Tijdens de dressuurles trainen we al op L niveau. Maar zoals ieder paard heeft ook dit paard een vervelend trekje. Hij springt netjes aan in de galop, hij zet netjes een volte op met redelijk stelling en buiging, maar als je dan de B naderd, gromt en brult hij (en ik raak hem nog geen eens aan!) en springt hij tegelijkertijd haaks om naar rechts, galopwissel en even braaf weer verder galopperen maar dan op de andere hand
Niet een keer bij B, maar echt iedere keer deze week. Mijn instructeur roept altijd handen laag been erbij enz enz enz. Ik probeer ook alles wat hij zegt maar het lukt me gewoon niet om de volte in de linkergalop af te maken. Al blijf je been geven en heb je je handen nog zo laag en blijf je sturen naar links dan loopt hij alsnog weg. Hetzelfde heb ik bij hindernissen soms, dan loopt hij ook weg naar rechts, als hij wijgerd, is het altijd naar de rechterkant. Dus als je rechts een balk legt wijgerd hij nooit tot zelden.Appart paard
Nu zegt mijn instructeur dat ik meer spek moet eten en dat ik voor dit enorme paard enkel een veertje op zijn rug ben
Dat klopt ook wel, want hij hoef maar een keer te briesen en ik vlieg zowat over zijn hals heen
Maar ik heb dit paard wel zelf beleerd en over het algemeen heeft hij wel respect voor mij. Dit vervelende naar rechts trekken heeft hij pas zo'n 2 weken, daarvoor was de stelling en buiging in de galop nog niet zo goed en kwam hij in de galop ook nog niet perfect de volte door, maar hij ging in ieder geval door. Nu dus even niet meer. (op de rechthand doet hij het wel goed). Nu is dus mijn vraag, hoe los ik dit op zonder eerst een paar kilo aan te komen
Rijtechnisch weet ik wel ongeveer hoe ik het moet doen, maar misschien dat jullie dat ook nog eens kunnen herhalen... Ik wil geen hulpteugels gebruiken, ik draag knopspoortjes maar moet van mijn instructeur al langere knopspoortjes gaan dragen en dat probeer ik volgende les. Ik rij zonder zweep en echt als laatste wil ik misschien een keer proberen met zweep te rijden. Dit paard verliest gauw zijn vertrouwen en dat is wel het laatste wat ik bij hem wil bereiken. Ik was al van plan hem goed te longeren en de galop dus zo in volte te verbeteren, maar over het algemeen doet hij dit al keurig in de galop..
Heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste aan kan pakken?
Als ik thuis de galop oefen in dat kleine bakje moet ik wel de randen blijven volgens... en dat gaat dus prima.. Longeren op zo een kleine volte gaat overigens best redelijk maar denk je dat het slim is als ik er dan op zou gaan zitten?
is altijd de oplossing, sterker dan je paard wordt je toch nooit. Succes