nou ik zal geen hulpteugels eraan hangen. kan die niet steigeren verzint ie wel wat anders. ik zou even kijken of je lichamelijk iets kan vinden, is wellicht de oorzaak.
zadelmaker is langsgeweest, hij heeft dit nooit gedaan en ik heb gewoon het zadel meegenomen van waar ik hem gekocht heb ,
Lusitana
Geplaatst: 03-10-11 13:01
Wat er ook gebeurt, laat je aub niet aanpraten dat je het paard tussen de oren moet slaan, zakjes water of eieren op het hoofd kapot moet slaan en weet ik het wat voor achterlijkheid aan het hoofd.
Ook idd niet het hoofd naar beneden proberen te dwingen met hulpteugels.
In het algemeen, niet aan jou: Paarden kunnen eigenlijk alleen steigeren vanuit stilstand hoewel het soms lijkt alsof ze het wel vanuit gang kunnen, maar ze moeten echt twee achterbenen bbij elkaar plaatsen om omhoog te komen. Dus de beste en enige correcte remedie is zorgen dat het paard VOORWAARTS gaat. Dit doe je met, als het moet een schop, een tik op de kont of wat ook maar in je opkomt. Daarbij WEL VAN VOOR VRIJHEID GEVEN zodat hij ook voorwaarts kan gaan, anders ben je verder van huis en krijg je een capriool...
Nu jouw probleem:
Dit is extra moeilijk omdat hij in die situatie stil moet staan... en je paard heeft aangeleerd dat hij dan gelegenheid krijgt.
Het kan belangrijk zijn om te weten waarom hij het doet dus eigenlijk ook sinds wanneer. Wellicht is hij geschrokken bij het afstijgen (van de sprong ofzo, of per ongeluk een ruk in de mond) en als hij denkt dat je dat gaat doet wil hij het voorkomen. Het kan ook zijn dat je simpelweg de teugels te strak houd en naar voren komt. Blijf rechtop en geef teugel. Als dat nog niet helpt kom je waarschijnlijk wel ver met een "laffe" aanpak, bv wat voeren als hij stil moet staan en als je af moet stijgen. Jre hebt dan even hulp nodig van een ander, maar als hij er eenmaal doorheen is dat hij begrijpt dat er niks ergs gebeurt, en sterker nog, het wel lekker is vanwege de beloning, kun je de beloning weglaten. Dit kan geleidelijk, door de een keer wel en de ander keer niet wat te geven en vooral te geven als hij netjes blijft staan. Het is altijd verstandig om na het afstijgen lief te zijn voor hem en de singel los te maken, zodat het afstijgen iets positiefs is.
Heb je zelf een idee waarom hij het doet? Of wanneer het begonnen is?
mirim
Geplaatst: 03-10-11 13:03
Is dit het paard uit je onderschrift? Misschien is hij je aan het uitproberen? Ik heb een paard gehad die dit ook een tijdje voor de gewoonte had. Meestal kreeg hij dan van mij een klap tussen zijn oren. Niet vriendelijk maar het hielp wel. Als jouw paard stil staat of je steigt af laat je dan de teugels vieren? Als je ze (te) strak houdt wil hij misschien lopen, maar kan niet weg en komt hij daarom omhoog? Probeer dat eens op verschillende manieren te doen en als het niet helpt en jij denkt dat het puur stoutigheid is dan zou ik hem een tik tussen de oren geven...het hoeft zeker niet hard, maar even voor het schrikeffect. Ik ben helemaal niet van het meppen, maar steigeren is niet helemaal zonder gevaar....dat moet hij echt afleren.
@mirim het is niet het paard uit het onderschrift even achtergrond informatie, het is een braaf paardje, wel met buitenrit heeft hij het liefste een ander paardje erbij maar zonder gaat ook gemakkelijk, hij steigert alleen als ie dus echt stil moet staan van me
als ik hem naar voren drijf, als hij stijgert dan blijft ie stijgeren, hij is met geen mogelijkheid meer vooruit te krijgen, stopt pas als je erafgevallen bent ... ik heb geen idee hoezo hij het doet, ik ben lief tegen hem geweest heb hem streng aangepakt (ik bedoel met streng aanpakken niet slaan ) maar op een of andere maniee blijft ie niet stil staan
@lustitana ik zal dat met dat snoepjes maar moeten proberen het is inderdaad vrij jammer dat het zo moet, maar misschien krijgt ie het zo afgeleerd
Ben je alleen of heb je iemand aan de grond die je kan helpen? Ik heb bij de 3-jarige die ik zadelmak maakte enkele keren voor gehad. Halthouden, was omhoog gaan en blijven omhoog gaan. Daar heeft iemand vanop de grond haar 1x goed getimed vooruit gemept en sindsdien was een tikje van de zweep voldoende als ze de intentie had om omhoog te gaan. Ondertussen is het totaal geen probleem meer.
Probeer echt te achterhalen op welk moment in het halthouden dat het fout loopt. Misschien behoudt te net te lang "druk" op het bit of sluit je hem iets teveel op tussen been en hand. Noodscenarios als express laten vallen bij het steigeren moet je absoluut vermijden. Dit kan nooit goed zijn voor de moraal noch de fysiek. Hulpteugels kunnen helpen om een bepaald stramien te doorbreken (bv de mijne gaat in bepaalde gevallen uit protest omhoog en gebruikt het naar voren gaan zitten olm teugel te winnen en er vandoor te gaan op een renbaan, bij haar belet een martingaal dat ze haar hoofd kan zwaaien om aan te zetten), maar zijn niet "ongevaarlijk" Sommigen gaan er echt tegenin met achteroverslaan tot gevolg.
Lusitana
Geplaatst: 03-10-11 17:36
Met name bij paarden die steigeren omdat ze gevoelig zijn aan het hoofd (het grootste gros) is het gebruiken van hulpteugels waarin ze zich gevangen voelen vragen om ongelukken.
Om dezelfde reden (die gevoeligheid aan het hoofd) is het niet slim om daar te straffen. Dan creeer je een bang paard en dat is de achterdeur uit.
het is en blijft zoeken waarom je paard zo doet... onze pony maakte af en toe een race van het rijden en omdraaien, en hij is zo super snel voordat mijn dochter kon reageren was die al weg.... instructrice gaf aan dat zadel niet bleef liggen, dus afspraak gemaakt zadelpas service, op stal wass een ostheopaat, die heeft hem ook eens even goed na gekeken, was hier en daar wel iets maar niet waardoor hij zo regaeerde, maar goed eerst alles uitsluiten natuurlijk, eerst zoeken of het geen ernstige dingen aan de hand waren.... en iemand erop laten rijden die wel sneller was dan hem... en moet zeggen nu 3 maandjes verder gaat het een stuk beter, het is en blijft een heethoofd, maar goed dat weet je gewoon dat is wel vaker met welsch ponys.... maar belangrijk een goed zadel en nog belangrijker dat er niks lichamelijks aand e hand was.... dus nu moet mijn dochter gewoon strenger zijn... maar het is echt wel zoeken waarom je paard in eens rare dingen doet wat voorheen niet deed..... hoop dat je snel weet wat oorzaak is en dat hij er snel mee ophoud. succes
Jezelf laten filmen kan soms verhelderend zijn. Soms denk je bv dat je er keurig op zit, maar wijst de film iets heel anders uit. Belnagrijk bij steigeraars is de zachte, op tijd gevende hand en rechtop zitten als ze stilstaan. Iets lichter worden in het zadel en/of iets zwaarder worden in hun mond kan al een teken zijn om omhoog te gaan...
montyjansen
Geplaatst: 08-10-11 08:21
Mag hij met losse teugel stil staan of moest hij leren nageven(aan de teugel) paard kan last van zijn lendenen hebben waardoor hij op deze manier kan ontploffen en jou er af wil gooien.
Laura_x_
Geplaatst: 08-10-11 11:50
Laat er eens een dierenarts bij komen? Mijn paard doet hetzelfde, maar die is helemaal 'kapot'. Niet om je bang te maken, maar ik zou er wel iemand bij halen. Je mag wel pb'en als je wilt.
Past het zadel? Enkel met halthouden? Geen rugproblemen?
Laat eerst een osteopaat of masseur ernaar kijken, mocht daar niks uitkomen, laten controleren door een dierenarts. Als daar dan niks lichamelijks uitkomt en je zadel licht goed pas na gaan denken over hulpteugels. Ik heb zelf ook zo'n paard, dus als je meer wilt weten hoe wij het opgelost hebben wil ik je wel een PB sturen.
Absoluut niet naar hulpteugels grijpen. Als je het zelf niet op kunt lossen en het dier nagekeken is en er niets mis is met de rug, uit handen geven ter correctie!
saf
Geplaatst: 09-10-11 17:39
Door hulpteugels kan het paard juist gaan steigeren omdat het dier zich opgesloten voelt. Geen hulpteugels dus...
niemand durft meer op hem te stappen behalve ik, en bij mij doet hij het niet (meer) maar toch wil niemand het proberen.. ik ga binnenkort maar eens vragen of mijn instructrice er weer op wil zitten. want hij is echt braaf ik heb hem idd snoepje gegeven bij stilstaan (met behulp van persoon aan grond) en dit langzaam afgebouwd, soms wel, soms niet. nu steigert hij bij mij helemaal niet meer