mijn meisje voor het eerst na 1,5 jaar weer op wedstrijd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ubana

mijn meisje voor het eerst na 1,5 jaar weer op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 23:42

Hallo,

Ik ben op 24 september voor het eerst na anderhalf jaar weer op wedstrijd geweest met mijn meisje. Ik heb haar nu 3 jaar en al heel veel dingen meegemaakt met haar. Veel ups en downs, maar met een klik die niet meer kapot gaat. Vorig jaar is ze heel erg ziek geweest en ook opgegeven door de kliniek waar ze 8 dagen heeft doorgebracht, haar glucoseopname was minder als 50% en medicatie sloeg na een maand nog niet aan, ze hebben me verteld dat ze hooguit 1% kans op herstel had en dat ik dan echt een engeltje op mijn schouder zou hebben en dat ze daar niet in geloofde in dit geval. ze zou nooit meer aan zou kunnen komen. 2 weken na dit nieuws begon ze opeens aan te komen en ja hoor me meisje was erbovenop gekomen. Daarna rustig weer gaan opbouwen en nu was het moment dat ik het weer wilde proberen. Ze was verschrikkelijk heet en had maar korte tijd om los te rijden vanwege inloop, pond tegen en paard die niet wilde meewerken met stiften draaien. maar uiteindelijk toch dik tevreden, eerste proef 174 punten en 2e proef 182.. :D dus super trots op me meisje. <3 Wel wat spanning in mij te zien, ook vanwege het vele terug moeten rijden en dat ze liefst alle kanten op wilde vliegen en keihard.

gegevens:

naam: U Hoge Werfs Ubana
roepnaam: UB, Ubana
geslacht: merrie
hoogte: 1,74 m
afstamming: Gribaldi X Pion
leeftijd: 10 jaar
klasse: B+7 (dressuur)

aandachtpunten: meer proberen te ontspannen, handen op dezelfde hoogte houden.

de foto's zijn allemaal uit de 2e proef, eerste proef heb ik niet op de computer staan.
1.
Afbeelding
mooi plaatje vind ik zelf

2.
Afbeelding
mooie hoofdje :o

3.
Afbeelding
op afstand

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding
van achteren

8.
Afbeelding
vond ik toch een leuke foto 8-)

9.
Afbeelding
vind ik gave foto <3

10.
Afbeelding

commentaar is altijd zeer welkom :j

bedankt voor het kijken.! :)

Anoniem

Re: mijn meisje voor het eerst na 1,5 jaar weer op wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:06

Je mag je teugels een stukje korter nemen en probeer meer te gaan zitten. Zo kun je haar ook terugrijden op je zit en niet met je hand. En ik zie idd een binnenhand die vaak meer terug is, probeer je binnenhand te ontspannen of anders naar binnen te brengen als je stelling wilt oid, als je je binnenhand naar je toehaalt blokkeer je het binnenachterbeen en kan ze niet meer mooi buigen om je binnenbeen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 07:59

Wat een leuk paard.
OVer jouzelf: handen bij elkaar en hakken uitdrukken. probeer niet zo veel te regelen met je hand.

Ik vind dat je paard er een beetje in duikt van voren, dus ik zou zeggen actiever maken op een been en beter nageeflijk rijden dan zal je paard meer van jehand afblijven en kun je op been en zit gaan rijden.

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:06

wat super zeg dat je haar nu toch zover hebt gekregen nadat ze opgegeven is. Is ze nu weer helemaal beter?

Vind haar nog wel wat mager en arm bespierd, maar dat zal waarschijnlijk komen door de ziekte.

Het rijden mag wat actiever, probeer het voorwaartse niet op te lossen door terug te rijden maar vooruit lekker vooruit uiteraard wel gecontroleerd. Als der energie echt over de top is, galopeer lekker eventjes tot ze het ergste kwijt is. Als ik op concours weinig tijd heb om los te rijden laat ik ze altijd erg voorwaarts lopen en voordat ik de proef in moet en ze zijn nog voorwaarts even paar keer goed terug rijden en ik heb geen problemen meer. Dit zijn wel dingen die je thuis afentoe eens mee moet pakken. Zadel haar een keer op en doe alsof je op wedstrijd bent en je moet met 15 a 20 min de ring in zorg dat je haar in zo'n kort mogelijke tijd klaar hebt dat mocht het weer eens gebeuren dat je op wedstrijden inloopt je haar er goed aan hebt staan.
Tijdens de trainingen zelf zou ik haar van voor wat losser laten, je bent meer bezig met je handen qua terugrijden dan wat anders. Maak die achterhand sterker, schijnovergangen en gewone overgangen en zorg dat je de training afwisselend houd.

8hophop8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:07

probeer je handen wat meer recht op te zetten. je hebt nu een beetje piano handen. leuk paard heb je.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 21:54

dankjewel allemaal.. ik ben thuis bezig met vanuit volledige ontspanning rijden.. thuis pak ik eigenlijk nooit mijn teugels er echt bij.. ja voor de dingen waar ze voor nodig zijn, dus meegeven, contactteugel, en binnenhand naar binnen voor stelling, verder wil ik alles op zit en beenhulp en stemhulp.. binnenhand doe ik thuis verder eigenlijk practisch niks mee.. Ben hiermee nog niet zo lang bezig, maar zijn op de goede weg, nu het ook op wedstrijd nog uitvoeren.. verder ben ik inderdaad heel veel bezig met tempowisselingen, overgangen en schijnovergangen, ook veel souplesseoefeningen, zijn echt puur met basis bezig nu, rest komt later, als basis goed is weer gaat de rest bijna vanzelf.. Maar qua deze foto;'s gezegd en ook die proeven klopt idd alles wat jullie zeggen..! helemaal mee eens!

Qua haar bespiering, daar zijn we nog mee bezig, die is vooral in haar achterhand nog erg zwak, maar elke x als ze wat opbouwen komt ze of met bronchitis te staan of met wond (et altijd natuurlijk, maar toevallig nu wel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 07:41

Let op met je stemhulp, in de proef mag je je stem niet gebruiken en kan het je punten of zelfs uitsluiting kosten.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-11 22:24

Joolien schreef:
Let op met je stemhulp, in de proef mag je je stem niet gebruiken en kan het je punten of zelfs uitsluiting kosten.

dankjenklopt idd.. moet ik soms heel erg op letten.. ook omdat ze er erg goed op reageert alleen dan moet ik ineens mijn mond dicht houden.. als het keer echt moet doe ik het puur als ik zeker weet dat de jury het niet ziet en heel zacht en beetje mompelend.. :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 15:52

Om stemhulpen kan je niet uitgesloten worden Joolien. :n
Het kost je alleen punten, 1 per keer.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 17:42

eerdere punten sluit ik me bij aan. Kleine toevoeging: probeer goed in het midden van je zadel te gaan zitten en probeer de punt van je teen onder je knie te houden (rechte lijn heup, schouder, hak). Je gaat wat teveel achterin zitten. Misschien probeer je zo wat af te remmen?

Renske_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 21:09

Wat geweldig dat je paard weer zo is opgekrabbeld en je nu zo lekker met haar aan het werk bent!
Ik vind dat je op sommige foto's een beetje een stoelzit hebt (bijv. foto 4). Als je zeg maar meer contact maakt met je zitbeenknobbels wordt het misschien ook makkelijker om zithulpen te geven om haar af te remmen.
Het lijkt ook alsof je rug een tikje hol is. Je zou dus kunnen proberen je houding over het algemeen wat rechter te maken: dus 1 rechte lijn vanaf schouders tot aan je hak.

Ubana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-11 23:41

bedankt weer allemaal voor de tips.! ben het met jullie allemaal eens,

klopt trouwens idd van strafpunten, zat het na te lezen toen pas dacht ik wacht even uitsluiting niet strafpunten wel.

qua midden in zadel zitten, helemaal mee eens.! Denk idd dat ik dat deed vanwege haar frisheid, niet helemaal handig maar op de dag zelf niet bewust meegemaakt tijdens de proef, moet ook zeggen dat de zenuwen door mijn lijf heen gierde en ik al blij was dat ik haar nog kon laten doen wat ik wilde en dat is me toen niet opgevallen, maar ga ik volgende keer zeker op proberen te letten.!

Qua holheid rug, mijn rug neigt idd iets naar hol ook omdat ik eigenlijk bijna non stop rugpijn heb en dat in het dagelijks leven iets is wat meestal iets verzacht of om het zelf te kraken, terwijl het eigenlijk hartstikke slecht is zowel in het dagelijks leven als op het paard, ben er wel mee aan het oefenen zowel bij paardrijden als voor het dagelijks leven.