clinton Anderson.