paard blijft allertijden naar binnenvallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kidforever

paard blijft allertijden naar binnenvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 20:29

hallo bokkers !

de titel zegt het al.
mijn 17 jarige paardje blijft alsmaar naar binnenvallen
nu weet ik dat het lastig is om het af te leren op die leeftijd bij zo'n dier,
althans hier heb ik heel veel moeite mee,
ze heeft het wel geleerd om niet naar binnen te vallen en ik ben daarbij geholpen ook met de juiste hulpen.

maar op een of andere manier reageerd ze daar niet meer op en is ze zeer publieksvriendelijk (het naar buiten kijken)
ten 1e dit rijdt niet lekker
ten 2e je krijgt t gevoel dat ze telkens omvalt zowat, vooral in de galop.

ze kan af en toe koppig zijn en de tanden op t bit zetten en gewoon gaan,
maar verder is het een top beest die geen vlieg kwaad wil doen

graag tips trucs mogelijkheden. :)

marjoleinft

Re: paard blijft allertijden naar binnenvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:53

ga je paard goed om je binnenbeen leren buigen en als ze niet op je been reageert geen even een kriebel met een kort zweepje op haar binnenschouder.
en verder ga les nemen.

mijn hafje deed het naar buiten toe.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 20:58

Probeer eens op beide teugels geen druk te geven..ze gaat dan als het goed is ( meer) op haar eigen benen lopen. Of laat de binnenteugel eens helemaal los, dat klinkt misschien vreemd, maar zet haar maar eens op een ander spoor. Dit werkt het beste als je haar ook op de tweede hoefslag laat lopen.
Mijn paard deed het namelijk ook en in galop is dat best 'eng'. Deze tip kreeg ik van een zeer goede instructrice en hij werkte :)

Annemarlien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:38

Wat mirim zegt is inderdaad wel een goed idee. Zo 'leert' ze te lopen op eigen benen, en zal ze meer 'nadenken' bij de stappen die ze zet.

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:25

Het is altijd beter om geen druk op de teugels te geven, je paard moet gewoon op haar eigen benen leren lopen.
Veel tips en info over rechtrichten:
http://www.hoefkatrol.com/
(niet schrikken van de titel, onder het tabje klassieke rijkunst vind je veel informatie over rechtrichten. :) )

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:29

Als ik het zo lees is het een typisch gevalletje van scheef zijn. Logisch, want net zoals mensen hebben paarden een voorkeur van links of rechts. Dit heeft te maken met spieren die aan de ene kant langer zijn en aan de andere kant korter.

Uiteindelijk doel is dat de spieren aan beide kanten even lang/kort zijn.

Wat ik meestal doe als mijn paard niet wilt buigen en over de binnenschouder valt is het volgende:

Als je paard wel naar links kijkt en niet naar rechts wilt kijken/buigen/enz. is ie dus linksgebogen.
Dan ga ik linksom rechter stelling vragen (meestal op binnenhoefslag), daarbij zorg ik dat ze de rechter schouder hol maken (zonder over de linkerschouder weg te vallen). Naar rechts "vallen" kant niet doordat de omheining daar zit. En vanuit daar uit breid je het verder uit en kan je uiteindelijk rechtsom de rechterstelling vragen zonder dat je paard naar binnen valt.

Finnean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:31

Ik denk dat het goed is om een gymnastieklessen te nemen en dat goed trainen aan de longe en dan wat meer op zijn slechte kant. Dan moet het beter worden.

Jo_Shakira

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:50

Ik rij op de AdB metode en ik moet als mij pony naar binnen valt mij gewicht ook naar binnen verplaatsen.
want een pony wil ten alle tijden onder je blijven. Dus de pony zat zich dan opricht.