Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MLoeser schreef:Ja, zeker met de hengsten doe ik dat. Van een paard win je het niet in kracht, maar wel in leiderschap. Het respect moet je dus wel van je paard eisen. Het is alleen zo dat je ze achteruit moet sturen met je lichaamstaal, en dus niet moet duwen of slaan. Als een paard, zonder fysiek contact, achteruit gaat voor een ander paard is dat een teken van respect en onderdanigheid. Als het paard van je vriendin omhoog komt heeft het paard niet voldoende respect voor haar, waarschijnlijk omdat ze in haar lichaamstaal niet assertief genoeg is.
piezze schreef:MLoeser schreef:Ja, zeker met de hengsten doe ik dat. Van een paard win je het niet in kracht, maar wel in leiderschap. Het respect moet je dus wel van je paard eisen. Het is alleen zo dat je ze achteruit moet sturen met je lichaamstaal, en dus niet moet duwen of slaan. Als een paard, zonder fysiek contact, achteruit gaat voor een ander paard is dat een teken van respect en onderdanigheid. Als het paard van je vriendin omhoog komt heeft het paard niet voldoende respect voor haar, waarschijnlijk omdat ze in haar lichaamstaal niet assertief genoeg is.
Ik denk dat je dit voordat je opstapt al voor mekaar moet hebben, maar dat is mijn persoonlijke mening.
In de bak doe ik dit niet, als paardlief op buitenrit in de staak gaat wel, even een paar pasjes achterwaarts en hij doet t meestal weer

nicky_rilana schreef:ik zou het met zadel niet doen, er is pas hier iemand in de buurt doodgegaan doordat ze achteruit wilde oefenen en het paard omhoog ging en achteroverklapte. ik hoop niet dat je dat mee wild maken

Quir schreef:nicky_rilana schreef:ik zou het met zadel niet doen, er is pas hier iemand in de buurt doodgegaan doordat ze achteruit wilde oefenen en het paard omhoog ging en achteroverklapte. ik hoop niet dat je dat mee wild maken
Dat heeft meer met paard en ruiter te maken dan met achterwaarts te gaan. Als je L wilt rijden moet je al achterwaarts..
Verder ligt het heel erg aan het paard of ik het wel al dan niet doe. Een heel drammerig paard of 1 die continue door duwt maar wél voorwaarts denkt, gaat mooi in zijn terug uit hoor... Maar een drammerig paard dat niet vooruit denkt (wat vaker is), juist niet in zijn achterwaarts want dan heb je de kans dat ze omhoog vliegen..
Echter is dit géén straf, maar vooral een controle kwestie. Daarnaast los je ALLE problemen op door voorwaarts met controle te rijden, zelfs race gedrag....

MLoeser schreef:Ja, zeker met de hengsten doe ik dat. Van een paard win je het niet in kracht, maar wel in leiderschap. Het respect moet je dus wel van je paard eisen. Het is alleen zo dat je ze achteruit moet sturen met je lichaamstaal, en dus niet moet duwen of slaan. Als een paard, zonder fysiek contact, achteruit gaat voor een ander paard is dat een teken van respect en onderdanigheid. Als het paard van je vriendin omhoog komt heeft het paard niet voldoende respect voor haar, waarschijnlijk omdat ze in haar lichaamstaal niet assertief genoeg is.