mijn haf wil alleen naar de uitgang!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ls1983

mijn haf wil alleen naar de uitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 18:35

Hallo,

Mijn 4 jarige haflinger ben ik aan het doorrijden (poging tot...)
Ik rijd haar bitloos met een sidepull en dat gaat op zich goed,maar ze wil steeds naar de deur van de bak toe. Als ik een grote volte maak bij c linksom dan maakt ze zich helemaal sterk,strekt haar nek en dan buigt ze af naar de deur van de bak (linker hoek A)
Ze maakt zich zo sterk dat het haar lukt die kant op te gaan,ik draai haar dan weer terug en rijd verder,maar ze blijft dit doen... zodra ze ergens perse heen wil kan ik maar weinig beginnen behalve weer omdraaien en doorgaan.

Wie heeft tips???

P.s ik ga les krijgen wanneer mijn instructice weer beter is.

tamary

Re: mijn haf wil alleen naar de uitgang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:02

Deur = stoppen met werken en dus weinig tot geen werk meer hoeven doen. Zet haar daar maar flink aan het werk (kleine voltes, 8-jes. en kies een ander punt van de bak om pauze te houden en ook om af te stappen. Dat punt ga je als pony het snapt ook varieëren (anders heb je het probleem net zo hard weer terug op een andere plek).

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:17

Ja is een kwestie van vertrouwen , jij kan op dat moment de pony niet overtuigen dat het met jou daar ok is en hij wil alleen maar een ding naar zijn vertrouwde omgeving.
Je zou eens een aantal keer kunnen los werken en longeren in de bak en het dier zo leren dat het goed is en dat het niet vervelend is met jou daar in die rijbak, een pony die gestrest is en weg wil leert ook niks, dus slaat niks op ook van wat jij hem zou willen leren op dat moment,dus denk dat je eerst aan de gang moet gaan dat hij weet dat het daar ok is samen met jou.

Lovess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:20

Misschien is het een idee om op de volte tussen B&E te gaan. Van daaruit maak je de volte (als het goed voelt) steeds iets groter. Door op de buitenteugel te begrenzen en in te werken met je buitenbeen heb je de kans dat ze op die volte blijft lopen. Door de volte steeds iets groter te maken en met kleine stapjes te vergroten heb je de kans dat jullie er samen meer vertrouwen in krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 20:22

Zweepje in de hand aan de kant waar de deur is. En dan wanneer ze de bak uit wil wandelen houd je het zweepje voor haar oog. Niet tegen het hoofd tikken, gewoon als een soort "hekje" tussen je paard en de uitgang houden.

Heeft bij mijn koppige, go-for-the-exitpaard heel goed geholpen :j

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 07:09

bedankt voor de reacties! het rare is dat als ik grondwerk met haar doe in de bak,ze het blijkbaar wel leuk vind want dan doet ze het niet en loopt ze ook los achter mij aan...

volte b&e werkt niet,ook niet met begrenzen zodra je de volte inzet maakt zij zich super sterk en alleen als ik heel snel ben en letterlijk haar neus naar mijn linkerbeen breng en flink buitenbeen dan krijg ik haar verder.

Ik zal wel eens proberen ergens anders te stoppen en afstappen. :-)

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:09

Jeetje wat lijkt jouw paard op het mijne :D

Bai' DEED dit ook, toen ik dr net had. Ze kon zich echt plots omdraaien en door de bak naar de uitgang scheuren, om daar een prachtige slide te maken (quarter O:)), echt vreselijk lastig.

Dus ben ik haar overdreven gaan begrenzen. En ik bedoel écht OVERDREVEN. Voorbeeldje:

Grote volte A - X - A. Die doet ze goed; tot we ongeveer bij G zijn, waar ze wilt uitbreken naar rechts, richting de uitgang. Eén seconde voor ze dat doet, moet je dan gaan begrenzen, overdrijf als het nodig is. Buitenteugel tegen de nek, binnenteugel er los van begrenzen met buitenbeen en benen geven. Maakt niet uit als je zo moet gaan begrenzen dat je buitenhand over de manen komt, dat moet dan maar. Als je dit 20x doet, leert je pony het wel. En dat kan je subtieler gaan begrenzen, daar ben je natuurlijk wel weken mee bezig, en ondertussen zal ze nog een paar keer proberen uit te breken.. Maar door zo te gaan begrenzen, zal ze echt snel door hebben wat je bedoelt, en ook al is het -in het begin- geen zicht, zo overdreven, maar dat komt later wel.

Zo heb ik het allesinds gedaan, en héél soms probeert ze nog wel eens, en dan MOET je echt je zin doordrijven. Laat haar écht niet de kant uitgaan die zij kiest, dat gaan ze echt blijven doen dan. De eerste 10x ga je echt moeten 'vechten', kwak haar desnoods tegen de muur als je niet anders kunt, maar zet door. Ik heb het hier echt moeilijk mee gehad in het begin, maar wat ben ik blij dat ik niet heb opgegeven! Want weet je.. Na een week kon ik haar 'normaal' begrenzen, met de handen aan de goede kant, en brak ze niet meer constant uit *D

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:16

ik ga het proberen,vind het heel lastig om consequent erin te blijven en niet mega gefrustreerd te raken... tja ze is zo eigenwijs als maar kan,maar wel heel lief hahahaha!

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:33

ls1983 schreef:
ik ga het proberen,vind het heel lastig om consequent erin te blijven en niet mega gefrustreerd te raken... tja ze is zo eigenwijs als maar kan,maar wel heel lief hahahaha!

Dat probleem had ik dus ook :D

Het is ook enorm moeilijk om niet gefrustreerd te raken, je haf doet dit echt om haar zin door te drijven, niet omdat ze je niet snapt. En daar wordt ik op den duur ook best door geïrriteerd, waardoor ik haar al eens dr zin geef, omdat ik zelf geen fut meer heb om door te gaan. Maar daardoor vererger je het probleem alleen maar, ook al geef je haar maar 1/10x haar zin, voor die ene keer zal ze het gaan doen.

Dus ook al rij je praktisch tegen een muur, ook al begrens je zo overdreven dat het echt geen zicht is, ook al blijft ze proberen en ben je het echt beu.. Geef niet op. Blijf consequent. Zoek oefeningen die ze goed doet, en daag haar uit. Geef haar nieuwe dingen te doen, al gooi je balken neer waar je niet eens over loopt; maar als je haar kunt afleiden zal ze minder uitbreken. En zorg er natuurlijk altijd voor om goed te eindigen. Als je daardoor 5 minuutjes eerder dan gepland moet stoppen met rijden, dan is dat maar zo. Maar als je haf bv een volte loopt, zonder uit te breken (terwijl ze dit normaal echt wel zou doen), gun haar dan die 5 minuten. Zo stap jij blij af, en zo mag je pony met een fijn gevoel ophouden. En dat neemt ze dan weer mee naar de volgende keer: als ik braaf ben, volgt er een beloning.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 22:06

ls1983 schreef:

En dat is precies de reden om niet te gaan vechten met je paard. Je hulpen worden harder en de samenwerking is ver te zoeken. Neem de suggestie die je paard geeft, nl bij de uitgang blijven en geef daar je eigen voorwaardes bij. Aangezien jij het er niet mee eens bent is dat zo flink aan het werk op de plek die paard besloten heeft fijn te vinden dat paard die plek niet meer fijn vindt om naar toe te drammen. Ga dus samenwerken onder jouw voorwaarden ipv afdwingen. Paard zal iets wel of niet willen omdat die dat wel/niet fysiek kan, snapt, leuk vindt. Aan jouw om te luisteren en paard zo te motiveren dat die ook de moeilijke dingen (als gymnastiek/dressuuroefeningen) wil uitvoeren.

Vechten en afdwingen levert voor beide echt geen plezier op en een gehoorzaam paard krijg je er ook niet van, tenzij je paard zo kan/wil conditioneren dat die als robotje verder gaat en niks meer zelf doet. Zulke dieren bieden dan ook niks meer aan en zoeken ook geen contact meer met mensen.

mirandawobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:05

denk dat je beste resultaat boekt als je instructrice beter is... meestal die langs de kant staan hebben ook al eerder door wt je paardje gaat doen... lijkt wel of je langs de kant vaak kan zien wat ze denken.... succes ermee

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:34

Ik zie dat je het probeert op te lossen met richting veranderen. Maar je moet eerst het tempo onder controle hebben. Neem aan dat je paardje niet door de deur wil als jij een galop inzet?

Als je meer tempo hebt is een paard ook makkelijker te sturen.

ls1983

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:41

mirandawobje: dat denk ik ook,hoop ook echt dat ze snel weer kan lesgeven..

sassol: fleur moet nog doorgereden worden en samen met mij veel leren. Ik galoppeer niet aangezien zij eerst de basis beter moet kunnen. vanaf de draf heeft zij veel moeite nog op haar eigen benen te lopen... als ik galoppeer dan scheur ik echt de bak door. :-)

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:25

Ik heb hetzelfde probleem hier :) mijn merrie wil ook steeds naar die ene hoek waar de poort is, en wordt onderweg ook erg heet. Ik kon doen wat ik wou, mevrouwtje begon te denderen en weg was de controle en de harmonie. Momenteel rijd ik niet meer in die hoek, we gaan er pas heen als ik afgestapt ben. (Stap ook daar niet af, altijd ergens anders) Dit werkt momenteel redelijk goed. In het begin moest ik echt héél erg begrenzen zodat zij die hoek afsneed, maar nu doet ze dat ook netjes. Nu heeft ze niet meer zo'n punt waar ze persé naartoe wil, en blijft ze over de gehele hoefslag redelijk ontspannen :)

Mijny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 21:58

Ik snap je probleem, ik heb ongeveer hetzelfde. Alleen wil mijn paard niet door de uitgang, maar over het hek naar de wei of in ieder geval zoiets. Eigelijk heb ik geen idee waar hij heen wil, hij wil gewoon de bak uit. Hij is dan ongelofelijk sterk en ik krijg hem niet meer stil of de andere kant op. Vandaag tikte ik hem dus met de zweep en weg was meneer. In een keiharde galop scheurde hij door de bak. Ik ben echt bang dat hij met mij over de omheining gaat springen. Maar ik kan niet gewoon opgeven want dan blijft hij dat doen.