Paard schudt heel erg met hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MarloesNatje

Paard schudt heel erg met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:05

Een paard op de manege schudt heel veel met haar hoofd onder het rijden. Ook doet ze soms met het lichtrijden als ik sta haar hoofd omhoog en als ik zit haar hoofd weer wat lager. Af en toe gaat ze opeens heel hard schudden. In de galop is er niks aan de hand dan galoppeerd ze vrolijk door. Ze heeft ook nergens last van voor hoever ik weet. Ik dacht misschien zijn het vliegen?

Iemand een idee hoe dit zou kunnen?

Britt_S

Re: Paard schudt heel erg met hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:00

ga eens vragen aan de eigenaar ;) die weet vast wel meer over die pony

DonLio

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:51

Dat kan heel veel verschillende oorzaken hebben.
Ik neem aan dat je in een manege les mee rijdt? Als je dan weer op haar rijdt en ze begint weer te schudden vraag dan je instructeur/instructrice waarom ze dat doet en hoe je dat kunt voorkomen.

Mariet_mahe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 20:53

Misschien moet ze een keer naar de tandarts, als ze pijn in hun mond hebben willen paarden ook nog wel een met het hoofd schudden

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 18:47

zaterdag rijd ik weer op haar dus ik zal eens kijken iig alvast bedankt,, maar niemand die dit herkent?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:25

Jawel hoofdschudden komt vrij veel voor, het kan gewoon enorm veel verschillende oorzaken hebben.

Hoofdschudden kan komen door allergische reacties, door de tanden van het paard, door nekpijn of rugpijn, ...

Aangezien het een manege paard is zal dit waarschijnlijk nog niet onderzocht zijn, dus kan jij er niet veel aan doen rijtechnisch, behalve met zachte hand rijden om eventuele tandpijn te verminderen.

hasufel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 19:36

Al die oorzaken die Geekgirl noemt zijn vervelend voor het paard... daarom schudt ie ook. Als het mijn paard was zou ik er naar laten kijken door de DA, maar mijn ervaring is dat manege-eigenaren dat niet perse doen. Misschien die van jou wel? Heb je het besproken?

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 19:40

ik ga het zaterdag vragen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 22:12

Gebruik ook eens de zoekfunctie's hier op bokt.
Er zijn hier meerdere topic's van namelijk.

Verder; Je hebt hier met een manegepaard te maken. Je kunt hier zelf weinig aan doen. Maar tijdens het stappen hoort het hoofd van een paard lichtjes op en neer te bewegen. Tijdens draf hoort dit stil te zijn. Ik heb er een hekel aan om het woord "scheef" te gebruiken, maar het kan ook komen doordat het paardje scheef is. Ik rijd ook vaak op een merrie, die volledig scheef is. (door de dracht, elk jaar op nieuw een veulen, 8 jaar achter elkaar) De merrie rijd ontzettend lekker zeg ik zelf, maar als je haar ziet lopen... 1 Drama. Achterbenen staan nog net niet in een X vorm, waardoor heel haar lichaam dus scheef is. (Zonde toch? Want het is een prachtig ding verder!) Wat zij ook doet, is schudden met haar hoofd. Als je haar niet genoeg ondersteuning geeft met je handen en benen, gaat ze met haar hoofd schudden. Ze heeft de hulp van de ruiter hard nodig, anders valt ze. Dit schudden doet ze dus door haar evenwicht. Dit kan je evetueel navragen bij de manege eigenaar, of je instructie.