opstap probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SabinaS

opstap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:22

beste bokkers
bij het opstappen doet mijn paard altijd heel erg irritant, soms begint ze al te rodeo bokken als je nog maar met je voet in de beugel zit soms laat ze je wel opstappen het is maar hoe ze het in heeft maar meestal doet ze irritant
en dit is dan bokken, zodra je ene keer aant stappen bent doet ze dit niet meer en kan je gewoon met haar draven en alles doen en wordt ze ook ontspannen..

nu liet ik mijn nichtje haar van de week rijden omdat ik ziek was en toen begon ze al te bokken toen ze haar het zadel wou opleggen en echt rodeo bokken, dus ik denk dat ze haar ook even wou testen met hoever ze kon gaan

iedereen zegt dat ik haar moet wegdoen maar ik weet dat ze dan in de sport gaat komen en wrs niet bij mensen met geduld

heeft er dus iemand tips hoe ik haar het kan afleren om zo onozel te doen met opstappen

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:25

Misschien heeft je paard wel singeldwang :)

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 12:28

Ik leer mijn paarden altijd dat als ze na het opstappen netjes stil staan ze een snoepje krijgen. Zo vinden ze het wel leuk.
Maar ik maak mijn paarden zelf zadelmak en kan ze het dus zo leren, jij hebt het probleem al.

Ik zou in ieder geval met een krukje proberen op te stappen. Het is gewoonweg niet zo fijn als een ruiter aan één kant hangt misschien per ongeluk met de teen in de zij prikt of hard gaat zitten. Probeer ook op dit soort fouten te letten, meestal is het de ruiter schuld in plaats van het paard.

Tja en eens iemand naar het zadel e.d. laten kijken, past het wel goed.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 12:38

singel dwang denk ik niet want ik kan haar gewoon aansingelen in het begin deed ze dit ook eens bij mij maar heeft dit naderhand niet meer gedaan..ik heb nu alleen problemen met opstappen..
nja je kant ze wel een snoepie geven na het opstappen
maar dan heb je nog steeds 60 procent kans dat ze dan ontploft
ik kom echt niet aan haar uit
want ze is ze heel erg braaf geworden

(dit was ze eerst ook niet hoor het is echt een met gebruiksaanwijzing en waar je echt concequent bij moet zijn )

Cash87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 14:30

Gebruik je een krukje met opstappen?? Het kan zijn dat het gewicht wat opeens aan haar hangt met het opstappen een reactie geeft van wegwezen! ;)

Misschien eerst longeren?? Beetje de druk er vanaf?!

Ook kan het zijn dat het gewoon uitproberen is..
Dan zou ik zeggen blijven volhouden, iedere keer als ze bokt haar weer terug op de plaats zetten waar je ben opgestapt en weer opstappen..zolang tot ze stil blijft staan! :)

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 16:59

Ik zou even naar het zadel laten kijken of het nog wel goed ligt.
Als dit niet het probleem is dan zit het blijkbaar in haar systeem om te gaan bokken. Als je bijzetteugels om doet kan ze dit niet meer, als je hier een tijdje mee rijdt raakt het bokken uit haar systeem. Let wel op want als ze ook steigert moet je het zeker niet proberen, want dan kan ze van paniek omklappen als ze probeert te steigeren.

Maar laat eerst naar je zadel kijken

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:37

Ezz93 schreef:
Ik zou even naar het zadel laten kijken of het nog wel goed ligt.

En laat ook even het lijf nakijken. Als het niet lichamelijk is of door het harnachement komt, dan kan je beginnen met het rijtechnisch op te lossen.

petitparis

Re: opstap probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 11:47

heb je al eens geprobeerd met een krukje op te stappen of langs de andere kant?

ik zou ook denken dat het aan je zadel ligt, maar dan is het wel vreemd dat ze tijdens het draven etc wel kan ontspannen. tenzij er echt alleen tijdens de piekbelasting van het opstappen iets drukt/knelt waar ze wil voor vluchten...

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 12:05

het zadel is pas nieuw en aangepast aan het paard omdat ik geen vond wat fatsoenlijk op haar paste
de osteopaat heeft haar ook behandeld anderhalve week geleden
en ze had wel wat knelpunten maar ik mocht na een week terug rijden en zou het beter moeten zijn, nu doet ze het net erger
dus stilstaan heeft haar al niet goed gedaan

ik begin heel hard te twijfelen of ze wel last heeft want toen ze nog niet zadelmak was spoorde ze ook niet voor de 100 %

toedelou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:06

Bij mij schoot ook meteen 'het zadel en het paard/de paardenrug na laten kijken' door mijn hoofd. Misschien ligt het zadel niet goed en doet het pijn aan haar rug als er gewicht op komt. Of er zit iets niet goed aan haar rug en doet dat ook pijn als er gewicht op komt.

Ik zou kiezen voor een zadelmaker die langskomt en een dierenarts/osteopaat?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:08

Waarom zou het erg zijn als ze in de sport komt als je haar verkoopt? Mankeert ze wat?

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 12:12

nee ze mankeert niks maar ik denk dat mensen gewoon het geduld niet met haar gaan hebben omdat probleem er op een vriendelijke manier uit te werken

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 12:17

Laat het paard aub nakijken op scheefstaande wervels!
Ik heb hetzelfde probleem gehad met een paard met opstijgen.
Rijden zelf ging goed alleen opstijgen was een piekbelasting waarop het paard compleet flipte.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 12:20

ze is nagekeken en het zadel ook
ik zou alleen graag tips hebben over hoe ik haar kan leren om niet te freaken
omdat ze het soms ook niet doet
en ze het nu ineens wel weer deed omdat iemand anders haar opzadelde
dacht ik dat ze graag wou uittesten en wou ik tips

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 13:03

Tja rustig aan op stal, dekje opleggen, iets anders doen bv even aaien of hoef optillen iig iets wat ze normaal vindt, zadel opleggen (singel nog niet vast), weer iets anders, singel losjes vast (lees grote boog onder de buik hangen), weer iets anders, 1 gaatje bijsingelen, iets anders, etc tot je voldoende aangesingeld hebt.

in de rijbaan, beugels laten zakken, rondje longeren (mag ook meerdere rondjes) , keertje nasingelen, weer rondje longeren, keer druk op zadel en beugel, weer longeren, rustig op krukje staan, wat kloppen op het zadel en rug van het paard, evt weer longeren.
Iemand erbij laten staan en gaan zitten, bij ontspanning weer eraf en weer opstijgen en weer eraf.
Dat herhalen tot ze stil blijft staan.
En dan rustig wegrijden, ipv rechtuit korte bocht links of rechts.

Duurt heel lang en heeft niet altijd succes.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 08:12

Heb je er geen filmpje van, ik denk dat het komt als je opstapt dat het zadel tegen de schoft drukt, dat kan het alleen maar zijn als hij verder niets mankeert, te smal zadel, volgens mij doet zijn schoft behoorlijk zeer aan de rechter kant, In dat geval moet je jezelf een voetje laten geven, gaan zitten zonder eerst de beugel in te doen.

SabinaS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-11 14:34

filmpje heb ik niet, maar het ging gister al een heel pak beter
ze heeft eigelijk niet gebokt wou het wel proberen maar waren meteen consequent met haar en toen ging het goed zijn zelfs met haar in de bos gaan wandelen en stukkie gedraafd en ze was braaf en ontspannen
denk dat ze gewoon erg aan het uittesten is

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:14

gelukkig dat het al een stuk beter gaat! Lijkt me erg lastig als de mijne dat zal doen, hehe

Z_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 17:11

Mijn vorige paard heeft dit ook gedaan. Hij ging allen niet rennen, maar er als de brandweer vandoor.
Ik denk dat hij het opstappen gewoon vervelend vond. Er gaat wel iemand aan je schoft hangen met het hele gewicht. Hoe goed het zadel ook zit of hoe voorzichtig je ook gaat zitten.
Ik ben toen gaan opstappen bij hem vanaf een groot pak stro waarbij ik niet in de stijgbeugel hoefde te staan. Het probleem wat direct opgelost, want ik zat direct recht op mijn paard en ook stabiel.
Opstappen zonder strobaal bleef lastig is wel verbeterd maar het is nooit helemaal volgens het boekje geworden.

Eerst dacht ik ook dat het uitproberen was, maar hij was zo vasthoudend en al hield iemand hem vast hij bleef het doen. Dat ik op een gegeven moment dacht ik moet het bij mijzelf gaan zoeken en niet bij het paard.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 08:40

ieder paard kan leren stil te staan bij het opstappen, je moet het je paard wel aanleren.
Dus ook jouw paard kan dit leren, en dit kan echt vrij snel, ik durf zelfs te stellen dat je paard al bij de eerste training zal blijven stilstaan.
Uiteraard zal je dit dan nog een paar dagen moeten bevestigen.
Het kan echt wel.